명명하기 장애는 실어증자의 언어문제 중 가장 일반적인 현상으로, 제시된 사물의 이름을 명명하는데 어려움을 겪기 때문에 의사소통에 장애가 된다. 실어증자들을 치료할 때 어떤 자극 유형이 더 적절한지에 관한 연구들이 있지만, 낮은 이해력에 비해 유창하게 표현을 하는 베르니케 실어증자에 관한 구체적인 연구는 많지 않다. 그러므로 이 연구에서는 자극 유형이 베르니케 실어증자의 명명하기에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실시하였다. 이 연구는 뇌경색이나 뇌출혈로 인한 성인 베르니케 실어증자 10명을 대상으로 하였다. 자극 유형은 4가지로 시각자극, 청각자극, 청각과 시각의 동시자극, 청각과 시각의 순차 이중자극이었다. 4가지 어휘목록은 15개의 어휘로 구성되어 있어 총 60개 어휘 목록이었다. 실험 상황에서 서로 유의한 차이가 있는지 알아보기 위하여 반복측정 분산분석(repeated-measures ...
명명하기 장애는 실어증자의 언어문제 중 가장 일반적인 현상으로, 제시된 사물의 이름을 명명하는데 어려움을 겪기 때문에 의사소통에 장애가 된다. 실어증자들을 치료할 때 어떤 자극 유형이 더 적절한지에 관한 연구들이 있지만, 낮은 이해력에 비해 유창하게 표현을 하는 베르니케 실어증자에 관한 구체적인 연구는 많지 않다. 그러므로 이 연구에서는 자극 유형이 베르니케 실어증자의 명명하기에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실시하였다. 이 연구는 뇌경색이나 뇌출혈로 인한 성인 베르니케 실어증자 10명을 대상으로 하였다. 자극 유형은 4가지로 시각자극, 청각자극, 청각과 시각의 동시자극, 청각과 시각의 순차 이중자극이었다. 4가지 어휘목록은 15개의 어휘로 구성되어 있어 총 60개 어휘 목록이었다. 실험 상황에서 서로 유의한 차이가 있는지 알아보기 위하여 반복측정 분산분석(repeated-measures ANOVA)과 대응 2표본 T-검정을 실시한 결과는 다음과 같다. 시각자극, 청각과 시각의 동시자극, 청각과 시각의 순차 이중자극, 청각자극의 순으로 명명하기에서 높은 반응을 나타내었다. 청각자극과 시각자극, 청각자극과 청각과 시각의 동시자극, 청각자극과 청각과 시각의 순차 이중자극 간에 유의한 차이를 나타내었다. 이상과 같이 베르니케 실어증자의 명명하기에서 청각자극만을 제시하는 것 보다, 시각자극을 단독적으로 제시하거나 청각자극과 시각자극을 동시 혹은 순차적으로 제시하는 것이 더 효과적이라는 것을 알 수 있다. 이 연구에서 밝혀진 결과와 결론을 보다 명확하게 하기 위하여 계속 연구되어야 할 과제를 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 대상자의 수가 적었기 때문에 자극 유형이 베르니케 실어증자의 명명하기에 미치는 효과로 일반화 시키는데 어려움이 있다. 따라서 후속 연구는 보다 많은 대상으로 적용해 볼 것을 제언한다. 둘째, 본 연구는 베르니케 실어증자를 대상으로 청각자극, 시각자극, 청각과 시각의 동시자극, 청각과 시각의 순차 이중자극으로 자극 유형 간의 차이를 비교하였는데, 향후 명명하기 수행력에 또 다른 영향을 미치는 자극이 있는지 알아보기 위하여 자극유형을 다양화한 후속 연구를 제언한다. 셋째, 대상자들의 연령과 교육수준에서 차이가 있다는 점을 고려하여, 본 연구를 일반화하기 위해서는 연령과 교육수준에 따라 대상자를 선정하여 자극 유형에 따른 명명하기의 영향을 알아보는 후속 연구를 제언한다.
명명하기 장애는 실어증자의 언어문제 중 가장 일반적인 현상으로, 제시된 사물의 이름을 명명하는데 어려움을 겪기 때문에 의사소통에 장애가 된다. 실어증자들을 치료할 때 어떤 자극 유형이 더 적절한지에 관한 연구들이 있지만, 낮은 이해력에 비해 유창하게 표현을 하는 베르니케 실어증자에 관한 구체적인 연구는 많지 않다. 그러므로 이 연구에서는 자극 유형이 베르니케 실어증자의 명명하기에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실시하였다. 이 연구는 뇌경색이나 뇌출혈로 인한 성인 베르니케 실어증자 10명을 대상으로 하였다. 자극 유형은 4가지로 시각자극, 청각자극, 청각과 시각의 동시자극, 청각과 시각의 순차 이중자극이었다. 4가지 어휘목록은 15개의 어휘로 구성되어 있어 총 60개 어휘 목록이었다. 실험 상황에서 서로 유의한 차이가 있는지 알아보기 위하여 반복측정 분산분석(repeated-measures ANOVA)과 대응 2표본 T-검정을 실시한 결과는 다음과 같다. 시각자극, 청각과 시각의 동시자극, 청각과 시각의 순차 이중자극, 청각자극의 순으로 명명하기에서 높은 반응을 나타내었다. 청각자극과 시각자극, 청각자극과 청각과 시각의 동시자극, 청각자극과 청각과 시각의 순차 이중자극 간에 유의한 차이를 나타내었다. 이상과 같이 베르니케 실어증자의 명명하기에서 청각자극만을 제시하는 것 보다, 시각자극을 단독적으로 제시하거나 청각자극과 시각자극을 동시 혹은 순차적으로 제시하는 것이 더 효과적이라는 것을 알 수 있다. 이 연구에서 밝혀진 결과와 결론을 보다 명확하게 하기 위하여 계속 연구되어야 할 과제를 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 대상자의 수가 적었기 때문에 자극 유형이 베르니케 실어증자의 명명하기에 미치는 효과로 일반화 시키는데 어려움이 있다. 따라서 후속 연구는 보다 많은 대상으로 적용해 볼 것을 제언한다. 둘째, 본 연구는 베르니케 실어증자를 대상으로 청각자극, 시각자극, 청각과 시각의 동시자극, 청각과 시각의 순차 이중자극으로 자극 유형 간의 차이를 비교하였는데, 향후 명명하기 수행력에 또 다른 영향을 미치는 자극이 있는지 알아보기 위하여 자극유형을 다양화한 후속 연구를 제언한다. 셋째, 대상자들의 연령과 교육수준에서 차이가 있다는 점을 고려하여, 본 연구를 일반화하기 위해서는 연령과 교육수준에 따라 대상자를 선정하여 자극 유형에 따른 명명하기의 영향을 알아보는 후속 연구를 제언한다.
