본 연구는 서울대공원 동물원에서 실시되고 있는 동물교육프로그램에 대한 참가자들의 만족도와 교육 후 동물원에 대한 인식 변화와의 관계를 파악하여 효과적인 동물원 교육프로그램 개선방안을 제시하고자 하였다.
본 연구는 동물원에서 운영되고 있는 5개 동물교육 프로그램에 참여한 학생과 학부모를 대상으로 하였으며 총 7개의 가설을 설정한 후 설문조사를 실시하였다. 가설은 1) 학생과 학부모 간 교육프로그램 만족도에 차이가 있다, 2) 교육프로그램 간 만족도에 차이가 있다, 3) 학생과 학부모 간 교육프로그램 효과에 차이가 있다, 4) 교육프...
본 연구는 서울대공원 동물원에서 실시되고 있는 동물교육프로그램에 대한 참가자들의 만족도와 교육 후 동물원에 대한 인식 변화와의 관계를 파악하여 효과적인 동물원 교육프로그램 개선방안을 제시하고자 하였다.
본 연구는 동물원에서 운영되고 있는 5개 동물교육 프로그램에 참여한 학생과 학부모를 대상으로 하였으며 총 7개의 가설을 설정한 후 설문조사를 실시하였다. 가설은 1) 학생과 학부모 간 교육프로그램 만족도에 차이가 있다, 2) 교육프로그램 간 만족도에 차이가 있다, 3) 학생과 학부모 간 교육프로그램 효과에 차이가 있다, 4) 교육프로그램 간 효과에 차이가 있다, 5) 학생과 학부모는 교육프로그램 참여 후 인식변화가 있다, 6) 교육프로그램별로 동물원에 대한 인식변화 정도가 틀리다, 7) 만족도와 프로그램 효과, 인식변화는 관계가 있다로 설정하였다.
연구결과 교육 참여자 대부분은 프로그램에 대해 전반적으로 만족하는 수준이었다. 가설 검증결과 학생 집단과 학부모 집단 간 만족도는 차이가 없었다. 프로그램 간 만족도는 학생집단에서 해설자의 설명ㆍ태도, 다른 참가자 참가태도, 안전성(준비) 만족도, 참가 혼잡도가 프로그램별로 차이를 보여 만족도를 높이는데 고려해야 할 변수로 나타났다. 재미정도와 유익정도로 구분하여 조사한 프로그램 효과는 유익정도에서 학부모 집단이 느끼는 효과가 컸으며 프로그램간에는 학생집단에서 차이를 보였는데 동물생태연구반의 효과가 높았다. 학생과 학부모간 동물원 기능에 대한 인식변화는 학생집단이 통계적 유의성을 보였는데 학생집단은 교육 참가 전 동물전시 및 동물교육이라는 인식에서 교육이후 동물 및 자연교육, 동물 종보전 등으로 변화되어 동물원에서 동물교육프로그램의 중요성과 확대의 필요성을 뒷받침해주었다. 현대 동물원은 단순한 동물 전시 기능이 아니라 교육과 동물 종보전 등의 기능을 갖고 있다. 그러나 대부분 사람들은 동물원 기능을 전시라고 생각하는 부분이 많은데 이에 대한 인식변화가 필요하였다. 동물원 교육프로그램은 참가자 만족도가 높았으며 동물원을 올바로 이해할 수 있도록 유도하고 있었다. 동물생태와 동물원에 대해 이해를 할 수 있는 교육을 실시 하므로서 동물원이 동물생태와 관련하여 유익한 교육을 하는 곳이라는 인식과 생태계에서 중요한 위치에 있는 동물의 종을 보전하는 곳이라는 인식이 자연스럽게 받아들여지고 있었다. 이 같은 결과를 볼 때 동물원 교육이 환경생태적으로 바람직한 가치관을 심어줄 수 있을 것으로 판단하였다. 또한 다양한 특별프로그램 내용의 구성과 체험학습, 전문 해설자의 교육이 만족도와 교육효과에 영향을 주고 있었다. 따라서 동물원 교육프로그램을 다양화하고 전문해설자를 양성하여 동물교육프로그램의 지속적 개발이 뒷받침되어야 할 것이다.
