포토 몽타주(Photo montage) 기법을 활용한 주제 표현력 향상 방안 : 초등학교 4학년을 중심으로 (A) study on the development of the topic-expression technique of children through photo montage expression activites : centering on 4th grade elementary school students원문보기
과학 기술의 발달은 수많은 영상 매체의 급속한 증가와 확산을 가져왔다. 이러한 영상 매체의 확산은 기존의 정보 사회에서 주류를 이루어 왔던 문자 메시지에 의한 정보 전달 방식을 시각적 이미지 또는 영상으로 바꾸어 놓았다. 그리고 모든 영상 매체의 공통점은 사진기의 원리를 통한 이미지의 전달이라고 할 수 있는데, 수많은 영상 매체들은 사진기의 원리를 이용한 이미지의 대량 복제를 통해 우리 생활 전반을 순식간에 지배하고 있다. 영상 매체들이 만들어낸 이미지의 홍수 속에 살아가고 있는 학생들에게 영상 매체의 의미를 올바로 이해하며 비판적으로 수용할 수 있는 안목을 형성해 주어 자신의 정체성을 바르게 세울 수 있도록 해야 한다. 초등학교 고학년 학생들은 미술 표현에 좌절감을 느끼는 경우가 많고, 표현 활동을 통한 미적 체험이 효과적으로 이루어지기 힘들다. 이러한 학생들에게 기능 위주의 표현만을 고집한다면 미술 활동에 대한 좌절감만을 남기게 된다. 또한 기능 위주의 미술 교육은 영상 정보 사회에 대처하여 다양한 시각적 언어를 읽어낼 수 있는 능력을 효과적으로 증진시키기 어렵다는 점을 감안할 때, 어린이들의 흥미를 이끌어내면서, 주제 표현력을 향상시킬 수 있는 방법에 대한 연구의 필요성이 대두된다. ...
과학 기술의 발달은 수많은 영상 매체의 급속한 증가와 확산을 가져왔다. 이러한 영상 매체의 확산은 기존의 정보 사회에서 주류를 이루어 왔던 문자 메시지에 의한 정보 전달 방식을 시각적 이미지 또는 영상으로 바꾸어 놓았다. 그리고 모든 영상 매체의 공통점은 사진기의 원리를 통한 이미지의 전달이라고 할 수 있는데, 수많은 영상 매체들은 사진기의 원리를 이용한 이미지의 대량 복제를 통해 우리 생활 전반을 순식간에 지배하고 있다. 영상 매체들이 만들어낸 이미지의 홍수 속에 살아가고 있는 학생들에게 영상 매체의 의미를 올바로 이해하며 비판적으로 수용할 수 있는 안목을 형성해 주어 자신의 정체성을 바르게 세울 수 있도록 해야 한다. 초등학교 고학년 학생들은 미술 표현에 좌절감을 느끼는 경우가 많고, 표현 활동을 통한 미적 체험이 효과적으로 이루어지기 힘들다. 이러한 학생들에게 기능 위주의 표현만을 고집한다면 미술 활동에 대한 좌절감만을 남기게 된다. 또한 기능 위주의 미술 교육은 영상 정보 사회에 대처하여 다양한 시각적 언어를 읽어낼 수 있는 능력을 효과적으로 증진시키기 어렵다는 점을 감안할 때, 어린이들의 흥미를 이끌어내면서, 주제 표현력을 향상시킬 수 있는 방법에 대한 연구의 필요성이 대두된다. 포토 몽타주(Photo montage)는 우리 주변에서 쉽게 구할 수 있는 기초적인 재료만으로도 훌륭한 표현 활동을 할 수 있는 특징이 있기 때문에 표현 지도에 한계를 느끼고 있는 교사들에게 효과적으로 표현 활동 지도를 가능하게 한다. 또한, 포토 몽타주는 매우 강렬한 시각전달 매체로서 대중 매체의 속성을 지니고 있고 분명한 상징성을 드러내며, 주제를 강력하게 나타내어 메시지를 명확하게 전달할 수 있는 특징이 있다. 기존의 여러 가지 이미지들을 선택하여 창의적으로 재구성하고, 이를 통해 자신의 생각이나 느낌을 표출함으로써 미술의 시각적 의사소통을 가능하게 만드는 방법인 것이다. 