본 논문은 마르셀 뒤샹의 레디메이드에 관한 연구로 레디메이드의 영향을 받은 현대미술을 중심으로 뒤샹의 표현방식과 영향을 받은 미술사조들을 사례로 하여 현대미술사적 관점으로 재조명해 보는 것을 목적으로 하고 있다.
20세기에 접어들면서 사회는 산업적인 발전과 더불어 큰 변혁을 겪으면서, 특히 전쟁으로 인해 사회와 더불어 가치관의 큰 혼란을 일으키게 되었다.
기계문명 중심적 가치관에 의한 사회적 공황과 혼란의 발생을 계기로 새로운 예술로 통하는 돌파구가 필요했으며, 새로운 탐구의 단계로 접어들면서 젊은 작가들의 문제는 전통이라는 문제와 맞서게 되었다.
서구 유럽의 젊은 예술가들은 과거의 모든 질서를 파괴하고 전통적인 예술과 편견에 맞서는 반(反) 예술적 자세의 새로운 미술을 시도하기 시작했으며, 이러한 시기에 다다이즘(Dadaism)이 생겨난 것이다.
다다(Dada)는 객관적이고 지적인 큐비즘(...
본 논문은 마르셀 뒤샹의 레디메이드에 관한 연구로 레디메이드의 영향을 받은 현대미술을 중심으로 뒤샹의 표현방식과 영향을 받은 미술사조들을 사례로 하여 현대미술사적 관점으로 재조명해 보는 것을 목적으로 하고 있다.
20세기에 접어들면서 사회는 산업적인 발전과 더불어 큰 변혁을 겪으면서, 특히 전쟁으로 인해 사회와 더불어 가치관의 큰 혼란을 일으키게 되었다.
기계문명 중심적 가치관에 의한 사회적 공황과 혼란의 발생을 계기로 새로운 예술로 통하는 돌파구가 필요했으며, 새로운 탐구의 단계로 접어들면서 젊은 작가들의 문제는 전통이라는 문제와 맞서게 되었다.
서구 유럽의 젊은 예술가들은 과거의 모든 질서를 파괴하고 전통적인 예술과 편견에 맞서는 반(反) 예술적 자세의 새로운 미술을 시도하기 시작했으며, 이러한 시기에 다다이즘(Dadaism)이 생겨난 것이다.
다다(Dada)는 객관적이고 지적인 큐비즘(Cubism)과 일정한 관계를 유지하면서 미래주의(未來主義)의 동시성(同時性)을 엿 볼 수 있었으며, 새로운 재료의 도입으로 다양성을 추구하였고 그리고 이러한 다다이즘의 중심에는 마르셀 뒤샹의 레디메이드가 존재하고 있었다.
뒤샹의 예술적 표현에 대한 개념은 시각적인 감상의 개념이 아니라 이해 개념상의 문제로, 표현해야 할 대상이 없어도 표현이 가능하다는 점을 시사하였다.
대량생산에 의한 기성품을 미술품으로 제시한 레디메이드(Ready-made)를 통해 이미 만들어진 평범한 물건도 장소와 의미부여 등에 따라 미술품이 될 수 있는 것이었다.
뒤샹은 예술을 정의하던 기존의 전통적인 예술 가치관과 방법을 파괴함으로써 일련의 반 예술적인 행위가 조형예술의 표현영역을 확대시키는 계기가 되었으며, 우연적인 방법으로 표현된 것도 창조적인 작품이 됨으로써 새로운 예술창조의 가능성을 열어 놓았다.
마르셀 뒤샹은 19세기 인상파에서 입체파에 이르기까지 여러 양식의 그림들을 섭렵하였는데, 1913년에 개최된 뉴욕의 아모리 쇼(Armory Show)에 출품 된 「계단을 내려오는 누드 No. 2」를 통해 당시의 가장 전위적인 성격을 띤 회화작품으로 뉴욕의 관심을 받았고 이후 파리보다는 뉴욕에서 주로 활동을 하게 되었다.
1917년 뉴욕의 부르주아 화랑에서의 그룹 전에 조각 부문으로 참가한 그는 화랑 입구에 그의 작품 「모자걸이」를 벽에 걸었다. 관람자들은 그것이 모자걸이인줄로 알고 모자를 걸면서도 작품인지를 몰랐었다. 이것은 뒤샹이 의도한 것으로 관람자들이 자신의 작품을 평범한 일상품으로 보게 하여 역발상적인 위트를 느끼게 하면서도 한편으로는 관람자들을 조소하는 것이었다.
그리고 그 해에 또 다른 작품 「샘」을 발표하면서 보여준 기존의 예술에 대한 반(反) 미학적 경향은 전통적인 시각미술의 세계를 비판함에 있어 패러다임의 문화적 양식에 젖은 것에 대한 반항과 이러한 문화에 대한 대응 가능한 하나의 대안을 제시한 것이었다.
