본 연구는 북한이탈주민의 성공적인 사회정착을 위한 지역사회복지적 지원체계의 개선점을 파악하고자 북한이탈주민의 개인별 특성에 따른 남한 사회 적응 및 지원체계의 도움정도의 차이를 밝혀내려고 하였다.이론적 배경으로 사회적 지지 이론을 살펴보고, 현황 및 실태는 북한이탈주민의 사회적응과 관련된 정부의 정착지원 정책 활동을 중심으로 1999년 이후 문헌연구를 통해 북한이탈주민들의 경제적, 사회적, 심리적 적응의 어려움을 살펴보았고, 실증적 분석을 위해 이 세가지 영역에서의 적응과 관련한 일련의 설문을 실시하였으며, 적응정도와 민간․정부의 도움정도를 각각 파악하였다.연구 결과, 북한이탈주민들의 남한사회 내 적응에 있어 계층별 차이가 존재하는 것으로 나타났다. 특히 사회 경제적으로 낮은 저학력, 농장원 출신, 노동자 등 비상위계층과 그리고 건강이 좋지 못한 사람들이 경제적 사회적 심리적으로 적응정도가 낮게 인식하는 경향을 보였다. 입국시기에에 따른 적응정도 및 지원체계의 도움정도 차이들이 통계적으로 유의미하지 않았다는 것은 이들에게 집중적인 지원과 적응기간이 필요하다기 보다는 지역사회 내에서 지속적으로 관리되는 지원체계의 필요성을 말해주었다.반면에 남한사회 정착과정에서 가장 중요한 역할을 하는 지원체계는 보호담당관들과 동료이탈주민으로 국한되어 공식적인 민간 영역에서의 도움은 매우 미미한 것으로 나타났다. 이는 지역사회 내의 민간과의 파트너쉽을 형성해서 역할을 분담하는 것이 필요함에도 불구하고 지역별로 존재하는 사회복지기관과 기존 시설 및 자원이 충분히 활용되고 있지 못하다는 것을 보여주었다.따라서 북한이탈주민들의 원활한 사회적응을 위해서는 무엇보다 의욕 있는 민간 지원 단체를 효율적으로 활용하는 것이 매우 중요하며, 일률적인 지원보다는 이들이 거주하고 있는 지역사회의 다양한 자원들을 동원하여 포괄적인 서비스를 제공할 것이 제기된다.본 연구의 지역사회복지적 지원 방안에 관한 함의는 다음과 같다.첫째, 지역사회는 북한이탈주민들의 지역사회복지적 개입에 있어서 다양한 지원 및 근로의욕증진 프로그램 등에 참가시키고 기관별 협조를 유도하는 지역별 지원네트워크 개발이 제안된다.둘째, 지역사회내의 생활에 흡수될 수 있도록 관리차원이 아닌 심리적 지원으로서 북한이탈주민 지원센타를 운영하는 것이 필요하며, 지역사회복지적 관점에서 거주지 및 정착 지원 사업이 적극적으로 개선될 필요성이 제기된다.셋째, 건강이 좋지 않은 사람이 만족도와 ...
