제7차 수학과 교육과정의 중요한 특성은 '단계형 수준별' 교육과정으로 그 동안의 전통적이고 획일화된 학년별 교육과정이 발생시킨 학습 결손이나 이해부족 부분에 대한 반성이라고 볼 수 있다. 하지만 교육과정을 운영함에 있어 학습자 개개인의 수준에 따른 지도는 현실적으로 어려울 뿐 더러 학습자의 학습 상태에 빠른 학습과제 제시도 힘든 상황이다. 이처럼 학습 부진아 지도 문제는 모든 학습 현장에서 당면하고 있는 필연적인 과제이지만 각 학급 담임에게만 그 책임을 지우기엔 힘든 과제이기에 이를 해결하기 위해 이 연구를 실시 하였다. 본 연구에서는 학습 부진아를 정의하고 수준별 교육과정과 개별학습의 개념을 밝히고 교수-학습 체제를 분석한 후 다양한 학습 부진의 원인 중 학습 부진의 원인을 선수학습의 결손으로 보고, 6학년 가 단계 분수와 소수 단원을 예로 교재 분석을 통한 지도 요소를 추출하고, 진단평가를 통해 나온 평가 결과를 바탕으로 학습자의 수준에 따라 선수학습 과제를 제시하여 학습결손을 해결할 수 있는 ...
제7차 수학과 교육과정의 중요한 특성은 '단계형 수준별' 교육과정으로 그 동안의 전통적이고 획일화된 학년별 교육과정이 발생시킨 학습 결손이나 이해부족 부분에 대한 반성이라고 볼 수 있다. 하지만 교육과정을 운영함에 있어 학습자 개개인의 수준에 따른 지도는 현실적으로 어려울 뿐 더러 학습자의 학습 상태에 빠른 학습과제 제시도 힘든 상황이다. 이처럼 학습 부진아 지도 문제는 모든 학습 현장에서 당면하고 있는 필연적인 과제이지만 각 학급 담임에게만 그 책임을 지우기엔 힘든 과제이기에 이를 해결하기 위해 이 연구를 실시 하였다. 본 연구에서는 학습 부진아를 정의하고 수준별 교육과정과 개별학습의 개념을 밝히고 교수-학습 체제를 분석한 후 다양한 학습 부진의 원인 중 학습 부진의 원인을 선수학습의 결손으로 보고, 6학년 가 단계 분수와 소수 단원을 예로 교재 분석을 통한 지도 요소를 추출하고, 진단평가를 통해 나온 평가 결과를 바탕으로 학습자의 수준에 따라 선수학습 과제를 제시하여 학습결손을 해결할 수 있는 콘텐츠를 개발하였다. 콘텐츠 설계는 렉토라를 이용하였고 웹기반 수업이 가능하도록 설계하였다.
제7차 수학과 교육과정의 중요한 특성은 '단계형 수준별' 교육과정으로 그 동안의 전통적이고 획일화된 학년별 교육과정이 발생시킨 학습 결손이나 이해부족 부분에 대한 반성이라고 볼 수 있다. 하지만 교육과정을 운영함에 있어 학습자 개개인의 수준에 따른 지도는 현실적으로 어려울 뿐 더러 학습자의 학습 상태에 빠른 학습과제 제시도 힘든 상황이다. 이처럼 학습 부진아 지도 문제는 모든 학습 현장에서 당면하고 있는 필연적인 과제이지만 각 학급 담임에게만 그 책임을 지우기엔 힘든 과제이기에 이를 해결하기 위해 이 연구를 실시 하였다. 본 연구에서는 학습 부진아를 정의하고 수준별 교육과정과 개별학습의 개념을 밝히고 교수-학습 체제를 분석한 후 다양한 학습 부진의 원인 중 학습 부진의 원인을 선수학습의 결손으로 보고, 6학년 가 단계 분수와 소수 단원을 예로 교재 분석을 통한 지도 요소를 추출하고, 진단평가를 통해 나온 평가 결과를 바탕으로 학습자의 수준에 따라 선수학습 과제를 제시하여 학습결손을 해결할 수 있는 콘텐츠를 개발하였다. 콘텐츠 설계는 렉토라를 이용하였고 웹기반 수업이 가능하도록 설계하였다.
The 7th national curriculum, covered from elementary to high school education, was first established in 1997 and revised in 2005 by the education innovation board of MOE(ministry of education). It was an introspection outcome about the problems, such as learning and understanding deficiencies for st...
The 7th national curriculum, covered from elementary to high school education, was first established in 1997 and revised in 2005 by the education innovation board of MOE(ministry of education). It was an introspection outcome about the problems, such as learning and understanding deficiencies for students, caused by conventional and regimental education systems. Thus, major factors of the curriculum were focused at nurturing creativity and self-leading capacity, learner-oriented educations proper for students' capability, aptitude and career. However, the implementation of learner-oriented education according to a specific level is actually difficult because the capabilities of students are so various, thereafter it is hard to present suitable assignments and supervision for each step or level. Therefore, every education environment has the unavoidable underachiever problem that should be solved by a teacher in charge. This thesis presents an instruction method in order to lessen the burden of teachers for the underachiever problem. First, underachievers are defined and then the curriculum by level and the concept for individual study are specified and analyzed. Finally, an education theme is presented by a diagnostic evaluation test and instruction key points are extracted through the text book analysis. As the result, a content, that can solve the learner's deficiency and can guide to an autonomous study, is developed. The proposed instruction method is applied to the fraction and decimal chapter in 6th grade mathematics, in order to objectively evaluate the performance. Lectora is adopted as the development tool and the content implementation basically targets web-based applications.
The 7th national curriculum, covered from elementary to high school education, was first established in 1997 and revised in 2005 by the education innovation board of MOE(ministry of education). It was an introspection outcome about the problems, such as learning and understanding deficiencies for students, caused by conventional and regimental education systems. Thus, major factors of the curriculum were focused at nurturing creativity and self-leading capacity, learner-oriented educations proper for students' capability, aptitude and career. However, the implementation of learner-oriented education according to a specific level is actually difficult because the capabilities of students are so various, thereafter it is hard to present suitable assignments and supervision for each step or level. Therefore, every education environment has the unavoidable underachiever problem that should be solved by a teacher in charge. This thesis presents an instruction method in order to lessen the burden of teachers for the underachiever problem. First, underachievers are defined and then the curriculum by level and the concept for individual study are specified and analyzed. Finally, an education theme is presented by a diagnostic evaluation test and instruction key points are extracted through the text book analysis. As the result, a content, that can solve the learner's deficiency and can guide to an autonomous study, is developed. The proposed instruction method is applied to the fraction and decimal chapter in 6th grade mathematics, in order to objectively evaluate the performance. Lectora is adopted as the development tool and the content implementation basically targets web-based applications.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.