Al 소재의 항공기 날개 가공 시 절삭 조건이 형상 오차에 미치는 영향 The influence of the cutting conditions on the shape error in machining of the aircraft wings of Aluminum material원문보기
항공 산업에서 항공기 날개의 핵심 부품인 대형 SPAR는 항공기의 날개를 잡아주는 장대로서 항공기의 이착륙 및 운항의 안전에 매우 중요한 역할을 하는 부품이다. 항공기 부품 특성상 중량이 가벼워야 하므로 알루미늄 재료를 사용하며 짧은 시간에 생산하기 위해 고속 가공으로 생산한다. 그러나 절삭 가공 시에 발생되는 수백도 (℃)열에 의하여 최종 가공품에 뒤틀림과 꼬이는 현상이 발생하여 정밀도를 맞추기 위하여 후 가공에 많은 시간을 소비하여야 한다. 따라서 본 연구에서는 알루미늄 소재를 ...
항공 산업에서 항공기 날개의 핵심 부품인 대형 SPAR는 항공기의 날개를 잡아주는 장대로서 항공기의 이착륙 및 운항의 안전에 매우 중요한 역할을 하는 부품이다. 항공기 부품 특성상 중량이 가벼워야 하므로 알루미늄 재료를 사용하며 짧은 시간에 생산하기 위해 고속 가공으로 생산한다. 그러나 절삭 가공 시에 발생되는 수백도 (℃)열에 의하여 최종 가공품에 뒤틀림과 꼬이는 현상이 발생하여 정밀도를 맞추기 위하여 후 가공에 많은 시간을 소비하여야 한다. 따라서 본 연구에서는 알루미늄 소재를 밀링 절삭 가공 시 발생하는 뒤틀림이나 꼬이는 현상에 미치는 요인들을 파악하기 위하여 실험계획법을 적용하였다. 실험을 위해 직교배열법을 사용하였으며 실험 결과를 분석하는 데에는 다꾸치 실험법을 적용하였다. 먼저 실험인자로서는 품질특성에 영향을 주는 이동속도, 회전수, 절입량, 가공방법, 절삭방법, 기둥 위치, 절삭 깊이로 선정하였으며 각각의 실험 인자에 대해 2수준으로 선정하였다. 인자들 간의 교호작용은 없는 것으로 가정하고 L8(27)형 직교배열표에 7개의 인자를 배치하여 실험을 실시하였다. 실험장비로는 TNV-40A 머시닝 센터를 사용하였으며 3차원 레이저 스캐너를 사용하여 가공 정밀도를 측정하였다. 측정된 형상 데이터는 22부분으로 나누고, 각 부분에서 거리를 측정하였다. 측정한 데이터로부터 세 가지의 특성치(평균, 평균감도 , SN비)에 대하여 요인분석을 하였다. 분석한 결과를 이용하여 최적 가공 조건을 도출 하였으며 도출된 가공 조건으로 확인 실험할 결과 휘어지는 현상과 틀어지는 현상이 크게 감소함을 확인할 수 있었다.