본 연구는 북한이탈주민의 성공적인 사회정착을 위한 지역사회복지적 지원체계의 개선점을 파악하고자 북한이탈주민의 개인별 특성에 따른 남한 사회 적응 및 지원체계의 도움정도의 차이를 밝혀내려고 하였다.이론적 배경으로 사회적 지지 이론을 살펴보고, 현황 및 실태는 북한이탈주민의 사회적응과 관련된 정부의 정착지원 정책 활동을 중심으로 1999년 이후 문헌연구를 통해 북한이탈주민들의 경제적, 사회적, 심리적 적응의 어려움을 살펴보았고, 실증적 분석을 위해 이 세가지 영역에서의 적응과 관련한 일련의 설문을 실시하였으며, 적응정도와 민간․정부의 도움정도를 각각 파악하였다.연구 결과, 북한이탈주민들의 남한사회 내 적응에 있어 계층별 차이가 존재하는 것으로 나타났다. 특히 사회 경제적으로 낮은 저학력, 농장원 출신, 노동자 등 비상위계층과 그리고 건강이 좋지 못한 사람들이 경제적 사회적 심리적으로 적응정도가 낮게 인식하는 경향을 보였다. 입국시기에에 따른 적응정도 및 지원체계의 도움정도 차이들이 통계적으로 유의미하지 않았다는 것은 이들에게 집중적인 지원과 적응기간이 필요하다기 보다는 지역사회 내에서 지속적으로 관리되는 지원체계의 필요성을 말해주었다.반면에 남한사회 정착과정에서 가장 중요한 역할을 하는 지원체계는 보호담당관들과 동료이탈주민으로 국한되어 공식적인 민간 영역에서의 도움은 매우 미미한 것으로 나타났다. 이는 지역사회 내의 민간과의 파트너쉽을 형성해서 역할을 분담하는 것이 필요함에도 불구하고 지역별로 존재하는 사회복지기관과 기존 시설 및 자원이 충분히 활용되고 있지 못하다는 것을 보여주었다.따라서 북한이탈주민들의 원활한 사회적응을 위해서는 무엇보다 의욕 있는 민간 지원 단체를 효율적으로 활용하는 것이 매우 중요하며, 일률적인 지원보다는 이들이 거주하고 있는 지역사회의 다양한 자원들을 동원하여 포괄적인 서비스를 제공할 것이 제기된다.본 연구의 지역사회복지적 지원 방안에 관한 함의는 다음과 같다.첫째, 지역사회는 북한이탈주민들의 지역사회복지적 개입에 있어서 다양한 지원 및 근로의욕증진 프로그램 등에 참가시키고 기관별 협조를 유도하는 지역별 지원네트워크 개발이 제안된다.둘째, 지역사회내의 생활에 흡수될 수 있도록 관리차원이 아닌 심리적 지원으로서 북한이탈주민 지원센타를 운영하는 것이 필요하며, 지역사회복지적 관점에서 거주지 및 정착 지원 사업이 적극적으로 개선될 필요성이 제기된다.셋째, 건강이 좋지 않은 사람이 만족도와 적응도가 낮은 만큼 이들에 대한 건강보호를 강화하여 정착초기부터 특별관리를 하고 지역사회의 자원봉사 네트워크를 구체화시켜 건강이 회복되고 정상적으로 사회에 안정적으로 정착 될 때까지 정부의 지원정책이 제도화 될 필요성이 요구된다.넷째, 정착초기에 신변보호담당관의 역할이 중요한 만큼 신변보호담당관에게 사회복지적 상담기법등 전문적 소양교육이 필요하고 신변보호담당관을 충원, 정착초기 신변보호활동이 강화되어야 할 필요성이 제기된다.다섯째, 거주지 보호담당관제의 변화가 불가피하다. 거주지 보호는 단계별 정착지원의 마지막 부분으로 각 지역사회가 담당관을 지정, 임무에 걸맞은 매뉴얼과 업무인력이 확보되어 있는지가 관건이다.여섯째, 민간의 도움정도가 낮게 나타났다는 점은 다른 한편으로 민간에 대한 정부의 지원이 미미함을 의미한다. 민간 지원체계에 대한 인센티브제를 도입 종합적이고 체계적으로 제도화 할 수 있도록 정책적 지원이 요구된다.지역사회복지적 지원체계를 보다 효율화하기 위해서는 북한이탈주민 전담 사회복지사 양성이 시급한 과제이다. 현재 지역담당관제를 시행하고 있으나, 실질적인 기능을 활성화하기 위해서는 지역 사회복지관을 중심으로 전담사회복지사를 확충해 나가야 할 것이다. 그렇다면 공식적 지역사회 기관 및 비공식적 원조관계망에서 가용 될 수 있는 필요한 서비스와 원조를 연계시키는 역할을 할 사례관리자로서 지원이 이루어 질 수 있을 것이다.
