감각통합 프로그램이 발달장애아의 지각과 운동 기능에 미치는 효과 The Effect of Sensory Integration Program on the Perceptual and Motor Skill of Children with Developmental Disabilities원문보기
본 연구는 감각통합 프로그램을 활용함으로써 발달장애아의 지각기능과 운동 기능에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 연구 대상은 초등학교에 재학 중이고 장애아전담어린이집에서 치료교육을 받고 있는 생활연령이 만 8-9세 사이에 있는 발달장애아 3명을 대상으로 하였으며, 본 연구에서 사용한 감각통합 프로그램을 적용한 후 각 하위 영역에 미치는 효과를 검토하고자 하였다. 본 연구의 실험은 총 42회기동안 실시하였으며, 자료 분석은 ...
본 연구는 감각통합 프로그램을 활용함으로써 발달장애아의 지각기능과 운동 기능에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 연구 대상은 초등학교에 재학 중이고 장애아전담어린이집에서 치료교육을 받고 있는 생활연령이 만 8-9세 사이에 있는 발달장애아 3명을 대상으로 하였으며, 본 연구에서 사용한 감각통합 프로그램을 적용한 후 각 하위 영역에 미치는 효과를 검토하고자 하였다. 본 연구의 실험은 총 42회기동안 실시하였으며, 자료 분석은 지각 운동 발달 진단 검사(PMDT)와 시각-운동 통합 발달 검사(VMI)를 사전검사, 중간검사, 사후검사 결과를 비교분석 하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 감각통합 프로그램이 발달장애아의 지각 기능에 미치는 효과를 알아보기 위한 지각 운동 발달 진단 검사(PMDT)와 시각-운동 통합 발달 검사(VMI)의 지각 영역에서 대상 아동들의 개별적인 특성에 따른 효과는 지각의 하위 영역에 따라 다를 수 있으나 전반적으로 볼 때 감각통합 프로그램에 의해 지각 기능이 향상되었다고 할 수 있다. 특히 감각통합 프로그램의 적용이 K, L 아동에게는 도형의 변별, 도형의 종합 능력에 효과가 있는 것으로 나타났으며, H 아동에게는 도형의 분석 능력에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 감각통합 프로그램이 발달장애아의 운동 기능에 미치는 효과를 알아보기 위한 지각 운동 발달 진단 검사(PMDT)의 운동 영역에서 대상 아동들의 개별적인 특성에 따른 효과는 운동의 하위 영역에 따라 다를 수 있으나 전반적으로 볼 때 감각통합 프로그램에 의해 운동 기능이 향상되었다고 할 수 있다. 특히 감각통합 프로그램의 적용이 K, H 아동에게는 상지의 운동 능력에 효과가 있는 것으로 나타났으며, L 아동에게는 반복 운동 능력에 효과가 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 감각통합 프로그램을 활용함으로써 발달장애아의 지각기능과 운동 기능에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 연구 대상은 초등학교에 재학 중이고 장애아전담어린이집에서 치료교육을 받고 있는 생활연령이 만 8-9세 사이에 있는 발달장애아 3명을 대상으로 하였으며, 본 연구에서 사용한 감각통합 프로그램을 적용한 후 각 하위 영역에 미치는 효과를 검토하고자 하였다. 본 연구의 실험은 총 42회기동안 실시하였으며, 자료 분석은 지각 운동 발달 진단 검사(PMDT)와 시각-운동 통합 발달 검사(VMI)를 사전검사, 중간검사, 사후검사 결과를 비교분석 하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 감각통합 프로그램이 발달장애아의 지각 기능에 미치는 효과를 알아보기 위한 지각 운동 발달 진단 검사(PMDT)와 시각-운동 통합 발달 검사(VMI)의 지각 영역에서 대상 아동들의 개별적인 특성에 따른 효과는 지각의 하위 영역에 따라 다를 수 있으나 전반적으로 볼 때 감각통합 프로그램에 의해 지각 기능이 향상되었다고 할 수 있다. 특히 감각통합 프로그램의 적용이 K, L 아동에게는 도형의 변별, 도형의 종합 능력에 효과가 있는 것으로 나타났으며, H 아동에게는 도형의 분석 능력에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 감각통합 프로그램이 발달장애아의 운동 기능에 미치는 효과를 알아보기 위한 지각 운동 발달 진단 검사(PMDT)의 운동 영역에서 대상 아동들의 개별적인 특성에 따른 효과는 운동의 하위 영역에 따라 다를 수 있으나 전반적으로 볼 때 감각통합 프로그램에 의해 운동 기능이 향상되었다고 할 수 있다. 특히 감각통합 프로그램의 적용이 K, H 아동에게는 상지의 운동 능력에 효과가 있는 것으로 나타났으며, L 아동에게는 반복 운동 능력에 효과가 있는 것으로 나타났다.
This study aims at applying a sensory integration program to inquire into the effect that affects perceptual and motor skill of Children with Developmental Disabilities. Research target wished to did to three children with developmental disabilities that is in the primary school and is between being...
This study aims at applying a sensory integration program to inquire into the effect that affects perceptual and motor skill of Children with Developmental Disabilities. Research target wished to did to three children with developmental disabilities that is in the primary school and is between being 8-9 that is educated in child's house, and examine effect on each subordinate domain after apply sensory integration program that use by this research. It made an experiment of total 42 times to make a comparative analysis of the results that give a pre-, interim- and post-test of PMDT and VMI. The results are as follows. First, the effect of sensory integration program on their perceptual skill showed that though their individual characteristic in perceptual domain of PMDT and VMI varies according to the perceptual subordinate domain, a sensory integration program generally improve their perceptual skill. Specially, the application of sensory integration program to the K and the L child with the fact that it is effect to analysis ability in the figure appeared with the fact that it is effect to overview ability of distinction and the figure in the figure, in the H child it appeared. Second, the effect of sensory integration program on their motor skill showed that though their individual characteristic in motor domain of PMDT varies according to the motor subordinate domain, a sensory integration program generally improve their motor skill. Specially, the application of sensory integration program to the K and the H child with the fact that it is effect to repetition motion ability appeared with the fact that it is effect to motion ability of the arms, in the L child it appeared.
This study aims at applying a sensory integration program to inquire into the effect that affects perceptual and motor skill of Children with Developmental Disabilities. Research target wished to did to three children with developmental disabilities that is in the primary school and is between being 8-9 that is educated in child's house, and examine effect on each subordinate domain after apply sensory integration program that use by this research. It made an experiment of total 42 times to make a comparative analysis of the results that give a pre-, interim- and post-test of PMDT and VMI. The results are as follows. First, the effect of sensory integration program on their perceptual skill showed that though their individual characteristic in perceptual domain of PMDT and VMI varies according to the perceptual subordinate domain, a sensory integration program generally improve their perceptual skill. Specially, the application of sensory integration program to the K and the L child with the fact that it is effect to analysis ability in the figure appeared with the fact that it is effect to overview ability of distinction and the figure in the figure, in the H child it appeared. Second, the effect of sensory integration program on their motor skill showed that though their individual characteristic in motor domain of PMDT varies according to the motor subordinate domain, a sensory integration program generally improve their motor skill. Specially, the application of sensory integration program to the K and the H child with the fact that it is effect to repetition motion ability appeared with the fact that it is effect to motion ability of the arms, in the L child it appeared.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.