우리 옛 속담에 “세 살 버릇 여든 간다.” 와 “자식을 보면 그 부모를 안다”고 하였다. 이는 인간이 성장하고 발달해 가는 과정 속에서 부모가 자녀에게 미치는 영향이 얼마나 큰지를 알려주고 있다. 부모의 부정적인 양육태도는 자녀에 대한 정보부족과 이해부족, 그리고 일방적인 부모 명령적 대화와, 대화하는 기술부족에서 오는 것임을 가정하여 선행 연구결과를 통해 효과가 있다고 밝혀진 부모교육 프로그램 중에서 ‘STEP’ 프로그램을 서울시내에 있는 S 유아교육 기관의 부모 7쌍을 중심으로 실시하여 다양한 부모의 양육태도가 부모교육을 통해 변화되어짐을 규명함으로써 보다 적극적인 부모교육의 필요성을 제시하고자 하는데 그 목적을 두고 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 문제는 다음과 같다. 1. STEP 부모교육 프로그램에 참여한 부모들의 양육태도에 변화가 있는가? 2. 부모-자녀 관계개선을 위한 구체적 행동이 프로그램 참여시간 경과에 따라 변화되며 부모간에 차이가 나타나는가? 3. STEP 부모교육 프로그램에 참여한 부모들의 부부관계 및 자녀 의 행동변화에 영향을 미치는가? 1) 자녀양육에 대한 문제인식 2) 자녀를 인격적으로 대하는 태도변화 3) 의사소통 기술 4) 자녀를 이해 5) 부모 자신의 변화로 자녀에게 일어나는 변화 6) 부부의 양육태도 일치 7) 부부의 관계의 긍정적인 변화 연구의 대상은 서울 구로구 개봉동에 소재한 S유치원의 부모 중 프로그램에 참석한 12쌍 가운데 8주의 프로그램이 진행하는 중에 집안사정과 회사일로 1~2회 부부 중 한사람이라도 결석한 부모를 제외하고 8주 동안 한 번도 빠지지 않은 7쌍의 부모를 최종 연구의 대상으로 하였다. 연구의 도구로는 Dinkmeyer 와 Mckay 가 Adler의 이론을 기초로 고안한 Systematic ...
우리 옛 속담에 “세 살 버릇 여든 간다.” 와 “자식을 보면 그 부모를 안다”고 하였다. 이는 인간이 성장하고 발달해 가는 과정 속에서 부모가 자녀에게 미치는 영향이 얼마나 큰지를 알려주고 있다. 부모의 부정적인 양육태도는 자녀에 대한 정보부족과 이해부족, 그리고 일방적인 부모 명령적 대화와, 대화하는 기술부족에서 오는 것임을 가정하여 선행 연구결과를 통해 효과가 있다고 밝혀진 부모교육 프로그램 중에서 ‘STEP’ 프로그램을 서울시내에 있는 S 유아교육 기관의 부모 7쌍을 중심으로 실시하여 다양한 부모의 양육태도가 부모교육을 통해 변화되어짐을 규명함으로써 보다 적극적인 부모교육의 필요성을 제시하고자 하는데 그 목적을 두고 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 문제는 다음과 같다. 1. STEP 부모교육 프로그램에 참여한 부모들의 양육태도에 변화가 있는가? 2. 부모-자녀 관계개선을 위한 구체적 행동이 프로그램 참여시간 경과에 따라 변화되며 부모간에 차이가 나타나는가? 3. STEP 부모교육 프로그램에 참여한 부모들의 부부관계 및 자녀 의 행동변화에 영향을 미치는가? 1) 자녀양육에 대한 문제인식 2) 자녀를 인격적으로 대하는 태도변화 3) 의사소통 기술 4) 자녀를 이해 5) 부모 자신의 변화로 자녀에게 일어나는 변화 6) 부부의 양육태도 일치 7) 부부의 관계의 긍정적인 변화 연구의 대상은 서울 구로구 개봉동에 소재한 S유치원의 부모 중 프로그램에 참석한 12쌍 가운데 8주의 프로그램이 진행하는 중에 집안사정과 회사일로 1~2회 부부 중 한사람이라도 결석한 부모를 제외하고 8주 동안 한 번도 빠지지 않은 7쌍의 부모를 최종 연구의 대상으로 하였다. 연구의 도구로는 Dinkmeyer 와 Mckay 가 Adler의 이론을 기초로 고안한 Systematic Training For Effective Parenting(STEP) 프로그램을 사용하였다. STEP 프로그램의 실시로 부모들의 변화되는 양육태도를 알아보고자 프로그램 실시 전후로 양육태도 검사지를 사용하였으며, 양육태도 검사도구로는 이원영(1983)이 수정ㆍ번안한 MBRI를 최유경(1998)이 재수정한 설문지를 사용하였다. 또한 질적 연구 방법은 김영숙(2003)의「APT 부모교육 프로그램의 효과와 추수 프로그램 개발 방향에 관한 질적 연구」의 내용 중에 사용된 질적 연구 방법의 전형인 ‘개방적 코딩-지속적 비교분석- 중심주제 형성’의 과정을 활용하였다. 본 연구에서 수집된 자료를 처리하기위하여 양적연구와 질적 연구를 병행하여 실시하였는데 양적연구를 위하여 SPSS/PC 12.0 을 사용하여 빈도분석, t검증을 사용하였고 질적 연구로는 직접적인 사후 개방적 질문지와 소감문의 사례를 수집하여 그 자료를 통해 분석하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, STEP 부모교육 프로그램에 참여한 부모들의 양육태도 변화는 통계적으로는 크게 유의한 차이가 나타나지는 않았으나 어머니의 경우는 통제적 태도가 프로그램 실시 후 유의한 차이를 나타내었고 사후 질문지와 소감문 분석결과 프로그램 실시전과 후에는 차이를 보이고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 부모-자녀 관계개선을 위한 구체적인 행동변화가 프로그램 참여시간 경과에 따라 부모간에 차이가 있는 문항도 있고 차이가 없는 문항도 있었으나 대부분의 부모들은 1회기보다 8회기에서 긍정적인 변화를 가져왔음을 알 수 있었다. 셋째, STEP 부모교육 프로그램에 참여한 부모들의 부부관계 및 자녀의 행동변화에 미치는 영향은, 자녀에 대한 이해와 의사소통 기술을 통해서 자녀를 좀 더 인격적으로 대함으로써 자녀가 긍정적으로 변화 되어 감을 알 수 있었고, 부부간의 관계 역시 양육태도 불일치로 겪었던 갈등이 해결됨은 물론 부부사이의 대화증가로 인해 관계가 긍정적으로 변화되었음을 알 수 있었다.
