수학사를 활용한 수학교육 지도에 관한 연구 : 수학Ⅰ을 중심으로 Practical Application of History of Mathematics for Improve Tenth Grade Mathematics Learning -Focused on MathematicsⅠ Textbooks -원문보기
수학사는 수학에 대한 학습동기와 의욕을 높일 수 있고 흥미를 불러일으킨다. 수학 수업에서 각 단원과 관련된 수학사의 일화나 수학자들의 일상을 소개한다면 학생들에게 수학에 대한 흥미와 관심을 유발시킬 수 있을 것이다. 또한 수학의 발견과정을 이해하고 자신감을 형성하게 하며 수학수업의 비인간적이고 무미건조함을 해소시켜 주며 수학의 가치와 아름다움을 깨달을 것이다. 따라서 본 연구에서는 암기위주로 인지적 영역에만 치우쳐 있는 수학교육의 제반문제를 해결할 수 있는 한 방법으로 수학사를 도입함을 강조하였다.
본 연구는 이론적 고찰...
수학사는 수학에 대한 학습동기와 의욕을 높일 수 있고 흥미를 불러일으킨다. 수학 수업에서 각 단원과 관련된 수학사의 일화나 수학자들의 일상을 소개한다면 학생들에게 수학에 대한 흥미와 관심을 유발시킬 수 있을 것이다. 또한 수학의 발견과정을 이해하고 자신감을 형성하게 하며 수학수업의 비인간적이고 무미건조함을 해소시켜 주며 수학의 가치와 아름다움을 깨달을 것이다. 따라서 본 연구에서는 암기위주로 인지적 영역에만 치우쳐 있는 수학교육의 제반문제를 해결할 수 있는 한 방법으로 수학사를 도입함을 강조하였다.
본 연구는 이론적 고찰로서 수학사에 근거한 수학 학습 원리인 역사발생적 원리와 수학사 지도에 관한 여러 학자들의 견해를 실었다. 또한 제7차 교육과정을 제시하여 수학수업에 수학사를 도입하는 데 힘쓰고, 수학사가 수학교육에 미치는 영향을 살펴 수학사의 중요성과 필요성을 논하였다.
수학사는 수학교육에 있어서 매우 다양한 역할을 할 수 있으며 수학교육의 궁극적인 목표를 달성하는데 유용한 도구로 사용될 수 있다. 수학을 학습하는 학생에게 학습에 대한 자신감을 높여주고 흥미를 유발하는 역할을 한다. 그러나 현재 우리나라 수학교육에서 수학사의 활용 정도는 매우 미약하다. 따라서 수학사가 보다 적극적인 방법으로 수학교육에 도입되어 수학적 사고와 수학에 대한 올바른 인식과 태도를 키우는데 도움이 되도록 깊이 있는 연구가 요망된다.
수학사는 수학에 대한 학습동기와 의욕을 높일 수 있고 흥미를 불러일으킨다. 수학 수업에서 각 단원과 관련된 수학사의 일화나 수학자들의 일상을 소개한다면 학생들에게 수학에 대한 흥미와 관심을 유발시킬 수 있을 것이다. 또한 수학의 발견과정을 이해하고 자신감을 형성하게 하며 수학수업의 비인간적이고 무미건조함을 해소시켜 주며 수학의 가치와 아름다움을 깨달을 것이다. 따라서 본 연구에서는 암기위주로 인지적 영역에만 치우쳐 있는 수학교육의 제반문제를 해결할 수 있는 한 방법으로 수학사를 도입함을 강조하였다.
본 연구는 이론적 고찰로서 수학사에 근거한 수학 학습 원리인 역사발생적 원리와 수학사 지도에 관한 여러 학자들의 견해를 실었다. 또한 제7차 교육과정을 제시하여 수학수업에 수학사를 도입하는 데 힘쓰고, 수학사가 수학교육에 미치는 영향을 살펴 수학사의 중요성과 필요성을 논하였다.
수학사는 수학교육에 있어서 매우 다양한 역할을 할 수 있으며 수학교육의 궁극적인 목표를 달성하는데 유용한 도구로 사용될 수 있다. 수학을 학습하는 학생에게 학습에 대한 자신감을 높여주고 흥미를 유발하는 역할을 한다. 그러나 현재 우리나라 수학교육에서 수학사의 활용 정도는 매우 미약하다. 따라서 수학사가 보다 적극적인 방법으로 수학교육에 도입되어 수학적 사고와 수학에 대한 올바른 인식과 태도를 키우는데 도움이 되도록 깊이 있는 연구가 요망된다.
History of mathematics can give a motive and interest in learning mathematics. If history of mathematics or mathematician's episode are introduced in math class, this may raise the students' interests in mathematics. Further, it may also help the students understand the development of mathematics, h...
History of mathematics can give a motive and interest in learning mathematics. If history of mathematics or mathematician's episode are introduced in math class, this may raise the students' interests in mathematics. Further, it may also help the students understand the development of mathematics, have self-confidence and realize the value and beauty of mathematics by removing its dry and inanimated aspect. From this view of points, this study stressed the introduction of history of mathematics as a measure to settle overall problems of math class focused on rote learning and biased to the cognitive area.
This study cited the views of some scholars on histo-genetic principle, which is a math-learning principle based on history of mathematics, and the instruction of history of mathematics for theoretical examination. In addition, the proposal for the 7th education procedure is presented. This proposal includes the introduction of history of mathematics to the math class, its influence on math education and the discussion about the importance and the necessity of history of mathematics.
History of mathematics may play very various roles in math education as a useful tool to achieve the ultimate goal of math education. It also may motivate the students and give a self-confidence in learning. But history of mathematics is insignificantly used in the current math classes. Therefore, in-depth research on more active introduction of history of mathematics in math class is required so that it can contribute to mathematic thoughts, and right cognition on and attitude to mathematics.
History of mathematics can give a motive and interest in learning mathematics. If history of mathematics or mathematician's episode are introduced in math class, this may raise the students' interests in mathematics. Further, it may also help the students understand the development of mathematics, have self-confidence and realize the value and beauty of mathematics by removing its dry and inanimated aspect. From this view of points, this study stressed the introduction of history of mathematics as a measure to settle overall problems of math class focused on rote learning and biased to the cognitive area.
This study cited the views of some scholars on histo-genetic principle, which is a math-learning principle based on history of mathematics, and the instruction of history of mathematics for theoretical examination. In addition, the proposal for the 7th education procedure is presented. This proposal includes the introduction of history of mathematics to the math class, its influence on math education and the discussion about the importance and the necessity of history of mathematics.
History of mathematics may play very various roles in math education as a useful tool to achieve the ultimate goal of math education. It also may motivate the students and give a self-confidence in learning. But history of mathematics is insignificantly used in the current math classes. Therefore, in-depth research on more active introduction of history of mathematics in math class is required so that it can contribute to mathematic thoughts, and right cognition on and attitude to mathematics.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.