본 연구는 언어경험 접근법을 통한 유아의 읽기와 쓰기의 변화의 의미를 연구하고자 하였으며 구체적으로 언어경험 접근법을 통한 유아의 읽기 및 쓰기 양상을 기술하고자 하였다. 본 연구는 경남 C시의 읍 소재지에 위치한 B초등학교 병설유치원 만5세 4명, 만4세 3명을 선정하여 실시하였다. 연구기간은 9월 2주부터 11월 5주까지 주1회 총 12회에 걸쳐 이루어졌다. 연구자는 교사 관찰, 언어적 장면과 상황을 녹화한 비디오 자료, 비디오 전사자료, 유아들의 표상활동자료 등을 활용하여 면밀히 관찰·기록하였다. 본 연구의 자료 분석은 수집된 유아 작품, 비디오 녹화분석, 그리고 교사 관찰지 등의 분석으로 이루어졌으며 분석으로 전사화 과정을 거쳐 유아들의 읽기·쓰기 활동을 의미 단위 중 유사한 것끼리 범주화하고 다시 범주화된 것 중 유사 주제군을 분류하여 주제화 하였다. 이와 같은 ...
본 연구는 언어경험 접근법을 통한 유아의 읽기와 쓰기의 변화의 의미를 연구하고자 하였으며 구체적으로 언어경험 접근법을 통한 유아의 읽기 및 쓰기 양상을 기술하고자 하였다. 본 연구는 경남 C시의 읍 소재지에 위치한 B초등학교 병설유치원 만5세 4명, 만4세 3명을 선정하여 실시하였다. 연구기간은 9월 2주부터 11월 5주까지 주1회 총 12회에 걸쳐 이루어졌다. 연구자는 교사 관찰, 언어적 장면과 상황을 녹화한 비디오 자료, 비디오 전사자료, 유아들의 표상활동자료 등을 활용하여 면밀히 관찰·기록하였다. 본 연구의 자료 분석은 수집된 유아 작품, 비디오 녹화분석, 그리고 교사 관찰지 등의 분석으로 이루어졌으며 분석으로 전사화 과정을 거쳐 유아들의 읽기·쓰기 활동을 의미 단위 중 유사한 것끼리 범주화하고 다시 범주화된 것 중 유사 주제군을 분류하여 주제화 하였다. 이와 같은 질적 연구 결과의 객관성과 타당성을 검증하고자 수집의 다양한 방법 고용 다중 관찰자 분석(multi-observer analysis), 심층기술(think description)등을 사용하였다(Lincoln & Guba, 1991). 본 연구에 의거 언어경험 접근법을 통한 유아의 읽기·쓰기의 양상에 관한 구체적 결과(concrete results) 및 논의(discussion)는 다음과 같다. 첫째, 유아들은 언어 경험을 바탕으로 나름대로 의미를 부여하거나 글쓰기로 연결하거나 하여 적극적인 읽기 활동에 참여하였다. 둘째, 유아들은 자신이 관심 있어 하는 책이나 인쇄물을 대상으로 혼자 읽기를 하였다. 초보적 단계의 유아는 단어나 문장을 만들어 가며 읽었고, 실험적 단계의 유아들은 큰소리로 분명하게 읽었다. 셋째, 언어경험 후, 유아들은 자신이 만든 책을 집에 가져가서 가족에게 경험을 설명하면서 개별 읽기 수준에 맞는 진정한 읽기를 경험했다. 또한 자신이 글을 읽을 줄 아는 사람이라는 것을 확인 할 수 있는 좋은 기회가 되었다. 넷째, 유아들의 쓰기 활동물은 관찰 대상의 사전적 지식을 전달하는 그림과 이에 대한 정보와 느낌을 언어로 표현하는 형태로 구성되었다. 다섯째, 협력적 쓰기에서는 실험적 단계에 있는 유아가 초보적 단계에 있는 유아에게 글자를 가르쳐 주거나 써 주는 모습을 관찰할 수 있었다. 아직 쓰기가 안 되는 유아는 쓰기가 잘 되는 유아에게 물어 보기도 하고 적어 주면 보고 쓰기도 하면서 글자를 알아가는 과정을 볼 수 있었다.