이러한 급진적이기도 한 뒤샹의 작가 정신은 이후 초현실주의(Sur-realism), 추상표현주의(Abstract Expressionism), 신사실주의(Nouveau Realism), 앗상블라주(Assemblage), 키네틱 아트(Kinetic Art), 팝 아트(Pop Art), 네오다다(Neo Dada), 개념 미술(Conceptual Art) 그리고 포스트모더니즘(Post-Modernism)으로 큰 영향을 끼치며, 현대미술의 새로운 표현방법과 가능성을 제시하고 현대 산업사회의 발달과 함께 더욱 다양하고 진보된 표현세계로의 길을 터놓았다.
본 논문은 마르셀 뒤샹의 레디메이드에 관한 연구로 레디메이드의 영향을 받은 현대미술을 중심으로 뒤샹의 표현방식과 영향을 받은 미술사조들을 사례로 하여 현대미술사적 관점으로 재조명해 보는 것을 목적으로 하고 있다.
20세기에 접어들면서 사회는 산업적인 발전과 더불어 큰 변혁을 겪으면서, 특히 전쟁으로 인해 사회와 더불어 가치관의 큰 혼란을 일으키게 되었다.
기계문명 중심적 가치관에 의한 사회적 공황과 혼란의 발생을 계기로 새로운 예술로 통하는 돌파구가 필요했으며, 새로운 탐구의 단계로 접어들면서 젊은 작가들의 문제는 전통이라는 문제와 맞서게 되었다.
서구 유럽의 젊은 예술가들은 과거의 모든 질서를 파괴하고 전통적인 예술과 편견에 맞서는 반(反) 예술적 자세의 새로운 미술을 시도하기 시작했으며, 이러한 시기에 다다이즘(Dadaism)이 생겨난 것이다.
다다(Dada)는 객관적이고 지적인 큐비즘(Cubism)과 일정한 관계를 유지하면서 미래주의(未來主義)의 동시성(同時性)을 엿 볼 수 있었으며, 새로운 재료의 도입으로 다양성을 추구하였고 그리고 이러한 다다이즘의 중심에는 마르셀 뒤샹의 레디메이드가 존재하고 있었다.
뒤샹의 예술적 표현에 대한 개념은 시각적인 감상의 개념이 아니라 이해 개념상의 문제로, 표현해야 할 대상이 없어도 표현이 가능하다는 점을 시사하였다.
대량생산에 의한 기성품을 미술품으로 제시한 레디메이드(Ready-made)를 통해 이미 만들어진 평범한 물건도 장소와 의미부여 등에 따라 미술품이 될 수 있는 것이었다.
뒤샹은 예술을 정의하던 기존의 전통적인 예술 가치관과 방법을 파괴함으로써 일련의 반 예술적인 행위가 조형예술의 표현영역을 확대시키는 계기가 되었으며, 우연적인 방법으로 표현된 것도 창조적인 작품이 됨으로써 새로운 예술창조의 가능성을 열어 놓았다.
마르셀 뒤샹은 19세기 인상파에서 입체파에 이르기까지 여러 양식의 그림들을 섭렵하였는데, 1913년에 개최된 뉴욕의 아모리 쇼(Armory Show)에 출품 된 「계단을 내려오는 누드 No. 2」를 통해 당시의 가장 전위적인 성격을 띤 회화작품으로 뉴욕의 관심을 받았고 이후 파리보다는 뉴욕에서 주로 활동을 하게 되었다.
1917년 뉴욕의 부르주아 화랑에서의 그룹 전에 조각 부문으로 참가한 그는 화랑 입구에 그의 작품 「모자걸이」를 벽에 걸었다. 관람자들은 그것이 모자걸이인줄로 알고 모자를 걸면서도 작품인지를 몰랐었다. 이것은 뒤샹이 의도한 것으로 관람자들이 자신의 작품을 평범한 일상품으로 보게 하여 역발상적인 위트를 느끼게 하면서도 한편으로는 관람자들을 조소하는 것이었다.
그리고 그 해에 또 다른 작품 「샘」을 발표하면서 보여준 기존의 예술에 대한 반(反) 미학적 경향은 전통적인 시각미술의 세계를 비판함에 있어 패러다임의 문화적 양식에 젖은 것에 대한 반항과 이러한 문화에 대한 대응 가능한 하나의 대안을 제시한 것이었다.
이러한 급진적이기도 한 뒤샹의 작가 정신은 이후 초현실주의(Sur-realism), 추상표현주의(Abstract Expressionism), 신사실주의(Nouveau Realism), 앗상블라주(Assemblage), 키네틱 아트(Kinetic Art), 팝 아트(Pop Art), 네오다다(Neo Dada), 개념 미술(Conceptual Art) 그리고 포스트모더니즘(Post-Modernism)으로 큰 영향을 끼치며, 현대미술의 새로운 표현방법과 가능성을 제시하고 현대 산업사회의 발달과 함께 더욱 다양하고 진보된 표현세계로의 길을 터놓았다.
This study is designed to look into Marcel Duchamp's Ready-made. The purpose of study is to explore Duchamp's expression and influenced art in the point of view of modern art history.
In 20th century, there were industrial development and large reform. Especially, wars brought a lot of confusion...