따라서 본 연구에서는 학생들이 흥미를 갖고 미술 표현 활동에 참여할 수 있도록 교실에서 쉽게 활용할 수 있는 포토 몽타주 기법을 수업에 적용한 후 포토 몽타주 기법이 주제 표현력 향상에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 포토 몽타주 기법을 활용한 주제 표현력 향상을 위하여 본 연구의 내용과 방법을 다음과 같이 설정하여 추진하였다. 먼저, 현대 미술에서 포토 몽타주가 어떻게 활용되었는지 알아보고, 그 특징과 교육적 가치를 고찰해 본 후 초등학교 미술 교육에서 활용 가능성과 그 의미를 살펴보았다. 이어서, 현 초등학교 미술 교육의 실태 파악을 통해 주제 표현 지도 방법의 부재라는 문제점을 도출한 후 해결 방안으로 포토 몽타주 기법을 제시하였다. 다음으로, 주제 표현력 신장을 위해 포토 몽타주 기법을 활용한 학습 적용 계획에 따라 초등학교 4학년 30명을 연구 대상으로 선정하고 교수·학습 과정안을 제시하여 수업에 적용하여 본 후, 적용한 결과를 분석하여 현장에서 사용할 수 있는 실질적이고 효과적인 방안을 제시하였다. 다음으로 주제 표현력 향상을 위해, 포토 몽타주 기법을 활용한 교수·학습 과정안을 구안하여 수업에 적용하고, 학습 활동 후 학생들의 학습 소감 과 교사의 관찰 결과를 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 영상 매체의 기본이 되는 사진이나 그림의 이미지를 주제에 맞게 활용하고 재구성하여 표현하는 포토 몽타주 기법을 통하여 영상 정보 시대에 사진이 가져다주는 시각적 특성들을 이해하고 활용할 수 있는 능력을 향상시킬 수 있었다. 둘째, 표현 주제에 맞는 이미지를 주변에서 흔히 볼 수 있는 기존의 인쇄물에서 선택하고 재구성하여 표현함으로써 사실적인 표현에 대한 부담감을 줄여 학생들이 자신감을 가지고 보다 적극적으로 자신의 생각을 표현할 수 있게 되었다. 셋째, 포토 몽타주 기법을 활용한 수업은 화면 구성 능력을 향상시킴으로써 주제를 보다 효과적으로 표현할 수 있게 되었다. 작품을 완성해가는 과정에서 주제와 관련된 이미지들을 즉시 재구성하며 잘못되었을 때도 부담 없이 제거하여 새로 작업할 수 있었기 때문에 자유롭고 생동감 있는 표현이 이루어졌다. 넷째, 학생들은 작품 소개 시간을 통해 자신의 작품에 담긴 생각이나 고민, 의견 등을 함께 나누고, 직면한 문제들을 함께 해결해 나가는 공동 사고의 시간을 가질 수 있었다. 바쁜 일상에 쫓겨 친구들과의 관계조차 피상적이 되어버린 학생들은 자신에 대해 자신의 꿈과 고민에 대해 친구들과 진지하게 이야기를 나누며, 그 동안 억제해 왔던 스트레스와 감정을 해소할 수 있었다. 본 연구를 통하여 포토 몽타주 기법을 활용한 미술 수업이 주제 표현력 향상에 긍정적인 영향을 주었다는 사실을 알 수 있었는데, 이러한 결과를 바탕으로 제언하면, 첫째, 포토 몽타주 기법을 통한 미술 활동은 주제 표현력 향상과 더불어 상상력을 자극시키고, 사고력을 높여주는 결과를 가져왔다. 따라서 현행 미술 교육 과정에서 포토 몽타주 기법을 사용하는 영역이 점차로 확대되어야 하며, 이에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야겠다. 둘째, 학생들은 작품 소개 시간을 통하여 친구들과의 공감대를 형성하였으며, 이를 통해 억제된 감정이 어느 정도 해소되고 주제와 관련된 기억들의 개념화가 이루어짐을 알 수 있었다. 또한 포토 몽타주 수업은 학생들이 마음 속에 담고 있던 문제들을 스스로 발견하게 하여 자신을 조절하는 힘을 갖게 하는데 얼마간의 도움을 주었다. 따라서 포토 몽타주 수업을 초등 미술 교육에서 미술 치료 분야와 연계하여 활용할 수 있는 방안이 연구되어야할 것이다. 셋째, 초등 미술 교육에서는 주제의 특징을 생각하여 다양하게 표현할 수 있도록 지도해야 하는데 이에 관한 연구는 미비한 편이다. 앞으로 주제 표현력을 향상시키기 위해 다양한 재료 및 용구 활용 방안과 표현 방법에 대한 깊이 있는 연구가 이루어져야 할 것이다.
