본 연구는 중학생들이 선호하는 학급담임교사상을 조사하여 학급담임교사들에게 효율적인 학급운영방안의 기초 자료를 제공하려는 목적에서 시도되었다. 학급담임교사의 업무와 학생들의 관심도에 따라 일반적인 기대와 관심사항, 학습지도, 생활지도, 학급관리, 현학급담임교사에 대한 만족도로 나누어 울산 남구 소재 중학생(여학생 274명, 남학생 233명)을 대상으로 35개 문항을 가지고 설문 조사를 실시하였다. 그리고 학생의 성별, 학년별, 거주지역별 반응차를 알아 보기 위해 x^(2)검정을 사용하였다. 학급담임교사에 대한 일반적인 기대와 관심 사항에서 학급담임교사의 성별은 여학생과 1·3학년, 야음동 등 기타지역 거주 학생들은 여교사를 선호하였고 나머지는 선호도가 분명하지 않았다. 연령은 29세 이하의 젊은 교사를 선호하였지만 무거동 거주 학생들만 30대의 교사를 선호하였다. 혼인여부는 여학생과 야음동 등 기타 지역 거주 학생들은 미혼교사를 선호하였고 나머지는 아무래도 괜찮다고 생각하였다. 학급담임교사의 발표가 있기 전에 가장 관심을 가졌던 사항은 남학생·1학년·무거동 거주 학생들은 담당과목, 나머지는 성품에 큰 관심을 보였다. 용모보다는 실력과 마음씨가 더 중요하다고 생각하였다. 담당과목은 어떤 과목이라도 상관없지만 사회적으로 주요 과목이라고 인식되는 국어·영어·수학 과목에 대한 선호가 많았다. 음성은 대부분의 학생들이 어떤 음성이라도 괜찮다고 대답했지만 여학생·1학년·옥동·신정동 거주 학생들은 고음의 경쾌하고 빠른 음성을 선호하였다. 학생들이 가장 좋아하는 성격은 자상하고 다정다감한 성격이고 다음이 융통성과 이해심이 많은 성격이었다. 싫어하는 성격은 잔소리가 많고 화를 잘 내며 신경질적인 성격이었다. 학생을 가르치고 지도하는 데 최선을 다하는 학급담임교사를 가장 선호하였다. 학급담임교사와 교과담당교사를 비교했을 때 모두 인품이나 수업능력에서 뛰어나야 하지만 남학생·2학년·옥동·신정동 거주 학생들은 인품이 훌륭한 교사를, 여학생·2학년·야음동 등 기타지역 학생들은 인품과 수업능력 모든 면에서 뛰어난 교사를 학급담임교사로 선호하였다. 학습지도면에서는 학생들이 학습분위기 조성 및 학습동기 유발을 위해 전체적으로 자주 격려해 주어 스스로 할 수 있도록 해 주며, 중간·기말고사 후에는 평가결과에 따라 부족한 과목을 구체적으로 지적하고 조언해 주는 교사를 선호하였다. 특히 남학생과 2학년·3학년은 수업분위기를 방해하는 학생들을 개별적으로 엄격하게 처벌해 주는 교사에 대한 선호가 높았다. 아침 자율학습시간 운영은 모든 학생들이 스스로에게 맡겨주는 교사를 가장 선호하였다. 생활지도면에서는 학생들과 자주 대화를 통해 학생들이 갖고 있는 문제점들을 스스로 깨닫고 해결할 수 있도록 지도해 주는 교사를, 문제 학생이 학급내 발생했을 때는 아무도 모르게 해당 학생을 불러서 지도해 주는 교사를 선호하였다. 생활지도를 위해 체벌을 사용할 수 있으나, 2-3차례 타일러 보거나 훈계나 설득으로 시정이 안되는 학생에 한해서만 사용하는 교사를 선호하였다. 특별활동에서는 학급담임교사가 학생들과 함께 적극적으로 참여하는 것을 선호하였다. 부모와의 대화 방법에서는 1학년은 가정통신문, 2학년은 전화, 3학년은 되도록 안하는 교사를 선호하였다. ...
