국민 공공의 재산인 전파를 사용하는 방송은 방송 강령을 통해 국가의 발전과 국민의 복리 증진, 국민생활에 이바지하며 공공의 이익을 증진해야 하는 의무를 지니고 있으며 이에 따라 복지적 성향을 가지고 있는 프로그램을 제작, 편성하고 있다. 이에 본 논문에서 연구자는 지상파 3사(KBS, MBC, SBS) TV를 통해 방송되는 프로그램 중 복지적 성향을 갖고 있는 프로그램 중 그 대상과 내용에 따라 복지 방송 프로그램으로 규정하고 그 영역을 6개로 나누어 분석 틀을 제시하여 종단연구와 횡단연구를 통해, 복지 방송 프로그램이 어떻게 변화하였는지, 각 방송사별 특성은 어떠한지 논의하였다. UN이 정한 세계 장애인의 해이기도 하면서 국내적으로는 방송통합과 새로운 공화국이 출범한 1981년부터 2006년 현재까지 복지 방송 프로그램을 조사해본 결과 자선모금, 사회고발, 사회인식개선에 주력했었으나 점차 예능·오락이나 재활·솔루션 성격을 가지는 프로그램의 편수도 증가하고 있음을 알 수 있었다. 이는 프로그램 장르파괴 또는 장르혼합이라고 할 수 있는 퓨전현상으로도 설명할 수 있으나 배고픈 사람에게 거저 쌀 한 톨 주는 것이 아닌 스스로 일어나 노동력을 가지고 경제생활을 할 수 있게 자립을 유도하는 재활복지 또는 생산적 복지의 개념과 연결할 수 있다. 각 방송사별 특성을 보면 KBS의 경우 자선모금과 기부관련 프로그램이 많은 반면, 예능 오락은 적은 편이며, MBC는 타 방송사에 비해 가장 많은 양의 프로그램을 방송하며 그 영역도 점차 확장됨을 보여준다. 마지막으로 합류한 SBS의 경우 창사 초기에 가진 소외계층에 대한 관심이 점차 줄어드는 양상을 보였으나 최근 들어 방송된 재활·솔루션 프로그램들이 시청자들의 좋은 반응을 끌어내고 있음을 알 수 있다. 방송의 영향력이란 아무리 강조해도 지나치지 않을 것이다. 우리가 ...
국민 공공의 재산인 전파를 사용하는 방송은 방송 강령을 통해 국가의 발전과 국민의 복리 증진, 국민생활에 이바지하며 공공의 이익을 증진해야 하는 의무를 지니고 있으며 이에 따라 복지적 성향을 가지고 있는 프로그램을 제작, 편성하고 있다. 이에 본 논문에서 연구자는 지상파 3사(KBS, MBC, SBS) TV를 통해 방송되는 프로그램 중 복지적 성향을 갖고 있는 프로그램 중 그 대상과 내용에 따라 복지 방송 프로그램으로 규정하고 그 영역을 6개로 나누어 분석 틀을 제시하여 종단연구와 횡단연구를 통해, 복지 방송 프로그램이 어떻게 변화하였는지, 각 방송사별 특성은 어떠한지 논의하였다. UN이 정한 세계 장애인의 해이기도 하면서 국내적으로는 방송통합과 새로운 공화국이 출범한 1981년부터 2006년 현재까지 복지 방송 프로그램을 조사해본 결과 자선모금, 사회고발, 사회인식개선에 주력했었으나 점차 예능·오락이나 재활·솔루션 성격을 가지는 프로그램의 편수도 증가하고 있음을 알 수 있었다. 이는 프로그램 장르파괴 또는 장르혼합이라고 할 수 있는 퓨전현상으로도 설명할 수 있으나 배고픈 사람에게 거저 쌀 한 톨 주는 것이 아닌 스스로 일어나 노동력을 가지고 경제생활을 할 수 있게 자립을 유도하는 재활복지 또는 생산적 복지의 개념과 연결할 수 있다. 각 방송사별 특성을 보면 KBS의 경우 자선모금과 기부관련 프로그램이 많은 반면, 예능 오락은 적은 편이며, MBC는 타 방송사에 비해 가장 많은 양의 프로그램을 방송하며 그 영역도 점차 확장됨을 보여준다. 마지막으로 합류한 SBS의 경우 창사 초기에 가진 소외계층에 대한 관심이 점차 줄어드는 양상을 보였으나 최근 들어 방송된 재활·솔루션 프로그램들이 시청자들의 좋은 반응을 끌어내고 있음을 알 수 있다. 방송의 영향력이란 아무리 강조해도 지나치지 않을 것이다. 우리가 유명인에 대해 갖고 있는 이미지는 우리가 직접 겪은 경험에서 아는 유명인이 아니라 대부분 방송 혹은 미디어를 통해 얻어진 이미지일 것이다. 장애인이나 소외계층에 대해서도 마찬가지이다. 방송을 통해 그려진 이미지가 비단 전체 이미지도 아닐 수 있으나, 보여준 대로 믿을 수밖에 없는 영향력을 방송은 가지고 있다. 그렇기 때문에 더욱이 왜곡되지 않은 모습을 그려주기를 권고하며 함께 만들어 가는 사회, 모두 함께 사는 복지 사회로의 건설이 이루어지길 기대해본다.
