본 연구는 통일을 준비하는 과정의 일환으로, 북한의 소학교 교과서에 나타난 교육이념이 헌법의 개정과 주요 정치적 사건에 따라 어떠한 변화를 보여 주는지를 분석하고자 하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 사회주의 교육의 이념과 목적, 교육의 내용과 방법을 살펴보았다. 그리고 북한의 교육이념 변화 과정을 이론적으로 각 시기별로 고찰하였다. 교육이념의 변화를 탐구하기 위해서 북한의 소학교 1,2학년 국어교과서에 각 시기별로 나타난 교육이념의 내용 분석을 통해 북한의 이념교육이 실제 교육현장에서 어떻게 구현되고 있으며 변화하고 있는가를 구명해 보았다. 그리고 북한을 둘러싼 환경을 살펴봄으로써 교육이념 변화 원인을 확인하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 국어교과서를 분석한 결과 김정일 정권이 들어선 이후 교육이념이 있는 단원이 전체의 93.5%, 국어 본래의 영역인 문법, 어휘, 문장 등 언어생활에 관한 단원이 전체의 6.5%를 차지하였다. 그리고 교육이념이 있는 단원 가운데 김일성 일가의 우상화 교육은 49.1%를 차지하였으며, 북한 사회를 찬양하고 공산주의 인간육성을 목적으로 하는 내용이 50.9%를 차지하고 있는 것으로 나타났다. 국어 교육의 본래의 목적인 언어생활에 관한 단원이 전체에서 차지하는 비율은 6.5%에 불과했다. 둘째, 국어 교과서의 주제영역은 김일성 우상화 영역, 김정일 우상화 영역, 김일성 일가 우상화 영역, 적대투쟁?혁명고취 영역, 공산주의 도덕교육영역으로 나누어 분석한 결과 김정일 정권이 들어선 이후 김일성 우상화 영역은 감소하였고, 김정일 우상화 영역은 증가하였다. 김일성 일가 우상화 영역은 거의 변화가 없었으며, 적대 투쟁?혁명의식 영역은 증가하였고, 공산주의 도덕 교육 영역은 크게 증가하였다. 국어교과서 내용상의 ...
본 연구는 통일을 준비하는 과정의 일환으로, 북한의 소학교 교과서에 나타난 교육이념이 헌법의 개정과 주요 정치적 사건에 따라 어떠한 변화를 보여 주는지를 분석하고자 하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 사회주의 교육의 이념과 목적, 교육의 내용과 방법을 살펴보았다. 그리고 북한의 교육이념 변화 과정을 이론적으로 각 시기별로 고찰하였다. 교육이념의 변화를 탐구하기 위해서 북한의 소학교 1,2학년 국어교과서에 각 시기별로 나타난 교육이념의 내용 분석을 통해 북한의 이념교육이 실제 교육현장에서 어떻게 구현되고 있으며 변화하고 있는가를 구명해 보았다. 그리고 북한을 둘러싼 환경을 살펴봄으로써 교육이념 변화 원인을 확인하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 국어교과서를 분석한 결과 김정일 정권이 들어선 이후 교육이념이 있는 단원이 전체의 93.5%, 국어 본래의 영역인 문법, 어휘, 문장 등 언어생활에 관한 단원이 전체의 6.5%를 차지하였다. 그리고 교육이념이 있는 단원 가운데 김일성 일가의 우상화 교육은 49.1%를 차지하였으며, 북한 사회를 찬양하고 공산주의 인간육성을 목적으로 하는 내용이 50.9%를 차지하고 있는 것으로 나타났다. 