[학위논문]중소기업의 생산혁신 활동이 제조경쟁력 향상에 미치는 영향에 관한 실증 연구 : 자동차 부품제조 중소기업을 대상으로 Practical research for the effect on the improvement of manufacturing competitive power by the production innovative activities of the small and middle enterprises : on the subject of the small and medium enterprise of the automobile parts원문보기
1990년대 말의 IMF는 우리에게 경제위기를 극복하기 위해 구조조정 및 많은 변화를 거쳐 경쟁력을 요구하게 되었고 이에 따라서 대기업을 포함하여 중소기업도 혁신활동을 전개하지 않을 수 없었다. 이에 급변하는 시장경쟁 속에서 많은 기업들은 생산혁신 활동을 전개하면서 경쟁력을 확보하기 위해 노력하고 있다. 그러나 우리나라의 기업들이 추진하고 있는 대부분의 생산혁신 활동은 외국에서 도입되었으며 대기업을 중심으로 전개되었던 혁신활동이어서 중소기업의 적용에는 한계점을 갖고 있다. 게다가 중소기업의 생산혁신 활동은 모기업의 요구에 의한 추진방향의 설정이나 성과만을 기대한 채 혁신활동을 전개하고 있는 것이 우리의 실상이다. 이에 본 연구에서는 현재 우리나라의 중소기업 중 제조업을 대표한다고 볼 수 있는 자동차 부품 제조기업의 생산혁신 활동을 분석하고 혁신활동에 따른 제조경쟁력의 활동성과를 알아보고자 한다. 생산혁신 활동의 매개변수로는 자동차 부품제조 중소기업이 추진하고 있는 생산혁신 활동에 따른 적용수준 및 활동 지속수준, 조직 참여수준과 혁신활동의 성공을 위한 지원정도를 분석하고자 하였다. 또한 매개변수에 따른 제조경쟁력 향상을 위한 성과변수로 생산성향상, 품질향상, 원가절감, 근로의식의 제고에 대하여 연구하였다. 본 연구에서는 중소기업에서 실시하고 있는 혁신활동을 적용수준, 지속수준, 참여수준, 지원수준의 관점에서 성과와 연계하여 분석하였다. 이때 성과변수로는 제조생산성, 제조품질, 제조원가, 근로자의 의식 등을 설정하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 생산혁신 활동으로 ...
1990년대 말의 IMF는 우리에게 경제위기를 극복하기 위해 구조조정 및 많은 변화를 거쳐 경쟁력을 요구하게 되었고 이에 따라서 대기업을 포함하여 중소기업도 혁신활동을 전개하지 않을 수 없었다. 이에 급변하는 시장경쟁 속에서 많은 기업들은 생산혁신 활동을 전개하면서 경쟁력을 확보하기 위해 노력하고 있다. 그러나 우리나라의 기업들이 추진하고 있는 대부분의 생산혁신 활동은 외국에서 도입되었으며 대기업을 중심으로 전개되었던 혁신활동이어서 중소기업의 적용에는 한계점을 갖고 있다. 게다가 중소기업의 생산혁신 활동은 모기업의 요구에 의한 추진방향의 설정이나 성과만을 기대한 채 혁신활동을 전개하고 있는 것이 우리의 실상이다. 이에 본 연구에서는 현재 우리나라의 중소기업 중 제조업을 대표한다고 볼 수 있는 자동차 부품 제조기업의 생산혁신 활동을 분석하고 혁신활동에 따른 제조경쟁력의 활동성과를 알아보고자 한다. 생산혁신 활동의 매개변수로는 자동차 부품제조 중소기업이 추진하고 있는 생산혁신 활동에 따른 적용수준 및 활동 지속수준, 조직 참여수준과 혁신활동의 성공을 위한 지원정도를 분석하고자 하였다. 또한 매개변수에 따른 제조경쟁력 향상을 위한 성과변수로 생산성향상, 품질향상, 원가절감, 근로의식의 제고에 대하여 연구하였다. 본 연구에서는 중소기업에서 실시하고 있는 혁신활동을 적용수준, 지속수준, 참여수준, 지원수준의 관점에서 성과와 연계하여 분석하였다. 이때 성과변수로는 제조생산성, 제조품질, 제조원가, 근로자의 의식 등을 설정하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 생산혁신 활동으로 TQC 활동을 가장 우선적으로 실시하였으며, 그 다음으로 3정 5S활동과 TPM 활동을 실시해 온 것으로 밝혀졌다. 둘째, 생산성 향상 및 품질향상을 생산혁신활동의 성과목표로 설정하여 전개하는 기업이 주류를 이루고 있었으며, 종업원의 근로의식을 향상시키기 위한 도구로도 혁신활동을 사용하고 있음이 확인되었다. 셋째, 경쟁력 향상의 성과에 기여하는 생산혁신 활동으로, 생산성 향상 측면에서는 3정5S와 TPM활동인 것으로 드러났으며, 품질향상은 TQC와 ISO가 성과달성에 영향을 주는 것으로 나타났다. 넷째, 성과와 혁신활동의 적용수준, 지속수준, 참여수준, 지원수준과는 상관관계가 존재한다는 것이 밝혀졌다. 특히 품질향상과 생산성향상이라는 성과는 혁신활동과 밀접한 관계가 성립된다는 것이 확인되었다.
