朝鮮後期 文人畵에 나타난 선비精神에 關한 硏究 : 姜世晃·金正喜·趙熙龍의 作品을 中心으로 Study on the scholastic spirit represented in literary artist's painting of the late the Choson dynasty period : centering around works by Kang Se-Hwang·Kim Jeong-Hee·Cho Hee-Ryong원문보기
文人畵는 文字 그대로 學識과 人品이 넓고 깊은 文人士大夫들에 의해 이루어진 繪畵藝術이다. 畵格과 人品을 同一視하여 格調 높은 筆墨의 운용으로 作家의 哲學的 思考를 표출시키고, 동시에 造形的 形式이나 樣式을 초월하여 作家의 意志를 그려냄으로써 東洋 繪畵藝術의 眞髓로 평가된다. 그러므로 文人畵의 意味를 단순하게 文人의 餘技로만 여길 것이 아니라 그 時代 선비들의 精神的 價値의 表現이라고 보아야 한다는 것이다. 朝鮮時代의 선비들은 朝廷에 出仕하거나 士林에서 學問을 연구하면서 後學을 養成하는 것이 普遍的인 生活類型인데, 자신의 志操를 지키고 大義名分을 중요시하는 것이 그들의 共通的인 生活哲學이었다. 선비의 學藝一致 精神은 바로 이러한 生活哲學을 均衡的으로 實踐할 수 있는 효율적인 장치라고도 볼 수 있다. 그들은 文人畵가 政治的·社會的 葛藤에 처해 자신의 立地가 制限되었을 때 有效한 脫出口로 삼았고, 또 이는 그들의 衒學的인 欲求에도 充足될 수 있는 對象이 되었다. 특히 朝鮮後期는 外部로부터 새로운 思想과 文物이 流入됨으로써 社會的 變化가 빠르게 進行되던 時期였다. 이러한 時期에 새로운 文人畵의 형성에 先驅的인 役割을 했고 당시 藝林의 總帥였던 豹菴 姜世晃과 그 繪畵 傳統을 이어받고 淸代 實學思想과 考證學의 學問的 진지성을 高揚한 秋史 金正喜, 그리고 中人의 身分으로 學藝精神을 堅持한 又峰 ...
文人畵는 文字 그대로 學識과 人品이 넓고 깊은 文人士大夫들에 의해 이루어진 繪畵藝術이다. 畵格과 人品을 同一視하여 格調 높은 筆墨의 운용으로 作家의 哲學的 思考를 표출시키고, 동시에 造形的 形式이나 樣式을 초월하여 作家의 意志를 그려냄으로써 東洋 繪畵藝術의 眞髓로 평가된다. 그러므로 文人畵의 意味를 단순하게 文人의 餘技로만 여길 것이 아니라 그 時代 선비들의 精神的 價値의 表現이라고 보아야 한다는 것이다. 朝鮮時代의 선비들은 朝廷에 出仕하거나 士林에서 學問을 연구하면서 後學을 養成하는 것이 普遍的인 生活類型인데, 자신의 志操를 지키고 大義名分을 중요시하는 것이 그들의 共通的인 生活哲學이었다. 선비의 學藝一致 精神은 바로 이러한 生活哲學을 均衡的으로 實踐할 수 있는 효율적인 장치라고도 볼 수 있다. 그들은 文人畵가 政治的·社會的 葛藤에 처해 자신의 立地가 制限되었을 때 有效한 脫出口로 삼았고, 또 이는 그들의 衒學的인 欲求에도 充足될 수 있는 對象이 되었다. 특히 朝鮮後期는 外部로부터 새로운 思想과 文物이 流入됨으로써 社會的 變化가 빠르게 進行되던 時期였다. 이러한 時期에 새로운 文人畵의 형성에 先驅的인 役割을 했고 당시 藝林의 總帥였던 豹菴 姜世晃과 그 繪畵 傳統을 이어받고 淸代 實學思想과 考證學의 學問的 진지성을 高揚한 秋史 金正喜, 그리고 中人의 身分으로 學藝精神을 堅持한 又峰 趙熙龍 등은 그들의 그림이 바로 그들의 人格이었고, 선비로서의 自身을 표출한 結果物이었다. 오늘날의 文人畵가 文人畵로서의 評價를 받고 올바른 方向으로 發展하기 위해서는 朝鮮時代의 선비정신에서 그 解決의 실마리를 찾는 것이 중요하다. 高度의 精神藝術을 具現하는 文人畵의 價値性이 올바른 評價를 받으려면 文人畵 본래의 精神을 지닌 채 現實에 뿌리를 내려야 한다는 것이다. 이제 急變하는 國際化 時代에 부응하여 우리 固有의 文化的 特性과 價値를 文人畵를 통해 表現될 수 있는 길은 傳統과 現代의 적절한 調和가 이루어져야 할 뿐만 아니라 가장 韓國的인 價値가 世界的으로도 注目을 받을 수 있다는 事實을 중요시하여야 할 것이다. 그러므로 文人畵의 올바른 發展方向을 摸索하기 위해서는 우리의 精神的인 遺産인 朝鮮時代의 선비정신이 전해주는 示唆點에 着眼하여야 할 것이다.