항공 산업에서 항공기 날개의 핵심 부품인 대형 SPAR는 항공기의 날개를 잡아주는 장대로서 항공기의 이착륙 및 운항의 안전에 매우 중요한 역할을 하는 부품이다. 항공기 부품 특성상 중량이 가벼워야 하므로 알루미늄 재료를 사용하며 짧은 시간에 생산하기 위해 고속 가공으로 생산한다. 그러나 절삭 가공 시에 발생되는 수백도 (℃)열에 의하여 최종 가공품에 뒤틀림과 꼬이는 현상이 발생하여 정밀도를 맞추기 위하여 후 가공에 많은 시간을 소비하여야 한다. 따라서 본 연구에서는 알루미늄 소재를 밀링 절삭 가공 시 발생하는 뒤틀림이나 꼬이는 현상에 미치는 요인들을 파악하기 위하여 실험계획법을 적용하였다. 실험을 위해 직교배열법을 사용하였으며 실험 결과를 분석하는 데에는 다꾸치 실험법을 적용하였다. 먼저 실험인자로서는 품질특성에 영향을 주는 이동속도, 회전수, 절입량, 가공방법, 절삭방법, 기둥 위치, 절삭 깊이로 선정하였으며 각각의 실험 인자에 대해 2수준으로 선정하였다. 인자들 간의 교호작용은 없는 것으로 가정하고 L8(27)형 직교배열표에 7개의 인자를 배치하여 실험을 실시하였다. 실험장비로는 TNV-40A 머시닝 센터를 사용하였으며 3차원 레이저 스캐너를 사용하여 가공 정밀도를 측정하였다. 측정된 형상 데이터는 22부분으로 나누고, 각 부분에서 거리를 측정하였다. 측정한 데이터로부터 세 가지의 특성치(평균, 평균감도 , SN비)에 대하여 요인분석을 하였다. 분석한 결과를 이용하여 최적 가공 조건을 도출 하였으며 도출된 가공 조건으로 확인 실험할 결과 휘어지는 현상과 틀어지는 현상이 크게 감소함을 확인할 수 있었다.
Large size SPAR that is point parts of aircraft wing in aircraft industry is parts that act very important role taking off and landing of aircraft and safety of service as pole that get hold of wing of aircraft And do high speed Milling to produce at short time using aluminum material, weight should...
Large size SPAR that is point parts of aircraft wing in aircraft industry is parts that act very important role taking off and landing of aircraft and safety of service as pole that get hold of wing of aircraft And do high speed Milling to produce at short time using aluminum material, weight should be light because aircraft parts characteristic. But, The phenomenon that get bent and torsional has been broken out to the finished products by hundreds celsius degree of the heat generated as milling cutting.
This study Applies experiment design methods to find out factor on the effects at bent and torsional phenomenon that occur in Milling cutting, Used orthogonal arrays for an experiment and analyzed experiment result, Achieved Taguchi experiment design.
First of all, the experiment factors that influence in quality characteristic Decided transfer speed, number of rotations, Step Over, processing method, cutting method, Depth Cut, pillar position and decided by 2 levels about each experiment factors. Supposed that there is no reciprocal action between benevolent factors according and Arrange 7 factors to L8(27) type tables of orthogonal array and executed an experiment. Experiment equipment use TNV-40A Machining center and measure processing accuracy by using third dimensions laser scanner. Divide measured shape data to 22 parts and measured distance from each part. Treat to (equilibrium, average sensitivity, SN ratio) do three special quality from data that measure and analyzed factor. Drew most suitable processing condition using result that analyze. With results of the confirmation experiments through the cutting conditions , could confirm to reduce the bent and torsional phenomenons.
Large size SPAR that is point parts of aircraft wing in aircraft industry is parts that act very important role taking off and landing of aircraft and safety of service as pole that get hold of wing of aircraft And do high speed Milling to produce at short time using aluminum material, weight should be light because aircraft parts characteristic. But, The phenomenon that get bent and torsional has been broken out to the finished products by hundreds celsius degree of the heat generated as milling cutting.
This study Applies experiment design methods to find out factor on the effects at bent and torsional phenomenon that occur in Milling cutting, Used orthogonal arrays for an experiment and analyzed experiment result, Achieved Taguchi experiment design.
First of all, the experiment factors that influence in quality characteristic Decided transfer speed, number of rotations, Step Over, processing method, cutting method, Depth Cut, pillar position and decided by 2 levels about each experiment factors. Supposed that there is no reciprocal action between benevolent factors according and Arrange 7 factors to L8(27) type tables of orthogonal array and executed an experiment. Experiment equipment use TNV-40A Machining center and measure processing accuracy by using third dimensions laser scanner. Divide measured shape data to 22 parts and measured distance from each part. Treat to (equilibrium, average sensitivity, SN ratio) do three special quality from data that measure and analyzed factor. Drew most suitable processing condition using result that analyze. With results of the confirmation experiments through the cutting conditions , could confirm to reduce the bent and torsional phenomenons.
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