본 연구는 북한이탈주민의 성공적인 사회정착을 위한 지역사회복지적 지원체계의 개선점을 파악하고자 북한이탈주민의 개인별 특성에 따른 남한 사회 적응 및 지원체계의 도움정도의 차이를 밝혀내려고 하였다.이론적 배경으로 사회적 지지 이론을 살펴보고, 현황 및 실태는 북한이탈주민의 사회적응과 관련된 정부의 정착지원 정책 활동을 중심으로 1999년 이후 문헌연구를 통해 북한이탈주민들의 경제적, 사회적, 심리적 적응의 어려움을 살펴보았고, 실증적 분석을 위해 이 세가지 영역에서의 적응과 관련한 일련의 설문을 실시하였으며, 적응정도와 민간․정부의 도움정도를 각각 파악하였다.연구 결과, 북한이탈주민들의 남한사회 내 적응에 있어 계층별 차이가 존재하는 것으로 나타났다. 특히 사회 경제적으로 낮은 저학력, 농장원 출신, 노동자 등 비상위계층과 그리고 건강이 좋지 못한 사람들이 경제적 사회적 심리적으로 적응정도가 낮게 인식하는 경향을 보였다. 입국시기에에 따른 적응정도 및 지원체계의 도움정도 차이들이 통계적으로 유의미하지 않았다는 것은 이들에게 집중적인 지원과 적응기간이 필요하다기 보다는 지역사회 내에서 지속적으로 관리되는 지원체계의 필요성을 말해주었다.반면에 남한사회 정착과정에서 가장 중요한 역할을 하는 지원체계는 보호담당관들과 동료이탈주민으로 국한되어 공식적인 민간 영역에서의 도움은 매우 미미한 것으로 나타났다. 이는 지역사회 내의 민간과의 파트너쉽을 형성해서 역할을 분담하는 것이 필요함에도 불구하고 지역별로 존재하는 사회복지기관과 기존 시설 및 자원이 충분히 활용되고 있지 못하다는 것을 보여주었다.따라서 북한이탈주민들의 원활한 사회적응을 위해서는 무엇보다 의욕 있는 민간 지원 단체를 효율적으로 활용하는 것이 매우 중요하며, 일률적인 지원보다는 이들이 거주하고 있는 지역사회의 다양한 자원들을 동원하여 포괄적인 서비스를 제공할 것이 제기된다.본 연구의 지역사회복지적 지원 방안에 관한 함의는 다음과 같다.첫째, 지역사회는 북한이탈주민들의 지역사회복지적 개입에 있어서 다양한 지원 및 근로의욕증진 프로그램 등에 참가시키고 기관별 협조를 유도하는 지역별 지원네트워크 개발이 제안된다.둘째, 지역사회내의 생활에 흡수될 수 있도록 관리차원이 아닌 심리적 지원으로서 북한이탈주민 지원센타를 운영하는 것이 필요하며, 지역사회복지적 관점에서 거주지 및 정착 지원 사업이 적극적으로 개선될 필요성이 제기된다.셋째, 건강이 좋지 않은 사람이 만족도와 적응도가 낮은 만큼 이들에 대한 건강보호를 강화하여 정착초기부터 특별관리를 하고 지역사회의 자원봉사 네트워크를 구체화시켜 건강이 회복되고 정상적으로 사회에 안정적으로 정착 될 때까지 정부의 지원정책이 제도화 될 필요성이 요구된다.넷째, 정착초기에 신변보호담당관의 역할이 중요한 만큼 신변보호담당관에게 사회복지적 상담기법등 전문적 소양교육이 필요하고 신변보호담당관을 충원, 정착초기 신변보호활동이 강화되어야 할 필요성이 제기된다.다섯째, 거주지 보호담당관제의 변화가 불가피하다. 거주지 보호는 단계별 정착지원의 마지막 부분으로 각 지역사회가 담당관을 지정, 임무에 걸맞은 매뉴얼과 업무인력이 확보되어 있는지가 관건이다.여섯째, 민간의 도움정도가 낮게 나타났다는 점은 다른 한편으로 민간에 대한 정부의 지원이 미미함을 의미한다. 민간 지원체계에 대한 인센티브제를 도입 종합적이고 체계적으로 제도화 할 수 있도록 정책적 지원이 요구된다.지역사회복지적 지원체계를 보다 효율화하기 위해서는 북한이탈주민 전담 사회복지사 양성이 시급한 과제이다. 현재 지역담당관제를 시행하고 있으나, 실질적인 기능을 활성화하기 위해서는 지역 사회복지관을 중심으로 전담사회복지사를 확충해 나가야 할 것이다. 그렇다면 공식적 지역사회 기관 및 비공식적 원조관계망에서 가용 될 수 있는 필요한 서비스와 원조를 연계시키는 역할을 할 사례관리자로서 지원이 이루어 질 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to analyze differences of North Korean defectors' adaptations to the South Korean society as well as differences of the effects of the supporting system on their adaptation depending on their demographic variables and thereby, provide for some data useful to reform of t...