1990년대 말의 IMF는 우리에게 경제위기를 극복하기 위해 구조조정 및 많은 변화를 거쳐 경쟁력을 요구하게 되었고 이에 따라서 대기업을 포함하여 중소기업도 혁신활동을 전개하지 않을 수 없었다. 이에 급변하는 시장경쟁 속에서 많은 기업들은 생산혁신 활동을 전개하면서 경쟁력을 확보하기 위해 노력하고 있다. 그러나 우리나라의 기업들이 추진하고 있는 대부분의 생산혁신 활동은 외국에서 도입되었으며 대기업을 중심으로 전개되었던 혁신활동이어서 중소기업의 적용에는 한계점을 갖고 있다. 게다가 중소기업의 생산혁신 활동은 모기업의 요구에 의한 추진방향의 설정이나 성과만을 기대한 채 혁신활동을 전개하고 있는 것이 우리의 실상이다. 이에 본 연구에서는 현재 우리나라의 중소기업 중 제조업을 대표한다고 볼 수 있는 자동차 부품 제조기업의 생산혁신 활동을 분석하고 혁신활동에 따른 제조경쟁력의 활동성과를 알아보고자 한다. 생산혁신 활동의 매개변수로는 자동차 부품제조 중소기업이 추진하고 있는 생산혁신 활동에 따른 적용수준 및 활동 지속수준, 조직 참여수준과 혁신활동의 성공을 위한 지원정도를 분석하고자 하였다. 또한 매개변수에 따른 제조경쟁력 향상을 위한 성과변수로 생산성향상, 품질향상, 원가절감, 근로의식의 제고에 대하여 연구하였다. 본 연구에서는 중소기업에서 실시하고 있는 혁신활동을 적용수준, 지속수준, 참여수준, 지원수준의 관점에서 성과와 연계하여 분석하였다. 이때 성과변수로는 제조생산성, 제조품질, 제조원가, 근로자의 의식 등을 설정하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 생산혁신 활동으로 TQC 활동을 가장 우선적으로 실시하였으며, 그 다음으로 3정 5S활동과 TPM 활동을 실시해 온 것으로 밝혀졌다. 둘째, 생산성 향상 및 품질향상을 생산혁신활동의 성과목표로 설정하여 전개하는 기업이 주류를 이루고 있었으며, 종업원의 근로의식을 향상시키기 위한 도구로도 혁신활동을 사용하고 있음이 확인되었다. 셋째, 경쟁력 향상의 성과에 기여하는 생산혁신 활동으로, 생산성 향상 측면에서는 3정5S와 TPM활동인 것으로 드러났으며, 품질향상은 TQC와 ISO가 성과달성에 영향을 주는 것으로 나타났다. 넷째, 성과와 혁신활동의 적용수준, 지속수준, 참여수준, 지원수준과는 상관관계가 존재한다는 것이 밝혀졌다. 특히 품질향상과 생산성향상이라는 성과는 혁신활동과 밀접한 관계가 성립된다는 것이 확인되었다.
From the state of National Insolvency occurred in the end of 1990s, Korean economy had required the competitive power through restructuring of the organization and lots of changes to overcome the economic crisis, hence the small and medium enterprises as well as the big companies could not help avoi...