상대적으로 낮은 만족을 보인 항목에 대해서는 개선이 필요하였다. 해설자의 설명 또는 태도 만족도가 낮은 동물신체탐험반과 한여름밤 반딧불이 대탐험은 프로그램 특성에 맞는 해설기법을 연구하고 전문적인 지식함양과 수준 높은 해설을 위한 전문가 양성 교육과정이 필요하였다. 다른 참가자의 참여태도 만족이 낮은 한여름밤 오감곤충체험, 한여름밤 동물원 대탐험, 한여름밤 반딧불이 대탐험은 모두 야간에 진행된 점으로 보아 야간에 진행하는 경우 교육에 집중력을 높이기 위한 교육인원 조정과 시간 배정, 교육자 수준향상을 통한 교육 분위기 및 집중력 증대가 필요하였다. 교육을 받는데 있어 다소 안전하지 못하다고 느끼는 한여름밤 동물원 대탐험은 교육 흥미를 위해 다소 어두운 조명을 하였으므로 야간 이동간 안전 확보에 중점을 두어야 할 것이다.
서울대공원 동물원 교육은 2회 이상 참가자가 많았는데 이에 대한 체계적인 조사를 하여 참가자 속성을 분석하고 단계별 교육내용 편성과 진행방식을 달리하는 교육프로그램으로 전환이 필요하였다. 이를 연구하여 앞으로 동물교육프로그램 편성 방향과 현장학습기법 등을 설정하고 다양한 교육프로그램 개발시 시행착오를 줄일 수 있도록 하여야 할 것이다.
본 연구는 서울대공원 동물원에서 실시되고 있는 동물교육프로그램에 대한 참가자들의 만족도와 교육 후 동물원에 대한 인식 변화와의 관계를 파악하여 효과적인 동물원 교육프로그램 개선방안을 제시하고자 하였다.
본 연구는 동물원에서 운영되고 있는 5개 동물교육 프로그램에 참여한 학생과 학부모를 대상으로 하였으며 총 7개의 가설을 설정한 후 설문조사를 실시하였다. 가설은 1) 학생과 학부모 간 교육프로그램 만족도에 차이가 있다, 2) 교육프로그램 간 만족도에 차이가 있다, 3) 학생과 학부모 간 교육프로그램 효과에 차이가 있다, 4) 교육프로그램 간 효과에 차이가 있다, 5) 학생과 학부모는 교육프로그램 참여 후 인식변화가 있다, 6) 교육프로그램별로 동물원에 대한 인식변화 정도가 틀리다, 7) 만족도와 프로그램 효과, 인식변화는 관계가 있다로 설정하였다.
연구결과 교육 참여자 대부분은 프로그램에 대해 전반적으로 만족하는 수준이었다. 가설 검증결과 학생 집단과 학부모 집단 간 만족도는 차이가 없었다. 프로그램 간 만족도는 학생집단에서 해설자의 설명ㆍ태도, 다른 참가자 참가태도, 안전성(준비) 만족도, 참가 혼잡도가 프로그램별로 차이를 보여 만족도를 높이는데 고려해야 할 변수로 나타났다. 재미정도와 유익정도로 구분하여 조사한 프로그램 효과는 유익정도에서 학부모 집단이 느끼는 효과가 컸으며 프로그램간에는 학생집단에서 차이를 보였는데 동물생태연구반의 효과가 높았다. 학생과 학부모간 동물원 기능에 대한 인식변화는 학생집단이 통계적 유의성을 보였는데 학생집단은 교육 참가 전 동물전시 및 동물교육이라는 인식에서 교육이후 동물 및 자연교육, 동물 종보전 등으로 변화되어 동물원에서 동물교육프로그램의 중요성과 확대의 필요성을 뒷받침해주었다. 현대 동물원은 단순한 동물 전시 기능이 아니라 교육과 동물 종보전 등의 기능을 갖고 있다. 그러나 대부분 사람들은 동물원 기능을 전시라고 생각하는 부분이 많은데 이에 대한 인식변화가 필요하였다. 동물원 교육프로그램은 참가자 만족도가 높았으며 동물원을 올바로 이해할 수 있도록 유도하고 있었다. 동물생태와 동물원에 대해 이해를 할 수 있는 교육을 실시 하므로서 동물원이 동물생태와 관련하여 유익한 교육을 하는 곳이라는 인식과 생태계에서 중요한 위치에 있는 동물의 종을 보전하는 곳이라는 인식이 자연스럽게 받아들여지고 있었다. 이 같은 결과를 볼 때 동물원 교육이 환경생태적으로 바람직한 가치관을 심어줄 수 있을 것으로 판단하였다. 또한 다양한 특별프로그램 내용의 구성과 체험학습, 전문 해설자의 교육이 만족도와 교육효과에 영향을 주고 있었다. 따라서 동물원 교육프로그램을 다양화하고 전문해설자를 양성하여 동물교육프로그램의 지속적 개발이 뒷받침되어야 할 것이다.