과학 기술의 발달은 수많은 영상 매체의 급속한 증가와 확산을 가져왔다. 이러한 영상 매체의 확산은 기존의 정보 사회에서 주류를 이루어 왔던 문자 메시지에 의한 정보 전달 방식을 시각적 이미지 또는 영상으로 바꾸어 놓았다. 그리고 모든 영상 매체의 공통점은 사진기의 원리를 통한 이미지의 전달이라고 할 수 있는데, 수많은 영상 매체들은 사진기의 원리를 이용한 이미지의 대량 복제를 통해 우리 생활 전반을 순식간에 지배하고 있다. 영상 매체들이 만들어낸 이미지의 홍수 속에 살아가고 있는 학생들에게 영상 매체의 의미를 올바로 이해하며 비판적으로 수용할 수 있는 안목을 형성해 주어 자신의 정체성을 바르게 세울 수 있도록 해야 한다. 초등학교 고학년 학생들은 미술 표현에 좌절감을 느끼는 경우가 많고, 표현 활동을 통한 미적 체험이 효과적으로 이루어지기 힘들다. 이러한 학생들에게 기능 위주의 표현만을 고집한다면 미술 활동에 대한 좌절감만을 남기게 된다. 또한 기능 위주의 미술 교육은 영상 정보 사회에 대처하여 다양한 시각적 언어를 읽어낼 수 있는 능력을 효과적으로 증진시키기 어렵다는 점을 감안할 때, 어린이들의 흥미를 이끌어내면서, 주제 표현력을 향상시킬 수 있는 방법에 대한 연구의 필요성이 대두된다. 포토 몽타주(Photo montage)는 우리 주변에서 쉽게 구할 수 있는 기초적인 재료만으로도 훌륭한 표현 활동을 할 수 있는 특징이 있기 때문에 표현 지도에 한계를 느끼고 있는 교사들에게 효과적으로 표현 활동 지도를 가능하게 한다. 또한, 포토 몽타주는 매우 강렬한 시각전달 매체로서 대중 매체의 속성을 지니고 있고 분명한 상징성을 드러내며, 주제를 강력하게 나타내어 메시지를 명확하게 전달할 수 있는 특징이 있다. 기존의 여러 가지 이미지들을 선택하여 창의적으로 재구성하고, 이를 통해 자신의 생각이나 느낌을 표출함으로써 미술의 시각적 의사소통을 가능하게 만드는 방법인 것이다. 따라서 본 연구에서는 학생들이 흥미를 갖고 미술 표현 활동에 참여할 수 있도록 교실에서 쉽게 활용할 수 있는 포토 몽타주 기법을 수업에 적용한 후 포토 몽타주 기법이 주제 표현력 향상에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 포토 몽타주 기법을 활용한 주제 표현력 향상을 위하여 본 연구의 내용과 방법을 다음과 같이 설정하여 추진하였다. 먼저, 현대 미술에서 포토 몽타주가 어떻게 활용되었는지 알아보고, 그 특징과 교육적 가치를 고찰해 본 후 초등학교 미술 교육에서 활용 가능성과 그 의미를 살펴보았다. 이어서, 현 초등학교 미술 교육의 실태 파악을 통해 주제 표현 지도 방법의 부재라는 문제점을 도출한 후 해결 방안으로 포토 몽타주 기법을 제시하였다. 다음으로, 주제 표현력 신장을 위해 포토 몽타주 기법을 활용한 학습 적용 계획에 따라 초등학교 4학년 30명을 연구 대상으로 선정하고 교수·학습 과정안을 제시하여 수업에 적용하여 본 후, 적용한 결과를 분석하여 현장에서 사용할 수 있는 실질적이고 효과적인 방안을 제시하였다. 