[학위논문]투약 교육프로그램이 투약간호, 투약오류 및 투약지식에 미치는 효과 : 인천 일 대학 병원 내과계 간호사를 중심으로 (The) Effect of Education Program of Medication on Nursing, Error and knowledge of Medication : Focused on Nurses of Internal Medicine Ward in one University Hospital원문보기
본 연구는 투약간호의 효율성과 투약오류 감소를 위하여 내과계 병동에 근무하고 있는 간호사를 대상으로 투약 교육프로그램을 제공하고 교육 후 투약간호, 투약오류, 투약지식의 변화를 파악하고자 시도한 단일군 전후 설계 연구이다. 연구의 대상은 인천에 소재한 일 대학병원 내과계에 근무하는 간호사 40명을 대상으로 1차 설문 조사를 실시한 후, 투약관련 교육프로그램을 2005년6월 21일부터 2005년 7월 14일까지 14회로 1회 40분씩 강의식 교육을 제공하였다. 교육의 지속상태를 파악하기 위해 교육 후 8개월이 경과한 2006년 4월 26일부터 5월 2일까지 2차 설문 조사를 시행하였다. ...
본 연구는 투약간호의 효율성과 투약오류 감소를 위하여 내과계 병동에 근무하고 있는 간호사를 대상으로 투약 교육프로그램을 제공하고 교육 후 투약간호, 투약오류, 투약지식의 변화를 파악하고자 시도한 단일군 전후 설계 연구이다. 연구의 대상은 인천에 소재한 일 대학병원 내과계에 근무하는 간호사 40명을 대상으로 1차 설문 조사를 실시한 후, 투약관련 교육프로그램을 2005년6월 21일부터 2005년 7월 14일까지 14회로 1회 40분씩 강의식 교육을 제공하였다. 교육의 지속상태를 파악하기 위해 교육 후 8개월이 경과한 2006년 4월 26일부터 5월 2일까지 2차 설문 조사를 시행하였다. 자료분석은 SPSS 통계 프로그램(version 10.0)을 이용하여 빈도와 백분율, 평균과 표준편차, paired t-test, Pearson correlation coefficient로 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 1. 교육 전후 투약간호는 교육 전 (2.86±0.35) 보다 교육 후 (3.36±0.42) 증가하였으며 통계적으로 유의한 차이를 보여주었다(t=-6.436, p=0.000). 2. 교육 전후 투약오류는 교육 전 (0.63±0.28) 보다 교육 후(0.23±0.20) 감소하였고, 유의한 차이를 보여주었다(t=7.338, p=0.000). 3. 교육 전후 투약지식은 교육 전(0.74±0.12)보다 교육 후(0.83±0.93) 향상되었으며 유의한 차이를 보여주었다(t= -4.021, p=0.000). 4. 대상자의 일반적 특성에 따른 투약간호는 총 근무경력에서 유의한 차이를 볼 수 있었다(p=0.011). 5. 대상자의 일반적 특성에 따른 투약오류는 연령, 결혼 상태, 근무병동, 최종학력, 총 근무경력, 현 병동경력별 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 6. 투약간호, 투약오류, 투약지식과의 관계는 투약간호와 투약오류가 서로 역상성을 보였다( r=-0.393, p=0.012). 결론적으로 투약 교육프로그램의 효과는 8개월의 시간이 경과한 시점에서도 투약간호, 투약지식이 향상 되어 유지되었고 투약오류의 빈도도 전반적으로 감소하였음을 확인 할 수 있었다.
본 연구는 투약간호의 효율성과 투약오류 감소를 위하여 내과계 병동에 근무하고 있는 간호사를 대상으로 투약 교육프로그램을 제공하고 교육 후 투약간호, 투약오류, 투약지식의 변화를 파악하고자 시도한 단일군 전후 설계 연구이다. 연구의 대상은 인천에 소재한 일 대학병원 내과계에 근무하는 간호사 40명을 대상으로 1차 설문 조사를 실시한 후, 투약관련 교육프로그램을 2005년6월 21일부터 2005년 7월 14일까지 14회로 1회 40분씩 강의식 교육을 제공하였다. 교육의 지속상태를 파악하기 위해 교육 후 8개월이 경과한 2006년 4월 26일부터 5월 2일까지 2차 설문 조사를 시행하였다. 자료분석은 SPSS 통계 프로그램(version 10.0)을 이용하여 빈도와 백분율, 평균과 표준편차, paired t-test, Pearson correlation coefficient로 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 1. 교육 전후 투약간호는 교육 전 (2.86±0.35) 보다 교육 후 (3.36±0.42) 증가하였으며 통계적으로 유의한 차이를 보여주었다(t=-6.436, p=0.000). 2. 교육 전후 투약오류는 교육 전 (0.63±0.28) 보다 교육 후(0.23±0.20) 감소하였고, 유의한 차이를 보여주었다(t=7.338, p=0.000). 3. 교육 전후 투약지식은 교육 전(0.74±0.12)보다 교육 후(0.83±0.93) 향상되었으며 유의한 차이를 보여주었다(t= -4.021, p=0.000). 4. 대상자의 일반적 특성에 따른 투약간호는 총 근무경력에서 유의한 차이를 볼 수 있었다(p=0.011). 5. 대상자의 일반적 특성에 따른 투약오류는 연령, 결혼 상태, 근무병동, 최종학력, 총 근무경력, 현 병동경력별 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 6. 투약간호, 투약오류, 투약지식과의 관계는 투약간호와 투약오류가 서로 역상성을 보였다( r=-0.393, p=0.012). 결론적으로 투약 교육프로그램의 효과는 8개월의 시간이 경과한 시점에서도 투약간호, 투약지식이 향상 되어 유지되었고 투약오류의 빈도도 전반적으로 감소하였음을 확인 할 수 있었다.
