지난 1995년에 처음 시작된 TV홈쇼핑은 바쁜 현대인들에게 저렴한 가격과 한 통의 전화로 쇼핑을 할 수 있는 편리함으로 크게 사랑받으며 막대한 수익을 올리면서 크게 성장하였다. 소비자가 상품을 직접 보지 않고도 구입하는 TV 홈쇼핑을 통한 쇼핑은 TV홈쇼핑을 시청하는 소비자가 방송을 통해 소개되는 상품에 신뢰와 기대를 갖기 때문이다. 이렇게 소비자에게 상품에 대한 신뢰를 줄 수 있는 요인에는 여러 가지가 있지만 그중에서 정확하고 다양한 제품 정보를 제공하는 쇼호스트의 발화가 큰 요인이 될 수 있다.TV 홈쇼핑 쇼호스트의 발화는 단순히 상품정보의 전달만이 아니라 궁극적으로 시청자의 구매 결정을 이끌어내는데 더 큰 의미가 있다. 쇼호스트의 발화는 제품군에 따라서 달라지며 같은 제품군이라고 하더라도 쇼호스트에 따라서 달라지기도 한다. 따라서 본 연구에서는 이러한 TV홈쇼핑 쇼호스트의 방송언어가 쇼호스트에 따라, 그리고 제품군에 따라 어떠한 차이를 보이는지 연구 분석하고자 하였다.이를 분석해보고자 쇼호스트에 따라 감성적 표현과 이성적 표현은 어떤 차이를 보이는지, 제품군에 따라 쇼호스트의 감성적 표현과 이성적 표현은 어떤 차이를 보이는지, 마지막으로 쇼호스트별 그리고 제품군별 감성 표션과 이성 표현의 상관관계가 있는지 연구 문제를 설정하였다.이에 대한 연구 방법으로는 국내 홈쇼핑 업체 가운데 H홈쇼핑 사를 선정하여 2006년도 일정 기간의 방송에서 고관여 상품인 화장품 상품 방송과 가전제품 방송 8개 녹화 테입을 추출하였다. TV홈쇼핑에서는 진행 PD나 시간대에 따라 쇼호스트의 발화가 차이가 있어 동일한 시간대에 동일한 PD와 동일한 상품 조건으로 쇼호스트만 달리하여 화장품 방송 4개 녹화 테입, 가전제품 방송 4개 녹화 테입을 표본으로 선정하였다.연구 결과, 첫째, 쇼호스트에 따라 감성적 표현과 이성적 표현 모두에 차이가 있음을 알 수 있었다. 또한 제품군에 관계없이 10명의 쇼호스트들 모두 이성적 표현보다는 감성적 표현의 발화수가 많은 것으로 나타났으며 감성적 표현 ...
지난 1995년에 처음 시작된 TV홈쇼핑은 바쁜 현대인들에게 저렴한 가격과 한 통의 전화로 쇼핑을 할 수 있는 편리함으로 크게 사랑받으며 막대한 수익을 올리면서 크게 성장하였다. 소비자가 상품을 직접 보지 않고도 구입하는 TV 홈쇼핑을 통한 쇼핑은 TV홈쇼핑을 시청하는 소비자가 방송을 통해 소개되는 상품에 신뢰와 기대를 갖기 때문이다. 이렇게 소비자에게 상품에 대한 신뢰를 줄 수 있는 요인에는 여러 가지가 있지만 그중에서 정확하고 다양한 제품 정보를 제공하는 쇼호스트의 발화가 큰 요인이 될 수 있다.TV 홈쇼핑 쇼호스트의 발화는 단순히 상품정보의 전달만이 아니라 궁극적으로 시청자의 구매 결정을 이끌어내는데 더 큰 의미가 있다. 쇼호스트의 발화는 제품군에 따라서 달라지며 같은 제품군이라고 하더라도 쇼호스트에 따라서 달라지기도 한다. 따라서 본 연구에서는 이러한 TV홈쇼핑 쇼호스트의 방송언어가 쇼호스트에 따라, 그리고 제품군에 따라 어떠한 차이를 보이는지 연구 분석하고자 하였다.이를 분석해보고자 쇼호스트에 따라 감성적 표현과 이성적 표현은 어떤 차이를 보이는지, 제품군에 따라 쇼호스트의 감성적 표현과 이성적 표현은 어떤 차이를 보이는지, 마지막으로 쇼호스트별 그리고 제품군별 감성 표션과 이성 표현의 상관관계가 있는지 연구 문제를 설정하였다.