과학교육의 특성상 가장 효과적인 교수 방법은 직접 실험하고, 탐구, 체험 학습을 하는 것이나 시간적, 공간적 제약, 환경 여건, 비용 등을 고려해 볼 때 항상 직접 체험 학습 환경을 제공해 주기는 어렵다. 또한 ‘지구과학’ 영역의 학습은 교실이나 실험실에서 지도하기 어려운 문제점이 있고, 학습 내용들이 본질적으로 가지고 있는 초실험적인 내용이 많아 교수·학습과정에서 많은 어려움을 겪고 있는 실정이다. 특히 실제 수업 현장에서 날씨의 변화, 기상에 관한 문제는 일상 생활과 아주 밀접한 문제이면서 우리가 직접 실험할 수 없어 설명 위주의 학습으로 이루어지고 학생은 학습에 흥미를 잃고 학업 성취도가 낮아지는 것을 볼 수 있다. 이러한 제한점이 많은 초등학교 과학과 ‘지구과학’ 영역에 대하여 직접 탐구하고 체험할 수 있는 환경과 가까운 멀티미디어 웹 기반 코스웨어를 설계·개발하여 이러한 제한점을 보완한다면 과학 교육의 학습 효과를 더욱 높일 수 있을 것이다. 이에 본 연구는 초등학교 과학과의 지구과학 영역 중 기상 교육을 위한 자료를 개발하기 위해, 교육과정 속의 날씨 관련 단원을 분석하였다. 이를 기반으로 3학년 1학기 ‘지구’ 분야의 ‘5. 날씨와 우리생활’ 단원을 중심으로 웹 코스웨어를 설계·개발하고 수업 현장에 적용하였다. 본 코스웨어를 개발하여 진주시 소재 초등학교 3학년 4개 학급 136명을 대상으로 적용한 후, 그 효과를 검증해 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 과학과 기상학습에서 여건상 하기 어려운 실험과 자료에 대한 어려움을 본 코스웨어를 통해 학습함으로써 간접 경험할 수 있어 과학과 교실수업개선에 기여할 수 있었다. 둘째, 다양한 애니메이션 기능과 동영상 자료를 통한 효과적인 ...
과학교육의 특성상 가장 효과적인 교수 방법은 직접 실험하고, 탐구, 체험 학습을 하는 것이나 시간적, 공간적 제약, 환경 여건, 비용 등을 고려해 볼 때 항상 직접 체험 학습 환경을 제공해 주기는 어렵다. 또한 ‘지구과학’ 영역의 학습은 교실이나 실험실에서 지도하기 어려운 문제점이 있고, 학습 내용들이 본질적으로 가지고 있는 초실험적인 내용이 많아 교수·학습과정에서 많은 어려움을 겪고 있는 실정이다. 특히 실제 수업 현장에서 날씨의 변화, 기상에 관한 문제는 일상 생활과 아주 밀접한 문제이면서 우리가 직접 실험할 수 없어 설명 위주의 학습으로 이루어지고 학생은 학습에 흥미를 잃고 학업 성취도가 낮아지는 것을 볼 수 있다. 이러한 제한점이 많은 초등학교 과학과 ‘지구과학’ 영역에 대하여 직접 탐구하고 체험할 수 있는 환경과 가까운 멀티미디어 웹 기반 코스웨어를 설계·개발하여 이러한 제한점을 보완한다면 과학 교육의 학습 효과를 더욱 높일 수 있을 것이다. 이에 본 연구는 초등학교 과학과의 지구과학 영역 중 기상 교육을 위한 자료를 개발하기 위해, 교육과정 속의 날씨 관련 단원을 분석하였다. 이를 기반으로 3학년 1학기 ‘지구’ 분야의 ‘5. 날씨와 우리생활’ 단원을 중심으로 웹 코스웨어를 설계·개발하고 수업 현장에 적용하였다. 본 코스웨어를 개발하여 진주시 소재 초등학교 3학년 4개 학급 136명을 대상으로 적용한 후, 그 효과를 검증해 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 과학과 기상학습에서 여건상 하기 어려운 실험과 자료에 대한 어려움을 본 코스웨어를 통해 학습함으로써 간접 경험할 수 있어 과학과 교실수업개선에 기여할 수 있었다. 둘째, 다양한 애니메이션 기능과 동영상 자료를 통한 효과적인 동기유발과 각종 날씨 관련 내용들을 주제별로 제시하여 기상교육 학습의욕을 고취시켰다. 셋째, 본 프로그램을 활용한 학습방법이 교과서나 오프라인을 통한 교육방법에 비해 학습 이해도가 높아 학습의 효율성이 제고되었다. 아동들이 컴퓨터 조작활동을 통해 학습에 적극 참여하고, 다양한 애니메이션 자료를 통한 상호작용을 통하여 도움을 주었다. 넷째, 학습내용이 다양하고 선택이 자유로우며, 프로그램의 어느 위치에서든지 피드백이 가능하여 학습자의 자기주도적 학습을 위한 개별학습 자료로는 물론, 3학년 교육과정의 내용 뿐 아니라 초등학교 타학년의 교육과정 중 기상교육 관련 단원에서 보조자료로도 활용할 수 있다. 추후 과제로는 날씨와 관련한 학습내용 중 주제별로 심도 있는 프로그램의 개발이 필요하고, 웹 자료의 로딩 문제를 해결하기 위해 CD형태의 학습자료로 보급하여 활용하는 것이 본 코스웨어에 대한 신뢰도와 효율성을 더욱 높일 수 있을 것이다.
