자폐스펙트럼장애 아동의 전정감각훈련이 중력불안 행동에 미치는 영향 Effects of the Perceptual Adaptability Program for the Gravitational instability Children in the Autism spectrum원문보기
본 연구는 중력불안장애를 동반한 자폐스펙트럼 아동에게 점진적 전정감각훈련을 적용하여 중력불안을 느끼는 대상(기구)에 대한 불안감 및 거부 반응 변화를 알아보고자 하였다. 연구 대상은 자폐스펙트럼으로 진단받고 자폐증판단척도(CARS)점수 30점 이상인 아동으로 중력불안 증상이 보이는 아동 3명과 대조군 비장애아동 3명을 선정하였고, 주 2회 4주간의 중재기간, 추적기간 1회 총 9회기로 이루어졌다. 중력불안을 평가할 기구로 감각통합치료(Sensation ...
본 연구는 중력불안장애를 동반한 자폐스펙트럼 아동에게 점진적 전정감각훈련을 적용하여 중력불안을 느끼는 대상(기구)에 대한 불안감 및 거부 반응 변화를 알아보고자 하였다. 연구 대상은 자폐스펙트럼으로 진단받고 자폐증판단척도(CARS)점수 30점 이상인 아동으로 중력불안 증상이 보이는 아동 3명과 대조군 비장애아동 3명을 선정하였고, 주 2회 4주간의 중재기간, 추적기간 1회 총 9회기로 이루어졌다. 중력불안을 평가할 기구로 감각통합치료(Sensation Integration Therapy)에 근거해 전정감각훈련에 기초한 그네, 2.5M 수직사다리, 짚라인을 사용하여 측정, 평가 하였다. 각 아동의 불안정도에 따라 기초선을 설정하였고 점진적으로 훈련을 진행하였다. 일정한 훈련시간, 그리고 전환 및 집중도 향상을 위해 약 30초~1분간의 휴식시간을 제공하여 일관성 있게 반복되는 경험으로 적응 불안이 감소하도록 유도하였으며 불안도의 감소를 주의 깊게 관찰하며 반복해서 진행하였다. 아동의 불안정도는 감각프로파일(Sensory profile)의 전정감각처리(Vestibular Processing)로 평가하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 점진적 전정감각훈련으로 아동의 중력불안 증상이 감소하였고, 기구에 대한 거부감 감소 및 허용시간이 증가하였다. 둘째. 감각프로파일 전정감각 처리점수가 증가해 대상자의 감각처리수준이 향상되었다. 셋째, 점진적 접근으로 연구자의 지시에 대한 대상의 참여태도가 능동적으로 변화하였고, 중력불안 변화가 빠르게 나타났다. 넷째, 중력불안 중재프로그램이 종료 된지 1개월 후에도 효과가 지속되었다.
본 연구는 중력불안장애를 동반한 자폐스펙트럼 아동에게 점진적 전정감각훈련을 적용하여 중력불안을 느끼는 대상(기구)에 대한 불안감 및 거부 반응 변화를 알아보고자 하였다. 연구 대상은 자폐스펙트럼으로 진단받고 자폐증판단척도(CARS)점수 30점 이상인 아동으로 중력불안 증상이 보이는 아동 3명과 대조군 비장애아동 3명을 선정하였고, 주 2회 4주간의 중재기간, 추적기간 1회 총 9회기로 이루어졌다. 중력불안을 평가할 기구로 감각통합치료(Sensation Integration Therapy)에 근거해 전정감각훈련에 기초한 그네, 2.5M 수직사다리, 짚라인을 사용하여 측정, 평가 하였다. 각 아동의 불안정도에 따라 기초선을 설정하였고 점진적으로 훈련을 진행하였다. 일정한 훈련시간, 그리고 전환 및 집중도 향상을 위해 약 30초~1분간의 휴식시간을 제공하여 일관성 있게 반복되는 경험으로 적응 불안이 감소하도록 유도하였으며 불안도의 감소를 주의 깊게 관찰하며 반복해서 진행하였다. 아동의 불안정도는 감각프로파일(Sensory profile)의 전정감각처리(Vestibular Processing)로 평가하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 점진적 전정감각훈련으로 아동의 중력불안 증상이 감소하였고, 기구에 대한 거부감 감소 및 허용시간이 증가하였다. 둘째. 감각프로파일 전정감각 처리점수가 증가해 대상자의 감각처리수준이 향상되었다. 셋째, 점진적 접근으로 연구자의 지시에 대한 대상의 참여태도가 능동적으로 변화하였고, 중력불안 변화가 빠르게 나타났다. 넷째, 중력불안 중재프로그램이 종료 된지 1개월 후에도 효과가 지속되었다.
The purpose of this study is to investigate the change of anxiety and rejection of subjects who feel gravitational anxiety by applying progressive vestibular sensory training to autistic spectrum children with gravity anxiety disorder. Subjects who were diagnosed with autism spectrum and who had...
The purpose of this study is to investigate the change of anxiety and rejection of subjects who feel gravitational anxiety by applying progressive vestibular sensory training to autistic spectrum children with gravity anxiety disorder. Subjects who were diagnosed with autism spectrum and who had a score of 30 or more on the Autism Spectrum Scale (CARS) were selected from three children with gravity anxiety symptoms and three control children. Three weeks of intervention, four weeks of intervention, 9 sessions. Based on Sensation Integration Therapy, a device to evaluate gravity anxiety was measured and evaluated using a swing based on vestibular sense training, a 2.5M vertical ladder, and a straw line. The baseline was set according to the degree of anxiety of each child and the training progressed gradually. A constant training time and a 30-second to 1-minute break to improve conversion and concentration led to a reduction in adaptive anxiety due to a consistent and repeated experience, followed by careful observation of reduced anxiety. The degree of anxiety of the child was assessed by Vestibular Processing of the sensory profile.
The purpose of this study is to investigate the change of anxiety and rejection of subjects who feel gravitational anxiety by applying progressive vestibular sensory training to autistic spectrum children with gravity anxiety disorder. Subjects who were diagnosed with autism spectrum and who had a score of 30 or more on the Autism Spectrum Scale (CARS) were selected from three children with gravity anxiety symptoms and three control children. Three weeks of intervention, four weeks of intervention, 9 sessions. Based on Sensation Integration Therapy, a device to evaluate gravity anxiety was measured and evaluated using a swing based on vestibular sense training, a 2.5M vertical ladder, and a straw line. The baseline was set according to the degree of anxiety of each child and the training progressed gradually. A constant training time and a 30-second to 1-minute break to improve conversion and concentration led to a reduction in adaptive anxiety due to a consistent and repeated experience, followed by careful observation of reduced anxiety. The degree of anxiety of the child was assessed by Vestibular Processing of the sensory profile.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.