Naming obstacle is the most general, and it could be obstacle to communicate because people get in trouble naming of offered objects. There are some studies about which stimulus type is more proper while treating the aphasics, but not a lot of specific studies about Wernicke's aphasics expressing fl...
Naming obstacle is the most general, and it could be obstacle to communicate because people get in trouble naming of offered objects. There are some studies about which stimulus type is more proper while treating the aphasics, but not a lot of specific studies about Wernicke's aphasics expressing fluently even slow understanding. Therefore, I studied to find the effects that stimulus type causes naming Wernicke's aphasics in this paper. This study is executed with 10 Wernicke's aphasics adults by cerebral infarction or cerebral hemorrhage. The stimulus are 4 types of stimulus by; the sense of sight, the sense of hearing, the senses of sight and hearing at the same time, and the senses of sight and hearing double in order. The 4 vocabularies list is composed of 15 vocabularies, so it was total 60 of it. The results are below by repeated-measures decentralization analysis (repeated-measures ANOVA) and paired 2 sample T-test to find if there are similar differences each other in experiment situation. I received considerable response to naming in order of the stimulus of sight, the stimulus of hearing and sight at the same time, and the double stimulus of sight and hearing in order, and the stimulus of hearing. Significant difference appeared among the stimulus of hearing and the stimulus of sight, the stimulus of hearing and the stimulus of hearing and sight at the same time, and the stimulus of hearing and the double stimulus of sight and hearing in order As I am concerned above, it seems to be more effective to offer the stimulus of sight by itself or the stimulus of hearing and sight at the same time or in order than to offer just the stimulus of hearing, naming Wernicke's aphasics. I suggest the following subjects that should be kept studying to more clarify the results and consequences known by this study. First, since the participants surveyed in this study were small in number, I have difficulty in making a generalization of stimulus type as effects stimulus type causes naming Wernicke's aphasics. Accordingly, following-up study would be applied to a lot more subjects of survey. Second, it is consider the subjects differences in age and education, so I recommend following-up study select them concerning age and education level to make it generalization and search the effects of naming by the stimulus type. Third, in regard of subjects differences in age and education, I suggest the following study, which selects subjects by age and education level and searches influences of naming by a type of stimulus to generalize the study.
Naming obstacle is the most general, and it could be obstacle to communicate because people get in trouble naming of offered objects. There are some studies about which stimulus type is more proper while treating the aphasics, but not a lot of specific studies about Wernicke's aphasics expressing fluently even slow understanding. Therefore, I studied to find the effects that stimulus type causes naming Wernicke's aphasics in this paper. This study is executed with 10 Wernicke's aphasics adults by cerebral infarction or cerebral hemorrhage. The stimulus are 4 types of stimulus by; the sense of sight, the sense of hearing, the senses of sight and hearing at the same time, and the senses of sight and hearing double in order. The 4 vocabularies list is composed of 15 vocabularies, so it was total 60 of it. The results are below by repeated-measures decentralization analysis (repeated-measures ANOVA) and paired 2 sample T-test to find if there are similar differences each other in experiment situation. I received considerable response to naming in order of the stimulus of sight, the stimulus of hearing and sight at the same time, and the double stimulus of sight and hearing in order, and the stimulus of hearing. Significant difference appeared among the stimulus of hearing and the stimulus of sight, the stimulus of hearing and the stimulus of hearing and sight at the same time, and the stimulus of hearing and the double stimulus of sight and hearing in order As I am concerned above, it seems to be more effective to offer the stimulus of sight by itself or the stimulus of hearing and sight at the same time or in order than to offer just the stimulus of hearing, naming Wernicke's aphasics. I suggest the following subjects that should be kept studying to more clarify the results and consequences known by this study. First, since the participants surveyed in this study were small in number, I have difficulty in making a generalization of stimulus type as effects stimulus type causes naming Wernicke's aphasics. Accordingly, following-up study would be applied to a lot more subjects of survey. Second, it is consider the subjects differences in age and education, so I recommend following-up study select them concerning age and education level to make it generalization and search the effects of naming by the stimulus type. Third, in regard of subjects differences in age and education, I suggest the following study, which selects subjects by age and education level and searches influences of naming by a type of stimulus to generalize the study.
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