다음으로 주제 표현력 향상을 위해, 포토 몽타주 기법을 활용한 교수·학습 과정안을 구안하여 수업에 적용하고, 학습 활동 후 학생들의 학습 소감 과 교사의 관찰 결과를 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 영상 매체의 기본이 되는 사진이나 그림의 이미지를 주제에 맞게 활용하고 재구성하여 표현하는 포토 몽타주 기법을 통하여 영상 정보 시대에 사진이 가져다주는 시각적 특성들을 이해하고 활용할 수 있는 능력을 향상시킬 수 있었다. 둘째, 표현 주제에 맞는 이미지를 주변에서 흔히 볼 수 있는 기존의 인쇄물에서 선택하고 재구성하여 표현함으로써 사실적인 표현에 대한 부담감을 줄여 학생들이 자신감을 가지고 보다 적극적으로 자신의 생각을 표현할 수 있게 되었다. 셋째, 포토 몽타주 기법을 활용한 수업은 화면 구성 능력을 향상시킴으로써 주제를 보다 효과적으로 표현할 수 있게 되었다. 작품을 완성해가는 과정에서 주제와 관련된 이미지들을 즉시 재구성하며 잘못되었을 때도 부담 없이 제거하여 새로 작업할 수 있었기 때문에 자유롭고 생동감 있는 표현이 이루어졌다. 넷째, 학생들은 작품 소개 시간을 통해 자신의 작품에 담긴 생각이나 고민, 의견 등을 함께 나누고, 직면한 문제들을 함께 해결해 나가는 공동 사고의 시간을 가질 수 있었다. 바쁜 일상에 쫓겨 친구들과의 관계조차 피상적이 되어버린 학생들은 자신에 대해 자신의 꿈과 고민에 대해 친구들과 진지하게 이야기를 나누며, 그 동안 억제해 왔던 스트레스와 감정을 해소할 수 있었다. 본 연구를 통하여 포토 몽타주 기법을 활용한 미술 수업이 주제 표현력 향상에 긍정적인 영향을 주었다는 사실을 알 수 있었는데, 이러한 결과를 바탕으로 제언하면, 첫째, 포토 몽타주 기법을 통한 미술 활동은 주제 표현력 향상과 더불어 상상력을 자극시키고, 사고력을 높여주는 결과를 가져왔다. 따라서 현행 미술 교육 과정에서 포토 몽타주 기법을 사용하는 영역이 점차로 확대되어야 하며, 이에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야겠다. 둘째, 학생들은 작품 소개 시간을 통하여 친구들과의 공감대를 형성하였으며, 이를 통해 억제된 감정이 어느 정도 해소되고 주제와 관련된 기억들의 개념화가 이루어짐을 알 수 있었다. 또한 포토 몽타주 수업은 학생들이 마음 속에 담고 있던 문제들을 스스로 발견하게 하여 자신을 조절하는 힘을 갖게 하는데 얼마간의 도움을 주었다. 따라서 포토 몽타주 수업을 초등 미술 교육에서 미술 치료 분야와 연계하여 활용할 수 있는 방안이 연구되어야할 것이다. 셋째, 초등 미술 교육에서는 주제의 특징을 생각하여 다양하게 표현할 수 있도록 지도해야 하는데 이에 관한 연구는 미비한 편이다. 앞으로 주제 표현력을 향상시키기 위해 다양한 재료 및 용구 활용 방안과 표현 방법에 대한 깊이 있는 연구가 이루어져야 할 것이다.