상대적으로 낮은 만족을 보인 항목에 대해서는 개선이 필요하였다. 해설자의 설명 또는 태도 만족도가 낮은 동물신체탐험반과 한여름밤 반딧불이 대탐험은 프로그램 특성에 맞는 해설기법을 연구하고 전문적인 지식함양과 수준 높은 해설을 위한 전문가 양성 교육과정이 필요하였다. 다른 참가자의 참여태도 만족이 낮은 한여름밤 오감곤충체험, 한여름밤 동물원 대탐험, 한여름밤 반딧불이 대탐험은 모두 야간에 진행된 점으로 보아 야간에 진행하는 경우 교육에 집중력을 높이기 위한 교육인원 조정과 시간 배정, 교육자 수준향상을 통한 교육 분위기 및 집중력 증대가 필요하였다. 교육을 받는데 있어 다소 안전하지 못하다고 느끼는 한여름밤 동물원 대탐험은 교육 흥미를 위해 다소 어두운 조명을 하였으므로 야간 이동간 안전 확보에 중점을 두어야 할 것이다.
서울대공원 동물원 교육은 2회 이상 참가자가 많았는데 이에 대한 체계적인 조사를 하여 참가자 속성을 분석하고 단계별 교육내용 편성과 진행방식을 달리하는 교육프로그램으로 전환이 필요하였다. 이를 연구하여 앞으로 동물교육프로그램 편성 방향과 현장학습기법 등을 설정하고 다양한 교육프로그램 개발시 시행착오를 줄일 수 있도록 하여야 할 것이다.
This study presents the improvement plan for the effective zoo education program by analysis of the relation between the satisfaction of the participants received the animal education program and the change of realization of them after being received the animal education program in Seoul Grand Park....
This study presents the improvement plan for the effective zoo education program by analysis of the relation between the satisfaction of the participants received the animal education program and the change of realization of them after being received the animal education program in Seoul Grand Park.
This study did to a student and students' parents who take part in 5 animal education program that is administered in the zoo. Executed questionnaire after establish total 7 hypothesises and hypothesis established as followings: 1) There is a difference in the satisfaction of the education program between a student and students' parents 2) There is a difference in the satisfaction of the education program among education programs 3) There is a difference in the effect of the education program between a student and students' parents 4) There is a difference in the effect of the education program among education programs 5) There is a change of realization of the student and students' parents after receiving the education program 6) There is a difference in the degree of change of the realization for zoo by education program 7) There is a relationship among satisfaction, program effect, and change of realization.
As a result of this study, most of the education participants have a satisfaction for the programs generally. As a result of test of hypothesis, there is no a difference in satisfaction between student group and students' parents group. There is the difference in satisfaction between programs depend upon commentator's explanation and attitude, the other participant's participation attitude, satisfaction of safety(preparation) and congestion degree of participant in case of student group, those of variables should be consider to enhance the satisfaction of participant.
Students' parents group feels the effect of programs highly in degree of the benefit. There is a diference in programs between student group, and the most effective group was the animal ecosystem research team. According to the analysis of change of realization about zoo function between students and students' parents, significance of student group was recognized. Perception of student group was changed animal display and animal education before education participation to animal education, nature education, and preservation of animal species. So importance of animal educational programs and its extension was necessity in the zoo. The modern zoo has not the function of animal display but education and preservation of animal species. But, most people think the function of zoo of display, it is necessity to change of recognition.
Zoo educational programs was high participant's satisfaction, and was deriving so that can understand the zoo uprightly. Realization called preserve species of animal in important position in realization and ecosystem called place that educate thing which the zoo is beneficial regarding animal mode of life executing animal mode of life and teaching that can understand about the zoo was accepted naturally. Such result, zoo education estimated by environment something to implant desirable sense of values as ecological. Various feature program composition and experience studying, professional commentator's education influenced in satisfaction and education effect. Therefore, diversifies zoo educational programs and trains professional commentator and may have to develop animal educational programs continuously.