국어 교육의 본래의 목적인 언어생활에 관한 단원이 전체에서 차지하는 비율은 6.5%에 불과했다. 둘째, 국어 교과서의 주제영역은 김일성 우상화 영역, 김정일 우상화 영역, 김일성 일가 우상화 영역, 적대투쟁?혁명고취 영역, 공산주의 도덕교육영역으로 나누어 분석한 결과 김정일 정권이 들어선 이후 김일성 우상화 영역은 감소하였고, 김정일 우상화 영역은 증가하였다. 김일성 일가 우상화 영역은 거의 변화가 없었으며, 적대 투쟁?혁명의식 영역은 증가하였고, 공산주의 도덕 교육 영역은 크게 증가하였다. 국어교과서 내용상의 질적 변화는 우선 김일성 우상화 영역에서는 김일성을 초자연적인 능력을 가진 신적인 존재로 묘사하는 내용과 그에 대한 영원한 충성을 다짐하는 내용이 등장하였다. 그리고 김일성에 대한 우상화 내용을 결국은 김정일에 대한 우상화로 연결하는 내용도 등장했다. 김정일 우상화 영역에서는 그의 혁명계승 전통성에 대한 내용이 강조되었으나 김정일 정권 이후에는 김정일의 인품을 칭찬하고, 그의 뛰어난 자질을 칭찬하면서 충성다짐을 하자는 내용을 강조하고 있었다. 셋째, 교과서 내용변화의 가장 큰 원인은 김정일 체제 구축과 대내외적인 환경에의 대응으로 나타났다. 최근 교과서에 나타나는 김일성 부자의 우상화 내용의 변화는 북한 주민들이 김일성의 카리스마와 우상화 교육 때문에 무조건 적인 충성을 해왔으나 김일성에 비해 카르스마가 부족하고 정통성이 부족한 김정일 체제가 안정을 찾기 위해서는 김일성과의 일체성을 계속 강조함으로써 김정일의 지도력을 강화시키려는 의도에서 비롯된 것으로 볼 수 있다. 넷째, 1948년 9월 맑스-레닌주의에 입각한 헌법을 제정하여, 정부를 수립한 이래 몇 차례에 걸쳐 헌법을 개정하였다. 1960년대 후반 ‘주체사상’을 확립하면서 이 이념을 첨가하기 위하여 1972년에, 1980년대 후반 ‘조선민족제일주의’와 ‘우리 식 사회주의’를 외친 이후 소련이 붕괴되는 것을 지켜보면서 1992년에, 김일성 사망 이후 ‘붉은기사상’으로 ‘강성대국론’의 입장을 띄면서 ‘유일사상’을 강화하기 위하여 1998년에 이루어졌다. 국어교과서에서 1948-1967년 시기에는 ‘프로레타라아 혁명’과 더불어 ‘일제청산’이, 1967-1986년 시기에는 ‘공산주의적 혁명가’가 1986-1994년 시기에는 ‘사회주의?공산주의 건설자’가 그리고 1994년 이후 시기에는‘주체혁명 위업 완수’가 주된 교육이념을 이루고 있는 것을 확인 할 수 있었다. 이상에서 살펴본 바와 같이 북한은 국어교과서를 국어 본래의 목적보다는 북한의 소학교 학생을 대상으로 김일성 부자에 대한 충성심을 고취시키고 공산주의 사상으로 무장시키기 위한 수단으로 활용하고 있으며 김정일 정권에서는 이러한 경향이 더욱 강해지고 있는 것을 확인할 수 있었다. 또한 국어 교과서의 내용구성은 인간의 본성과 보편적인 가치를 무시한 이념교육 내용으로 이루어져 있어 남한의 교육내용과는 상당한 정도의 이질성을 드러내고 있어 장차 남북한의 교육 통합 또는 의식통합을 더욱 어렵게 하고 있다. 따라서 우리는 이러한 문제를 해결하기 위해서 북한의 비인간적이며 반민족적인 교육실태를 널리 알려야 하며 민족의 발전적인 측면에서 교육의 가치관과 교육정책을 시급히 마련해야 할 것이다.
