본 연구는 외국어로서의 한국어 학습자를 위한 가치문화 교육 방안을 세우는 데 그 목적이 있다. 가치문화란 한 사회집단이 공유하는 믿음, 사고방식, 가치관 등과 같은 정신적인 요소로 인해 나타나는 모든 행동방식과 생활양식의 총체로 기존에 문화교육에 대한 주된 연구는 물질문화와 언어문화에 치우쳐, 가치문화의 항목 선정이나 내용이 명확하게 논의된 바가 없었다. 가치문화는 한국인의 언어양식, 행동방식과 사회현상을 한국인의 정신적인 요소에 바탕을 두는 것인 만큼, 학습자가 문화차이로 인해 느꼈을 오해나 갈등을 줄이고, 한국문화를 이해하는 ...
본 연구는 외국어로서의 한국어 학습자를 위한 가치문화 교육 방안을 세우는 데 그 목적이 있다. 가치문화란 한 사회집단이 공유하는 믿음, 사고방식, 가치관 등과 같은 정신적인 요소로 인해 나타나는 모든 행동방식과 생활양식의 총체로 기존에 문화교육에 대한 주된 연구는 물질문화와 언어문화에 치우쳐, 가치문화의 항목 선정이나 내용이 명확하게 논의된 바가 없었다. 가치문화는 한국인의 언어양식, 행동방식과 사회현상을 한국인의 정신적인 요소에 바탕을 두는 것인 만큼, 학습자가 문화차이로 인해 느꼈을 오해나 갈등을 줄이고, 한국문화를 이해하는 데 큰 도움이 될 것이다. 진정한 의사소통은 목표어 뿐만 아니라 목표어권 문화까지 이해했을 때 이루어진다. 이러한 점에서 가치문화의 교육은 객관적인 시각에서 문화의 차이를 인정하고 수용할 수 있게 함으로써 문화간 의사소통능력을 향상시켜 진정한 의사소통능력을 함양하는데 도움이 될 것이다.
Ⅰ장에서는 가치문화 교육에 대한 연구목적과 한국의 가치문화를 선정하고 분류하기 위한 연구대상을 밝히고 있다. 또한 연구 방법으로 근거에 바탕으로 두고 분석과 수정을 통해 이론을 정립하는 ‘근거 이론적 접근 방법’을 제시하였다.
Ⅱ장에서는 연구의 이론적 배경으로 먼저 문화간 의사소통의 개념과 연구분야 등을 기존학자의 연구를 바탕으로 정리하였다. 또한 한국어 교육에서의 문화교육이 어떻게 이루어졌는지, 문화교육의 목표와 내용, 방법을 중심으로 살펴보았다.
Ⅲ장에서는 한국의 가치문화를 선정하고 분류하기 위한 구체적인 연구로 가치문화를 보다 객관적인 시각에서 살피기 위해 한국어 교재와 외국인들이 기고한 신문칼럼내용을 분석하였다. 각 분석은 G.Hofsted와 E.T.Hall의 문화 분석 모델을 기준으로 하였으며, 이를 바탕으로 한국의 가치문화를 세분화시켜 범주화하였다.
Ⅳ장에서는 기존 학자들의 가치문화 분류와 내용을 살피고, Ⅲ장에서 연구된 가치문화를 학습자들이 얼마나 인지하고 있으며, 학습하고자 하는지에 대해 설문으로 인지도 및 요구도를 실시하였다. 이를 통해 한국 가치문화를 15가지 범주로 나누어 각 문화영역에 대한 세부내용을 서술하였다.
Ⅴ장에서는 앞서 논의한 가치문화를 실제 수업에 적용할 수 있는 교육 방안에 제시하였다. 사고방식이나 가치관이 드러나는 문화현상을 보여줘야 하는 만큼, 신문이나 사진과 같은 실자료와 드라마와 영화와 같은 영상자료를 통해 가치문화 교육의 예를 제시하고, 10주 한국어과정에서 특별과정의 문화수업으로 적용할 수 있도록 간단한 교수요목을 선정해 보았다.