From the state of National Insolvency occurred in the end of 1990s, Korean economy had required the competitive power through restructuring of the organization and lots of changes to overcome the economic crisis, hence the small and medium enterprises as well as the big companies could not help avoiding to promote the innovation activities. So, in the sharply changing market of competition, many enterprises are continuously making efforts to secure the competitive power promoting their production innovative activities. However, most of production innovative activities that have been processed in the Korean companies were introduced from the foreign countries and those were promoted centering on the big companies, so they have the limitation to be applied for the small and medium enterprises. Furthermore, production innovative activities are promoted only for expecting setup of promotional direction by the requirement of parent company or the following result. Therefore, in this research, production innovative activities of manufacturing companies of the automobile parts were analyzed and the activity result from manufacturing competitive power in accordance with the innovative activity was investigated. Parameters for production innovative activity were used for analyzing production innovative activities that were processed by the small and medium enterprises of manufacturing automobile parts, level of the application following the activity, level of continuation, level of the participation by the organization, and the degree of support to the success of the innovative activities. Also, result variation for the improvement of manufacturing competitiveness in accordance with the parameters was used for the study of the productivity enhancement, quality improvement, cost-down, and raising the employee's consciousness. In this research, it was analyzed that the innovative activities by the small and medium enterprises linked with the result from the viewpoint of levels of the application, continuation, participation, and support. Then, manufacturing productivity, manufacturing quality, manufacturing cost, and employee's consciousness were set up for the result variation. Summary of this research is as below. First, the scope of the research for attaining the purpose of the study was suggested. Second, the features and the result of the innovative activity were reviewed thorough the concept of the innovative activity, the success cases of the innovative activity, and the related research cases. Third, the model and the hypothesis were set up for attaining the purpose of this research, and a survey for analyzing the level and the result of the production innovative activities of the small and medium enterprises of manufacturing automobile parts was executed. Forth, the verification on the research hypothesis was executed after analyzing factors analysis and their reliability based on the collected inquiry papers. Last, for the conclusion of this research, the research result that was induced from the practical analysis was summarized and the issue by this research and the forward subject were suggested.
From the state of National Insolvency occurred in the end of 1990s, Korean economy had required the competitive power through restructuring of the organization and lots of changes to overcome the economic crisis, hence the small and medium enterprises as well as the big companies could not help avoiding to promote the innovation activities. So, in the sharply changing market of competition, many enterprises are continuously making efforts to secure the competitive power promoting their production innovative activities. However, most of production innovative activities that have been processed in the Korean companies were introduced from the foreign countries and those were promoted centering on the big companies, so they have the limitation to be applied for the small and medium enterprises. Furthermore, production innovative activities are promoted only for expecting setup of promotional direction by the requirement of parent company or the following result. Therefore, in this research, production innovative activities of manufacturing companies of the automobile parts were analyzed and the activity result from manufacturing competitive power in accordance with the innovative activity was investigated. Parameters for production innovative activity were used for analyzing production innovative activities that were processed by the small and medium enterprises of manufacturing automobile parts, level of the application following the activity, level of continuation, level of the participation by the organization, and the degree of support to the success of the innovative activities. Also, result variation for the improvement of manufacturing competitiveness in accordance with the parameters was used for the study of the productivity enhancement, quality improvement, cost-down, and raising the employee's consciousness. In this research, it was analyzed that the innovative activities by the small and medium enterprises linked with the result from the viewpoint of levels of the application, continuation, participation, and support. Then, manufacturing productivity, manufacturing quality, manufacturing cost, and employee's consciousness were set up for the result variation. Summary of this research is as below. First, the scope of the research for attaining the purpose of the study was suggested. Second, the features and the result of the innovative activity were reviewed thorough the concept of the innovative activity, the success cases of the innovative activity, and the related research cases. Third, the model and the hypothesis were set up for attaining the purpose of this research, and a survey for analyzing the level and the result of the production innovative activities of the small and medium enterprises of manufacturing automobile parts was executed. Forth, the verification on the research hypothesis was executed after analyzing factors analysis and their reliability based on the collected inquiry papers. Last, for the conclusion of this research, the research result that was induced from the practical analysis was summarized and the issue by this research and the forward subject were suggested.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.