과학교육의 특성상 가장 효과적인 교수 방법은 직접 실험하고, 탐구, 체험 학습을 하는 것이나 시간적, 공간적 제약, 환경 여건, 비용 등을 고려해 볼 때 항상 직접 체험 학습 환경을 제공해 주기는 어렵다. 또한 ‘지구과학’ 영역의 학습은 교실이나 실험실에서 지도하기 어려운 문제점이 있고, 학습 내용들이 본질적으로 가지고 있는 초실험적인 내용이 많아 교수·학습과정에서 많은 어려움을 겪고 있는 실정이다. 특히 실제 수업 현장에서 날씨의 변화, 기상에 관한 문제는 일상 생활과 아주 밀접한 문제이면서 우리가 직접 실험할 수 없어 설명 위주의 학습으로 이루어지고 학생은 학습에 흥미를 잃고 학업 성취도가 낮아지는 것을 볼 수 있다. 이러한 제한점이 많은 초등학교 과학과 ‘지구과학’ 영역에 대하여 직접 탐구하고 체험할 수 있는 환경과 가까운 멀티미디어 웹 기반 코스웨어를 설계·개발하여 이러한 제한점을 보완한다면 과학 교육의 학습 효과를 더욱 높일 수 있을 것이다. 이에 본 연구는 초등학교 과학과의 지구과학 영역 중 기상 교육을 위한 자료를 개발하기 위해, 교육과정 속의 날씨 관련 단원을 분석하였다. 이를 기반으로 3학년 1학기 ‘지구’ 분야의 ‘5. 날씨와 우리생활’ 단원을 중심으로 웹 코스웨어를 설계·개발하고 수업 현장에 적용하였다. 본 코스웨어를 개발하여 진주시 소재 초등학교 3학년 4개 학급 136명을 대상으로 적용한 후, 그 효과를 검증해 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 과학과 기상학습에서 여건상 하기 어려운 실험과 자료에 대한 어려움을 본 코스웨어를 통해 학습함으로써 간접 경험할 수 있어 과학과 교실수업개선에 기여할 수 있었다. 둘째, 다양한 애니메이션 기능과 동영상 자료를 통한 효과적인 동기유발과 각종 날씨 관련 내용들을 주제별로 제시하여 기상교육 학습의욕을 고취시켰다. 셋째, 본 프로그램을 활용한 학습방법이 교과서나 오프라인을 통한 교육방법에 비해 학습 이해도가 높아 학습의 효율성이 제고되었다. 아동들이 컴퓨터 조작활동을 통해 학습에 적극 참여하고, 다양한 애니메이션 자료를 통한 상호작용을 통하여 도움을 주었다. 넷째, 학습내용이 다양하고 선택이 자유로우며, 프로그램의 어느 위치에서든지 피드백이 가능하여 학습자의 자기주도적 학습을 위한 개별학습 자료로는 물론, 3학년 교육과정의 내용 뿐 아니라 초등학교 타학년의 교육과정 중 기상교육 관련 단원에서 보조자료로도 활용할 수 있다. 추후 과제로는 날씨와 관련한 학습내용 중 주제별로 심도 있는 프로그램의 개발이 필요하고, 웹 자료의 로딩 문제를 해결하기 위해 CD형태의 학습자료로 보급하여 활용하는 것이 본 코스웨어에 대한 신뢰도와 효율성을 더욱 높일 수 있을 것이다.