본 연구는 중학생들이 선호하는 학급담임교사상을 조사하여 학급담임교사들에게 효율적인 학급운영방안의 기초 자료를 제공하려는 목적에서 시도되었다. 학급담임교사의 업무와 학생들의 관심도에 따라 일반적인 기대와 관심사항, 학습지도, 생활지도, 학급관리, 현학급담임교사에 대한 만족도로 나누어 울산 남구 소재 중학생(여학생 274명, 남학생 233명)을 대상으로 35개 문항을 가지고 설문 조사를 실시하였다. 그리고 학생의 성별, 학년별, 거주지역별 반응차를 알아 보기 위해 x^(2)검정을 사용하였다. 학급담임교사에 대한 일반적인 기대와 관심 사항에서 학급담임교사의 성별은 여학생과 1·3학년, 야음동 등 기타지역 거주 학생들은 여교사를 선호하였고 나머지는 선호도가 분명하지 않았다. 연령은 29세 이하의 젊은 교사를 선호하였지만 무거동 거주 학생들만 30대의 교사를 선호하였다. 혼인여부는 여학생과 야음동 등 기타 지역 거주 학생들은 미혼교사를 선호하였고 나머지는 아무래도 괜찮다고 생각하였다. 학급담임교사의 발표가 있기 전에 가장 관심을 가졌던 사항은 남학생·1학년·무거동 거주 학생들은 담당과목, 나머지는 성품에 큰 관심을 보였다. 용모보다는 실력과 마음씨가 더 중요하다고 생각하였다. 담당과목은 어떤 과목이라도 상관없지만 사회적으로 주요 과목이라고 인식되는 국어·영어·수학 과목에 대한 선호가 많았다. 음성은 대부분의 학생들이 어떤 음성이라도 괜찮다고 대답했지만 여학생·1학년·옥동·신정동 거주 학생들은 고음의 경쾌하고 빠른 음성을 선호하였다. 학생들이 가장 좋아하는 성격은 자상하고 다정다감한 성격이고 다음이 융통성과 이해심이 많은 성격이었다. 싫어하는 성격은 잔소리가 많고 화를 잘 내며 신경질적인 성격이었다. 학생을 가르치고 지도하는 데 최선을 다하는 학급담임교사를 가장 선호하였다. 학급담임교사와 교과담당교사를 비교했을 때 모두 인품이나 수업능력에서 뛰어나야 하지만 남학생·2학년·옥동·신정동 거주 학생들은 인품이 훌륭한 교사를, 여학생·2학년·야음동 등 기타지역 학생들은 인품과 수업능력 모든 면에서 뛰어난 교사를 학급담임교사로 선호하였다. 학습지도면에서는 학생들이 학습분위기 조성 및 학습동기 유발을 위해 전체적으로 자주 격려해 주어 스스로 할 수 있도록 해 주며, 중간·기말고사 후에는 평가결과에 따라 부족한 과목을 구체적으로 지적하고 조언해 주는 교사를 선호하였다. 특히 남학생과 2학년·3학년은 수업분위기를 방해하는 학생들을 개별적으로 엄격하게 처벌해 주는 교사에 대한 선호가 높았다. 아침 자율학습시간 운영은 모든 학생들이 스스로에게 맡겨주는 교사를 가장 선호하였다. 생활지도면에서는 학생들과 자주 대화를 통해 학생들이 갖고 있는 문제점들을 스스로 깨닫고 해결할 수 있도록 지도해 주는 교사를, 문제 학생이 학급내 발생했을 때는 아무도 모르게 해당 학생을 불러서 지도해 주는 교사를 선호하였다. 생활지도를 위해 체벌을 사용할 수 있으나, 2-3차례 타일러 보거나 훈계나 설득으로 시정이 안되는 학생에 한해서만 사용하는 교사를 선호하였다. 특별활동에서는 학급담임교사가 학생들과 함께 적극적으로 참여하는 것을 선호하였다. 부모와의 대화 방법에서는 1학년은 가정통신문, 2학년은 전화, 3학년은 되도록 안하는 교사를 선호하였다. 진로지도는 대부분의 학생들이 적성을 중심으로 해 주는 교사를 원했다. 또한 학생들은 상담을 원하는 분위기를 만들어 주는 교사를 선호하였는데, 1학년들은 조용한 장소에서 비공개로 깊이있게 해 주는 교사를 선호하였다. 