The aim of this one group pretest-posttest designed study is to enhance the efficiency of the Nursing of medication and to reduce the error of medication. The education program of medicine was given to the nurses who work in Internal medical wards, and tried to identify the changes of the Nursing of...
The aim of this one group pretest-posttest designed study is to enhance the efficiency of the Nursing of medication and to reduce the error of medication. The education program of medicine was given to the nurses who work in Internal medical wards, and tried to identify the changes of the Nursing of medication, error of medication, and Knowledge of medication after the education. A total of 40 nurses who work at ‘I' University hospital, in Incheon were included in the study. After the preliminary questionnaire survey had been conducted, the education program of medication was provided with total 14 times of each 40-minutes lecture, from June 21 to July 14, 2005. To evaluate the lasting effects of the education, follow-up questionnaire survey was conducted 8 months after the education, from April 26 to May 2, 2006. The data were processed by computer using a statistical package, SPSS 10.0 version, according to the purpose of analysis. Frequency, percentage, average, standard deviation, paired T-test, and Pearson correlation coefficient were used as the statistical methods. Followings are the result of the study. 1. Nursing of Medication increased after the education(3.36±0.42) than before(2.86±0.35) (t=-6.436, p=0.000). 2. Error of Medication decreased after the education(0.23±0.20) than before(0.63±0.28)(t=7.338, p=0.000). 3. Knowledge of Medication increased after the education(0.83±0.93) than before(0.74±0.12)(t= -4.021, p=0.000). 4. There were significant differences of Nursing of Medication among the nurses of different total working-years(p=0.011). 5. There were no differences of Error of Medication among the nurses of different age, marriage state, working-ward, educational background, total working-years, and working-years in present ward. 6. There were negative correlations between Nursing of Medication and Error of medication( r=-0.393, p=0.012). In conclusion, nursing of medication, knowledge of medication remained increased and error of medication decreased, until 8 months after the education program of medication.
The aim of this one group pretest-posttest designed study is to enhance the efficiency of the Nursing of medication and to reduce the error of medication. The education program of medicine was given to the nurses who work in Internal medical wards, and tried to identify the changes of the Nursing of medication, error of medication, and Knowledge of medication after the education. A total of 40 nurses who work at ‘I' University hospital, in Incheon were included in the study. After the preliminary questionnaire survey had been conducted, the education program of medication was provided with total 14 times of each 40-minutes lecture, from June 21 to July 14, 2005. To evaluate the lasting effects of the education, follow-up questionnaire survey was conducted 8 months after the education, from April 26 to May 2, 2006. The data were processed by computer using a statistical package, SPSS 10.0 version, according to the purpose of analysis. Frequency, percentage, average, standard deviation, paired T-test, and Pearson correlation coefficient were used as the statistical methods. Followings are the result of the study. 1. Nursing of Medication increased after the education(3.36±0.42) than before(2.86±0.35) (t=-6.436, p=0.000). 2. Error of Medication decreased after the education(0.23±0.20) than before(0.63±0.28)(t=7.338, p=0.000). 3. Knowledge of Medication increased after the education(0.83±0.93) than before(0.74±0.12)(t= -4.021, p=0.000). 4. There were significant differences of Nursing of Medication among the nurses of different total working-years(p=0.011). 5. There were no differences of Error of Medication among the nurses of different age, marriage state, working-ward, educational background, total working-years, and working-years in present ward. 6. There were negative correlations between Nursing of Medication and Error of medication( r=-0.393, p=0.012). In conclusion, nursing of medication, knowledge of medication remained increased and error of medication decreased, until 8 months after the education program of medication.
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