본 연구는 외국어로서의 한국어 학습자를 위한 가치문화 교육 방안을 세우는 데 그 목적이 있다. 가치문화란 한 사회집단이 공유하는 믿음, 사고방식, 가치관 등과 같은 정신적인 요소로 인해 나타나는 모든 행동방식과 생활양식의 총체로 기존에 문화교육에 대한 주된 연구는 물질문화와 언어문화에 치우쳐, 가치문화의 항목 선정이나 내용이 명확하게 논의된 바가 없었다. 가치문화는 한국인의 언어양식, 행동방식과 사회현상을 한국인의 정신적인 요소에 바탕을 두는 것인 만큼, 학습자가 문화차이로 인해 느꼈을 오해나 갈등을 줄이고, 한국문화를 이해하는 데 큰 도움이 될 것이다. 진정한 의사소통은 목표어 뿐만 아니라 목표어권 문화까지 이해했을 때 이루어진다. 이러한 점에서 가치문화의 교육은 객관적인 시각에서 문화의 차이를 인정하고 수용할 수 있게 함으로써 문화간 의사소통능력을 향상시켜 진정한 의사소통능력을 함양하는데 도움이 될 것이다.
Ⅰ장에서는 가치문화 교육에 대한 연구목적과 한국의 가치문화를 선정하고 분류하기 위한 연구대상을 밝히고 있다. 또한 연구 방법으로 근거에 바탕으로 두고 분석과 수정을 통해 이론을 정립하는 ‘근거 이론적 접근 방법’을 제시하였다.
Ⅱ장에서는 연구의 이론적 배경으로 먼저 문화간 의사소통의 개념과 연구분야 등을 기존학자의 연구를 바탕으로 정리하였다. 또한 한국어 교육에서의 문화교육이 어떻게 이루어졌는지, 문화교육의 목표와 내용, 방법을 중심으로 살펴보았다.
Ⅲ장에서는 한국의 가치문화를 선정하고 분류하기 위한 구체적인 연구로 가치문화를 보다 객관적인 시각에서 살피기 위해 한국어 교재와 외국인들이 기고한 신문칼럼내용을 분석하였다. 각 분석은 G.Hofsted와 E.T.Hall의 문화 분석 모델을 기준으로 하였으며, 이를 바탕으로 한국의 가치문화를 세분화시켜 범주화하였다.
Ⅳ장에서는 기존 학자들의 가치문화 분류와 내용을 살피고, Ⅲ장에서 연구된 가치문화를 학습자들이 얼마나 인지하고 있으며, 학습하고자 하는지에 대해 설문으로 인지도 및 요구도를 실시하였다. 이를 통해 한국 가치문화를 15가지 범주로 나누어 각 문화영역에 대한 세부내용을 서술하였다.
Ⅴ장에서는 앞서 논의한 가치문화를 실제 수업에 적용할 수 있는 교육 방안에 제시하였다. 사고방식이나 가치관이 드러나는 문화현상을 보여줘야 하는 만큼, 신문이나 사진과 같은 실자료와 드라마와 영화와 같은 영상자료를 통해 가치문화 교육의 예를 제시하고, 10주 한국어과정에서 특별과정의 문화수업으로 적용할 수 있도록 간단한 교수요목을 선정해 보았다.
The purpose of the study was to set up an educational plan of value culture for learners of Korean language as a foreign language. Value culture is all of behavior methods and living styles appeared by mental elements as belief, thought method and values which a social group shares and the existing ...
The purpose of the study was to set up an educational plan of value culture for learners of Korean language as a foreign language. Value culture is all of behavior methods and living styles appeared by mental elements as belief, thought method and values which a social group shares and the existing main studies on education of culture were inclined to material culture and language culture. Thus, they have never made a definite discussion on item selection or contents of the value culture. The value culture will give a great deal of helps to the learners in decreasing their misunderstanding or conflict by cultural difference and for their understanding about Korean culture since it bases language style, behavior method and social phenomena of Koreans on their mental elements. A true communication is realized when the learners understand culture of nations with their target languages as well as their target languages. In such a point, education of value culture will give the learners a help in raising their true communication abilities among various kinds of culture by making them recognize and understand differences of culture in an objective point of view.