우리 옛 속담에 “세 살 버릇 여든 간다.” 와 “자식을 보면 그 부모를 안다”고 하였다. 이는 인간이 성장하고 발달해 가는 과정 속에서 부모가 자녀에게 미치는 영향이 얼마나 큰지를 알려주고 있다. 부모의 부정적인 양육태도는 자녀에 대한 정보부족과 이해부족, 그리고 일방적인 부모 명령적 대화와, 대화하는 기술부족에서 오는 것임을 가정하여 선행 연구결과를 통해 효과가 있다고 밝혀진 부모교육 프로그램 중에서 ‘STEP’ 프로그램을 서울시내에 있는 S 유아교육 기관의 부모 7쌍을 중심으로 실시하여 다양한 부모의 양육태도가 부모교육을 통해 변화되어짐을 규명함으로써 보다 적극적인 부모교육의 필요성을 제시하고자 하는데 그 목적을 두고 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 문제는 다음과 같다. 1. STEP 부모교육 프로그램에 참여한 부모들의 양육태도에 변화가 있는가? 2. 부모-자녀 관계개선을 위한 구체적 행동이 프로그램 참여시간 경과에 따라 변화되며 부모간에 차이가 나타나는가? 3. STEP 부모교육 프로그램에 참여한 부모들의 부부관계 및 자녀 의 행동변화에 영향을 미치는가? 1) 자녀양육에 대한 문제인식 2) 자녀를 인격적으로 대하는 태도변화 3) 의사소통 기술 4) 자녀를 이해 5) 부모 자신의 변화로 자녀에게 일어나는 변화 6) 부부의 양육태도 일치 7) 부부의 관계의 긍정적인 변화 연구의 대상은 서울 구로구 개봉동에 소재한 S유치원의 부모 중 프로그램에 참석한 12쌍 가운데 8주의 프로그램이 진행하는 중에 집안사정과 회사일로 1~2회 부부 중 한사람이라도 결석한 부모를 제외하고 8주 동안 한 번도 빠지지 않은 7쌍의 부모를 최종 연구의 대상으로 하였다. 연구의 도구로는 Dinkmeyer 와 Mckay 가 Adler의 이론을 기초로 고안한 Systematic Training For Effective Parenting(STEP) 프로그램을 사용하였다. STEP 프로그램의 실시로 부모들의 변화되는 양육태도를 알아보고자 프로그램 실시 전후로 양육태도 검사지를 사용하였으며, 양육태도 검사도구로는 이원영(1983)이 수정ㆍ번안한 MBRI를 최유경(1998)이 재수정한 설문지를 사용하였다. 또한 질적 연구 방법은 김영숙(2003)의「APT 부모교육 프로그램의 효과와 추수 프로그램 개발 방향에 관한 질적 연구」의 내용 중에 사용된 질적 연구 방법의 전형인 ‘개방적 코딩-지속적 비교분석- 중심주제 형성’의 과정을 활용하였다. 본 연구에서 수집된 자료를 처리하기위하여 양적연구와 질적 연구를 병행하여 실시하였는데 양적연구를 위하여 SPSS/PC 12.0 을 사용하여 빈도분석, t검증을 사용하였고 질적 연구로는 직접적인 사후 개방적 질문지와 소감문의 사례를 수집하여 그 자료를 통해 분석하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, STEP 부모교육 프로그램에 참여한 부모들의 양육태도 변화는 통계적으로는 크게 유의한 차이가 나타나지는 않았으나 어머니의 경우는 통제적 태도가 프로그램 실시 후 유의한 차이를 나타내었고 사후 질문지와 소감문 분석결과 프로그램 실시전과 후에는 차이를 보이고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 부모-자녀 관계개선을 위한 구체적인 행동변화가 프로그램 참여시간 경과에 따라 부모간에 차이가 있는 문항도 있고 차이가 없는 문항도 있었으나 대부분의 부모들은 1회기보다 8회기에서 긍정적인 변화를 가져왔음을 알 수 있었다. 셋째, STEP 부모교육 프로그램에 참여한 부모들의 부부관계 및 자녀의 행동변화에 미치는 영향은, 자녀에 대한 이해와 의사소통 기술을 통해서 자녀를 좀 더 인격적으로 대함으로써 자녀가 긍정적으로 변화 되어 감을 알 수 있었고, 부부간의 관계 역시 양육태도 불일치로 겪었던 갈등이 해결됨은 물론 부부사이의 대화증가로 인해 관계가 긍정적으로 변화되었음을 알 수 있었다.
In our old proverbs, what is learnt in the cradle is carried to the tomb and if one sees children, then one knows their parent. These proverbs clearly indicate the magnitude of parent’s influence during the growth and development of a human being. With assumption that a parent’s negative attitude re...
In our old proverbs, what is learnt in the cradle is carried to the tomb and if one sees children, then one knows their parent. These proverbs clearly indicate the magnitude of parent’s influence during the growth and development of a human being. With assumption that a parent’s negative attitude results from lack of information and understanding about their children, parent’s commanding type conversation and lack of conversation technique, ‘STEP’ program which has shown to be effective from the previous study were carried out mainly with 7 couples of parent in S kid education institution located in Seoul. The purpose of this study was to recognize the necessity of more positive, parent education by elucidating that various parenting attitudes of parent can be altered by parent education. Detailed questions to achieve the goal of this study are as follows. 1. Is there any change in parenting attitude of parents participating in the STEP parent education program? 2. Does detail action for improvement of relationship between a parent and their children change as participation progresses and is there a difference between parents? 3. Does it affect the marital relation of parents participating in the STEP parental education program and alteration of children's behavior? 