자폐아는 정상 아동과 다른 패턴의 모방 특성을 나타내는데 자폐아의 근본적인 결함인 의사소통 능력을 향상시키고 타인과의 사회적 상호작용을 원활히 할 수 있도록 자폐아에게 적합하고 체계적인 모방능력을 향상시킬 수 있는 치료기법의 개발과 적용은 필요하다. 이 연구의 목적은 화용적 모방놀이 프로그램이 자폐아의 의사소통 기능 향상에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 이 연구는 3명의 아동을 대상으로 하였으며 연구 방법은 대상자간 간헐 기초선 설계를 사용하였다. 치료는 7월부터 10월까지 13주간 총 40회기를 실시하였으며, 1회기는 40분으로 하였다. 화용적 모방놀이 프로그램은 모방 형성 단계, 동작 모방 단계, 구어 모방 단계, 자발적 구어 표현 단계로 구성되어 있다. 대상 아동의 의사소통 기능은 세 가지의 놀이 상황을 이용해 구조화된 ...
자폐아는 정상 아동과 다른 패턴의 모방 특성을 나타내는데 자폐아의 근본적인 결함인 의사소통 능력을 향상시키고 타인과의 사회적 상호작용을 원활히 할 수 있도록 자폐아에게 적합하고 체계적인 모방능력을 향상시킬 수 있는 치료기법의 개발과 적용은 필요하다. 이 연구의 목적은 화용적 모방놀이 프로그램이 자폐아의 의사소통 기능 향상에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 이 연구는 3명의 아동을 대상으로 하였으며 연구 방법은 대상자간 간헐 기초선 설계를 사용하였다. 치료는 7월부터 10월까지 13주간 총 40회기를 실시하였으며, 1회기는 40분으로 하였다. 화용적 모방놀이 프로그램은 모방 형성 단계, 동작 모방 단계, 구어 모방 단계, 자발적 구어 표현 단계로 구성되어 있다. 대상 아동의 의사소통 기능은 세 가지의 놀이 상황을 이용해 구조화된 스크립트 활동을 제공하여 의사소통 기능의 하위 항목인 사물 요구하기 기능, 감정 표현하기 기능, 사회화 기능으로 평가하였다. 이 연구에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 화용적 모방놀이 프로그램을 실시한 결과 요구하기 기능이 향상되었다. 둘째, 화용적 모방놀이 프로그램을 실시한 결과 감정 표현하기 기능이 향상되었다. 셋째, 화용적 모방놀이 프로그램을 실시한 결과 사회화 기능이 향상되었다.
자폐아는 정상 아동과 다른 패턴의 모방 특성을 나타내는데 자폐아의 근본적인 결함인 의사소통 능력을 향상시키고 타인과의 사회적 상호작용을 원활히 할 수 있도록 자폐아에게 적합하고 체계적인 모방능력을 향상시킬 수 있는 치료기법의 개발과 적용은 필요하다. 이 연구의 목적은 화용적 모방놀이 프로그램이 자폐아의 의사소통 기능 향상에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 이 연구는 3명의 아동을 대상으로 하였으며 연구 방법은 대상자간 간헐 기초선 설계를 사용하였다. 치료는 7월부터 10월까지 13주간 총 40회기를 실시하였으며, 1회기는 40분으로 하였다. 화용적 모방놀이 프로그램은 모방 형성 단계, 동작 모방 단계, 구어 모방 단계, 자발적 구어 표현 단계로 구성되어 있다. 대상 아동의 의사소통 기능은 세 가지의 놀이 상황을 이용해 구조화된 스크립트 활동을 제공하여 의사소통 기능의 하위 항목인 사물 요구하기 기능, 감정 표현하기 기능, 사회화 기능으로 평가하였다. 이 연구에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 화용적 모방놀이 프로그램을 실시한 결과 요구하기 기능이 향상되었다. 둘째, 화용적 모방놀이 프로그램을 실시한 결과 감정 표현하기 기능이 향상되었다. 셋째, 화용적 모방놀이 프로그램을 실시한 결과 사회화 기능이 향상되었다.
The aim of this study was to determine the effect of pragmatic imitation play program on the communication functions of autistic children. This study was performed 3 autistic children. This experiment was designed by multiple probes from July to October and performed for 40 sessions during 13 weeks....
The aim of this study was to determine the effect of pragmatic imitation play program on the communication functions of autistic children. This study was performed 3 autistic children. This experiment was designed by multiple probes from July to October and performed for 40 sessions during 13 weeks. The pragmatic imitation play program was consisted of formation of imitation stage, imitation of action stage, imitation of speech stage, and representation of spontaneous speech. The communication functions of subjects were evaluated requesting, representation of emotion, and socialization. This evaluation was performed by structural script in 3 play activity. The results of this study was as follow: First, after imitation play program, requesting was improved both requesting objects and requesting action. Second, after imitation play program, representation of emotion was improved both rejecting and exclamation. Third, after imitation play program, socialization was improved both calling and answering.
The aim of this study was to determine the effect of pragmatic imitation play program on the communication functions of autistic children. This study was performed 3 autistic children. This experiment was designed by multiple probes from July to October and performed for 40 sessions during 13 weeks. The pragmatic imitation play program was consisted of formation of imitation stage, imitation of action stage, imitation of speech stage, and representation of spontaneous speech. The communication functions of subjects were evaluated requesting, representation of emotion, and socialization. This evaluation was performed by structural script in 3 play activity. The results of this study was as follow: First, after imitation play program, requesting was improved both requesting objects and requesting action. Second, after imitation play program, representation of emotion was improved both rejecting and exclamation. Third, after imitation play program, socialization was improved both calling and answering.
Keyword
#모방놀이 의사소통 자폐아 화용성모방놀이 Pragmatic Imitation Play Program
학위논문 정보
저자
이희영
학위수여기관
대구대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
재활과학과 언어치료
지도교수
강수균
발행연도
2007
총페이지
ⅴ, 89 p.
키워드
모방놀이 의사소통 자폐아 화용성모방놀이 Pragmatic Imitation Play Program
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.