전정-고유수용감각훈련이 발달장애아의 상동행동에 미치는 효과 The Influence of Vestibular-Proprioceptive Sensory Training on Stereotypic Behavior in Children with Developmental Disorder원문보기
본 연구는 전정-고유수용감각 훈련이 발달장애아의 상동행동에 미치는 효과를 알아보는 연구로서 표적상동행동을 전정-고유수용감각 이상으로 나타나는 상동행동과 감각이상과 무상관으로 나타나는 상동행동으로 나누어 선정하였으며, 선정된 상동행동에 대하여 전정-고유수용감각 자극을 조직하고 적용함으로서 상동행동을 개선하는데 목적이 있다. 연구 대상은 경북에 소재한 장애 전담 어린이집에 소속된 발달장애아로서 연구 목적에 맞는 상동행동을 가지고 있는 대상아 3명을 선정하였으며, 전정-고유수용감각 훈련 프로그램은 Ayres(1985)와 坂本(1990)이 제시한 감각통합훈련 프로그램과 본 연구자의 오랜 임상 경험을 토대로 발달장애아의 상동행동 개선에 적합하다고 생각한 전정-고유수용감각 훈련 프로그램을 3가지 유형으로 조직하여 사용하였으며, 1주 5회씩 매회 50분 수업으로 39회기를 실시하였다. 전정-고유수용감각 훈련의 효과와 감각기능 개선을 밝히기 위하여 전정감각반응검사, 회전 후 ...
본 연구는 전정-고유수용감각 훈련이 발달장애아의 상동행동에 미치는 효과를 알아보는 연구로서 표적상동행동을 전정-고유수용감각 이상으로 나타나는 상동행동과 감각이상과 무상관으로 나타나는 상동행동으로 나누어 선정하였으며, 선정된 상동행동에 대하여 전정-고유수용감각 자극을 조직하고 적용함으로서 상동행동을 개선하는데 목적이 있다. 연구 대상은 경북에 소재한 장애 전담 어린이집에 소속된 발달장애아로서 연구 목적에 맞는 상동행동을 가지고 있는 대상아 3명을 선정하였으며, 전정-고유수용감각 훈련 프로그램은 Ayres(1985)와 坂本(1990)이 제시한 감각통합훈련 프로그램과 본 연구자의 오랜 임상 경험을 토대로 발달장애아의 상동행동 개선에 적합하다고 생각한 전정-고유수용감각 훈련 프로그램을 3가지 유형으로 조직하여 사용하였으며, 1주 5회씩 매회 50분 수업으로 39회기를 실시하였다. 전정-고유수용감각 훈련의 효과와 감각기능 개선을 밝히기 위하여 전정감각반응검사, 회전 후 안진검사, 고유수용감각반응검사, Cybex770 등속성 검사, QEMG8 근전도 검사를 실시하였으며, 상동행동의 빈도를 빈도기록법에 의하여 기록하였다. 상동행동의 발생빈도를 보면 대상아A의 전정감각 이상으로 나타나는 ‘천정 보면서 제자리 뛰기와 높은 곳 올라가기’ 상동행동을 비롯하여 대상아B, C의 고유수용감각이상으로 나타나는 ‘손가락 흔들기, 손바닥으로 턱 치기, 물체로 바닥 두드리기, 손으로 바닥 두드리기’ 상동행동과 대상아A, C의 전정-고유수용감각과 무상관으로 나타나는 ‘특이 음 독백하기, 사물에 독백하기’ 상동행동 등 모든 표적 상동행동에 있어서 기초단계와 중재단계 유지단계로 실험이 진행될수록 상동행동의 완전소멸 또는 평균빈도가 감소하였다. 감각기능 변화를 보면 대상아A의 전정감각기능은 전정감각 반응검사에서는 전 영역의 둔감반응비율이 감소되었으며, 특히 기본감각영역과 신변자립영역에서는 35%∼50%의 큰 폭의 감소가 있었다. 회전 후 안진검사에 있어서는 좌·우 평균 안진지속 시간이 1.7초에서 좌 4.7초, 우 3.7초로 안진지속시간이 증가하였으며, 안진특성에 있어서도 짧은 진동이 늘어나는 등의 전정감각기능이 개선된 것으로 나타났다. 