Due to the nature of science education, it is difficult to provide learning environment of direct experience at all times when we consider the time, space, limitations, environmental conditions and expenses or the fact that the most effective teaching method is by direct experiment and performing by...
Due to the nature of science education, it is difficult to provide learning environment of direct experience at all times when we consider the time, space, limitations, environmental conditions and expenses or the fact that the most effective teaching method is by direct experiment and performing by studies by research or experience. Also, there's the problem of having difficulty in teaching 'Earth Science' at classrooms or laboratories while the reality is that many difficulties are experienced in teaching and learning process because there are many contents where we cannot perform experiment on because of their essential nature. Especially, the problems related to change of weather and meteorology in actual learning site are being accomplished on explanation centered learning because we cannot experiment directly although they're problems closely related to our daily life so that we can see students losing interest and their academic achievement being lowered. If such limitations are improved by designing and developing a multimedia web based courseware close to the environment in which students can directly experiment and experience on the field of 'Earth Science' or elementary school science where there are lots of such restrictions, the learning effect of science can be increased even further. Accordingly, this research has analyzed a unit related to weather within a curriculum in order to develop materials for education on the weather among the field of Earth Science in elementary school. Based on this, a web courseware has been designed, developed and applied it in classrooms based on a unit called '5. Weather and Our Life' in the first semester of third grade. The result of developing this software, applying it on 136 students in 4 classes of third grade in an elementary school located in Chinju and verifying its effect are as follows. First, it could contribute in science and classroom lecture improvement because the difficulties on experiments and materials that are hard to perform from conditions of science and meteorological studies could be indirectly experienced using this courseware. Second, the desire toward learning meteorology has been inspired by presenting details related to all sorts of weather along with effective inducement of motive through various forms of animations functions and motion pictures. Third, the efficiency of learning has been raised because the degree of understanding in learning method using this program is higher compared to education method using textbooks or through offline. Fourth, it can be used as supplementary material in a unit related to meteorology among curriculum of other grades in elementary school as well as the contents of third grade curriculum and individual learning material for self guided studies because the feedback is possible at any location, the learning details are diverse and can be freely selected. As future subjects, the development of a more in-depth program by each subject among learning contents related to weather becomes necessary and using the program by supplying it as learning material in a form of a CD in order to solve to loading problem of web materials would raise the reliability and effectiveness on this courseware even further.
Due to the nature of science education, it is difficult to provide learning environment of direct experience at all times when we consider the time, space, limitations, environmental conditions and expenses or the fact that the most effective teaching method is by direct experiment and performing by studies by research or experience. Also, there's the problem of having difficulty in teaching 'Earth Science' at classrooms or laboratories while the reality is that many difficulties are experienced in teaching and learning process because there are many contents where we cannot perform experiment on because of their essential nature. Especially, the problems related to change of weather and meteorology in actual learning site are being accomplished on explanation centered learning because we cannot experiment directly although they're problems closely related to our daily life so that we can see students losing interest and their academic achievement being lowered. If such limitations are improved by designing and developing a multimedia web based courseware close to the environment in which students can directly experiment and experience on the field of 'Earth Science' or elementary school science where there are lots of such restrictions, the learning effect of science can be increased even further. Accordingly, this research has analyzed a unit related to weather within a curriculum in order to develop materials for education on the weather among the field of Earth Science in elementary school. Based on this, a web courseware has been designed, developed and applied it in classrooms based on a unit called '5. Weather and Our Life' in the first semester of third grade. The result of developing this software, applying it on 136 students in 4 classes of third grade in an elementary school located in Chinju and verifying its effect are as follows. First, it could contribute in science and classroom lecture improvement because the difficulties on experiments and materials that are hard to perform from conditions of science and meteorological studies could be indirectly experienced using this courseware. Second, the desire toward learning meteorology has been inspired by presenting details related to all sorts of weather along with effective inducement of motive through various forms of animations functions and motion pictures. Third, the efficiency of learning has been raised because the degree of understanding in learning method using this program is higher compared to education method using textbooks or through offline. Fourth, it can be used as supplementary material in a unit related to meteorology among curriculum of other grades in elementary school as well as the contents of third grade curriculum and individual learning material for self guided studies because the feedback is possible at any location, the learning details are diverse and can be freely selected. As future subjects, the development of a more in-depth program by each subject among learning contents related to weather becomes necessary and using the program by supplying it as learning material in a form of a CD in order to solve to loading problem of web materials would raise the reliability and effectiveness on this courseware even further.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.