본 연구의 목적은 한국 청년들의 청년기 단계(전기, 중기, 후기)및 성별에 따른 애착안정성과 심리적 독립의 경향이 어떠한지 살펴봄으로써, 청년들의 발달에 있어 나타나는 차이를 이해하고, 나아가 청년의 긍정적인 발달을 도모하기 위함이다. 이와 같은 의도를 가지고, 본 연구에서는 청년기 단계(전기, 중기, 후기)및 성별에 따른 애착안정성과 심리적 독립의 차이를 살펴보았고, 청년의 애착안정성과 심리적 독립의 관계성에 대해 알아보았다. 본 연구에서는 청년의 어머니와의 애착안정성을 측정하기 위해 Armsden과 Greenberg(1987)가 개발한 부모 및 또래 애착척도(IPPA)의 개정본(IPPA-R)을 옥정(1998)이 번안한 것을 사용하였으며, 어머니와의 심리적 독립을 측정하기 위해 Hoffman(1984)의 심리적 분리척도를 사용하였다. 연구대상은 서울 및 경기에 소재하고 있는 중학교, 고등학교, 그리고 대학교 의 6개 학교에 재학 중인 남녀학생 479명을 대상으로 하였다.자료분석에는 ...
본 연구의 목적은 한국 청년들의 청년기 단계(전기, 중기, 후기)및 성별에 따른 애착안정성과 심리적 독립의 경향이 어떠한지 살펴봄으로써, 청년들의 발달에 있어 나타나는 차이를 이해하고, 나아가 청년의 긍정적인 발달을 도모하기 위함이다. 이와 같은 의도를 가지고, 본 연구에서는 청년기 단계(전기, 중기, 후기)및 성별에 따른 애착안정성과 심리적 독립의 차이를 살펴보았고, 청년의 애착안정성과 심리적 독립의 관계성에 대해 알아보았다. 본 연구에서는 청년의 어머니와의 애착안정성을 측정하기 위해 Armsden과 Greenberg(1987)가 개발한 부모 및 또래 애착척도(IPPA)의 개정본(IPPA-R)을 옥정(1998)이 번안한 것을 사용하였으며, 어머니와의 심리적 독립을 측정하기 위해 Hoffman(1984)의 심리적 분리척도를 사용하였다. 연구대상은 서울 및 경기에 소재하고 있는 중학교, 고등학교, 그리고 대학교 의 6개 학교에 재학 중인 남녀학생 479명을 대상으로 하였다.자료분석에는 SPSS 12.0 프로그램을 사용하였으며, 이원변량분석(two-way ANOVA)과 Pearson의 상관분석을 실시하였다. 연구결과 청년기 단계(전기, 중기, 후기)및 성별에 따른 어머니와의 애착 안정성에는 유의한 차이가 나타나지 않았으며, 총 심리적 독립과 하위요인에서는 유의한 차이가 나타났다. 청년기 단계에 따라서는 총 심리적 독립, 태도적 독립, 갈등적 독립에 있어, 성별에 따라 서는 총 심리적 독립, 기능적 독립, 태도적 독립, 정서적 독립에 있어서 유의한 차이를 보였다. 청년기 단계 및 성별에 따른 상호작용 효과는 총 심리적 독립과 기능독립에 있어 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 애착안정성과 갈등적 독립의 관계는 보통 이상의 정적 상관을 기능적 독립, 태도적 독립, 정서적 독립과는 부적 상관을 나타냈다. 본 연구는 중·고·대에 걸쳐 한국 청년기 단계(전기, 중기, 후기)의 애착 안정성과 심리적 독립을 살펴보았다는 데에 의의가 있다.