1) Recognition of the problem in fostering children 2) Alteration of attitude that morally treats the children 3) Skill of communication 4) Understanding the children 5) Alteration of children originated by that of parents 6) Coincidence in the couple's fostering attitude 7) Positive alteration of the marital relation between couple The subjects of this study were 7 parents those who never missed the eight-week program for any reason among 12 parents those who participated in the parent education program of S kindergarten located in Gaebong-dong, Guro-gu, Seoul. Systematic Training for Effective Parenting (STEP) program designed by Dinkmeyer and Mckay based on Adler’s theory was used as a research tool. Parenting attitude tests were performed before and after the program to find out change in parenting attitude of parents by receiving the STEP program. A questionnaire of MBRI modified and translated by Lee, Wonyoung (1983) and later, modified again by Choi, Yukeong (1998) was used as parenting attitude test material. In addition, as a method of quantitative study, I utilized the process of ‘open-ended coding - continuous comparison analysis - formation of main subject’, a model of a quantitative study method used in [Quantitative study on the effects of APT parent education program and development direction of harvesting program] by Kim, Yeongsuk (2003). Both quantitative and qualitative study methods were carried out in this study in order to process the collected data. For quantitative study, frequency analysis and t-test were performed with SPSS/PC 12.0, and for qualitative study, direct afterward open-ended questionnaires and opinions were collected and analyzed. The results of this study were as followed. First, There was no statistically significant difference in parenting attitude change of parents participating in STEP parent education program. However, in case of mother, there was a significant difference in their controlling attitude after the program. The analysis of afterward questionnaires and opinions revealed that there was in fact a significant difference before and after the program. Second, Although there was a little variation in detailed action change for improvement of parent and children relationship depending on the length of program participation, most parents showed a change at the 8th period rather than the 1st period. Third, with respect to the influence on the marital relation of parents participating in the STEP parental education program and alteration of children's behavior, it was observed that the children changed positively by treating them morally through comprehension of them and skill of communication; the conflict existing in the marital relation owing to inconsistency of fostering attitude was solved and the relation became positive thanks to increasing conversation.
In our old proverbs, what is learnt in the cradle is carried to the tomb and if one sees children, then one knows their parent. These proverbs clearly indicate the magnitude of parent’s influence during the growth and development of a human being. With assumption that a parent’s negative attitude results from lack of information and understanding about their children, parent’s commanding type conversation and lack of conversation technique, ‘STEP’ program which has shown to be effective from the previous study were carried out mainly with 7 couples of parent in S kid education institution located in Seoul. The purpose of this study was to recognize the necessity of more positive, parent education by elucidating that various parenting attitudes of parent can be altered by parent education. Detailed questions to achieve the goal of this study are as follows. 