이에 대한 연구 방법으로는 국내 홈쇼핑 업체 가운데 H홈쇼핑 사를 선정하여 2006년도 일정 기간의 방송에서 고관여 상품인 화장품 상품 방송과 가전제품 방송 8개 녹화 테입을 추출하였다. TV홈쇼핑에서는 진행 PD나 시간대에 따라 쇼호스트의 발화가 차이가 있어 동일한 시간대에 동일한 PD와 동일한 상품 조건으로 쇼호스트만 달리하여 화장품 방송 4개 녹화 테입, 가전제품 방송 4개 녹화 테입을 표본으로 선정하였다.연구 결과, 첫째, 쇼호스트에 따라 감성적 표현과 이성적 표현 모두에 차이가 있음을 알 수 있었다. 또한 제품군에 관계없이 10명의 쇼호스트들 모두 이성적 표현보다는 감성적 표현의 발화수가 많은 것으로 나타났으며 감성적 표현 하위변인 중에서는 반복표현이나 감탄표현 그리고 과장표현 등 수사적인 표현의 발화 빈도수가 많은 것으로 나타났다.둘째, 제품군에 따라 쇼호스트의 감성적 표현과 이성적 표현 모두에 차이가 있었다. 특히 화장품 제품군이 가전 제품군에서보다 감성적 표현 중 프로모션의 발화가 더 많이 발화된 것으로 나타났는데 쇼호스트들은 기본구성 이외에 추가된 구성, 사은품 등 특별한 프로모션 감성 표현을 많이 한 것으로 나타났다.셋째, 쇼호스트에 따라 감성적 표현과 이성적 표현의 상관관계에 있어서 쇼호스트들은 감성적 프로모션 표현 발화를 많이 할수록 이성적 보편정보 발화도 함께 많이 하는 것으로 나타났다.넷째, 제품군에 따른 감성적 표현과 이성적 표현의 상관관계에 있어서는 먼저 화장품 제품군의 경우 감성적 프로모션 표현 발화를 많이 하면 할수록 이성적 차별정보 표현은 적게 발화하고 감성적 브랜드 이미지 표현 발화를 많이 할수록 이성적 표현 발화는 적게 하는 것으로 나타났다. 그리고 이와는 반대로 가전제품군의 경우에는 쇼호스트가 감성적 브랜드 이미지 표현을 많이 발화할수록 이성적 보편정보 표현도 많이 발화하는 것을 알 수 있었다.쇼호스트의 방송언어 분석 연구는 동일한 조건에서 방송된 방송자료를 수집하는 어려움으로 10명의 한정된 표본만을 연구하였다. 그리고 많은 제품 중 한정된 제품만을 선택하여 연구하였는데 후속연구에서는 더 많은 표본을 수집하여 연구해 볼 필요하다고 생각한다. 또한, 본 연구에서 진행되지 못한 쇼호스트의 발화와 매출과의 상관관계나 쇼호스트의 방송언어를 더 분석적이고 다양하게 분류하여 한층 구체적이고 심도 있게 연구한다면 본 연구가 가진 한계점을 보완할 수 있으리라 생각된다. 이러한 연구가 나날이 성정해가는 TV홈쇼핑의 주역으로서 쇼호스트의 양적 성장은 물론 질적 성장에 도움이 될 것으로 기대한다.
지난 1995년에 처음 시작된 TV홈쇼핑은 바쁜 현대인들에게 저렴한 가격과 한 통의 전화로 쇼핑을 할 수 있는 편리함으로 크게 사랑받으며 막대한 수익을 올리면서 크게 성장하였다. 소비자가 상품을 직접 보지 않고도 구입하는 TV 홈쇼핑을 통한 쇼핑은 TV홈쇼핑을 시청하는 소비자가 방송을 통해 소개되는 상품에 신뢰와 기대를 갖기 때문이다. 이렇게 소비자에게 상품에 대한 신뢰를 줄 수 있는 요인에는 여러 가지가 있지만 그중에서 정확하고 다양한 제품 정보를 제공하는 쇼호스트의 발화가 큰 요인이 될 수 있다.TV 홈쇼핑 쇼호스트의 발화는 단순히 상품정보의 전달만이 아니라 궁극적으로 시청자의 구매 결정을 이끌어내는데 더 큰 의미가 있다. 쇼호스트의 발화는 제품군에 따라서 달라지며 같은 제품군이라고 하더라도 쇼호스트에 따라서 달라지기도 한다. 따라서 본 연구에서는 이러한 TV홈쇼핑 쇼호스트의 방송언어가 쇼호스트에 따라, 그리고 제품군에 따라 어떠한 차이를 보이는지 연구 분석하고자 하였다.