신체활동은 최근 앉아서 지내는 좌식활동 인구가 급증하면서 심혈관계 질환, 대사증후군, 비만 등을 포함한 성인기 생활양식 관련 질환(lifestyle-related disease)에 대한 관련요인으로써 규명되면서 여러 연구영역에서 관심의 대상이 되고 있다. 성인의 신체활동 관련 건강습관은 아동기의 건강습관으로부터 이월된다는 가정 하에 성인의 신체활동 증진을 위한 근본적인 전략으로써 신체활동과 관련된 건강습관이 형성되는 아동의 신체활동을 증진시켜야한다는 지침을 토대로 할 때, 아동을 위한 신체활동 프로그램 및 정책 평가시 그들의 신체활동을 사정 및 평가하는 것은 중요한 일이다. 이에 본 연구는 초등학생의 신체활동을 측정할 수 있는 자가 보고식의 설문지를 개발하고자 하였다.
도구개발은 기존의 도구와 문헌, 면담자료에 근거한 신체활동의 구성요인 규명, 초기문항 작성, 전문가 및 비전문가 집단을 통한 ...
신체활동은 최근 앉아서 지내는 좌식활동 인구가 급증하면서 심혈관계 질환, 대사증후군, 비만 등을 포함한 성인기 생활양식 관련 질환(lifestyle-related disease)에 대한 관련요인으로써 규명되면서 여러 연구영역에서 관심의 대상이 되고 있다. 성인의 신체활동 관련 건강습관은 아동기의 건강습관으로부터 이월된다는 가정 하에 성인의 신체활동 증진을 위한 근본적인 전략으로써 신체활동과 관련된 건강습관이 형성되는 아동의 신체활동을 증진시켜야한다는 지침을 토대로 할 때, 아동을 위한 신체활동 프로그램 및 정책 평가시 그들의 신체활동을 사정 및 평가하는 것은 중요한 일이다. 이에 본 연구는 초등학생의 신체활동을 측정할 수 있는 자가 보고식의 설문지를 개발하고자 하였다.
도구개발은 기존의 도구와 문헌, 면담자료에 근거한 신체활동의 구성요인 규명, 초기문항 작성, 전문가 및 비전문가 집단을 통한 내용 타당도 검증, 최종 도구 고안, 예비 도구의 표현이나 배열, 형식에 대한 적절성 확인과 예비 도구의 문항분석, 내적 일관성, 준거 지표와의 상관관계를 통해 신뢰도와 타당도를 검증하기 위한 사전조사를 실시하였다.
예비도구의 신뢰도와 타당도 검증을 위한 사전조사는 서울시 소재 국공립 초등학교 1곳에 재학 중인 5학년 총 28명(남자 12명, 여자 16명)을 대상으로 개발된 도구인 자가 보고식 설문지와 만보계 검사로써 이루어졌다. 만보계 검사는 대상자로 하여금 2006년 11월 27일 월요일에서부터 30일 목요일까지 매일 아침에 만보계를 착용하고 취침 전에 총 도보수를 기록하도록 하였고, 설문지 작성은 11월 31일 금요일 오전에 실시하였다.
사전조사 결과, 개발된 도구는 높은 내적 일관성을 보였고(Chronbach' α= .894), 준거타당도를 위한 준거지표와의 Spearman correlation coefficient 분석에서는 개발된 도구의 점수와 도보수 간에 통계적으로 유의한 양의 상관관계((r=.69, p=.000)가 나타났으며, Borg's questionnaire(RPE)와는 통계적으로 유의한 양의 상관관계(r=.761, p=.000)를 가지는 것으로 나타났다.
사전조사를 통해 최종 개발된 도구는 신체활동의 종류와 빈도, 강도(시간)를 측정하도록 구성된 총 41문항의 자가보고식 설문지이다. 설문지 구조는 신체활동 종류는 도구의 문항으로 목록화하였고, 빈도와 강도는 각각 4점, 3점의 등간척도로 구성되어있다. 각 문항에 대한 빈도, 강도(시간), 그리고 가중치(MET)를 곱하여 전체 문항을 합산하면 전체 신체활동량이 산출되는데 점수가 높을수록 신체활동의 정도가 높다고 해석할 수 있다.
본 연구에서 개발된 도구는 초등학생의 일상적인 신체활동을 측정할 수 있는 신뢰도와 타당도가 높은 도구로 평가되었으며 앞으로 본 도구는 아동의 건강증진을 위한 다양한 프로그램 및 정책의 시행에 있어서 중요한 신체활동 측정지표로 사용될 수 있을 것이다.
신체활동은 최근 앉아서 지내는 좌식활동 인구가 급증하면서 심혈관계 질환, 대사증후군, 비만 등을 포함한 성인기 생활양식 관련 질환(lifestyle-related disease)에 대한 관련요인으로써 규명되면서 여러 연구영역에서 관심의 대상이 되고 있다. 성인의 신체활동 관련 건강습관은 아동기의 건강습관으로부터 이월된다는 가정 하에 성인의 신체활동 증진을 위한 근본적인 전략으로써 신체활동과 관련된 건강습관이 형성되는 아동의 신체활동을 증진시켜야한다는 지침을 토대로 할 때, 아동을 위한 신체활동 프로그램 및 정책 평가시 그들의 신체활동을 사정 및 평가하는 것은 중요한 일이다. 이에 본 연구는 초등학생의 신체활동을 측정할 수 있는 자가 보고식의 설문지를 개발하고자 하였다.