학급관리면에서 조·종례는 간단히 전달사항만 전해 주는 교사를 선호하였다. 학급의 전반적인 관리와 급훈 선정에서는 학생들과 대화를 통해 결정하는 교사를 선호하였는데 남학생과 학년이 높을수록 스스로 할 수 있도록 지도하는 교사를 선호하는 경향이 강했다. 청소시간은 교사가 역할을 선정하되 함께 청소하는 교사를 선호하였지만 무거동 거주학생들은 청소지도를 철저히 해 주는 교사를 선호하였다. 담임교사가 학급관리에서 가장 힘써야 할 사항에서는 학습분위기 조성 및 학업성적 향상에 힘써주는 교사를 선호하였으나 여학생과 3학년은 교우관계 및 협동생활에 힘써 주는 교사를 선호하였다. 현 학급담임교사에 대한 만족도에서는 과반수의 학생들은 자상하고 다정다감하며, 시원시원하고 재미있기 때문에 현 담임교사를 좋아한다고 대답했으며, 현 학급담임교사에 대해 만족하지 못하는 학생들은 지나친 참견과 간섭, 교사 태도의 일관성 부재 및 지나친 감정 노출 때문이라고 대답했다. 본 연구는 중학생들을 대상으로 실시되었으며 문제를 학생의 입장에서, 한정된 변인을 가지고 연구했기 때문에 울산지역 남구 중학생들이 선호하는 학급담임교사상의 범위를 넘어선 일반화는 한계점이 있으므로 후속 연구는 효율적인 학급 운영을 위해 보다 많은 다각적인 분석이 시도 되어야하겠다. 특히 설문시기를 한 번으로 하지 말고 학년초 학년말로 나누어 실시하여 성향의 변화를 살펴보는 것도 좋을 듯하다.
본 연구는 중학생들이 선호하는 학급담임교사상을 조사하여 학급담임교사들에게 효율적인 학급운영방안의 기초 자료를 제공하려는 목적에서 시도되었다. 학급담임교사의 업무와 학생들의 관심도에 따라 일반적인 기대와 관심사항, 학습지도, 생활지도, 학급관리, 현학급담임교사에 대한 만족도로 나누어 울산 남구 소재 중학생(여학생 274명, 남학생 233명)을 대상으로 35개 문항을 가지고 설문 조사를 실시하였다. 그리고 학생의 성별, 학년별, 거주지역별 반응차를 알아 보기 위해 x^(2)검정을 사용하였다. 학급담임교사에 대한 일반적인 기대와 관심 사항에서 학급담임교사의 성별은 여학생과 1·3학년, 야음동 등 기타지역 거주 학생들은 여교사를 선호하였고 나머지는 선호도가 분명하지 않았다. 연령은 29세 이하의 젊은 교사를 선호하였지만 무거동 거주 학생들만 30대의 교사를 선호하였다. 혼인여부는 여학생과 야음동 등 기타 지역 거주 학생들은 미혼교사를 선호하였고 나머지는 아무래도 괜찮다고 생각하였다. 학급담임교사의 발표가 있기 전에 가장 관심을 가졌던 사항은 남학생·1학년·무거동 거주 학생들은 담당과목, 나머지는 성품에 큰 관심을 보였다. 용모보다는 실력과 마음씨가 더 중요하다고 생각하였다. 담당과목은 어떤 과목이라도 상관없지만 사회적으로 주요 과목이라고 인식되는 국어·영어·수학 과목에 대한 선호가 많았다. 음성은 대부분의 학생들이 어떤 음성이라도 괜찮다고 대답했지만 여학생·1학년·옥동·신정동 거주 학생들은 고음의 경쾌하고 빠른 음성을 선호하였다. 학생들이 가장 좋아하는 성격은 자상하고 다정다감한 성격이고 다음이 융통성과 이해심이 많은 성격이었다. 싫어하는 성격은 잔소리가 많고 화를 잘 내며 신경질적인 성격이었다. 학생을 가르치고 지도하는 데 최선을 다하는 학급담임교사를 가장 선호하였다. 학급담임교사와 교과담당교사를 비교했을 때 모두 인품이나 수업능력에서 뛰어나야 하지만 남학생·2학년·옥동·신정동 거주 학생들은 인품이 훌륭한 교사를, 여학생·2학년·야음동 등 기타지역 학생들은 인품과 수업능력 모든 면에서 뛰어난 교사를 학급담임교사로 선호하였다. 