본 연구는 언어경험 접근법을 통한 유아의 읽기와 쓰기의 변화의 의미를 연구하고자 하였으며 구체적으로 언어경험 접근법을 통한 유아의 읽기 및 쓰기 양상을 기술하고자 하였다. 본 연구는 경남 C시의 읍 소재지에 위치한 B초등학교 병설유치원 만5세 4명, 만4세 3명을 선정하여 실시하였다. 연구기간은 9월 2주부터 11월 5주까지 주1회 총 12회에 걸쳐 이루어졌다. 연구자는 교사 관찰, 언어적 장면과 상황을 녹화한 비디오 자료, 비디오 전사자료, 유아들의 표상활동자료 등을 활용하여 면밀히 관찰·기록하였다. 본 연구의 자료 분석은 수집된 유아 작품, 비디오 녹화분석, 그리고 교사 관찰지 등의 분석으로 이루어졌으며 분석으로 전사화 과정을 거쳐 유아들의 읽기·쓰기 활동을 의미 단위 중 유사한 것끼리 범주화하고 다시 범주화된 것 중 유사 주제군을 분류하여 주제화 하였다. 이와 같은 질적 연구 결과의 객관성과 타당성을 검증하고자 수집의 다양한 방법 고용 다중 관찰자 분석(multi-observer analysis), 심층기술(think description)등을 사용하였다(Lincoln & Guba, 1991). 본 연구에 의거 언어경험 접근법을 통한 유아의 읽기·쓰기의 양상에 관한 구체적 결과(concrete results) 및 논의(discussion)는 다음과 같다. 첫째, 유아들은 언어 경험을 바탕으로 나름대로 의미를 부여하거나 글쓰기로 연결하거나 하여 적극적인 읽기 활동에 참여하였다. 둘째, 유아들은 자신이 관심 있어 하는 책이나 인쇄물을 대상으로 혼자 읽기를 하였다. 초보적 단계의 유아는 단어나 문장을 만들어 가며 읽었고, 실험적 단계의 유아들은 큰소리로 분명하게 읽었다. 셋째, 언어경험 후, 유아들은 자신이 만든 책을 집에 가져가서 가족에게 경험을 설명하면서 개별 읽기 수준에 맞는 진정한 읽기를 경험했다. 또한 자신이 글을 읽을 줄 아는 사람이라는 것을 확인 할 수 있는 좋은 기회가 되었다. 넷째, 유아들의 쓰기 활동물은 관찰 대상의 사전적 지식을 전달하는 그림과 이에 대한 정보와 느낌을 언어로 표현하는 형태로 구성되었다. 다섯째, 협력적 쓰기에서는 실험적 단계에 있는 유아가 초보적 단계에 있는 유아에게 글자를 가르쳐 주거나 써 주는 모습을 관찰할 수 있었다. 아직 쓰기가 안 되는 유아는 쓰기가 잘 되는 유아에게 물어 보기도 하고 적어 주면 보고 쓰기도 하면서 글자를 알아가는 과정을 볼 수 있었다.
The study has the purpose to study the meaning of change of child's reading and writing through language experience approach. Specifically, it tried to describe the aspect of child's reading and writing through language experience approach. For the study, 4 five-year-old children and 3 four-year...
The study has the purpose to study the meaning of change of child's reading and writing through language experience approach. Specifically, it tried to describe the aspect of child's reading and writing through language experience approach. For the study, 4 five-year-old children and 3 four-year-children of the kindergarten annexed to B elementary school located in C City, Gyeongnam were selected as targets. The 12 times of study were performed once a week from the 2nd week of September to the 5th week of September. Researcher observed and recorded in detail by using teacher's observation, video material recording linguistic scene and situation, video transcription and child's representational activity data. The study data analysis consisted of collected child's work, video recording analysis and teacher's observation record analysis. Through the transcription process, child's similar reading and writing activities were categorized and the categorized things were the matized by classifying into similar theme groups. In order to validate objectivity and appropriateness of qualitative study, various collection methods, multi-observer analysis and think description were used.(Lincoln & Guba, 1991). The concrete result and discussion about the aspect of child's reading and writing through language experience approach are as follows. First, child endowed meaning, connected it to writing and participated in the active reading activity on the foundation of language experience. Second, child read the interested books or printed matters a lone. The child in the beginning step read them while making word or sentence and the child in the experimental step read them loudly and clearly. Third, after the language experience, child brought own-made book to home and experienced real reading, which was suitable for individual level, while explaining the experience to family members. It also became the good opportunity for child to confirm that he could read. Fourth, child's writing materials consisted of the picture delivering object's preliminary knowledge and form expressing its information and feeling as language. Fifth, in the cooperative writing, it was possible to observe the figure that the child in the experimental step thaught or wrote letter for the child in the beginning step. It was possible to see the process to know letter, which the child that did not know how to write asked the child that knows how to write and wrote by himself by seeing the written letter.
The study has the purpose to study the meaning of change of child's reading and writing through language experience approach. Specifically, it tried to describe the aspect of child's reading and writing through language experience approach. For the study, 4 five-year-old children and 3 four-year-children of the kindergarten annexed to B elementary school located in C City, Gyeongnam were selected as targets. The 12 times of study were performed once a week from the 2nd week of September to the 5th week of September. Researcher observed and recorded in detail by using teacher's observation, video material recording linguistic scene and situation, video transcription and child's representational activity data. The study data analysis consisted of collected child's work, video recording analysis and teacher's observation record analysis. Through the transcription process, child's similar reading and writing activities were categorized and the categorized things were the matized by classifying into similar theme groups. In order to validate objectivity and appropriateness of qualitative study, various collection methods, multi-observer analysis and think description were used.(Lincoln & Guba, 1991). The concrete result and discussion about the aspect of child's reading and writing through language experience approach are as follows. First, child endowed meaning, connected it to writing and participated in the active reading activity on the foundation of language experience. Second, child read the interested books or printed matters a lone. The child in the beginning step read them while making word or sentence and the child in the experimental step read them loudly and clearly. Third, after the language experience, child brought own-made book to home and experienced real reading, which was suitable for individual level, while explaining the experience to family members. It also became the good opportunity for child to confirm that he could read. Fourth, child's writing materials consisted of the picture delivering object's preliminary knowledge and form expressing its information and feeling as language. Fifth, in the cooperative writing, it was possible to observe the figure that the child in the experimental step thaught or wrote letter for the child in the beginning step. It was possible to see the process to know letter, which the child that did not know how to write asked the child that knows how to write and wrote by himself by seeing the written letter.
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