The development of science and technology has led to a sudden increase and proliferation of many visual media. This expansion of visual media changed the information transfer mode of letters in the traditional information society into a mode of visual images and videos. And, the common factor of all...
The development of science and technology has led to a sudden increase and proliferation of many visual media. This expansion of visual media changed the information transfer mode of letters in the traditional information society into a mode of visual images and videos. And, the common factor of all the visual media is said to be the transfer of images through the principle of the camera. These visual messages are rapidly dominating our environment by taking advantage of mass reproduction technique based on the camera principle. Students are living inundated with images that are produced by visual media. In this context, we have the obligations of making students understand visual media in a correct way, accommodate them critically and build their identity. Elementary students in their upper grades frequently feel frustrated when they try to express themselves in an artistic way and it is difficult for them to experience aesthetics in an efficient manner through expressive activities. If we insist that they express themselves only functionally, they are apt to feel frustrated. Considering that function-oriented artistic education is unable to ameliorate their ability to read visual languages in the face of the visual information society, we need to do some research on ways to improve their topic expression capabilities while inducing their interest. The photo montage technique has the trait of enabling us to have excellent expression activities using basic materials we can get easily in our surroundings. That is why it offers a good method for expression activities in our strained teaching and learning milieu. In addition, photo montage features a mass media attribute with its very strong visual message, conspicuous symbolism and an exact message transfer with its strong message propagating method. This is a method in which the visual communication of fine arts is possible by creatively reconstituting existing images chosen and expressing one's thoughts and feelings. Therefore, this study is designed to find out the effects of the photo montage technique on the improvement of kids' expressive capabilities after the technique is utilized in classes in a way that they can take part in them with interest. With the above-mentioned purpose in mind, the following research scheme was set up for implementation. First, the status of the photo montage technique in the modern arts and its characteristics and educational contributions were delved into before its application possibility and meaning were explored. Second, through understanding the current fine arts educational realities the issue of the absence of topic-expression techniques was raised. As a solution to the problem the photo montage technique was recommended. Third, in accordance with the learning application plan which uses the photo montage technique aimed at increasing kids' expressive power, 30 grade-4 students were selected for a class session where the teaching-learning scheme was introduced. Fourth, by analyzing the results of the scheme application, I suggested an effective and practical method applicable in classrooms. In order that we may improve kids' expressive power, a teaching guideline equipped with the photo montage technique was devised and applied to classes and then they were asked to answer a questionnaire. The results of the survey and teachers' observations were integrated to bring about the following findings. First, by providing kids with the chances to use pictures and images and to reconstitute them in the classes that utilize the photo montage technique, we could enhance their abilities to understand the visual characteristics that pictures bring and to apply them. Second, by being able to choose appropriate images suited for particular topics and to reconstitute them, the students were capable of lessening the burden they had about describing things realistically and of having their intentions actively expressed with confidence. Third, by applying the photo montage technique to the classes, we could increase kids' capabilities to effectively constitute images on the work board and to express images. Since they can readily reconstitute topic-related images and, if errors are made, remove them before making other attempts, they could have free and vivid expressive activities. Fourth, while they were engaged in the activities, they could share ideas, complaints and other thoughts and problems with their friends. The kids, who did not have profound relationship with their friends because of busy life, vented their suppressed stress and feelings when they were dong the expressive activities. The suggestions I would like to make based on the results of the research are as follows: First, artistic activities that utilized the photo montage technique stimulated imagination in addition to increasing topic-expressing power and enhanced their thinking power. Therefore, in the current school fine arts education, the areas that use the photo montage technique should be expanded and further research into this subject should be continued. Second, while kids talk about their works, they could form some kind of common consensus with friends, experience some sort of catharsis and conceptualize their memories associated with the topics. In addition, the photo montage technique was of some help in enabling them to find problems they have on their own and to control themselves. Therefore, there should be a research into a possibility where the photo montage technique is connected with the artistic therapeutic field for its application. Third, in elementary school artistic education kids should be guided to express the features of topics in colorful ways. But research into this field has not been done enough. There should be more thorough research into ideas about utilizing various materials and tools, and expressing techniques with the view to enhancing topic-expressing capabilities.