본 연구는 통일을 준비하는 과정의 일환으로, 북한의 소학교 교과서에 나타난 교육이념이 헌법의 개정과 주요 정치적 사건에 따라 어떠한 변화를 보여 주는지를 분석하고자 하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 사회주의 교육의 이념과 목적, 교육의 내용과 방법을 살펴보았다. 그리고 북한의 교육이념 변화 과정을 이론적으로 각 시기별로 고찰하였다. 교육이념의 변화를 탐구하기 위해서 북한의 소학교 1,2학년 국어교과서에 각 시기별로 나타난 교육이념의 내용 분석을 통해 북한의 이념교육이 실제 교육현장에서 어떻게 구현되고 있으며 변화하고 있는가를 구명해 보았다. 그리고 북한을 둘러싼 환경을 살펴봄으로써 교육이념 변화 원인을 확인하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 국어교과서를 분석한 결과 김정일 정권이 들어선 이후 교육이념이 있는 단원이 전체의 93.5%, 국어 본래의 영역인 문법, 어휘, 문장 등 언어생활에 관한 단원이 전체의 6.5%를 차지하였다. 그리고 교육이념이 있는 단원 가운데 김일성 일가의 우상화 교육은 49.1%를 차지하였으며, 북한 사회를 찬양하고 공산주의 인간육성을 목적으로 하는 내용이 50.9%를 차지하고 있는 것으로 나타났다. 국어 교육의 본래의 목적인 언어생활에 관한 단원이 전체에서 차지하는 비율은 6.5%에 불과했다. 둘째, 국어 교과서의 주제영역은 김일성 우상화 영역, 김정일 우상화 영역, 김일성 일가 우상화 영역, 적대투쟁?혁명고취 영역, 공산주의 도덕교육영역으로 나누어 분석한 결과 김정일 정권이 들어선 이후 김일성 우상화 영역은 감소하였고, 김정일 우상화 영역은 증가하였다. 김일성 일가 우상화 영역은 거의 변화가 없었으며, 적대 투쟁?혁명의식 영역은 증가하였고, 공산주의 도덕 교육 영역은 크게 증가하였다. 국어교과서 내용상의 질적 변화는 우선 김일성 우상화 영역에서는 김일성을 초자연적인 능력을 가진 신적인 존재로 묘사하는 내용과 그에 대한 영원한 충성을 다짐하는 내용이 등장하였다. 그리고 김일성에 대한 우상화 내용을 결국은 김정일에 대한 우상화로 연결하는 내용도 등장했다. 김정일 우상화 영역에서는 그의 혁명계승 전통성에 대한 내용이 강조되었으나 김정일 정권 이후에는 김정일의 인품을 칭찬하고, 그의 뛰어난 자질을 칭찬하면서 충성다짐을 하자는 내용을 강조하고 있었다. 셋째, 교과서 내용변화의 가장 큰 원인은 김정일 체제 구축과 대내외적인 환경에의 대응으로 나타났다. 최근 교과서에 나타나는 김일성 부자의 우상화 내용의 변화는 북한 주민들이 김일성의 카리스마와 우상화 교육 때문에 무조건 적인 충성을 해왔으나 김일성에 비해 카르스마가 부족하고 정통성이 부족한 김정일 체제가 안정을 찾기 위해서는 김일성과의 일체성을 계속 강조함으로써 김정일의 지도력을 강화시키려는 의도에서 비롯된 것으로 볼 수 있다. 넷째, 1948년 9월 맑스-레닌주의에 입각한 헌법을 제정하여, 정부를 수립한 이래 몇 차례에 걸쳐 헌법을 개정하였다. 1960년대 후반 ‘주체사상’을 확립하면서 이 이념을 첨가하기 위하여 1972년에, 1980년대 후반 ‘조선민족제일주의’와 ‘우리 식 사회주의’를 외친 이후 소련이 붕괴되는 것을 지켜보면서 1992년에, 김일성 사망 이후 ‘붉은기사상’으로 ‘강성대국론’의 입장을 띄면서 ‘유일사상’을 강화하기 위하여 1998년에 이루어졌다. 국어교과서에서 1948-1967년 시기에는 ‘프로레타라아 혁명’과 더불어 ‘일제청산’이, 1967-1986년 시기에는 ‘공산주의적 혁명가’가 1986-1994년 시기에는 ‘사회주의?공산주의 건설자’가 그리고 1994년 이후 시기에는‘주체혁명 위업 완수’가 주된 교육이념을 이루고 있는 것을 확인 할 수 있었다. 이상에서 살펴본 바와 같이 북한은 국어교과서를 국어 본래의 목적보다는 북한의 소학교 학생을 대상으로 김일성 부자에 대한 충성심을 고취시키고 공산주의 사상으로 무장시키기 위한 수단으로 활용하고 있으며 김정일 정권에서는 이러한 경향이 더욱 강해지고 있는 것을 확인할 수 있었다. 또한 국어 교과서의 내용구성은 인간의 본성과 보편적인 가치를 무시한 이념교육 내용으로 이루어져 있어 남한의 교육내용과는 상당한 정도의 이질성을 드러내고 있어 장차 남북한의 교육 통합 또는 의식통합을 더욱 어렵게 하고 있다. 따라서 우리는 이러한 문제를 해결하기 위해서 북한의 비인간적이며 반민족적인 교육실태를 널리 알려야 하며 민족의 발전적인 측면에서 교육의 가치관과 교육정책을 시급히 마련해야 할 것이다.
