세계 최고의 초고속 인터넷 환경을 구축하여 인터넷은 더 이상 가상이 아닌 현실과 밀접한 관련이 있는 제 2의 생활공간이 되었다. 인터넷을 통해 많은 정보들을 신속하고 쉽게 얻을 수 있으며 다양한 사람들과 교류할 수 있는 등 많은 도움을 얻지만 그에 못지 않은 부작용들로 피해를 입기도 한다. 음란·폭력 사이트, 해킹, 바이러스, 개인정보 유출, 사이버 성폭력, 언어폭력 및 언어훼손, 불법복제와 스팸 메일 등 인터넷 역기능들은 사회 문제로까지 이어지고 있다.
이상과 같은 현실에서 본 연구는 초등학생의 정보통신윤리 의식 실태와 정보통신윤리 교육 실태를 설문조사와 통계적 분석을 통하여 연구를 수행하였다.
연구결과에 의하면 초등학교 정보통신윤리 교육의 문제점으로는, 인터넷을 이용해서 가장 많이 하는 것은 온라인 게임 및 오락으로서 ...
세계 최고의 초고속 인터넷 환경을 구축하여 인터넷은 더 이상 가상이 아닌 현실과 밀접한 관련이 있는 제 2의 생활공간이 되었다. 인터넷을 통해 많은 정보들을 신속하고 쉽게 얻을 수 있으며 다양한 사람들과 교류할 수 있는 등 많은 도움을 얻지만 그에 못지 않은 부작용들로 피해를 입기도 한다. 음란·폭력 사이트, 해킹, 바이러스, 개인정보 유출, 사이버 성폭력, 언어폭력 및 언어훼손, 불법복제와 스팸 메일 등 인터넷 역기능들은 사회 문제로까지 이어지고 있다.
이상과 같은 현실에서 본 연구는 초등학생의 정보통신윤리 의식 실태와 정보통신윤리 교육 실태를 설문조사와 통계적 분석을 통하여 연구를 수행하였다.
연구결과에 의하면 초등학교 정보통신윤리 교육의 문제점으로는, 인터넷을 이용해서 가장 많이 하는 것은 온라인 게임 및 오락으로서 인터넷 중독 및 게임중독에 대한 예방 교육이 필요하다. 그리고, 불건전한 정보에 대한 노출 정도는 극히 우려할만한 수준은 아니지만, 학교와 가정에서 지속적인 정보통신윤리 교육이 필요하며, 그리고 학교에서의 정보통신윤리 교육이 제대로 이루어지지 않고 있음을 보여주고 있다.
바람직한 정보통신윤리 교육을 이루기 위해서 몇 가지 개선방안을 제언하고자 한다..
정보통신윤리 교육은 정보화의 속성상 학교 구성원의 노력만으로 해결하기가 어렵다. 따라서 학생, 교사, 학부모, 민간단체, 정부 등 관련 주체들의 노력과 상호간의 긴밀한 협력이 요구되며 다각적이고 총체적인 접근을 통해 효과적인 대응책을 마련해야 할 것이다.
세계 최고의 초고속 인터넷 환경을 구축하여 인터넷은 더 이상 가상이 아닌 현실과 밀접한 관련이 있는 제 2의 생활공간이 되었다. 인터넷을 통해 많은 정보들을 신속하고 쉽게 얻을 수 있으며 다양한 사람들과 교류할 수 있는 등 많은 도움을 얻지만 그에 못지 않은 부작용들로 피해를 입기도 한다. 음란·폭력 사이트, 해킹, 바이러스, 개인정보 유출, 사이버 성폭력, 언어폭력 및 언어훼손, 불법복제와 스팸 메일 등 인터넷 역기능들은 사회 문제로까지 이어지고 있다.
이상과 같은 현실에서 본 연구는 초등학생의 정보통신윤리 의식 실태와 정보통신윤리 교육 실태를 설문조사와 통계적 분석을 통하여 연구를 수행하였다.
연구결과에 의하면 초등학교 정보통신윤리 교육의 문제점으로는, 인터넷을 이용해서 가장 많이 하는 것은 온라인 게임 및 오락으로서 인터넷 중독 및 게임중독에 대한 예방 교육이 필요하다. 그리고, 불건전한 정보에 대한 노출 정도는 극히 우려할만한 수준은 아니지만, 학교와 가정에서 지속적인 정보통신윤리 교육이 필요하며, 그리고 학교에서의 정보통신윤리 교육이 제대로 이루어지지 않고 있음을 보여주고 있다.
바람직한 정보통신윤리 교육을 이루기 위해서 몇 가지 개선방안을 제언하고자 한다..
정보통신윤리 교육은 정보화의 속성상 학교 구성원의 노력만으로 해결하기가 어렵다. 따라서 학생, 교사, 학부모, 민간단체, 정부 등 관련 주체들의 노력과 상호간의 긴밀한 협력이 요구되며 다각적이고 총체적인 접근을 통해 효과적인 대응책을 마련해야 할 것이다.
As Korea has built up the super-high speed Internet environment as a world leader in this regard, Internet is no more imaginary but the second life space closely linked to the reality. While not only we can get a lot of information through Internet in a swift and easy manner, but also many benefits ...
As Korea has built up the super-high speed Internet environment as a world leader in this regard, Internet is no more imaginary but the second life space closely linked to the reality. While not only we can get a lot of information through Internet in a swift and easy manner, but also many benefits such as association with various people; however, we suffer from the adverse effects on the other hand. Such side effects as pornographic/violent websites, hacking, virus, personal information leaks, cyber sexual assault, verbal abuse, language degradation, illegal copy, and spam mail even lead to social problems.
Considering the reality as stated above, this study examined the actual conditions of the recognition and education of IT ethics education for elementary school students.
The findings show that the problems of current IT ethics education of elementary school students include their frequency in on-line games and other entertainment methods provided through Internet, which may lead to Internet or game addiction, and the prevention education is needed accordingly. Besides, although the extent that they are exposed to unsound information is not very serious, consistent effort for IT ethics education in school and family is still necessary; and evidences show education regarding IT ethics is not carried out properly.
For the way of IT ethics education to be desirable, several measures are presented as follows:
Considering the above results, it is necessary for students, theachers, parents, private organizations, government and other related operateing bodies to cooperate each othe to activate the elementary school information communication moral education and to prepare effective plans for the elementary school students to grow up as upright members of the information oriented society by diversifed and general approaches.
As Korea has built up the super-high speed Internet environment as a world leader in this regard, Internet is no more imaginary but the second life space closely linked to the reality. While not only we can get a lot of information through Internet in a swift and easy manner, but also many benefits such as association with various people; however, we suffer from the adverse effects on the other hand. Such side effects as pornographic/violent websites, hacking, virus, personal information leaks, cyber sexual assault, verbal abuse, language degradation, illegal copy, and spam mail even lead to social problems.
Considering the reality as stated above, this study examined the actual conditions of the recognition and education of IT ethics education for elementary school students.
The findings show that the problems of current IT ethics education of elementary school students include their frequency in on-line games and other entertainment methods provided through Internet, which may lead to Internet or game addiction, and the prevention education is needed accordingly. Besides, although the extent that they are exposed to unsound information is not very serious, consistent effort for IT ethics education in school and family is still necessary; and evidences show education regarding IT ethics is not carried out properly.
For the way of IT ethics education to be desirable, several measures are presented as follows:
Considering the above results, it is necessary for students, theachers, parents, private organizations, government and other related operateing bodies to cooperate each othe to activate the elementary school information communication moral education and to prepare effective plans for the elementary school students to grow up as upright members of the information oriented society by diversifed and general approaches.
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