The purpose of this study was to analyze differences of North Korean defectors' adaptations to the South Korean society as well as differences of the effects of the supporting system on their adaptation depending on their demographic variables and thereby, provide for some data useful to reform of the community welfare support system for their successful settlement in South Korea.For this study, the researcher reviewed the theories about the social supports, and examined the relevant literature published since 1999 about South Korean government's policies to help the North Korean defectors' adaptation to the Korean society in order to have a better understanding of the difficulties facing them for their economic, social and psychological adaptations to the South Korean society, and thereupon, conducted a questionnaire survey to empirically analyze their adaptations in such three-fold areas as well as the effects of civilian and public supports to them.As a result of the analysis, it was found that North Korean defectors' adaptation to the South Korean society differed significantly depending on their social classes. In particular, those North Korean defectors with lower academic background, coming from farms or factories, and those with poor health conditions, tended to be less adaptive economically, socially and psychologically to the South Korean society. The finding that differences of adaptation and effects of the supporting system depending on timing of defection were not statistically significant may suggest not that they need a time to be intensively supported and adapted to the South Korean society but that the supporting system needs to be operated continuously in each community.Nevertheless, the supporting system playing the most important role in North Korean defectors' settlement in the South Korean society has been focused on guardian officials and colleague defectors, while the civil sector has played a very insignificant role officially. Such a finding suggests that despite the supporting system should form a partnership with the civil sector in the community for sharing of roles, community social welfare centers, relevant existing facilities and resources have yet to be used sufficiently for North Korean defectors.Hence, in order to help North Korean defectors adapted smoothly to the South Korean society, it is very important above all to make efficient use of the active civil organizations, while mobilizing diverse community resources to provide for some comprehensive welfare services rather than uniform ones.The implications of this study regarding community social welfare supports can be summed up as follows;First, communities are obliged to be engaged in North Korean defector in terms of community social welfare by developing diverse supporting and labor-will motivation programs as well as a community-wise supporting network among relevant organizations.Second, in order to help North Korean defector engaged in community life, it is necessary to operate a North Korean defector supporting center not from the perspective of their management but in view of the psychological support to them, and at the same time, reform their housing and settlement support project from the perspective of community social welfare.Third, since those North Korean defectors with poor health conditions are less satisfied with and adaptive to the South Korean society, it is deemed necessary to protect their health more intensively; to this end, the government is deemed obliged to reinforce the support policies, so that they can be specially monitored at the earlier stage of their settlement, while a community volunteer network be activated, to help them recover their health and settle down stably in the society.Fourth, since security officers' roles are important at the earlier stage of settlement, they need to be educated on such professional skills as social welfare counselling, while more security officers should be recruited to reinforce the personal security activities at the earlier stage of settlement.Fifth, it is deemed inevitable to reform the regional guardian official system. Since North Korean defectors should be protected in their community at the last stage of their settlement, it will be more desirable that each community would appoint a sufficient number of the guardian officials and thereby, arm them with effective job manual.Sixth, the finding that the civil sector play little in helping North Korean defector adapted to the South Korean society suggests that the government's support to the civil sector has been minimal. Therefore, the government is requested to design a comprehensive and systematic incentive system for the civil sector to play a more positive role.In order to make the community social welfare support system more effective for North Korean defector, it is urgent to train the social welfare specialists dedicated to their social welfare. In order to activate the current regional guardian official system, more social welfare specialists should be deployed to relevant organizations including community social welfare centers. Then, the resources of formal community organizations and informal aid networks would be effectively connected with the community social welfare center to allow for an individualized case management for North Korean defector.