학습지도면에서는 학생들이 학습분위기 조성 및 학습동기 유발을 위해 전체적으로 자주 격려해 주어 스스로 할 수 있도록 해 주며, 중간·기말고사 후에는 평가결과에 따라 부족한 과목을 구체적으로 지적하고 조언해 주는 교사를 선호하였다. 특히 남학생과 2학년·3학년은 수업분위기를 방해하는 학생들을 개별적으로 엄격하게 처벌해 주는 교사에 대한 선호가 높았다. 아침 자율학습시간 운영은 모든 학생들이 스스로에게 맡겨주는 교사를 가장 선호하였다. 생활지도면에서는 학생들과 자주 대화를 통해 학생들이 갖고 있는 문제점들을 스스로 깨닫고 해결할 수 있도록 지도해 주는 교사를, 문제 학생이 학급내 발생했을 때는 아무도 모르게 해당 학생을 불러서 지도해 주는 교사를 선호하였다. 생활지도를 위해 체벌을 사용할 수 있으나, 2-3차례 타일러 보거나 훈계나 설득으로 시정이 안되는 학생에 한해서만 사용하는 교사를 선호하였다. 특별활동에서는 학급담임교사가 학생들과 함께 적극적으로 참여하는 것을 선호하였다. 부모와의 대화 방법에서는 1학년은 가정통신문, 2학년은 전화, 3학년은 되도록 안하는 교사를 선호하였다. 진로지도는 대부분의 학생들이 적성을 중심으로 해 주는 교사를 원했다. 또한 학생들은 상담을 원하는 분위기를 만들어 주는 교사를 선호하였는데, 1학년들은 조용한 장소에서 비공개로 깊이있게 해 주는 교사를 선호하였다. 학급관리면에서 조·종례는 간단히 전달사항만 전해 주는 교사를 선호하였다. 학급의 전반적인 관리와 급훈 선정에서는 학생들과 대화를 통해 결정하는 교사를 선호하였는데 남학생과 학년이 높을수록 스스로 할 수 있도록 지도하는 교사를 선호하는 경향이 강했다. 청소시간은 교사가 역할을 선정하되 함께 청소하는 교사를 선호하였지만 무거동 거주학생들은 청소지도를 철저히 해 주는 교사를 선호하였다. 담임교사가 학급관리에서 가장 힘써야 할 사항에서는 학습분위기 조성 및 학업성적 향상에 힘써주는 교사를 선호하였으나 여학생과 3학년은 교우관계 및 협동생활에 힘써 주는 교사를 선호하였다. 현 학급담임교사에 대한 만족도에서는 과반수의 학생들은 자상하고 다정다감하며, 시원시원하고 재미있기 때문에 현 담임교사를 좋아한다고 대답했으며, 현 학급담임교사에 대해 만족하지 못하는 학생들은 지나친 참견과 간섭, 교사 태도의 일관성 부재 및 지나친 감정 노출 때문이라고 대답했다. 본 연구는 중학생들을 대상으로 실시되었으며 문제를 학생의 입장에서, 한정된 변인을 가지고 연구했기 때문에 울산지역 남구 중학생들이 선호하는 학급담임교사상의 범위를 넘어선 일반화는 한계점이 있으므로 후속 연구는 효율적인 학급 운영을 위해 보다 많은 다각적인 분석이 시도 되어야하겠다. 특히 설문시기를 한 번으로 하지 말고 학년초 학년말로 나누어 실시하여 성향의 변화를 살펴보는 것도 좋을 듯하다.
The purpose of this study was to examine what type of homeroom teacher image was preferred by middle school students in a bid to raise the efficiency of classroom management. The subjects in this study were 274 girls and 233 boys from middle school in Nam-gu, Ulsan, on whom a survey was conducted wi...