The development of science and technology has led to a sudden increase and proliferation of many visual media. This expansion of visual media changed the information transfer mode of letters in the traditional information society into a mode of visual images and videos. And, the common factor of all the visual media is said to be the transfer of images through the principle of the camera. These visual messages are rapidly dominating our environment by taking advantage of mass reproduction technique based on the camera principle. Students are living inundated with images that are produced by visual media. In this context, we have the obligations of making students understand visual media in a correct way, accommodate them critically and build their identity. Elementary students in their upper grades frequently feel frustrated when they try to express themselves in an artistic way and it is difficult for them to experience aesthetics in an efficient manner through expressive activities. If we insist that they express themselves only functionally, they are apt to feel frustrated. Considering that function-oriented artistic education is unable to ameliorate their ability to read visual languages in the face of the visual information society, we need to do some research on ways to improve their topic expression capabilities while inducing their interest. The photo montage technique has the trait of enabling us to have excellent expression activities using basic materials we can get easily in our surroundings. That is why it offers a good method for expression activities in our strained teaching and learning milieu. In addition, photo montage features a mass media attribute with its very strong visual message, conspicuous symbolism and an exact message transfer with its strong message propagating method. This is a method in which the visual communication of fine arts is possible by creatively reconstituting existing images chosen and expressing one's thoughts and feelings. Therefore, this study is designed to find out the effects of the photo montage technique on the improvement of kids' expressive capabilities after the technique is utilized in classes in a way that they can take part in them with interest. With the above-mentioned purpose in mind, the following research scheme was set up for implementation. First, the status of the photo montage technique in the modern arts and its characteristics and educational contributions were delved into before its application possibility and meaning were explored. Second, through understanding the current fine arts educational realities the issue of the absence of topic-expression techniques was raised. As a solution to the problem the photo montage technique was recommended. Third, in accordance with the learning application plan which uses the photo montage technique aimed at increasing kids' expressive power, 30 grade-4 students were selected for a class session where the teaching-learning scheme was introduced. Fourth, by analyzing the results of the scheme application, I suggested an effective and practical method applicable in classrooms. In order that we may improve kids' expressive power, a teaching guideline equipped with the photo montage technique was devised and applied to classes and then they were asked to answer a questionnaire. The results of the survey and teachers' observations were integrated to bring about the following findings. First, by providing kids with the chances to use pictures and images and to reconstitute them in the classes that utilize the photo montage technique, we could enhance their abilities to understand the visual characteristics that pictures bring and to apply them. Second, by being able to choose appropriate images suited for particular topics and to reconstitute them, the students were capable of lessening the burden they had about describing things realistically and of having their intentions actively expressed with confidence. Third, by applying the photo montage technique to the classes, we could increase kids' capabilities to effectively constitute images on the work board and to express images. Since they can readily reconstitute topic-related images and, if errors are made, remove them before making other attempts, they could have free and vivid expressive activities. Fourth, while they were engaged in the activities, they could share ideas, complaints and other thoughts and problems with their friends. The kids, who did not have profound relationship with their friends because of busy life, vented their suppressed stress and feelings when they were dong the expressive activities. The suggestions I would like to make based on the results of the research are as follows: First, artistic activities that utilized the photo montage technique stimulated imagination in addition to increasing topic-expressing power and enhanced their thinking power. Therefore, in the current school fine arts education, the areas that use the photo montage technique should be expanded and further research into this subject should be continued. Second, while kids talk about their works, they could form some kind of common consensus with friends, experience some sort of catharsis and conceptualize their memories associated with the topics. In addition, the photo montage technique was of some help in enabling them to find problems they have on their own and to control themselves. Therefore, there should be a research into a possibility where the photo montage technique is connected with the artistic therapeutic field for its application. Third, in elementary school artistic education kids should be guided to express the features of topics in colorful ways. But research into this field has not been done enough. There should be more thorough research into ideas about utilizing various materials and tools, and expressing techniques with the view to enhancing topic-expressing capabilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.