이를 분석해보고자 쇼호스트에 따라 감성적 표현과 이성적 표현은 어떤 차이를 보이는지, 제품군에 따라 쇼호스트의 감성적 표현과 이성적 표현은 어떤 차이를 보이는지, 마지막으로 쇼호스트별 그리고 제품군별 감성 표션과 이성 표현의 상관관계가 있는지 연구 문제를 설정하였다.이에 대한 연구 방법으로는 국내 홈쇼핑 업체 가운데 H홈쇼핑 사를 선정하여 2006년도 일정 기간의 방송에서 고관여 상품인 화장품 상품 방송과 가전제품 방송 8개 녹화 테입을 추출하였다. TV홈쇼핑에서는 진행 PD나 시간대에 따라 쇼호스트의 발화가 차이가 있어 동일한 시간대에 동일한 PD와 동일한 상품 조건으로 쇼호스트만 달리하여 화장품 방송 4개 녹화 테입, 가전제품 방송 4개 녹화 테입을 표본으로 선정하였다.연구 결과, 첫째, 쇼호스트에 따라 감성적 표현과 이성적 표현 모두에 차이가 있음을 알 수 있었다. 또한 제품군에 관계없이 10명의 쇼호스트들 모두 이성적 표현보다는 감성적 표현의 발화수가 많은 것으로 나타났으며 감성적 표현 하위변인 중에서는 반복표현이나 감탄표현 그리고 과장표현 등 수사적인 표현의 발화 빈도수가 많은 것으로 나타났다.둘째, 제품군에 따라 쇼호스트의 감성적 표현과 이성적 표현 모두에 차이가 있었다. 특히 화장품 제품군이 가전 제품군에서보다 감성적 표현 중 프로모션의 발화가 더 많이 발화된 것으로 나타났는데 쇼호스트들은 기본구성 이외에 추가된 구성, 사은품 등 특별한 프로모션 감성 표현을 많이 한 것으로 나타났다.셋째, 쇼호스트에 따라 감성적 표현과 이성적 표현의 상관관계에 있어서 쇼호스트들은 감성적 프로모션 표현 발화를 많이 할수록 이성적 보편정보 발화도 함께 많이 하는 것으로 나타났다.넷째, 제품군에 따른 감성적 표현과 이성적 표현의 상관관계에 있어서는 먼저 화장품 제품군의 경우 감성적 프로모션 표현 발화를 많이 하면 할수록 이성적 차별정보 표현은 적게 발화하고 감성적 브랜드 이미지 표현 발화를 많이 할수록 이성적 표현 발화는 적게 하는 것으로 나타났다. 그리고 이와는 반대로 가전제품군의 경우에는 쇼호스트가 감성적 브랜드 이미지 표현을 많이 발화할수록 이성적 보편정보 표현도 많이 발화하는 것을 알 수 있었다.쇼호스트의 방송언어 분석 연구는 동일한 조건에서 방송된 방송자료를 수집하는 어려움으로 10명의 한정된 표본만을 연구하였다. 그리고 많은 제품 중 한정된 제품만을 선택하여 연구하였는데 후속연구에서는 더 많은 표본을 수집하여 연구해 볼 필요하다고 생각한다. 또한, 본 연구에서 진행되지 못한 쇼호스트의 발화와 매출과의 상관관계나 쇼호스트의 방송언어를 더 분석적이고 다양하게 분류하여 한층 구체적이고 심도 있게 연구한다면 본 연구가 가진 한계점을 보완할 수 있으리라 생각된다. 이러한 연구가 나날이 성정해가는 TV홈쇼핑의 주역으로서 쇼호스트의 양적 성장은 물론 질적 성장에 도움이 될 것으로 기대한다.
The television home shopping business has grown rapidly with a great profit since it started to broadcast in 1995 offering competitive prices for goods and convenient shopping methods to consumers. For more than ten years, the home shopping sector has won the public confidence by selling products th...
