인간이 의사소통 하는데 가장 중요한 수단은 언어이다. 제 2언어 학습의 궁극적인 목표는 언어의 네 가지 기능을 의사소통적 상황에서 능숙하게 수행하는 것이다. 의사소통이란 이해를 통해 언어적 정보를 내재화하고, 그 언어적 정보로 유의미한 표현을 하는 상호작용이다. 따라서 언어를 이용한 의사소통은 크게 이해 행위와 표현 행위로 구별한다. 이해란 상대방의 의사를 받아들이는 것이고, 표현이란 자신의 의사를 전달하는 것이다. 따라서 이해라고 함은 음성 언어를 매개로 하여 정보를 얻고 처리하는 과정인 듣기와, 문자 언어를 매개로 하여 정보를 얻고 처리하는 과정인 읽기 과정이다. 즉 언어는 이해 처리 과정과 표현 활동과의 순환적인 과정으로 의사소통 활동을 만들어 낸다. 따라서 성공적인 의사소통을 위해서는 효과적으로 이해하는 듣기 능력의 역할이 아주 크다. 의사소통 상황에서의 듣기는 더 이상 일방향의 소극적인 입력이 아니라, 의사소통의 한편을 담당함으로써 대화에 참여하여 담화를 구성하는, 중요한 축이 된다. 따라서 원활하고 효과적인 의사소통을 위한 듣기 기술을 가르치고 학습할 필요가 있다. 그리고 학습자는 학습자 자신의 필요와 목적에 따라 전략적이고 능동적인 듣기를 할 수 있어야 한다. 최근 한국어 교육이 활발해짐에 따라 외국인 유학생들의 수도 점차 늘고 있고, 그들의 학습 목적도 다양해졌다. 대부분의 외국인 유학생들은 대학이나 대학원에 진학하여 학문을 하려는 목적으로 한국어를 학습한다. 그러나 대학이나 대학원에 진학한 외국인 유학생들은 한국어 교육기관에서 최소 4급 이상을 이수한 학습자임에도 불구하고, 학부 강의를 들을 때 많은 어려움을 겪고 있다. 이에 본고에서는 대학에 입학한 외국인 유학생들이 강의 듣기 능력을 향상시킬 수 있는 전략에 대해 고찰했다. 본 논문의 구성은 다음과 같다. Ⅰ장에서는 연구의 목적과 대상을 밝히고 듣기와 관련된 기존의 연구들을 교수법에 대한 논의, 교재에 대한 논의, 듣기의 평가에 대한 논의로 구분하여 검토했다. 한국어 듣기에 대한 대부분의 선행 연구 연구는 일반 목적의 한국어 교재 및 교수법 측면에 머물렀고, 포괄적인 내용이 많이 다루어졌다. 학문 목적의 한국어에 대한 연구는 요즘 새롭게 급부상하는 연구 주제로서 읽기나 쓰기 기능에 대한 논의는 활발한데 반해, 학문목적 한국어의 듣기에 대한 연구는 그 수가 현저히 적었다. 따라서 이 장에서는 학문 목적 한국어 듣기에 대한 기존의 연구 내용에 대해 구체적으로 알아보고 필자의 견해와 비교하여 유학생들을 대상으로 강의 듣기 능력을 향상 시킬 수 있는 강의 듣기 전략 방안이 무엇인지 살펴보기로 하였다. Ⅱ장에서는 강의 듣기 전략 방안에 대한 연구를 하고자 하는 본고의 목적을 위해 두 가지 이론적인 내용을 다루었다. 첫째, 일반 목적 듣기 교육에 관하여 듣기의 개념 정의와 듣기 능력은 무엇인지도 함께 살펴보았다. 또 기존의 듣기에 관한 연구물들을 검토하고 듣기에 대한 전반적인 이론과 듣기와 관련한 ...