대상아B, C의 고유수용감각기능을 보면 고유수용감각 반응검사에서 기본감각영역을 비롯한 전 영역에서 둔감반응비율이 감소되었으며, Cybex770 등속성 검사에서도 대상아B는 신근력과 굴근력의 역할비율이 뚜렷해지는 결과를, 대상아C는 체중에 대한 평균파워가 3∼25%BW의 증가되는 결과를 가져왔다. QEMG8 근전도 검사에서도 신전근육 활동에서 주동근의 역할 비율의 증가로 주동근과 길항근의 역할이 뚜렷해지는 결과를 가져왔다. 이상의 검사 도구와 연구 결과 등에서 얻어진 자료에 의하여 전정-고유수용감각 훈련이 발달장애아의 상동행동에 미치는 효과에 대한 결론을 살펴보면 첫째, 전정-고유수용감각 훈련은 발달장애아의 전정감각 이상으로 나타나는 ‘천정 보면서 제자리 뛰기’ 상동행동을 완전히 소멸시키고, ‘높은 곳 올라가기’ 상동행동 발생빈도도 감소시킨다. 또한 이러한 상동행동과 연관이 있는 대상아A의 전정감각기능도 현저하게 개선되었다. 둘째, 전정-고유수용감각 훈련은 발달장애아의 고유수용감각 이상으로 나타나는 ‘손가락 흔들기’ ‘손바닥으로 턱 치기’ ‘물체로 바닥 두드리기’ ‘손으로 바닥 두드리기’ 등의 상동행동 발생빈도를 감소시킨다. 또한 이러한 상동행동과 연관이 있는 대상아B, C의 고유수용감각기능도 현저하게 개선되었다. 셋째, 전정-고유수용감각 훈련은 전정-고유수용감각 이상과 무상관으로 나타나는 ‘특이 음 독백하기’와 ‘사물에 독백하기’ 상동행동 발생빈도를 감소시킨다. 이것은 전정-고유수용감각 훈련이 전정-고유수용감각기능의 개선에 직접인 영향을 줄뿐만 아니라 감각기능과 무관한 주의집중, 각성유지, 사회적 상호작용, 흥미 등의 적응반응에도 영향을 미친 것으로 해석 된다. 이상의 내용을 토대로 몇 가지 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 보다 전문적인 프로그램의 개발에 관한 연구와 발달장애아의 각성유지, 주의집중, 사회적 상호작용, 흥미, 놀이 등 다양한 적응반응을 향상시킬 수 있는 후속 연구가 이루어 져야 할 것이다. 둘째, 감각기능의 둔감, 과민, 혼란에 관한 감각기능의 개선을 좀 더 세밀하게 측정할 수 있는 표준화된 검사도구의 개발이 요구 된다. 셋째, 감각이상에 따른 표적상동행동을 다양화하고 그 적용범위를 넓혀서 감각기능 개선에 따른 상동행동 개선 효과를 일반화 할 필요성이 있다.
본 연구는 전정-고유수용감각 훈련이 발달장애아의 상동행동에 미치는 효과를 알아보는 연구로서 표적상동행동을 전정-고유수용감각 이상으로 나타나는 상동행동과 감각이상과 무상관으로 나타나는 상동행동으로 나누어 선정하였으며, 선정된 상동행동에 대하여 전정-고유수용감각 자극을 조직하고 적용함으로서 상동행동을 개선하는데 목적이 있다. 연구 대상은 경북에 소재한 장애 전담 어린이집에 소속된 발달장애아로서 연구 목적에 맞는 상동행동을 가지고 있는 대상아 3명을 선정하였으며, 전정-고유수용감각 훈련 프로그램은 Ayres(1985)와 坂本(1990)이 제시한 감각통합훈련 프로그램과 본 연구자의 오랜 임상 경험을 토대로 발달장애아의 상동행동 개선에 적합하다고 생각한 전정-고유수용감각 훈련 프로그램을 3가지 유형으로 조직하여 사용하였으며, 1주 5회씩 매회 50분 수업으로 39회기를 실시하였다. 전정-고유수용감각 훈련의 효과와 감각기능 개선을 밝히기 위하여 전정감각반응검사, 회전 후 안진검사, 고유수용감각반응검사, Cybex770 등속성 검사, QEMG8 근전도 검사를 실시하였으며, 상동행동의 빈도를 빈도기록법에 의하여 기록하였다. 상동행동의 발생빈도를 보면 대상아A의 전정감각 이상으로 나타나는 ‘천정 보면서 제자리 뛰기와 높은 곳 올라가기’ 상동행동을 비롯하여 대상아B, C의 고유수용감각이상으로 나타나는 ‘손가락 흔들기, 손바닥으로 턱 치기, 물체로 바닥 두드리기, 손으로 바닥 두드리기’ 상동행동과 대상아A, C의 전정-고유수용감각과 무상관으로 나타나는 ‘특이 음 독백하기, 사물에 독백하기’ 상동행동 등 모든 표적 상동행동에 있어서 기초단계와 중재단계 유지단계로 실험이 진행될수록 상동행동의 완전소멸 또는 평균빈도가 감소하였다. 