본 연구의 목적은 한국 청년들의 청년기 단계(전기, 중기, 후기)및 성별에 따른 애착안정성과 심리적 독립의 경향이 어떠한지 살펴봄으로써, 청년들의 발달에 있어 나타나는 차이를 이해하고, 나아가 청년의 긍정적인 발달을 도모하기 위함이다. 이와 같은 의도를 가지고, 본 연구에서는 청년기 단계(전기, 중기, 후기)및 성별에 따른 애착안정성과 심리적 독립의 차이를 살펴보았고, 청년의 애착안정성과 심리적 독립의 관계성에 대해 알아보았다. 본 연구에서는 청년의 어머니와의 애착안정성을 측정하기 위해 Armsden과 Greenberg(1987)가 개발한 부모 및 또래 애착척도(IPPA)의 개정본(IPPA-R)을 옥정(1998)이 번안한 것을 사용하였으며, 어머니와의 심리적 독립을 측정하기 위해 Hoffman(1984)의 심리적 분리척도를 사용하였다. 연구대상은 서울 및 경기에 소재하고 있는 중학교, 고등학교, 그리고 대학교 의 6개 학교에 재학 중인 남녀학생 479명을 대상으로 하였다.자료분석에는 SPSS 12.0 프로그램을 사용하였으며, 이원변량분석(two-way ANOVA)과 Pearson의 상관분석을 실시하였다. 연구결과 청년기 단계(전기, 중기, 후기)및 성별에 따른 어머니와의 애착 안정성에는 유의한 차이가 나타나지 않았으며, 총 심리적 독립과 하위요인에서는 유의한 차이가 나타났다. 청년기 단계에 따라서는 총 심리적 독립, 태도적 독립, 갈등적 독립에 있어, 성별에 따라 서는 총 심리적 독립, 기능적 독립, 태도적 독립, 정서적 독립에 있어서 유의한 차이를 보였다. 청년기 단계 및 성별에 따른 상호작용 효과는 총 심리적 독립과 기능독립에 있어 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 애착안정성과 갈등적 독립의 관계는 보통 이상의 정적 상관을 기능적 독립, 태도적 독립, 정서적 독립과는 부적 상관을 나타냈다. 본 연구는 중·고·대에 걸쳐 한국 청년기 단계(전기, 중기, 후기)의 애착 안정성과 심리적 독립을 살펴보았다는 데에 의의가 있다.
The purpose of this study was to investigate the attachment and psychological independence in adolescence. The subjects of this study were 479 adolescents from 2 middle schools, 2 high schools, and 2 colleges located in Seoul and Kyunggi-do. The Inventory of Parent and Peer Attachment scale develope...
The purpose of this study was to investigate the attachment and psychological independence in adolescence. The subjects of this study were 479 adolescents from 2 middle schools, 2 high schools, and 2 colleges located in Seoul and Kyunggi-do. The Inventory of Parent and Peer Attachment scale developed by Armsden and Greenberg(1987) was used to assess the adolescents' psychological independence. The Psychological Separation Inventory scale developed by Hoffman(1984) was used to assess the adolescents' attachment to their mothers. The data were analyzed by descriptive statistics, two way ANOVAs, and Pearson's correlation analyses. In testing all hypotheses, .05 was used as the significance level in this study. The major findings of this study were as follows: 1. There was no difference in attachment to mothers in the terms of adolescents' grade or gender. 2. There were significant differences in psychological independence in terms of adolescents' grade and gender. On average, college students reported more psychological independence than high school students. However there was no significant difference in psychological independence between middle school students and college students. In terms of gender, boys reported more psychological independence than girls did. 3. There was a significant relationship between the adolescents' attachment to the mother and the adolescents' psychological independence. Adolescents' attachment to the mother was positively associated with conflictual independence (CI), but negatively associated with adolescents' functional independence (FI), attitudinal independence (AI), and emotional independence.
The purpose of this study was to investigate the attachment and psychological independence in adolescence. The subjects of this study were 479 adolescents from 2 middle schools, 2 high schools, and 2 colleges located in Seoul and Kyunggi-do. The Inventory of Parent and Peer Attachment scale developed by Armsden and Greenberg(1987) was used to assess the adolescents' psychological independence. The Psychological Separation Inventory scale developed by Hoffman(1984) was used to assess the adolescents' attachment to their mothers. The data were analyzed by descriptive statistics, two way ANOVAs, and Pearson's correlation analyses. In testing all hypotheses, .05 was used as the significance level in this study. The major findings of this study were as follows: 1. There was no difference in attachment to mothers in the terms of adolescents' grade or gender. 2. There were significant differences in psychological independence in terms of adolescents' grade and gender. On average, college students reported more psychological independence than high school students. However there was no significant difference in psychological independence between middle school students and college students. In terms of gender, boys reported more psychological independence than girls did. 3. There was a significant relationship between the adolescents' attachment to the mother and the adolescents' psychological independence. Adolescents' attachment to the mother was positively associated with conflictual independence (CI), but negatively associated with adolescents' functional independence (FI), attitudinal independence (AI), and emotional independence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.