인간이 의사소통 하는데 가장 중요한 수단은 언어이다. 제 2언어 학습의 궁극적인 목표는 언어의 네 가지 기능을 의사소통적 상황에서 능숙하게 수행하는 것이다. 의사소통이란 이해를 통해 언어적 정보를 내재화하고, 그 언어적 정보로 유의미한 표현을 하는 상호작용이다. 따라서 언어를 이용한 의사소통은 크게 이해 행위와 표현 행위로 구별한다. 이해란 상대방의 의사를 받아들이는 것이고, 표현이란 자신의 의사를 전달하는 것이다. 따라서 이해라고 함은 음성 언어를 매개로 하여 정보를 얻고 처리하는 과정인 듣기와, 문자 언어를 매개로 하여 정보를 얻고 처리하는 과정인 읽기 과정이다. 즉 언어는 이해 처리 과정과 표현 활동과의 순환적인 과정으로 의사소통 활동을 만들어 낸다. 따라서 성공적인 의사소통을 위해서는 효과적으로 이해하는 듣기 능력의 역할이 아주 크다. 의사소통 상황에서의 듣기는 더 이상 일방향의 소극적인 입력이 아니라, 의사소통의 한편을 담당함으로써 대화에 참여하여 담화를 구성하는, 중요한 축이 된다. 따라서 원활하고 효과적인 의사소통을 위한 듣기 기술을 가르치고 학습할 필요가 있다. 그리고 학습자는 학습자 자신의 필요와 목적에 따라 전략적이고 능동적인 듣기를 할 수 있어야 한다. 최근 한국어 교육이 활발해짐에 따라 외국인 유학생들의 수도 점차 늘고 있고, 그들의 학습 목적도 다양해졌다. 대부분의 외국인 유학생들은 대학이나 대학원에 진학하여 학문을 하려는 목적으로 한국어를 학습한다. 그러나 대학이나 대학원에 진학한 외국인 유학생들은 한국어 교육기관에서 최소 4급 이상을 이수한 학습자임에도 불구하고, 학부 강의를 들을 때 많은 어려움을 겪고 있다. 이에 본고에서는 대학에 입학한 외국인 유학생들이 강의 듣기 능력을 향상시킬 수 있는 전략에 대해 고찰했다. 본 논문의 구성은 다음과 같다. Ⅰ장에서는 연구의 목적과 대상을 밝히고 듣기와 관련된 기존의 연구들을 교수법에 대한 논의, 교재에 대한 논의, 듣기의 평가에 대한 논의로 구분하여 검토했다. 한국어 듣기에 대한 대부분의 선행 연구 연구는 일반 목적의 한국어 교재 및 교수법 측면에 머물렀고, 포괄적인 내용이 많이 다루어졌다. 학문 목적의 한국어에 대한 연구는 요즘 새롭게 급부상하는 연구 주제로서 읽기나 쓰기 기능에 대한 논의는 활발한데 반해, 학문목적 한국어의 듣기에 대한 연구는 그 수가 현저히 적었다. 따라서 이 장에서는 학문 목적 한국어 듣기에 대한 기존의 연구 내용에 대해 구체적으로 알아보고 필자의 견해와 비교하여 유학생들을 대상으로 강의 듣기 능력을 향상 시킬 수 있는 강의 듣기 전략 방안이 무엇인지 살펴보기로 하였다. Ⅱ장에서는 강의 듣기 전략 방안에 대한 연구를 하고자 하는 본고의 목적을 위해 두 가지 이론적인 내용을 다루었다. 첫째, 일반 목적 듣기 교육에 관하여 듣기의 개념 정의와 듣기 능력은 무엇인지도 함께 살펴보았다. 또 기존의 듣기에 관한 연구물들을 검토하고 듣기에 대한 전반적인 이론과 듣기와 관련한 스키마 이론에 대해서도 확인하였다. 그리고 한국어 듣기 교육의 원리가 무엇인지 살펴보았다. 둘째, 학문 목적의 듣기 교육에 관련한 이론과 함께 듣기 전략에 대한 개념과 의미를 살펴보고 수업과 관련하여 이론적인 근거를 확인하였다. Ⅲ장에서는 강의 유형을 분석하기 위해서 심층 면접의 방법으로 조사를 실시하였다. 면접 대상은 대전· 충남지역의 대학교에서 경영학부 전공과 관련한 과목을 가르치고 있는 전공 교수자로 설정하였다. 본고에서는 학문목적 학습자들의 대다수가 경영학이나 무역학을 전공하고자 경상 계열로 진학하는 현실을 반영하여, 경영학과에서의 강의 유형이 어떤 것들이 있으며 그 유형별로 어떠한 전략들이 요구되어지는지 살펴보았다. 우선, 면접 대상 교수들의 수업을 1시간 이상 직접 청강한 후에 교수들의 면접을 병행하여 자료를 수집하였다. 이 자료 분석의 결과를 토대로 경영학부 전공과 관련한 강의 듣기 전략 방안을 개발하는 근거를 마련하였다. Ⅳ장에서는 3장의 논의를 바탕으로 학문 목적의 강의 듣기 전략을 제시하였다. 대학 교육 과정에 필요한 전략 중심의 강의 듣기 전략을 먼저 제시하였다. 전략은 강의 유형별 특징을 듣기 전략으로 활용할 수 있도록 하는 강의 듣기 전략 방안을 강의 듣기 전, 강의 듣기 중, 강의 듣기 후 단계로 구분하여 제시하였다. Ⅴ장에서는 종합적으로 논의의 내용에 대해 정리해보면서 본 연구의 의의를 밝히고 연구의 논리 전개에 있어서의 부족한 점과 향후 과제 등에 대해 밝혔다. 본 연구는 학문 목적으로 한국어를 공부하는 유학생들에게 효과적인 강의 듣기 전략을 활용하여 대학 수학에 꼭 필요한 강의 듣기 능력 향상에 영향을 미친다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다.