The purpose of this study was to examine what type of homeroom teacher image was preferred by middle school students in a bid to raise the efficiency of classroom management. The subjects in this study were 274 girls and 233 boys from middle school in Nam-gu, Ulsan, on whom a survey was conducted with 35-item questionnaires that covered their general expectations, matters of concern, needs for academic education, guidance and classroom management, and satisfaction with their current regular teachers. For data handling, x^(2) test was employed to see whether or not their gender, school year and residential area made any differences to their responses. The findings of the study were as follows: As for general expectations and matters of concern, female teachers were preferred by those who were girls, in their first or third year and resided in places listed as the other areas including Yaeum-dong in the questionnaires(hereinafter called just the other areas), and the other students didn't have any clear preferences. Concerning age, young teachers under the age of 29 were favored, and teachers in their 30s were preferred only by the dwellers in Mugeo-dong. Regarding marital status, the students who were girls and resided in the other areas were more fond of unmarried teachers, and the other students had no special preferences. Before their homeroom teachers were announced, those who were boys, in their first year and resided in Mugeo-dong were interested in what subjects their future homeroom teacher taught, and the others cared about their personality. They placed more stock in ability and temper rather than in look. They didn't care about what subject their homeroom teachers taught, but language arts, English and math teachers were preferred, which were regarded as the primary subjects. Most of the students weren't concerned about teacher voice, but those who were girls, in their first year and dwelled in Ok-dong and Sinjeong-dong preferred cheerful, fast and high-key voice. As for personality, they were most fond of caring, warm-hearted teachers, followed by understanding teachers. They disliked those who were naggy, short-tempered and cranky. They most preferred teachers who put every possible effort into teaching students. When they were asked to compare homeroom teachers and other teachers who taught them, they thought all of them should have both good personality and good teaching ability, but those who were boys, in their second year and dwelled in Ok-dong and Sinjeong- dong preferred teachers who had a good personality, and those who were girls, in their second year and resided in the other areas had a more liking for teachers who had both superb personality and teaching ability. Concerning academic education, teachers who encouraged and motivated them to study spontaneously and gave a detailed advice about academic deficiencies after midterms and finals were favored. Specifically, the students who were boys and in their second or third year had a more liking for teachers who inflicted an individual and strict punishment on students who disturbed class. As for morning self-study time, every student were most fond of teachers who left it to himself or herself. Regarding guidance, teachers who had a frequent talk with students to help them to wake up to and solve their own problems were favored, and in case any problems took place, those who gave separate guidance to students causing the problems were preferred. The students thought corporal punishment would be applicable, but they were more fond of teachers who inflicted corporal punishment only on students who didn't show any sign of change even though they were exhorted or persuaded several times not to behave improperly. Concerning extracurricular activities, teachers who took active part in them with students were preferred. As to communication with parents, the first graders preferred home reports, and the second graders was more fond of phone call, and the third graders preferred teachers who avoided contacting their parents as much as possible. As for career guidance, most of the students wanted teachers to allow for their aptitude, and teachers who encouraged them to take counsel were favored. The first graders had a higher liking for teachers who gave a separate, discreet counsel at a separate place. Concerning classroom management, those who just informed them of what they had to know in the morning and evening meetings were favored. And those who discussed classroom management and precepts with students were preferred, and the boy students and upper graders had a stronger tendency to like teachers who had them do everything on their own. As for classroom cleaning, teachers should make a decision about what each student should do, but those who cleaned classroom with students were favored. The dwellers in Mugeo-dong had a more liking for teachers who thoroughly taught them to clean classroom. Concerning what teachers should be most conscious of, they preferred those who tried to create good learning atmosphere and improve their school grades, but those who were girls and in their third year were more fond of teachers who cared about interpersonal relations and cooperative spirits. Regarding their satisfaction with their current homeroom teachers, a majority of the students liked their homeroom teachers as they were warm-hearted, caring, broad-minded and interesting. In the case of those who didn't find their homeroom teachers satisfactory, they cited excessive intervention, incoherent attitude and excessive emotional exposure as the reasons. As only middle school students from a specific region in the city of Ulsan were examined from their own standpoint, the findings of the study might not be generalizable. Future research efforts should attempt more diverse approach in order to increase classroom management efficiency. And survey should be conducted repeatedly in the beginning and at the end of semester to see if there are any changes in their preference.