This study is designed to look into Marcel Duchamp's Ready-made. The purpose of study is to explore Duchamp's expression and influenced art in the point of view of modern art history.
In 20th century, there were industrial development and large reform. Especially, wars brought a lot of confusion in society and people's sense of value. As machine civilization developed, there was a confusion and social panic. And there was a need of breakthrough for new art. In that period, young artists were facing with a concern of tradition.
Artists in Western Europe destroyed an existing order and started a new art that defied a traditional art and prejudice. And Dadaism was emerged at that time. Dadaism kept a constant relationship with Cubism, which was objective and intelligent. And through Dadaism, it was possible to relish a synchronism of futurism. Dadaism pursed a variety, accepting new materials. And Marcel Duchamp's Ready-Made existence the center of Dadaism.
Duchamp's concept for artistic expression was not a visual appreciation but was a concern of understanding. It suggested that it is possible to produce an expression even though there was no subject to express. He insisted that Ready-made, which suggested a manufactured good from mass production as an artistic item could be an art as long as an adequate place and appropriate meaning followed.
Duchamp destroyed an existing concept and method of traditional art. So certain behavior against existing art was able to enlarge a sphere of expression in the formative art. An accidental expression became a part of creative art, so a new opportunity for creation was emerged.
Marcel Duchamp experienced various painting styles from 19th century's Impressionism to Cubism. In Armory Show, which was held in New York in 1913, he exhibited 「Nude Descending a staircase, No. 2」 That work was the most avant-grade painting, and it received a lot of attention of New York's art field. Therefore, his main stage was moved to New York from Paris.
In 1917, Duchamp participated in a group exhibition that was held in Bourgeois Gallery. He displayed his work 「Hat Rail」 on the wall near the entrance of gallery. Audiences thought that it was an ordinary hat rail as they put their hat on it. That was exactly what Duchamp intended. It was sort of scornful act with his wit. In the same year, he exhibited another work called 「A Fountain」. Through the work, he criticized traditional visual art while having anti-artistic tendency against existing art. He also showed a resistance against the art influenced by cultural style of paradigm, and suggested a replacement of such culture.
Later, the artistic philosophy of Marcel Duchamp, a radical artist, heavily influenced on Sur Realism, Abstract Expressionism, Nouveau Realism, Assemblage, Kinetic Art, Pop Art, Neo Dada, Conceptual Art and Post Modernism. His artistic philosophy also suggested a new way of expression and its possibility. As a modern industrial society developed, more diverse and progressed expressions were possible with Duchamp's artistic philosophy.
This study is designed to look into Marcel Duchamp's Ready-made. The purpose of study is to explore Duchamp's expression and influenced art in the point of view of modern art history.
In 20th century, there were industrial development and large reform. Especially, wars brought a lot of confusion in society and people's sense of value. As machine civilization developed, there was a confusion and social panic. And there was a need of breakthrough for new art. In that period, young artists were facing with a concern of tradition.
Artists in Western Europe destroyed an existing order and started a new art that defied a traditional art and prejudice. And Dadaism was emerged at that time. Dadaism kept a constant relationship with Cubism, which was objective and intelligent. And through Dadaism, it was possible to relish a synchronism of futurism. Dadaism pursed a variety, accepting new materials. And Marcel Duchamp's Ready-Made existence the center of Dadaism.
Duchamp's concept for artistic expression was not a visual appreciation but was a concern of understanding. It suggested that it is possible to produce an expression even though there was no subject to express. He insisted that Ready-made, which suggested a manufactured good from mass production as an artistic item could be an art as long as an adequate place and appropriate meaning followed.
Duchamp destroyed an existing concept and method of traditional art. So certain behavior against existing art was able to enlarge a sphere of expression in the formative art. An accidental expression became a part of creative art, so a new opportunity for creation was emerged.
Marcel Duchamp experienced various painting styles from 19th century's Impressionism to Cubism. In Armory Show, which was held in New York in 1913, he exhibited 「Nude Descending a staircase, No. 2」 That work was the most avant-grade painting, and it received a lot of attention of New York's art field. Therefore, his main stage was moved to New York from Paris.
In 1917, Duchamp participated in a group exhibition that was held in Bourgeois Gallery. He displayed his work 「Hat Rail」 on the wall near the entrance of gallery. Audiences thought that it was an ordinary hat rail as they put their hat on it. That was exactly what Duchamp intended. It was sort of scornful act with his wit. In the same year, he exhibited another work called 「A Fountain」. Through the work, he criticized traditional visual art while having anti-artistic tendency against existing art. He also showed a resistance against the art influenced by cultural style of paradigm, and suggested a replacement of such culture.
Later, the artistic philosophy of Marcel Duchamp, a radical artist, heavily influenced on Sur Realism, Abstract Expressionism, Nouveau Realism, Assemblage, Kinetic Art, Pop Art, Neo Dada, Conceptual Art and Post Modernism. His artistic philosophy also suggested a new way of expression and its possibility. As a modern industrial society developed, more diverse and progressed expressions were possible with Duchamp's artistic philosophy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.