The television home shopping business has grown rapidly with a great profit since it started to broadcast in 1995 offering competitive prices for goods and convenient shopping methods to consumers. For more than ten years, the home shopping sector has won the public confidence by selling products that are low-priced, yet high in quality; without actually examining the item, the consumers make purchases with a good faith in the home shopping programs.A number of factors play a role in building the consumer confidence and thus, leading to a great profitability. The most important factor, indeed, is the locutionary role of the show host who delivers a variety of information directly to the consumers.The role of the show hosts not only lies in the deliverance of information but it more so lies in playing the pivotal role in sales that stimulates consumer decisions to purchase goods.The locutionary behavior of the show hosts depends on each product and the style of both emotional and rational representation of each product by the show hosts can vary due to the difference in product types.Thus, the purpose of this study is to answer the following questions: How does the product representation by the show hosts differ between each show host and each item emotionally and rationally? Is there a relationship between show hosts'' emotional expressions and rational expressions? Does the product affect the correlation between the emotional expressions and the rational expressions?In order to conduct such study, eight recorded home shopping programs advertising cosmetics and electronics provided by the H home shopping company were used. Regarding the TV home shopping, there might be difference in the program director and the time that might cause difference in the locutionary behavior of the show hosts. To eliminate such problem, only the programs that are aired at the same time directed by the same directors advertising the same products are used. The only difference in the four selected programs is the show hosts.This study concludes that both emotional expressions and the rational expressions in representing the product depend on each show host, and regardless of the types of products, all ten show hosts use emotional approaches more to represent their items.This study also finds that the products affect show hosts'' locutionary acts.As the conclusion, first, each show host uses different persuasive expressions emotionally and rationally. Also, regardless of the types of the products, all ten show hosts approached to advertise products with more emotions than reasoning. Secondly, depending on the product the show hosts use different emotional and rational expressions. The show hosts used more emotional expressions in promoting cosmetics than electronics. Thirdly, depending on each show host as the use emotional expressions becomes more frequent, also the rational expressions are used recurrently. Fourth, in the relationship between the emotional and rational expressions for the cosmetics, as the number of the emotional promotional expressions increases the rational expressions decrease in its frequency. On the opposite, for the electronics, as the show hosts use more emotional expressions the rational expressions are more frequently used.This study examines alimited broadcasts, thus the products and show hosts are not diversified enough to provide an efficient outcome. Had the samples for the study been more varied, the relationship between the locutionary act of show hosts and profitability and the analytical criterions of the locutionary act would have provided a much more accurate result.
The television home shopping business has grown rapidly with a great profit since it started to broadcast in 1995 offering competitive prices for goods and convenient shopping methods to consumers. For more than ten years, the home shopping sector has won the public confidence by selling products that are low-priced, yet high in quality; without actually examining the item, the consumers make purchases with a good faith in the home shopping programs.A number of factors play a role in building the consumer confidence and thus, leading to a great profitability. The most important factor, indeed, is the locutionary role of the show host who delivers a variety of information directly to the consumers.The role of the show hosts not only lies in the deliverance of information but it more so lies in playing the pivotal role in sales that stimulates consumer decisions to purchase goods.The locutionary behavior of the show hosts depends on each product and the style of both emotional and rational representation of each product by the show hosts can vary due to the difference in product types.Thus, the purpose of this study is to answer the following questions: How does the product representation by the show hosts differ between each show host and each item emotionally and rationally? Is there a relationship between show hosts'' emotional expressions and rational expressions? Does the product affect the correlation between the emotional expressions and the rational expressions?In order to conduct such study, eight recorded home shopping programs advertising cosmetics and electronics provided by the H home shopping company were used. Regarding the TV home shopping, there might be difference in the program director and the time that might cause difference in the locutionary behavior of the show hosts. To eliminate such problem, only the programs that are aired at the same time directed by the same directors advertising the same products are used. The only difference in the four selected programs is the show hosts.This study concludes that both emotional expressions and the rational expressions in representing the product depend on each show host, and regardless of the types of products, all ten show hosts use emotional approaches more to represent their items.This study also finds that the products affect show hosts'' locutionary acts.As the conclusion, first, each show host uses different persuasive expressions emotionally and rationally. Also, regardless of the types of the products, all ten show hosts approached to advertise products with more emotions than reasoning. Secondly, depending on the product the show hosts use different emotional and rational expressions. The show hosts used more emotional expressions in promoting cosmetics than electronics. Thirdly, depending on each show host as the use emotional expressions becomes more frequent, also the rational expressions are used recurrently. Fourth, in the relationship between the emotional and rational expressions for the cosmetics, as the number of the emotional promotional expressions increases the rational expressions decrease in its frequency. On the opposite, for the electronics, as the show hosts use more emotional expressions the rational expressions are more frequently used.This study examines alimited broadcasts, thus the products and show hosts are not diversified enough to provide an efficient outcome. Had the samples for the study been more varied, the relationship between the locutionary act of show hosts and profitability and the analytical criterions of the locutionary act would have provided a much more accurate result.
주제어
#쇼호스트 감성적 표현 이성적 표현 제품군 발화 show hosts the locution the emotional expression the rational expression products TV home shopping
학위논문 정보
저자
유난희
학위수여기관
연세대학교 언론홍보대학원
학위구분
국내석사
학과
방송전공
지도교수
최양수
발행연도
2007
총페이지
vi, 118 p.
키워드
쇼호스트 감성적 표현 이성적 표현 제품군 발화 show hosts the locution the emotional expression the rational expression products TV home shopping
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