The purpose of this study was to examine what type of homeroom teacher image was preferred by middle school students in a bid to raise the efficiency of classroom management. The subjects in this study were 274 girls and 233 boys from middle school in Nam-gu, Ulsan, on whom a survey was conducted with 35-item questionnaires that covered their general expectations, matters of concern, needs for academic education, guidance and classroom management, and satisfaction with their current regular teachers. For data handling, x^(2) test was employed to see whether or not their gender, school year and residential area made any differences to their responses. The findings of the study were as follows: As for general expectations and matters of concern, female teachers were preferred by those who were girls, in their first or third year and resided in places listed as the other areas including Yaeum-dong in the questionnaires(hereinafter called just the other areas), and the other students didn't have any clear preferences. Concerning age, young teachers under the age of 29 were favored, and teachers in their 30s were preferred only by the dwellers in Mugeo-dong. Regarding marital status, the students who were girls and resided in the other areas were more fond of unmarried teachers, and the other students had no special preferences. Before their homeroom teachers were announced, those who were boys, in their first year and resided in Mugeo-dong were interested in what subjects their future homeroom teacher taught, and the others cared about their personality. They placed more stock in ability and temper rather than in look. They didn't care about what subject their homeroom teachers taught, but language arts, English and math teachers were preferred, which were regarded as the primary subjects. Most of the students weren't concerned about teacher voice, but those who were girls, in their first year and dwelled in Ok-dong and Sinjeong-dong preferred cheerful, fast and high-key voice. As for personality, they were most fond of caring, warm-hearted teachers, followed by understanding teachers. They disliked those who were naggy, short-tempered and cranky. They most preferred teachers who put every possible effort into teaching students. When they were asked to compare homeroom teachers and other teachers who taught them, they thought all of them should have both good personality and good teaching ability, but those who were boys, in their second year and dwelled in Ok-dong and Sinjeong- dong preferred teachers who had a good personality, and those who were girls, in their second year and resided in the other areas had a more liking for teachers who had both superb personality and teaching ability. Concerning academic education, teachers who encouraged and motivated them to study spontaneously and gave a detailed advice about academic deficiencies after midterms and finals were favored. Specifically, the students who were boys and in their second or third year had a more liking for teachers who inflicted an individual and strict punishment on students who disturbed class. As for morning self-study time, every student were most fond of teachers who left it to himself or herself. Regarding guidance, teachers who had a frequent talk with students to help them to wake up to and solve their own problems were favored, and in case any problems took place, those who gave separate guidance to students causing the problems were preferred. The students thought corporal punishment would be applicable, but they were more fond of teachers who inflicted corporal punishment only on students who didn't show any sign of change even though they were exhorted or persuaded several times not to behave improperly. Concerning extracurricular activities, teachers who took active part in them with students were preferred. As to communication with parents, the first graders preferred home reports, and the second graders was more fond of phone call, and the third graders preferred teachers who avoided contacting their parents as much as possible. As for career guidance, most of the students wanted teachers to allow for their aptitude, and teachers who encouraged them to take counsel were favored. The first graders had a higher liking for teachers who gave a separate, discreet counsel at a separate place. Concerning classroom management, those who just informed them of what they had to know in the morning and evening meetings were favored. And those who discussed classroom management and precepts with students were preferred, and the boy students and upper graders had a stronger tendency to like teachers who had them do everything on their own. As for classroom cleaning, teachers should make a decision about what each student should do, but those who cleaned classroom with students were favored. The dwellers in Mugeo-dong had a more liking for teachers who thoroughly taught them to clean classroom. Concerning what teachers should be most conscious of, they preferred those who tried to create good learning atmosphere and improve their school grades, but those who were girls and in their third year were more fond of teachers who cared about interpersonal relations and cooperative spirits. Regarding their satisfaction with their current homeroom teachers, a majority of the students liked their homeroom teachers as they were warm-hearted, caring, broad-minded and interesting. In the case of those who didn't find their homeroom teachers satisfactory, they cited excessive intervention, incoherent attitude and excessive emotional exposure as the reasons. As only middle school students from a specific region in the city of Ulsan were examined from their own standpoint, the findings of the study might not be generalizable. Future research efforts should attempt more diverse approach in order to increase classroom management efficiency. And survey should be conducted repeatedly in the beginning and at the end of semester to see if there are any changes in their preference.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.