This study aims to analyze how the educational ideology in the textbook of North Korean elementary school changes according to major political events and revision of the constitution, as a part of efforts to prepare for reunification of Korea. To accomplish such objective, this study examined the id...
This study aims to analyze how the educational ideology in the textbook of North Korean elementary school changes according to major political events and revision of the constitution, as a part of efforts to prepare for reunification of Korea. To accomplish such objective, this study examined the ideology and objective of socialism education, contents and methods of education, and explored the change process of educational ideology in North Korea theoretically for each period. For exploration of changes in educational ideology, it was examined how the ideology education of North Korea was implemented and changed in actual education through analysis of educational ideology for each period in Korean textbook for 1st and the 2nd year students in North Korean elementary schools. Causes for changes of educational ideology surrounding North Korea were also checked. Followings are the results of this study. First, as a result of analyzing Korean textbook, lessons about educational ideology took 93.5% and the lessons for language life such as grammar, vocabulary and sentence (main areas of Korea language) took 6.5% since Kim Jeong-il resume came into power. Among lessons about educational ideology, the Kim family idolization education took 49.1%. Contents on praise of North Korean society and cultivation of communist took 50.9%. Lessons on language life, the original objective of Korean education was just 6.5%. Second, as a result of analyzing by dividing into subject areas of Korean textbook were divided into Kim Il-seong idolization, Kim Jeong-il idolization, the Kim family idolization, hostile struggle/revolution inspiration area and communism moral education area, Kim Il-seong idolization decreased and Kim Jeong-il idolization increased since Kim Jeong-il resume came into power. There was almost no change in Kim Il-seong idolization area, hostile struggle/revolution spirit area increased, and communism moral education area increased considerably. For qualitative changes in contents of Korean textbook, there were contents of describing Kim Il-seong as a god-like existence with supernatural ability in the area of Kim Il-seong idolization area and contents regarding oath of eternal loyalty for him. Some of contents regarding idolization for Kim Jeong-il was connected to idolization for Kim Jeong-il. In the area of Kim Jeong-il idolization, contents on his legitimacy of revolution succession was emphasized. But after Kim Jeong-il took power, praise on his personality and excellent qualification was emphasized. Third, the biggest cause of changes in textbook appeared due to construction of Kim Jeong-il regime and its efforts to cope with external and internal environment. Recent change in contents of idolization of Kim Il-seong and his son in the textbook was attributable to the intention to reinforce leadership of Kim Jeong-il by continuously emphasizing his same identification with Kim Jeong-il in for Kim Jeong-il resume to stabilize since he lacks charisma and legitimacy while North Korean unconditionally gave their fealty to Kim Il-seong due to his charisma and idolization education. Fourth, North Korea amended the constitution several times since it enacted the constitution based on Marks-Leninism and established the government in September 1948. It was amended in 1972 to add this ideology when it established "independence though" in late 1960's; in 1992 when it witnessed fall of the Soviet Union after North Korea claimed "Korean style socialism" and "Chosun people first principle" in late 1980's, and in 1998 to reinforce "Unique Ideology" when it took the position of "powerful country theory" with "red flag ideology" after death of Kim Il-seong. It was found out that main educational ideologies were Russian Revolution and atonement of Japanese occupation during 1948-1967, "Communist revolutionist during 1967-1986, "Socialism-Communism Constructor during 1986-1994 and "Accomplishment of Independence Revolution" after 1994 in Korean textbook. As examined above, North Korea has utilized Korean textbook as means for inspiring loyalty toward the Kim family and teaching communism ideology to elementary school students rather than for original purpose of Korean. Such trend has been reinforced in Kim Jeong-il regime. In addition, since contents of Korean textbook were mainly ideology education, ignoring universal value and true nature of human, showing considerable degree of difference from education contents of South Korea, it becomes more difficult to integrate education or consciousness of South and North Korea in the near future. In this regard, it is urgently required to announce inhuman and anti-national educational status of North Korea and to prepare education policy and value system for development of Korean people in order to solve such problems.