국민 공공의 재산인 전파를 사용하는 방송은 방송 강령을 통해 국가의 발전과 국민의 복리 증진, 국민생활에 이바지하며 공공의 이익을 증진해야 하는 의무를 지니고 있으며 이에 따라 복지적 성향을 가지고 있는 프로그램을 제작, 편성하고 있다. 이에 본 논문에서 연구자는 지상파 3사(KBS, MBC, SBS) TV를 통해 방송되는 프로그램 중 복지적 성향을 갖고 있는 프로그램 중 그 대상과 내용에 따라 복지 방송 프로그램으로 규정하고 그 영역을 6개로 나누어 분석 틀을 제시하여 종단연구와 횡단연구를 통해, 복지 방송 프로그램이 어떻게 변화하였는지, 각 방송사별 특성은 어떠한지 논의하였다. UN이 정한 세계 장애인의 해이기도 하면서 국내적으로는 방송통합과 새로운 공화국이 출범한 1981년부터 2006년 현재까지 복지 방송 프로그램을 조사해본 결과 자선모금, 사회고발, 사회인식개선에 주력했었으나 점차 예능·오락이나 재활·솔루션 성격을 가지는 프로그램의 편수도 증가하고 있음을 알 수 있었다. 이는 프로그램 장르파괴 또는 장르혼합이라고 할 수 있는 퓨전현상으로도 설명할 수 있으나 배고픈 사람에게 거저 쌀 한 톨 주는 것이 아닌 스스로 일어나 노동력을 가지고 경제생활을 할 수 있게 자립을 유도하는 재활복지 또는 생산적 복지의 개념과 연결할 수 있다. 각 방송사별 특성을 보면 KBS의 경우 자선모금과 기부관련 프로그램이 많은 반면, 예능 오락은 적은 편이며, MBC는 타 방송사에 비해 가장 많은 양의 프로그램을 방송하며 그 영역도 점차 확장됨을 보여준다. 마지막으로 합류한 SBS의 경우 창사 초기에 가진 소외계층에 대한 관심이 점차 줄어드는 양상을 보였으나 최근 들어 방송된 재활·솔루션 프로그램들이 시청자들의 좋은 반응을 끌어내고 있음을 알 수 있다. 방송의 영향력이란 아무리 강조해도 지나치지 않을 것이다. 우리가 유명인에 대해 갖고 있는 이미지는 우리가 직접 겪은 경험에서 아는 유명인이 아니라 대부분 방송 혹은 미디어를 통해 얻어진 이미지일 것이다. 장애인이나 소외계층에 대해서도 마찬가지이다. 방송을 통해 그려진 이미지가 비단 전체 이미지도 아닐 수 있으나, 보여준 대로 믿을 수밖에 없는 영향력을 방송은 가지고 있다. 그렇기 때문에 더욱이 왜곡되지 않은 모습을 그려주기를 권고하며 함께 만들어 가는 사회, 모두 함께 사는 복지 사회로의 건설이 이루어지길 기대해본다.