인간이 의사소통 하는데 가장 중요한 수단은 언어이다. 제 2언어 학습의 궁극적인 목표는 언어의 네 가지 기능을 의사소통적 상황에서 능숙하게 수행하는 것이다. 의사소통이란 이해를 통해 언어적 정보를 내재화하고, 그 언어적 정보로 유의미한 표현을 하는 상호작용이다. 따라서 언어를 이용한 의사소통은 크게 이해 행위와 표현 행위로 구별한다. 이해란 상대방의 의사를 받아들이는 것이고, 표현이란 자신의 의사를 전달하는 것이다. 따라서 이해라고 함은 음성 언어를 매개로 하여 정보를 얻고 처리하는 과정인 듣기와, 문자 언어를 매개로 하여 정보를 얻고 처리하는 과정인 읽기 과정이다. 즉 언어는 이해 처리 과정과 표현 활동과의 순환적인 과정으로 의사소통 활동을 만들어 낸다. 따라서 성공적인 의사소통을 위해서는 효과적으로 이해하는 듣기 능력의 역할이 아주 크다. 의사소통 상황에서의 듣기는 더 이상 일방향의 소극적인 입력이 아니라, 의사소통의 한편을 담당함으로써 대화에 참여하여 담화를 구성하는, 중요한 축이 된다. 따라서 원활하고 효과적인 의사소통을 위한 듣기 기술을 가르치고 학습할 필요가 있다. 그리고 학습자는 학습자 자신의 필요와 목적에 따라 전략적이고 능동적인 듣기를 할 수 있어야 한다. 최근 한국어 교육이 활발해짐에 따라 외국인 유학생들의 수도 점차 늘고 있고, 그들의 학습 목적도 다양해졌다. 대부분의 외국인 유학생들은 대학이나 대학원에 진학하여 학문을 하려는 목적으로 한국어를 학습한다. 그러나 대학이나 대학원에 진학한 외국인 유학생들은 한국어 교육기관에서 최소 4급 이상을 이수한 학습자임에도 불구하고, 학부 강의를 들을 때 많은 어려움을 겪고 있다. 이에 본고에서는 대학에 입학한 외국인 유학생들이 강의 듣기 능력을 향상시킬 수 있는 전략에 대해 고찰했다. 본 논문의 구성은 다음과 같다. Ⅰ장에서는 연구의 목적과 대상을 밝히고 듣기와 관련된 기존의 연구들을 교수법에 대한 논의, 교재에 대한 논의, 듣기의 평가에 대한 논의로 구분하여 검토했다. 한국어 듣기에 대한 대부분의 선행 연구 연구는 일반 목적의 한국어 교재 및 교수법 측면에 머물렀고, 포괄적인 내용이 많이 다루어졌다. 학문 목적의 한국어에 대한 연구는 요즘 새롭게 급부상하는 연구 주제로서 읽기나 쓰기 기능에 대한 논의는 활발한데 반해, 학문목적 한국어의 듣기에 대한 연구는 그 수가 현저히 적었다. 따라서 이 장에서는 학문 목적 한국어 듣기에 대한 기존의 연구 내용에 대해 구체적으로 알아보고 필자의 견해와 비교하여 유학생들을 대상으로 강의 듣기 능력을 향상 시킬 수 있는 강의 듣기 전략 방안이 무엇인지 살펴보기로 하였다. Ⅱ장에서는 강의 듣기 전략 방안에 대한 연구를 하고자 하는 본고의 목적을 위해 두 가지 이론적인 내용을 다루었다. 첫째, 일반 목적 듣기 교육에 관하여 듣기의 개념 정의와 듣기 능력은 무엇인지도 함께 살펴보았다. 또 기존의 듣기에 관한 연구물들을 검토하고 듣기에 대한 전반적인 이론과 듣기와 관련한 스키마 이론에 대해서도 확인하였다. 그리고 한국어 듣기 교육의 원리가 무엇인지 살펴보았다. 둘째, 학문 목적의 듣기 교육에 관련한 이론과 함께 듣기 전략에 대한 개념과 의미를 살펴보고 수업과 관련하여 이론적인 근거를 확인하였다. Ⅲ장에서는 강의 유형을 분석하기 위해서 심층 면접의 방법으로 조사를 실시하였다. 면접 대상은 대전· 충남지역의 대학교에서 경영학부 전공과 관련한 과목을 가르치고 있는 전공 교수자로 설정하였다. 본고에서는 학문목적 학습자들의 대다수가 경영학이나 무역학을 전공하고자 경상 계열로 진학하는 현실을 반영하여, 경영학과에서의 강의 유형이 어떤 것들이 있으며 그 유형별로 어떠한 전략들이 요구되어지는지 살펴보았다. 우선, 면접 대상 교수들의 수업을 1시간 이상 직접 청강한 후에 교수들의 면접을 병행하여 자료를 수집하였다. 이 자료 분석의 결과를 토대로 경영학부 전공과 관련한 강의 듣기 전략 방안을 개발하는 근거를 마련하였다. Ⅳ장에서는 3장의 논의를 바탕으로 학문 목적의 강의 듣기 전략을 제시하였다. 대학 교육 과정에 필요한 전략 중심의 강의 듣기 전략을 먼저 제시하였다. 전략은 강의 유형별 특징을 듣기 전략으로 활용할 수 있도록 하는 강의 듣기 전략 방안을 강의 듣기 전, 강의 듣기 중, 강의 듣기 후 단계로 구분하여 제시하였다. Ⅴ장에서는 종합적으로 논의의 내용에 대해 정리해보면서 본 연구의 의의를 밝히고 연구의 논리 전개에 있어서의 부족한 점과 향후 과제 등에 대해 밝혔다. 본 연구는 학문 목적으로 한국어를 공부하는 유학생들에게 효과적인 강의 듣기 전략을 활용하여 대학 수학에 꼭 필요한 강의 듣기 능력 향상에 영향을 미친다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다.
The most important means in a man's communication is a language. The ultimate goal to learn the second language is to skillfully perform the four functions in a language in a situation of communication. The communication is an interactive action to receive the linguistic information through an under...
The most important means in a man's communication is a language. The ultimate goal to learn the second language is to skillfully perform the four functions in a language in a situation of communication. The communication is an interactive action to receive the linguistic information through an understanding and to make a meaningful expression with such a linguistic information. Subsequently, the communication using a language is largel Recently, as the education of Korean language gets active, the number of foreign students is gradually increasing. And their purpose of learning has been diversified. Most foreign students learn the Korean language for the purpose of entering the university or graduate school with an academic aim. However, despite the fact that foreign students who entered the university or graduate school are the ones who completed the minimum level 4 or above in a Korean language institution, they have had many difficulties in listening to undergraduate lectures. In this regard, this paper provided of strategic education to enhance a lecture listening ability of foreign students who entered the