The purpose of this study was to analyze differences of North Korean defectors' adaptations to the South Korean society as well as differences of the effects of the supporting system on their adaptation depending on their demographic variables and thereby, provide for some data useful to reform of the community welfare support system for their successful settlement in South Korea.For this study, the researcher reviewed the theories about the social supports, and examined the relevant literature published since 1999 about South Korean government's policies to help the North Korean defectors' adaptation to the Korean society in order to have a better understanding of the difficulties facing them for their economic, social and psychological adaptations to the South Korean society, and thereupon, conducted a questionnaire survey to empirically analyze their adaptations in such three-fold areas as well as the effects of civilian and public supports to them.As a result of the analysis, it was found that North Korean defectors' adaptation to the South Korean society differed significantly depending on their social classes. In particular, those North Korean defectors with lower academic background, coming from farms or factories, and those with poor health conditions, tended to be less adaptive economically, socially and psychologically to the South Korean society. The finding that differences of adaptation and effects of the supporting system depending on timing of defection were not statistically significant may suggest not that they need a time to be intensively supported and adapted to the South Korean society but that the supporting system needs to be operated continuously in each community.Nevertheless, the supporting system playing the most important role in North Korean defectors' settlement in the South Korean society has been focused on guardian officials and colleague defectors, while the civil sector has played a very insignificant role officially. Such a finding suggests that despite the supporting system should form a partnership with the civil sector in the community for sharing of roles, community social welfare centers, relevant existing facilities and resources have yet to be used sufficiently for North Korean defectors.Hence, in order to help North Korean defectors adapted smoothly to the South Korean society, it is very important above all to make efficient use of the active civil organizations, while mobilizing diverse community resources to provide for some comprehensive welfare services rather than uniform ones.The implications of this study regarding community social welfare supports can be summed up as follows;First, communities are obliged to be engaged in North Korean defector in terms of community social welfare by developing diverse supporting and labor-will motivation programs as well as a community-wise supporting network among relevant organizations.Second, in order to help North Korean defector engaged in community life, it is necessary to operate a North Korean defector supporting center not from the perspective of their management but in view of the psychological support to them, and at the same time, reform their housing and settlement support project from the perspective of community social welfare.Third, since those North Korean defectors with poor health conditions are less satisfied with and adaptive to the South Korean society, it is deemed necessary to protect their health more intensively; to this end, the government is deemed obliged to reinforce the support policies, so that they can be specially monitored at the earlier stage of their settlement, while a community volunteer network be activated, to help them recover their health and settle down stably in the society.Fourth, since security officers' roles are important at the earlier stage of settlement, they need to be educated on such professional skills as social welfare counselling, while more security officers should be recruited to reinforce the personal security activities at the earlier stage of settlement.Fifth, it is deemed inevitable to reform the regional guardian official system. Since North Korean defectors should be protected in their community at the last stage of their settlement, it will be more desirable that each community would appoint a sufficient number of the guardian officials and thereby, arm them with effective job manual.Sixth, the finding that the civil sector play little in helping North Korean defector adapted to the South Korean society suggests that the government's support to the civil sector has been minimal. Therefore, the government is requested to design a comprehensive and systematic incentive system for the civil sector to play a more positive role.In order to make the community social welfare support system more effective for North Korean defector, it is urgent to train the social welfare specialists dedicated to their social welfare. In order to activate the current regional guardian official system, more social welfare specialists should be deployed to relevant organizations including community social welfare centers. Then, the resources of formal community organizations and informal aid networks would be effectively connected with the community social welfare center to allow for an individualized case management for North Korean defector.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.