이 연구는 LIPS(Lindamood Phoneme Sequencing Program) 프로그램이 구어 실행증 환자의 구어 개선에 미치는 효과를 알아보기 위해 실시하였다. 이 연구에는 실어증을 동반한 구어 실행증 환자로 진단 받은 2명의 환자가 참여하였으며, 사전사후 설계...
이 연구는 LIPS(Lindamood Phoneme Sequencing Program) 프로그램이 구어 실행증 환자의 구어 개선에 미치는 효과를 알아보기 위해 실시하였다. 이 연구에는 실어증을 동반한 구어 실행증 환자로 진단 받은 2명의 환자가 참여하였으며, 사전사후 설계를 통하여 프로그램의 효과를 살펴보았다. 평가 도구는 따라 말하기 평가도구와 구두 읽기 평가도구를 제작하여 사용하였다. 따라 말하기 평가 도구는 무의미 음절 따라 말하기, 무의미 음절 따라 말하기 일반화, 단어 따라 말하기로 구성하였다. 구두 읽기 평가 도구는 무의미 음절 구두 읽기, 무의미 음절 구두 읽기 일반화, 단어 구두 읽기로 구성하였다. 이 연구에서 실시된 프로그램은 구강인식 단계, 무의미 단음절 단계, 무의미 다음절 단계로 구성하였다. 치료 세션은 30분을 1회기로 하여 총 30회기 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, LIPS 프로그램 중재 후에 무의미 음절 따라 말하기와 단어 따라 말하기가 개선되었다. 둘째, LIPS 프로그램 중재 후에 구두 읽기(무의미 음절 구두 읽기, 무의미 음절 구두 읽기 일반화, 단어 구두 읽기)가 개선되었다. 이상과 같이 LIPS 프로그램은 구어 실행증 환자의 구어 개선에 효과적임을 알 수 있었다.
이 연구는 LIPS(Lindamood Phoneme Sequencing Program) 프로그램이 구어 실행증 환자의 구어 개선에 미치는 효과를 알아보기 위해 실시하였다. 이 연구에는 실어증을 동반한 구어 실행증 환자로 진단 받은 2명의 환자가 참여하였으며, 사전사후 설계를 통하여 프로그램의 효과를 살펴보았다. 평가 도구는 따라 말하기 평가도구와 구두 읽기 평가도구를 제작하여 사용하였다. 따라 말하기 평가 도구는 무의미 음절 따라 말하기, 무의미 음절 따라 말하기 일반화, 단어 따라 말하기로 구성하였다. 구두 읽기 평가 도구는 무의미 음절 구두 읽기, 무의미 음절 구두 읽기 일반화, 단어 구두 읽기로 구성하였다. 이 연구에서 실시된 프로그램은 구강인식 단계, 무의미 단음절 단계, 무의미 다음절 단계로 구성하였다. 치료 세션은 30분을 1회기로 하여 총 30회기 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, LIPS 프로그램 중재 후에 무의미 음절 따라 말하기와 단어 따라 말하기가 개선되었다. 둘째, LIPS 프로그램 중재 후에 구두 읽기(무의미 음절 구두 읽기, 무의미 음절 구두 읽기 일반화, 단어 구두 읽기)가 개선되었다. 이상과 같이 LIPS 프로그램은 구어 실행증 환자의 구어 개선에 효과적임을 알 수 있었다.
The purpose of this investigation was to examine the effects of LIPS (Lindamood Phoneme Sequencing Program, Lindamood & Lindamood, 1998) program on speech improvement in apraxia of speech. Two subjects with apraxia of speech and aphasia participated in the study. AB design was used to examine the ef...
The purpose of this investigation was to examine the effects of LIPS (Lindamood Phoneme Sequencing Program, Lindamood & Lindamood, 1998) program on speech improvement in apraxia of speech. Two subjects with apraxia of speech and aphasia participated in the study. AB design was used to examine the effects of LIPS program. Speech improvement was examined in repetition and oral reading. Repetition ability was evaluated in nonword repetition, generalization of nonword repetition and real word repetition. Oral reading ability was evaluated in nonword oral reading, generalization of nonword oral reading and real word oral reading. LIPS program included oral awareness level, simple nonword level and complex nonword level. All subjects received treatment sessions 30 minutes per day 4 days a week over a 2-month period. The results were as follows; First, nonword repetition and real word repetition were increased, but generalization of nonword repetition did not increased. Second, nonword oral reading, generalization of nonword oral reading and real word oral reading were increased. Therefore, it was concluded that the LIPS program was effective in improving speech of patients with apraxia of speech.
The purpose of this investigation was to examine the effects of LIPS (Lindamood Phoneme Sequencing Program, Lindamood & Lindamood, 1998) program on speech improvement in apraxia of speech. Two subjects with apraxia of speech and aphasia participated in the study. AB design was used to examine the effects of LIPS program. Speech improvement was examined in repetition and oral reading. Repetition ability was evaluated in nonword repetition, generalization of nonword repetition and real word repetition. Oral reading ability was evaluated in nonword oral reading, generalization of nonword oral reading and real word oral reading. LIPS program included oral awareness level, simple nonword level and complex nonword level. All subjects received treatment sessions 30 minutes per day 4 days a week over a 2-month period. The results were as follows; First, nonword repetition and real word repetition were increased, but generalization of nonword repetition did not increased. Second, nonword oral reading, generalization of nonword oral reading and real word oral reading were increased. Therefore, it was concluded that the LIPS program was effective in improving speech of patients with apraxia of speech.
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