본 연구의 목적은 청소년의 사회화 과정에 매우 중요한 학교체계에 적응하지 못하는 청소년을 대상으로 멘토링 프로그램의 효과성을 알아보는 것이다. 이를 위하여 학교부적응 청소년 12명을 대상으로 멘토링 프로그램을 적용하여 그 효과를 검증하는 실험연구를 실시하였다. 실험설계는 학교부적응 학생 24명을 실험집단과 통제집단에 각 12명씩 배정하여, 실험전과 실험후에 이들의 자아존...
본 연구의 목적은 청소년의 사회화 과정에 매우 중요한 학교체계에 적응하지 못하는 청소년을 대상으로 멘토링 프로그램의 효과성을 알아보는 것이다. 이를 위하여 학교부적응 청소년 12명을 대상으로 멘토링 프로그램을 적용하여 그 효과를 검증하는 실험연구를 실시하였다. 실험설계는 학교부적응 학생 24명을 실험집단과 통제집단에 각 12명씩 배정하여, 실험전과 실험후에 이들의 자아존중감, 사회성, 학업수행성, 심리적 불안상태의 변화를 조사하였다. 실험 결과는 다음과 같다. 첫째, 멘토링 프로그램은 학교부적응 청소년의 자아존중감에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 멘토링 프로그램은 학교부적응 청소년의 사회성에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 멘터링 프로그램은 학교부적응 청소년의 학업수행에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 넷째, 멘토링 프로그램은 학교부적응 청소년의 심리적 불안상태를 완화시켜 주는데 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 멘토링 프로그램을 보다 활성화시키기 위한 조건을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 청소년 관련 전문상담기관이 매우 부족한 우리 현실상 지역사회복지관과 청소년 상담실 등에서 학교사회사업의 일환으로 대학기반의 멘토링 프로그램을 활성화시킬 필요가 있다. 그리고 이를 위해 지속적인 관심과 체계화된 사례토의 및 감독 등이 지속적으로 이루어져야 한다. 둘째, 학교 내 상담실 이외에 지역사회 내에서 학생들이 스스로 도움을 요청할 수 있는 전문상담기관 및 청소년 전문상담가가 교육되고 배출될 수 있어야 한다.
본 연구의 목적은 청소년의 사회화 과정에 매우 중요한 학교체계에 적응하지 못하는 청소년을 대상으로 멘토링 프로그램의 효과성을 알아보는 것이다. 이를 위하여 학교부적응 청소년 12명을 대상으로 멘토링 프로그램을 적용하여 그 효과를 검증하는 실험연구를 실시하였다. 실험설계는 학교부적응 학생 24명을 실험집단과 통제집단에 각 12명씩 배정하여, 실험전과 실험후에 이들의 자아존중감, 사회성, 학업수행성, 심리적 불안상태의 변화를 조사하였다. 실험 결과는 다음과 같다. 첫째, 멘토링 프로그램은 학교부적응 청소년의 자아존중감에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 멘토링 프로그램은 학교부적응 청소년의 사회성에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 멘터링 프로그램은 학교부적응 청소년의 학업수행에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 넷째, 멘토링 프로그램은 학교부적응 청소년의 심리적 불안상태를 완화시켜 주는데 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 멘토링 프로그램을 보다 활성화시키기 위한 조건을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 청소년 관련 전문상담기관이 매우 부족한 우리 현실상 지역사회복지관과 청소년 상담실 등에서 학교사회사업의 일환으로 대학기반의 멘토링 프로그램을 활성화시킬 필요가 있다. 그리고 이를 위해 지속적인 관심과 체계화된 사례토의 및 감독 등이 지속적으로 이루어져야 한다. 둘째, 학교 내 상담실 이외에 지역사회 내에서 학생들이 스스로 도움을 요청할 수 있는 전문상담기관 및 청소년 전문상담가가 교육되고 배출될 수 있어야 한다.
The study aims to figure out the effect of mentoring program for adolescents having difficulties in adapting to school that plays important roles in socializing youths. Toward this end, a mentoring program was applied to 12 maladjusted adolescents to examine the effects. Of 24 misfits, 12 were alloc...
The study aims to figure out the effect of mentoring program for adolescents having difficulties in adapting to school that plays important roles in socializing youths. Toward this end, a mentoring program was applied to 12 maladjusted adolescents to examine the effects. Of 24 misfits, 12 were allocated to the experiment group and the remainder to a control group, and their self-esteem, sociality and academic performances and changes in psychological instability were examined before and after the experiment. The results are as follows: First, it has been found that the mentoring program has a positive effect on maladjusted adolescents’ self-esteem; Second, it has been found that the mentoring program has a positive effect on maladjusted adolescents’ sociality; Third, it has been found that the mentoring program has a positive effect on maladjusted adolescents’ academic performances;and Fourth, it has been found that the mentoring program has a positive effect on reducing psychological instability of maladjusted adolescents. Based on the study results, conditions on further revitalization of the mentoring program are suggested as follows: First, in consideration of a lack of specialized counseling centers for youths, the nation needs to revitalize university-based mentoring programs as a part of social work program through the use of community social welfare centers and youth counselling centers. Toward this end, continuous interest, systemized case discussions and supervising activities are needed. Second, specialized counseling centers in community where students can get help need to be established in addition to counselors at school and specialized counselors for youths need to be educated and nurtured.
The study aims to figure out the effect of mentoring program for adolescents having difficulties in adapting to school that plays important roles in socializing youths. Toward this end, a mentoring program was applied to 12 maladjusted adolescents to examine the effects. Of 24 misfits, 12 were allocated to the experiment group and the remainder to a control group, and their self-esteem, sociality and academic performances and changes in psychological instability were examined before and after the experiment. The results are as follows: First, it has been found that the mentoring program has a positive effect on maladjusted adolescents’ self-esteem; Second, it has been found that the mentoring program has a positive effect on maladjusted adolescents’ sociality; Third, it has been found that the mentoring program has a positive effect on maladjusted adolescents’ academic performances;and Fourth, it has been found that the mentoring program has a positive effect on reducing psychological instability of maladjusted adolescents. Based on the study results, conditions on further revitalization of the mentoring program are suggested as follows: First, in consideration of a lack of specialized counseling centers for youths, the nation needs to revitalize university-based mentoring programs as a part of social work program through the use of community social welfare centers and youth counselling centers. Toward this end, continuous interest, systemized case discussions and supervising activities are needed. Second, specialized counseling centers in community where students can get help need to be established in addition to counselors at school and specialized counselors for youths need to be educated and nurtured.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.