文人畵는 文字 그대로 學識과 人品이 넓고 깊은 文人士大夫들에 의해 이루어진 繪畵藝術이다. 畵格과 人品을 同一視하여 格調 높은 筆墨의 운용으로 作家의 哲學的 思考를 표출시키고, 동시에 造形的 形式이나 樣式을 초월하여 作家의 意志를 그려냄으로써 東洋 繪畵藝術의 眞髓로 평가된다. 그러므로 文人畵의 意味를 단순하게 文人의 餘技로만 여길 것이 아니라 그 時代 선비들의 精神的 價値의 表現이라고 보아야 한다는 것이다. 朝鮮時代의 선비들은 朝廷에 出仕하거나 士林에서 學問을 연구하면서 後學을 養成하는 것이 普遍的인 生活類型인데, 자신의 志操를 지키고 大義名分을 중요시하는 것이 그들의 共通的인 生活哲學이었다. 선비의 學藝一致 精神은 바로 이러한 生活哲學을 均衡的으로 實踐할 수 있는 효율적인 장치라고도 볼 수 있다. 그들은 文人畵가 政治的·社會的 葛藤에 처해 자신의 立地가 制限되었을 때 有效한 脫出口로 삼았고, 또 이는 그들의 衒學的인 欲求에도 充足될 수 있는 對象이 되었다. 특히 朝鮮後期는 外部로부터 새로운 思想과 文物이 流入됨으로써 社會的 變化가 빠르게 進行되던 時期였다. 이러한 時期에 새로운 文人畵의 형성에 先驅的인 役割을 했고 당시 藝林의 總帥였던 豹菴 姜世晃과 그 繪畵 傳統을 이어받고 淸代 實學思想과 考證學의 學問的 진지성을 高揚한 秋史 金正喜, 그리고 中人의 身分으로 學藝精神을 堅持한 又峰 趙熙龍 등은 그들의 그림이 바로 그들의 人格이었고, 선비로서의 自身을 표출한 結果物이었다. 오늘날의 文人畵가 文人畵로서의 評價를 받고 올바른 方向으로 發展하기 위해서는 朝鮮時代의 선비정신에서 그 解決의 실마리를 찾는 것이 중요하다. 高度의 精神藝術을 具現하는 文人畵의 價値性이 올바른 評價를 받으려면 文人畵 본래의 精神을 지닌 채 現實에 뿌리를 내려야 한다는 것이다. 이제 急變하는 國際化 時代에 부응하여 우리 固有의 文化的 特性과 價値를 文人畵를 통해 表現될 수 있는 길은 傳統과 現代의 적절한 調和가 이루어져야 할 뿐만 아니라 가장 韓國的인 價値가 世界的으로도 注目을 받을 수 있다는 事實을 중요시하여야 할 것이다. 그러므로 文人畵의 올바른 發展方向을 摸索하기 위해서는 우리의 精神的인 遺産인 朝鮮時代의 선비정신이 전해주는 示唆點에 着眼하여야 할 것이다.