university. The formation of this thesis is as follows: Chapter Ⅰ described the purpose and target of research and reviewed the existing studies relating to listening by dividing them into a discussion on teaching methodology, discussion on textbook, and discussion on evaluation of listening. The number of prior researches on Korean listening was noticeably less than the one of research on reading or writing. In addition, most researches remained in the aspect of Korean textbook and methodology for an ordinary purpose. In most cases, the comprehensive content was mostly handled. Although the study on Korean for academic purpose is a research topic on a recently rapid increase and the discussion on reading or writing function has been actively made, the number of research on listening to academic-purpose Korean language is considerably few. In this chapter, the author examined the details on existing studies regarding the listening to academic-purpose Korean language and reviewed the method of lecture listening strategy to improve the lecture listening ability for foreign students by comparing with the author's opinion. Chapter Ⅱ dealt with two theories for the purpose of this thesis to study the method of lecture listening strategy. Firstly, it reviewed the definition of a concept for listening regarding the listening education for an ordinary aim as well as the definition of the listening ability. Moreover, it reviewed the research materials on existing listening and confirmed the general theory on listening and Schema Theory relating to listening. And it examined the principle of listening education regarding Korean language. Secondly, it studied the concept and meaning of listening strategy as well as the theory on listening education for academic purpose and confirmed the theoretical basis relating to classes. In Chapter Ⅲ, a survey was implemented as a method of in-depth interview to analyze a lecture type. The subject for interview was set as specialized teachers who taught the courses relating to Business Administration in universities of Daejon and Chungcheongnam-do. This thesis reflected the reality that most learners of academic purpose wanted to study the Business and Commerce field to major in Business Administration or Trade and reviewed the lecture type in Business Administration Department and the required strategies per type. First of all, after directly auditing classes of professors subject to an interview for more than 1 hour, the author collected the data by conducting the interview on professors. Based on the result of such data analysis, the author prepared the basis to develop a means to lecture listening strategy relating to Business Administration major. Chapter Ⅳ suggested a means to educate the lecture listening strategy of academic purpose based on the discussion in Chapter III. Firstly, it provided the method to educate lecture listening strategy with a focus on strategy necessary for university curriculum. In terms of the inherent strategy, the author divided the lecture listening strategic method to utilize the characteristic per lecture type as a listening strategy into the stages of before listening to a lecture, during the listening, and after the listening and thus proposed the relevant strategic method. Chapter Ⅴ comprehensively summarized the discussions and described the meaning of this study as well as insufficient points in terms of developing a logic in research and future assignment, etc. The significance of this study can be found in the fact that it has an effect on improvement of lecture listening ability essential to University mathematics by utilizing the effective lecture listening strategy for foreign students who study Korean language for academic purpose.