This study aims to analyze how the educational ideology in the textbook of North Korean elementary school changes according to major political events and revision of the constitution, as a part of efforts to prepare for reunification of Korea. To accomplish such objective, this study examined the ideology and objective of socialism education, contents and methods of education, and explored the change process of educational ideology in North Korea theoretically for each period. For exploration of changes in educational ideology, it was examined how the ideology education of North Korea was implemented and changed in actual education through analysis of educational ideology for each period in Korean textbook for 1st and the 2nd year students in North Korean elementary schools. Causes for changes of educational ideology surrounding North Korea were also checked. Followings are the results of this study. First, as a result of analyzing Korean textbook, lessons about educational ideology took 93.5% and the lessons for language life such as grammar, vocabulary and sentence (main areas of Korea language) took 6.5% since Kim Jeong-il resume came into power. Among lessons about educational ideology, the Kim family idolization education took 49.1%. Contents on praise of North Korean society and cultivation of communist took 50.9%. Lessons on language life, the original objective of Korean education was just 6.5%. Second, as a result of analyzing by dividing into subject areas of Korean textbook were divided into Kim Il-seong idolization, Kim Jeong-il idolization, the Kim family idolization, hostile struggle/revolution inspiration area and communism moral education area, Kim Il-seong idolization decreased and Kim Jeong-il idolization increased since Kim Jeong-il resume came into power. There was almost no change in Kim Il-seong idolization area, hostile struggle/revolution spirit area increased, and communism moral education area increased considerably. For qualitative changes in contents of Korean textbook, there were contents of describing Kim Il-seong as a god-like existence with supernatural ability in the area of Kim Il-seong idolization area and contents regarding oath of eternal loyalty for him. Some of contents regarding idolization for Kim Jeong-il was connected to idolization for Kim Jeong-il. In the area of Kim Jeong-il idolization, contents on his legitimacy of revolution succession was emphasized. But after Kim Jeong-il took power, praise on his personality and excellent qualification was emphasized. Third, the biggest cause of changes in textbook appeared due to construction of Kim Jeong-il regime and its efforts to cope with external and internal environment. Recent change in contents of idolization of Kim Il-seong and his son in the textbook was attributable to the intention to reinforce leadership of Kim Jeong-il by continuously emphasizing his same identification with Kim Jeong-il in for Kim Jeong-il resume to stabilize since he lacks charisma and legitimacy while North Korean unconditionally gave their fealty to Kim Il-seong due to his charisma and idolization education. Fourth, North Korea amended the constitution several times since it enacted the constitution based on Marks-Leninism and established the government in September 1948. It was amended in 1972 to add this ideology when it established "independence though" in late 1960's; in 1992 when it witnessed fall of the Soviet Union after North Korea claimed "Korean style socialism" and "Chosun people first principle" in late 1980's, and in 1998 to reinforce "Unique Ideology" when it took the position of "powerful country theory" with "red flag ideology" after death of Kim Il-seong. It was found out that main educational ideologies were Russian Revolution and atonement of Japanese occupation during 1948-1967, "Communist revolutionist during 1967-1986, "Socialism-Communism Constructor during 1986-1994 and "Accomplishment of Independence Revolution" after 1994 in Korean textbook. As examined above, North Korea has utilized Korean textbook as means for inspiring loyalty toward the Kim family and teaching communism ideology to elementary school students rather than for original purpose of Korean. Such trend has been reinforced in Kim Jeong-il regime. In addition, since contents of Korean textbook were mainly ideology education, ignoring universal value and true nature of human, showing considerable degree of difference from education contents of South Korea, it becomes more difficult to integrate education or consciousness of South and North Korea in the near future. In this regard, it is urgently required to announce inhuman and anti-national educational status of North Korea and to prepare education policy and value system for development of Korean people in order to solve such problems.
주제어
#교육이념 이념교육 소학교 교과서 북한 교육 Educational Idea Idea Educationa Elementary School Textbooks North Korean Education
학위논문 정보
저자
이영규
학위수여기관
경남대학교 북한대학원
학위구분
국내석사
학과
통일교육전공
지도교수
심지연
발행연도
2006
총페이지
vi, 124
키워드
교육이념 이념교육 소학교 교과서 북한 교육 Educational Idea Idea Educationa Elementary School Textbooks North Korean Education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.