In chapterⅠ, the study made its objects clear to select and classify its purpose for education of the value culture and the value culture of Korea. Also, the study proposed 'Grounded Theory' setting up theory through analysis and amendment on the basis of ground for its method.
In chapterⅡ,the study arranged concept of communication in culture and its fields on the basis of the existing studies of scholars in advance as its theoretical background. Also, the study examined how culture education in education of Korean language was composed on the focus of targets, contents and methods of culture education.
In chapter Ⅲ, as a concrete study to select and classify the value culture of Korea, the study analyzed teaching materials of Korean language and contents of newspapers' columns written by foreigners to examine the value culture in more objective point of view. The study had a model of culture analysis by G.Hofstede and E.T.Hall in each analysis as a standard and made a category by subdividing the value culture of Korea on the basis of that.
In chapter Ⅳ, the study examined classification and contents of value culture by the existing scholars. Also, the study examined recognition and demand in questionnaire about how much the learners recognized the value culture studied in chapter Ⅲ and how they learned it. Though that, the study described minute contents about each culture field by dividing the value culture of Korea into 15 kind of categories.
In chapterⅤ, the study proposed educational plans to apply the above-mentioned value culture to lessons in reality. The study proposed education of the value culture through real data as newspapers and pictures and image data as dramas and movies and its examples since the study should show culture phenomena including thought method and values, and the study selected a simple curriculum to apply to culture lessons of special courses in the course of Korean language for 10 weeks.
The purpose of the study was to set up an educational plan of value culture for learners of Korean language as a foreign language. Value culture is all of behavior methods and living styles appeared by mental elements as belief, thought method and values which a social group shares and the existing main studies on education of culture were inclined to material culture and language culture. Thus, they have never made a definite discussion on item selection or contents of the value culture. The value culture will give a great deal of helps to the learners in decreasing their misunderstanding or conflict by cultural difference and for their understanding about Korean culture since it bases language style, behavior method and social phenomena of Koreans on their mental elements. A true communication is realized when the learners understand culture of nations with their target languages as well as their target languages. In such a point, education of value culture will give the learners a help in raising their true communication abilities among various kinds of culture by making them recognize and understand differences of culture in an objective point of view.
In chapterⅠ, the study made its objects clear to select and classify its purpose for education of the value culture and the value culture of Korea. Also, the study proposed 'Grounded Theory' setting up theory through analysis and amendment on the basis of ground for its method.
In chapterⅡ,the study arranged concept of communication in culture and its fields on the basis of the existing studies of scholars in advance as its theoretical background. Also, the study examined how culture education in education of Korean language was composed on the focus of targets, contents and methods of culture education.
In chapter Ⅲ, as a concrete study to select and classify the value culture of Korea, the study analyzed teaching materials of Korean language and contents of newspapers' columns written by foreigners to examine the value culture in more objective point of view. The study had a model of culture analysis by G.Hofstede and E.T.Hall in each analysis as a standard and made a category by subdividing the value culture of Korea on the basis of that.
In chapter Ⅳ, the study examined classification and contents of value culture by the existing scholars. Also, the study examined recognition and demand in questionnaire about how much the learners recognized the value culture studied in chapter Ⅲ and how they learned it. Though that, the study described minute contents about each culture field by dividing the value culture of Korea into 15 kind of categories.
In chapterⅤ, the study proposed educational plans to apply the above-mentioned value culture to lessons in reality. The study proposed education of the value culture through real data as newspapers and pictures and image data as dramas and movies and its examples since the study should show culture phenomena including thought method and values, and the study selected a simple curriculum to apply to culture lessons of special courses in the course of Korean language for 10 weeks.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.