Public television broadcast is supported by tax payers and is considered as a public property. As such, its programming platform strives to take on the responsibilities such as improving the quality of life for the general public and advancing social welfare of the nation through the development of ...
Public television broadcast is supported by tax payers and is considered as a public property. As such, its programming platform strives to take on the responsibilities such as improving the quality of life for the general public and advancing social welfare of the nation through the development of broadcast programs with underlying themes on social welfare. This study is an analysis of programs based on or designed for improving social welfare, concentrating on on-air programs provided by the three main television broadcasting stations of Korea, the Korean Broadcasting System (KBS), Munhwa Broadcasting Corp. (MBC), and Seoul Broadcasting System (SBS). Social welfare oriented programs were analyzed and divided into six categories based on its content and intended audience. Changes in content over time and the programming differences between the three major broadcasters were explored utilizing cross-sectional and longitudinal study methods. The scope of the study covers programs starting from 1981, the "United Nations’ International Year of Disabled Persons," as well as the launching of a new government in Korea and its consolidated broadcasting systems, to 2006. Analysis shows that television programs featuring fund raisers, civic journalism, and public awareness campaigns have been steadily replaced by entertainment and recreational programs. Also, increases in rehabilitation and solution-oriented programs can be observed. This phenomenon may be a trend towards the fusing of previously independent genres; it can also be considered as an expression of the underlying changes in public opinion that increasingly prefers self-sustaining social welfare programs training welfare recipients to gain independence rather than providing short-term financial incentives. KBS generally broadcasted more fund raiser programs than entertainment or recreational programs. MBC had the highest number of social welfare related programs and is still seen expanding its programming on the subject. The youngest broadcaster in the group, SBS, showed early emphasis on programs featuring the marginalized population. However, such interest decreased steadily over the years until recently, with high ratings favoring its rehabilitation-related programs. The effect of broadcast television media is formidable. For example, the general public’s impressions on celebrities are gained mostly through media rather than personal experiences; views on the disabled or marginalized segment of the population are also gained largely through the media. While media cannot portray the whole picture of a given social group, its influence to mold public opinion by broadcast is powerful. key word : social welfare, broadcast program, disabled person, marginalized population, rehabilitation and solution- oriented program, self-sustaining
Public television broadcast is supported by tax payers and is considered as a public property. As such, its programming platform strives to take on the responsibilities such as improving the quality of life for the general public and advancing social welfare of the nation through the development of broadcast programs with underlying themes on social welfare. This study is an analysis of programs based on or designed for improving social welfare, concentrating on on-air programs provided by the three main television broadcasting stations of Korea, the Korean Broadcasting System (KBS), Munhwa Broadcasting Corp. (MBC), and Seoul Broadcasting System (SBS). Social welfare oriented programs were analyzed and divided into six categories based on its content and intended audience. Changes in content over time and the programming differences between the three major broadcasters were explored utilizing cross-sectional and longitudinal study methods. The scope of the study covers programs starting from 1981, the "United Nations’ International Year of Disabled Persons," as well as the launching of a new government in Korea and its consolidated broadcasting systems, to 2006. Analysis shows that television programs featuring fund raisers, civic journalism, and public awareness campaigns have been steadily replaced by entertainment and recreational programs. Also, increases in rehabilitation and solution-oriented programs can be observed. This phenomenon may be a trend towards the fusing of previously independent genres; it can also be considered as an expression of the underlying changes in public opinion that increasingly prefers self-sustaining social welfare programs training welfare recipients to gain independence rather than providing short-term financial incentives. KBS generally broadcasted more fund raiser programs than entertainment or recreational programs. MBC had the highest number of social welfare related programs and is still seen expanding its programming on the subject. The youngest broadcaster in the group, SBS, showed early emphasis on programs featuring the marginalized population. However, such interest decreased steadily over the years until recently, with high ratings favoring its rehabilitation-related programs. The effect of broadcast television media is formidable. For example, the general public’s impressions on celebrities are gained mostly through media rather than personal experiences; views on the disabled or marginalized segment of the population are also gained largely through the media. While media cannot portray the whole picture of a given social group, its influence to mold public opinion by broadcast is powerful. key word : social welfare, broadcast program, disabled person, marginalized population, rehabilitation and solution- oriented program, self-sustaining
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