The literary artist´s painting means literally painting art done by literary men of the gentry having broad & profound learning & personality. By expressing artist's philosophical thought through use of noble brush & Chinese ink identifying artistic style with personality and painting artist's will ...
The literary artist´s painting means literally painting art done by literary men of the gentry having broad & profound learning & personality. By expressing artist's philosophical thought through use of noble brush & Chinese ink identifying artistic style with personality and painting artist's will transcending formative form or style, it's estimated as the essence of the Eastern painting art. Therefore, the meaning of literary artist´s painting has to be regarded as the spiritual value expression of the scholar of his time rather than simple hobby of the literary man. The scholars of the Choseon Dynasty Period had the universal type to go into the Royal court or cultivate younger scholars studying for the Confucian, and it was their common life philosophy to be faithful to their principles & make much of good cause. It can be thought that the scholars' correspondence spirit between art & science is the efficient device to practice this life philosophy in balance. They regarded literary artist´s painting as an effective escapeway when their positions were limited by the political & social conflict, and it became an object to satisfy their pedantic desires. Especially, the late period of the Choseon Dynasty was the time there were rapid social changes by flowing new thoughts & civilizations from the exteriors. In those period, as for Chusa Kim Jeong Hee who took a pioneering role in formation of new literary artist´s painting, inherited the painting tradition of Pyoam Gang Se Hwang who was a head of artists' circles, and Ubong Cho Hee Ryong who held the spirit of art & science as a middle class, their paintings were their personality itself and results to express themselves as scholars. In order for today's literary artist´s painting to be estimated as literary artist´s painting and develop to correct direction, it's important to find a clue for solution in the scholars' spirit of the Choseon Dynasty period. For correct value estimation of literary artist´s painting to realize high spiritual art, it must have roots in reality maintaining the spirit of literary artist´s painting itself. Now, complying with the rapidly changing age of internationalization, the way to express our own cultural properties & values through literary artist´s painting is on the adequate harmony between traditional & modern. In addition, we have to make much of the fact that the most representative Korean value can attract global attention. So, in order to grope correct development direction of literary artist´s painting, we'll have to take notice of the suggestion which the scholarly spirit of the Choseon Dynasty Period as our spiritual heritage hands down.
The literary artist´s painting means literally painting art done by literary men of the gentry having broad & profound learning & personality. By expressing artist's philosophical thought through use of noble brush & Chinese ink identifying artistic style with personality and painting artist's will transcending formative form or style, it's estimated as the essence of the Eastern painting art. Therefore, the meaning of literary artist´s painting has to be regarded as the spiritual value expression of the scholar of his time rather than simple hobby of the literary man. The scholars of the Choseon Dynasty Period had the universal type to go into the Royal court or cultivate younger scholars studying for the Confucian, and it was their common life philosophy to be faithful to their principles & make much of good cause. It can be thought that the scholars' correspondence spirit between art & science is the efficient device to practice this life philosophy in balance. They regarded literary artist´s painting as an effective escapeway when their positions were limited by the political & social conflict, and it became an object to satisfy their pedantic desires. Especially, the late period of the Choseon Dynasty was the time there were rapid social changes by flowing new thoughts & civilizations from the exteriors. In those period, as for Chusa Kim Jeong Hee who took a pioneering role in formation of new literary artist´s painting, inherited the painting tradition of Pyoam Gang Se Hwang who was a head of artists' circles, and Ubong Cho Hee Ryong who held the spirit of art & science as a middle class, their paintings were their personality itself and results to express themselves as scholars. In order for today's literary artist´s painting to be estimated as literary artist´s painting and develop to correct direction, it's important to find a clue for solution in the scholars' spirit of the Choseon Dynasty period. For correct value estimation of literary artist´s painting to realize high spiritual art, it must have roots in reality maintaining the spirit of literary artist´s painting itself. Now, complying with the rapidly changing age of internationalization, the way to express our own cultural properties & values through literary artist´s painting is on the adequate harmony between traditional & modern. In addition, we have to make much of the fact that the most representative Korean value can attract global attention. So, in order to grope correct development direction of literary artist´s painting, we'll have to take notice of the suggestion which the scholarly spirit of the Choseon Dynasty Period as our spiritual heritage hands down.
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