The most important means in a man's communication is a language. The ultimate goal to learn the second language is to skillfully perform the four functions in a language in a situation of communication. The communication is an interactive action to receive the linguistic information through an understanding and to make a meaningful expression with such a linguistic information. Subsequently, the communication using a language is largel Recently, as the education of Korean language gets active, the number of foreign students is gradually increasing. And their purpose of learning has been diversified. Most foreign students learn the Korean language for the purpose of entering the university or graduate school with an academic aim. However, despite the fact that foreign students who entered the university or graduate school are the ones who completed the minimum level 4 or above in a Korean language institution, they have had many difficulties in listening to undergraduate lectures. In this regard, this paper provided of strategic education to enhance a lecture listening ability of foreign students who entered the university. The formation of this thesis is as follows: Chapter Ⅰ described the purpose and target of research and reviewed the existing studies relating to listening by dividing them into a discussion on teaching methodology, discussion on textbook, and discussion on evaluation of listening. The number of prior researches on Korean listening was noticeably less than the one of research on reading or writing. In addition, most researches remained in the aspect of Korean textbook and methodology for an ordinary purpose. In most cases, the comprehensive content was mostly handled. Although the study on Korean for academic purpose is a research topic on a recently rapid increase and the discussion on reading or writing function has been actively made, the number of research on listening to academic-purpose Korean language is considerably few. In this chapter, the author examined the details on existing studies regarding the listening to academic-purpose Korean language and reviewed the method of lecture listening strategy to improve the lecture listening ability for foreign students by comparing with the author's opinion. Chapter Ⅱ dealt with two theories for the purpose of this thesis to study the method of lecture listening strategy. Firstly, it reviewed the definition of a concept for listening regarding the listening education for an ordinary aim as well as the definition of the listening ability. Moreover, it reviewed the research materials on existing listening and confirmed the general theory on listening and Schema Theory relating to listening. And it examined the principle of listening education regarding Korean language. Secondly, it studied the concept and meaning of listening strategy as well as the theory on listening education for academic purpose and confirmed the theoretical basis relating to classes. In Chapter Ⅲ, a survey was implemented as a method of in-depth interview to analyze a lecture type. The subject for interview was set as specialized teachers who taught the courses relating to Business Administration in universities of Daejon and Chungcheongnam-do. This thesis reflected the reality that most learners of academic purpose wanted to study the Business and Commerce field to major in Business Administration or Trade and reviewed the lecture type in Business Administration Department and the required strategies per type. First of all, after directly auditing classes of professors subject to an interview for more than 1 hour, the author collected the data by conducting the interview on professors. Based on the result of such data analysis, the author prepared the basis to develop a means to lecture listening strategy relating to Business Administration major. Chapter Ⅳ suggested a means to educate the lecture listening strategy of academic purpose based on the discussion in Chapter III. Firstly, it provided the method to educate lecture listening strategy with a focus on strategy necessary for university curriculum. In terms of the inherent strategy, the author divided the lecture listening strategic method to utilize the characteristic per lecture type as a listening strategy into the stages of before listening to a lecture, during the listening, and after the listening and thus proposed the relevant strategic method. Chapter Ⅴ comprehensively summarized the discussions and described the meaning of this study as well as insufficient points in terms of developing a logic in research and future assignment, etc. The significance of this study can be found in the fact that it has an effect on improvement of lecture listening ability essential to University mathematics by utilizing the effective lecture listening strategy for foreign students who study Korean language for academic purpose.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.