감각기능 변화를 보면 대상아A의 전정감각기능은 전정감각 반응검사에서는 전 영역의 둔감반응비율이 감소되었으며, 특히 기본감각영역과 신변자립영역에서는 35%∼50%의 큰 폭의 감소가 있었다. 회전 후 안진검사에 있어서는 좌·우 평균 안진지속 시간이 1.7초에서 좌 4.7초, 우 3.7초로 안진지속시간이 증가하였으며, 안진특성에 있어서도 짧은 진동이 늘어나는 등의 전정감각기능이 개선된 것으로 나타났다. 대상아B, C의 고유수용감각기능을 보면 고유수용감각 반응검사에서 기본감각영역을 비롯한 전 영역에서 둔감반응비율이 감소되었으며, Cybex770 등속성 검사에서도 대상아B는 신근력과 굴근력의 역할비율이 뚜렷해지는 결과를, 대상아C는 체중에 대한 평균파워가 3∼25%BW의 증가되는 결과를 가져왔다. QEMG8 근전도 검사에서도 신전근육 활동에서 주동근의 역할 비율의 증가로 주동근과 길항근의 역할이 뚜렷해지는 결과를 가져왔다. 이상의 검사 도구와 연구 결과 등에서 얻어진 자료에 의하여 전정-고유수용감각 훈련이 발달장애아의 상동행동에 미치는 효과에 대한 결론을 살펴보면 첫째, 전정-고유수용감각 훈련은 발달장애아의 전정감각 이상으로 나타나는 ‘천정 보면서 제자리 뛰기’ 상동행동을 완전히 소멸시키고, ‘높은 곳 올라가기’ 상동행동 발생빈도도 감소시킨다. 또한 이러한 상동행동과 연관이 있는 대상아A의 전정감각기능도 현저하게 개선되었다. 둘째, 전정-고유수용감각 훈련은 발달장애아의 고유수용감각 이상으로 나타나는 ‘손가락 흔들기’ ‘손바닥으로 턱 치기’ ‘물체로 바닥 두드리기’ ‘손으로 바닥 두드리기’ 등의 상동행동 발생빈도를 감소시킨다. 또한 이러한 상동행동과 연관이 있는 대상아B, C의 고유수용감각기능도 현저하게 개선되었다. 셋째, 전정-고유수용감각 훈련은 전정-고유수용감각 이상과 무상관으로 나타나는 ‘특이 음 독백하기’와 ‘사물에 독백하기’ 상동행동 발생빈도를 감소시킨다. 이것은 전정-고유수용감각 훈련이 전정-고유수용감각기능의 개선에 직접인 영향을 줄뿐만 아니라 감각기능과 무관한 주의집중, 각성유지, 사회적 상호작용, 흥미 등의 적응반응에도 영향을 미친 것으로 해석 된다. 이상의 내용을 토대로 몇 가지 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 보다 전문적인 프로그램의 개발에 관한 연구와 발달장애아의 각성유지, 주의집중, 사회적 상호작용, 흥미, 놀이 등 다양한 적응반응을 향상시킬 수 있는 후속 연구가 이루어 져야 할 것이다. 둘째, 감각기능의 둔감, 과민, 혼란에 관한 감각기능의 개선을 좀 더 세밀하게 측정할 수 있는 표준화된 검사도구의 개발이 요구 된다. 셋째, 감각이상에 따른 표적상동행동을 다양화하고 그 적용범위를 넓혀서 감각기능 개선에 따른 상동행동 개선 효과를 일반화 할 필요성이 있다.
The purpose of this study was to investigate the effects of vestibular-proprioceptive sensory training on stereotypic behavior in children with developmental disorder, Ayres who regards stereotypic behavior as a matter of central nervous system's sensory input and sensory processing, Panbon and Dela...