1. Is there any change in parenting attitude of parents participating in the STEP parent education program? 2. Does detail action for improvement of relationship between a parent and their children change as participation progresses and is there a difference between parents? 3. Does it affect the marital relation of parents participating in the STEP parental education program and alteration of children's behavior? 1) Recognition of the problem in fostering children 2) Alteration of attitude that morally treats the children 3) Skill of communication 4) Understanding the children 5) Alteration of children originated by that of parents 6) Coincidence in the couple's fostering attitude 7) Positive alteration of the marital relation between couple The subjects of this study were 7 parents those who never missed the eight-week program for any reason among 12 parents those who participated in the parent education program of S kindergarten located in Gaebong-dong, Guro-gu, Seoul. Systematic Training for Effective Parenting (STEP) program designed by Dinkmeyer and Mckay based on Adler’s theory was used as a research tool. Parenting attitude tests were performed before and after the program to find out change in parenting attitude of parents by receiving the STEP program. A questionnaire of MBRI modified and translated by Lee, Wonyoung (1983) and later, modified again by Choi, Yukeong (1998) was used as parenting attitude test material. In addition, as a method of quantitative study, I utilized the process of ‘open-ended coding - continuous comparison analysis - formation of main subject’, a model of a quantitative study method used in [Quantitative study on the effects of APT parent education program and development direction of harvesting program] by Kim, Yeongsuk (2003). Both quantitative and qualitative study methods were carried out in this study in order to process the collected data. For quantitative study, frequency analysis and t-test were performed with SPSS/PC 12.0, and for qualitative study, direct afterward open-ended questionnaires and opinions were collected and analyzed. The results of this study were as followed. First, There was no statistically significant difference in parenting attitude change of parents participating in STEP parent education program. However, in case of mother, there was a significant difference in their controlling attitude after the program. The analysis of afterward questionnaires and opinions revealed that there was in fact a significant difference before and after the program. Second, Although there was a little variation in detailed action change for improvement of parent and children relationship depending on the length of program participation, most parents showed a change at the 8th period rather than the 1st period. Third, with respect to the influence on the marital relation of parents participating in the STEP parental education program and alteration of children's behavior, it was observed that the children changed positively by treating them morally through comprehension of them and skill of communication; the conflict existing in the marital relation owing to inconsistency of fostering attitude was solved and the relation became positive thanks to increasing conversation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.