Satisfaction of participants who take part in animal education programs was high and manager has been induced to understand well. Through the enforcement of education that make participants to understand on animal ecosystem and zoo, participant can regard zoo as place to give beneficial education concern with animal ecosystem and to preserve animal species in the important level of ecosystem.
According to such result, it is suppose that zoo education program make zoo visitor to implant desirable sense of values as environmental and ecological. And various special program, experience studying, professional commentator's education influenced in the effect of satisfaction and education Therefore, we should develop animal educational programs continuously by diversifying zoo educational programs and training professional commentator.
The degree of satisfaction of animal body exploration group and midsummer night lightning beetle exploration group was low caused by the commentator's explanation or attitude, so it is necessary to develop exploration technique that proper to the characteristic of each program and need expert training course for expert knowledge fostering and high level explanation.
Programs such as experience of the senses of insect, zoo exploration, lightning beetle exploration in the midsummer night give participant the low satisfaction of participation attitude. So it is necessary to consider control of education number of persons, assignment of time, education atmosphere, and enlargement of education concentration to improve concentration in running off the education programs.
This study presents the improvement plan for the effective zoo education program by analysis of the relation between the satisfaction of the participants received the animal education program and the change of realization of them after being received the animal education program in Seoul Grand Park.
This study did to a student and students' parents who take part in 5 animal education program that is administered in the zoo. Executed questionnaire after establish total 7 hypothesises and hypothesis established as followings: 1) There is a difference in the satisfaction of the education program between a student and students' parents 2) There is a difference in the satisfaction of the education program among education programs 3) There is a difference in the effect of the education program between a student and students' parents 4) There is a difference in the effect of the education program among education programs 5) There is a change of realization of the student and students' parents after receiving the education program 6) There is a difference in the degree of change of the realization for zoo by education program 7) There is a relationship among satisfaction, program effect, and change of realization.
As a result of this study, most of the education participants have a satisfaction for the programs generally. As a result of test of hypothesis, there is no a difference in satisfaction between student group and students' parents group. There is the difference in satisfaction between programs depend upon commentator's explanation and attitude, the other participant's participation attitude, satisfaction of safety(preparation) and congestion degree of participant in case of student group, those of variables should be consider to enhance the satisfaction of participant.
Students' parents group feels the effect of programs highly in degree of the benefit. There is a diference in programs between student group, and the most effective group was the animal ecosystem research team. According to the analysis of change of realization about zoo function between students and students' parents, significance of student group was recognized. Perception of student group was changed animal display and animal education before education participation to animal education, nature education, and preservation of animal species. So importance of animal educational programs and its extension was necessity in the zoo. The modern zoo has not the function of animal display but education and preservation of animal species. But, most people think the function of zoo of display, it is necessity to change of recognition.
Zoo educational programs was high participant's satisfaction, and was deriving so that can understand the zoo uprightly. Realization called preserve species of animal in important position in realization and ecosystem called place that educate thing which the zoo is beneficial regarding animal mode of life executing animal mode of life and teaching that can understand about the zoo was accepted naturally. Such result, zoo education estimated by environment something to implant desirable sense of values as ecological. Various feature program composition and experience studying, professional commentator's education influenced in satisfaction and education effect. Therefore, diversifies zoo educational programs and trains professional commentator and may have to develop animal educational programs continuously.
Satisfaction of participants who take part in animal education programs was high and manager has been induced to understand well. Through the enforcement of education that make participants to understand on animal ecosystem and zoo, participant can regard zoo as place to give beneficial education concern with animal ecosystem and to preserve animal species in the important level of ecosystem.
According to such result, it is suppose that zoo education program make zoo visitor to implant desirable sense of values as environmental and ecological. And various special program, experience studying, professional commentator's education influenced in the effect of satisfaction and education Therefore, we should develop animal educational programs continuously by diversifying zoo educational programs and training professional commentator.
The degree of satisfaction of animal body exploration group and midsummer night lightning beetle exploration group was low caused by the commentator's explanation or attitude, so it is necessary to develop exploration technique that proper to the characteristic of each program and need expert training course for expert knowledge fostering and high level explanation.
Programs such as experience of the senses of insect, zoo exploration, lightning beetle exploration in the midsummer night give participant the low satisfaction of participation attitude. So it is necessary to consider control of education number of persons, assignment of time, education atmosphere, and enlargement of education concentration to improve concentration in running off the education programs.
주제어
#동물교육프로그램
#교육만족도
#동물생태
#혼잡도
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.