The purpose of this study was to investigate the effects of vestibular-proprioceptive sensory training on stereotypic behavior in children with developmental disorder, Ayres who regards stereotypic behavior as a matter of central nervous system's sensory input and sensory processing, Panbon and Delacato's one that caused by the circuit of hyperesthesia, hypoesthesia, confusion, shows fondness to the prefer stimulus, and fight or flight behavior against hatred ones, starts with Martin (1996). Kraemer (2001)'s point of view by taking parts inneuro transmitter's generation system, and affects stereotypic behavior like sensory integration stimulus increases arousal of the brain stem reticular formation and lowers the sensitivity reaction. The object of investigation is development disorder children which belongs to the complete charge of the disabled nursery located in Kyeongbuk, chose 3 children that has stereotypic behavior satisfying the research purpose. Vestibular-proprioceptive sensory training program used sensory integration training program suggested by Ayres(1985) and Panbon(1990) and 3 kinds of vestibular-proprioceptive sensory training program which regarded as suitable for stereotypic behavior improvement on the basis of long term clinical experience the researcher itself, practiced 5 times in a week, each time during 50minutes totally 39 sessions. Under the assumption of the improvement of vestibular-proprioceptive sensory smooths central nervous system's sensory input and process, sensory circuit also, when general reaction has occurred, naturally brings betterness of stereotypic behavior. to make sure these vestibular-proprioceptive sensory training's effects and improvement of sensory function, we carried out vestibular sensory response test, proprioceptive sensory response test, postrotary nystagmus test, Cybex770 isokinetic test, QEMG8 electromyography. The results of this study were as follows; First, vestibular-proprioceptive sensory training completely extinguishes stereotypic behavior like 'hopping with looking at the ceiling' caused by vestibular sensory disorder, diminishes the occurrence frequency of stereotypic behavior 'climbing high'. Also, object child A's function of vestibular sensory which concerns with this stereotypic behavior improves remarkably. Second, vestibular-proprioceptive sensory training diminishes stereotypic behavior occurrence frequency caused by the proprioceptive disorder of children with development disorder such as shaking fingers, hitting jaw with palm, beating bottoms with objects, knocking bottom with hands. also, to this effect, the function of object children B, C's proprioceptive improves remarkably which connects with stereotypic behavior. Third, vestibular-proprioceptive sensory training diminishes the frequency of stereotypic behavior 'peculiar sounds self-talk' and self-talk to the object' which happens free from the vestibular-proprioceptive sensory disorder. That can be explained vestibular-proprioceptive sensory training not only affects directly to the improvement of vestibular-proprioceptive sensory but also to the adaptive response free from the sensory function such as attention, arousal maintenance, social interaction, interest etc. Based on the content above, here's some suggestions. First, investigation about development of more professional program and successive research should be made that can improve various adaptive response of developmental disorder children's attention, arousal maintenance, social interaction, interest, play etc. Second, it requires development of standard check-up device that can measure more closely the improvement of sensory function concerning with hyperesthesia, hypoesthesia, confusion.
The purpose of this study was to investigate the effects of vestibular-proprioceptive sensory training on stereotypic behavior in children with developmental disorder, Ayres who regards stereotypic behavior as a matter of central nervous system's sensory input and sensory processing, Panbon and Delacato's one that caused by the circuit of hyperesthesia, hypoesthesia, confusion, shows fondness to the prefer stimulus, and fight or flight behavior against hatred ones, starts with Martin (1996). Kraemer (2001)'s point of view by taking parts inneuro transmitter's generation system, and affects stereotypic behavior like sensory integration stimulus increases arousal of the brain stem reticular formation and lowers the sensitivity reaction. The object of investigation is development disorder children which belongs to the complete charge of the disabled nursery located in Kyeongbuk, chose 3 children that has stereotypic behavior satisfying the research purpose. Vestibular-proprioceptive sensory training program used sensory integration training program suggested by Ayres(1985) and Panbon(1990) and 3 kinds of vestibular-proprioceptive sensory training program which regarded as suitable for stereotypic behavior improvement on the basis of long term clinical experience the researcher itself, practiced 5 times in a week, each time during 50minutes totally 39 sessions. Under the assumption of the improvement of vestibular-proprioceptive sensory smooths central nervous system's sensory input and process, sensory circuit also, when general reaction has occurred, naturally brings betterness of stereotypic behavior. to make sure these vestibular-proprioceptive sensory training's effects and improvement of sensory function, we carried out vestibular sensory response test, proprioceptive sensory response test, postrotary nystagmus test, Cybex770 isokinetic test, QEMG8 electromyography. The results of this study were as follows; First, vestibular-proprioceptive sensory training completely extinguishes stereotypic behavior like 'hopping with looking at the ceiling' caused by vestibular sensory disorder, diminishes the occurrence frequency of stereotypic behavior 'climbing high'. Also, object child A's function of vestibular sensory which concerns with this stereotypic behavior improves remarkably. Second, vestibular-proprioceptive sensory training diminishes stereotypic behavior occurrence frequency caused by the proprioceptive disorder of children with development disorder such as shaking fingers, hitting jaw with palm, beating bottoms with objects, knocking bottom with hands. also, to this effect, the function of object children B, C's proprioceptive improves remarkably which connects with stereotypic behavior. Third, vestibular-proprioceptive sensory training diminishes the frequency of stereotypic behavior 'peculiar sounds self-talk' and self-talk to the object' which happens free from the vestibular-proprioceptive sensory disorder. That can be explained vestibular-proprioceptive sensory training not only affects directly to the improvement of vestibular-proprioceptive sensory but also to the adaptive response free from the sensory function such as attention, arousal maintenance, social interaction, interest etc. Based on the content above, here's some suggestions. First, investigation about development of more professional program and successive research should be made that can improve various adaptive response of developmental disorder children's attention, arousal maintenance, social interaction, interest, play etc. Second, it requires development of standard check-up device that can measure more closely the improvement of sensory function concerning with hyperesthesia, hypoesthesia, confusion.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.