도구개발은 기존의 도구와 문헌, 면담자료에 근거한 신체활동의 구성요인 규명, 초기문항 작성, 전문가 및 비전문가 집단을 통한 내용 타당도 검증, 최종 도구 고안, 예비 도구의 표현이나 배열, 형식에 대한 적절성 확인과 예비 도구의 문항분석, 내적 일관성, 준거 지표와의 상관관계를 통해 신뢰도와 타당도를 검증하기 위한 사전조사를 실시하였다.
예비도구의 신뢰도와 타당도 검증을 위한 사전조사는 서울시 소재 국공립 초등학교 1곳에 재학 중인 5학년 총 28명(남자 12명, 여자 16명)을 대상으로 개발된 도구인 자가 보고식 설문지와 만보계 검사로써 이루어졌다. 만보계 검사는 대상자로 하여금 2006년 11월 27일 월요일에서부터 30일 목요일까지 매일 아침에 만보계를 착용하고 취침 전에 총 도보수를 기록하도록 하였고, 설문지 작성은 11월 31일 금요일 오전에 실시하였다.
사전조사 결과, 개발된 도구는 높은 내적 일관성을 보였고(Chronbach' α= .894), 준거타당도를 위한 준거지표와의 Spearman correlation coefficient 분석에서는 개발된 도구의 점수와 도보수 간에 통계적으로 유의한 양의 상관관계((r=.69, p=.000)가 나타났으며, Borg's questionnaire(RPE)와는 통계적으로 유의한 양의 상관관계(r=.761, p=.000)를 가지는 것으로 나타났다.
사전조사를 통해 최종 개발된 도구는 신체활동의 종류와 빈도, 강도(시간)를 측정하도록 구성된 총 41문항의 자가보고식 설문지이다. 설문지 구조는 신체활동 종류는 도구의 문항으로 목록화하였고, 빈도와 강도는 각각 4점, 3점의 등간척도로 구성되어있다. 각 문항에 대한 빈도, 강도(시간), 그리고 가중치(MET)를 곱하여 전체 문항을 합산하면 전체 신체활동량이 산출되는데 점수가 높을수록 신체활동의 정도가 높다고 해석할 수 있다.
본 연구에서 개발된 도구는 초등학생의 일상적인 신체활동을 측정할 수 있는 신뢰도와 타당도가 높은 도구로 평가되었으며 앞으로 본 도구는 아동의 건강증진을 위한 다양한 프로그램 및 정책의 시행에 있어서 중요한 신체활동 측정지표로 사용될 수 있을 것이다.
There is consensus that physical activity is an important determinant of physical and psychological well-being. The reseach indicates a need for a reliable and valid instrument to assess physical activity in children. For this reason, the development of a reliable and valid measurement of physical a...
There is consensus that physical activity is an important determinant of physical and psychological well-being. The reseach indicates a need for a reliable and valid instrument to assess physical activity in children. For this reason, the development of a reliable and valid measurement of physical activity is necessary.
The purpose of this study was to develop an instrument to measure physical activity for children in elementary school.
For item construction, components in four sub-domains, characteristics of physical activity type, time, frequency, intensity, were drawn from an extensive review of the literature, existing instruments and interviews with elementary school children, teachers, parents.
The initial tool was an activity checklist consisting of common sports, leisure activities and games, plus room for other activities and habitual physical activity pattern such as the time required in attending school, th times of attending in exercise educational institute. But, according as evaluating the content validity by an advisory committee, the initial tool was revised and modified. And then, The preliminary tool was constructed of 41 items and consisted of type, frequency, intensity(time) of physical activity.
Preliminary tool, which would be subject to a validity test and pre-development survey, was finally developed. Preliminary tool is self-reported 5-day recall measure designed to assess general physical activity levels from the rising time in the morning to bedtime for children in primary school and intended to assess daily habitual physical activity in ordinary day.
As a results of pre-development survey, 41 question items showed a high internal consistency(chronbach' α= .894). A significant positive correlation with pedometer(r=.69, p=.000) and with Borg's questionnaire(r=.76, p=000) support the validity the preliminary tool developed in the study. The finally questionnaire are used to calculate mean score of summary activity score.
In conclusion, the instrument demonstrates good reliability and validity, and therefore it is an appropriate measurement of physical activity for elementary school children.
There is consensus that physical activity is an important determinant of physical and psychological well-being. The reseach indicates a need for a reliable and valid instrument to assess physical activity in children. For this reason, the development of a reliable and valid measurement of physical activity is necessary.
The purpose of this study was to develop an instrument to measure physical activity for children in elementary school.
For item construction, components in four sub-domains, characteristics of physical activity type, time, frequency, intensity, were drawn from an extensive review of the literature, existing instruments and interviews with elementary school children, teachers, parents.
The initial tool was an activity checklist consisting of common sports, leisure activities and games, plus room for other activities and habitual physical activity pattern such as the time required in attending school, th times of attending in exercise educational institute. But, according as evaluating the content validity by an advisory committee, the initial tool was revised and modified. And then, The preliminary tool was constructed of 41 items and consisted of type, frequency, intensity(time) of physical activity.
Preliminary tool, which would be subject to a validity test and pre-development survey, was finally developed. Preliminary tool is self-reported 5-day recall measure designed to assess general physical activity levels from the rising time in the morning to bedtime for children in primary school and intended to assess daily habitual physical activity in ordinary day.
As a results of pre-development survey, 41 question items showed a high internal consistency(chronbach' α= .894). A significant positive correlation with pedometer(r=.69, p=.000) and with Borg's questionnaire(r=.76, p=000) support the validity the preliminary tool developed in the study. The finally questionnaire are used to calculate mean score of summary activity score.
In conclusion, the instrument demonstrates good reliability and validity, and therefore it is an appropriate measurement of physical activity for elementary school children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.