본 연구는 密陽 嶺南樓의 문화 유적·유물을 통하여 한국의 전통사상으로 내려오고 있는 仙·佛·儒 문화를 고찰하되 그 근간이 되는 선도문화에 초점을 맞추었다. 한국에는 삼국시대 중국으로부터 들어온 삼교(불교·유교·도교) 이전에 한국고유의 전통사상인 仙道가 있었다. 韓國仙道는 3대 경전인 『천부경』·『삼일신고』·『참전계경』을 통해서 전해지고 있고, 그 근본 철학의 핵심은 三元(天·地·人)사상이다. 밀양 영남루에는 '영남루', '천진궁', '무봉사'와 '석조여래좌상', '아랑각', 이외의 많은 문화유산들이 있는데, 한국선도의 전통을 이어...
본 연구는 密陽 嶺南樓의 문화 유적·유물을 통하여 한국의 전통사상으로 내려오고 있는 仙·佛·儒 문화를 고찰하되 그 근간이 되는 선도문화에 초점을 맞추었다. 한국에는 삼국시대 중국으로부터 들어온 삼교(불교·유교·도교) 이전에 한국고유의 전통사상인 仙道가 있었다. 韓國仙道는 3대 경전인 『천부경』·『삼일신고』·『참전계경』을 통해서 전해지고 있고, 그 근본 철학의 핵심은 三元(天·地·人)사상이다. 밀양 영남루에는 '영남루', '천진궁', '무봉사'와 '석조여래좌상', '아랑각', 이외의 많은 문화유산들이 있는데, 한국선도의 전통을 이어오고 있는 곳으로 '舞鳳寺'와 '天眞宮'이 있다. 또 밀양의 향토문화 축제인 '밀양아리랑대축제'에도 한국선도의 전통을 바탕으로 仙·佛·儒 문화가 복합적으로 드러난다. 밀양은 삼한시대 변진의 24개국 중에 하나인 미리미동국(彌離彌凍國)이라는 작은 부족국가 시대부터 시작되고, 영남루에는 신라시대 '영남사'라는 사찰이 있었다. 당시 중국에서 들어온 신라의 불교는 민중 속에 뿌리를 내리면서 한국 전통의 선도와 습합되었다. 이 과정에서 한국선도의 신성지역이 불교의 신성지역으로 성역화가 형성되었다. 이 문화는 고려시대까지 이어졌고, 오늘날 무봉사가 이를 계승하고 있다. 무봉사 법당 대웅전에는 통일신라기에 만들어진 '석조여래좌상'이 있고, 그 옆으로 한국선도의 仙道聖人인 칠성·독성·산신이 나란히 모셔져 있다. 이것은 한국선도와 불교가 습합된 대표적인 양상이다. 신라시대 창건된 영남사는 고려 1359년(공민왕 8)에 화재를 만나 소실되고, 1365년(공민왕 14)에 이곳에 知郡(지금의 군수)으로 왔던 김주의 의해 영남루로 개창되었다. 이 시기를 전후하여 성리학의 보급과 함께 영남루는 仙·佛 습합 문화의 중심에서 유교문화의 명승지로 변화되었다. 이후 '嶺南第一樓'로서 진주의 촉석루, 평양의 부벽루와 함께 한국의 3대 名樓로 일컬어졌다. [hye02g]The only way you're gonna survive is to do what you think is right 님의 말 : 조선말기가 되면서 유학이 시의성을 상실하게 되자, 한국인 사유의 뿌리에 자리잡고 있던 선도가 되살아나기 시작하였고, 1909년에 이르러 선도계의 민족 종교인 대종교가 중광되었다. 대종교는 일제시대에 항일독립운동의 정신적 지주 역할을 하였다. 1945년 해방 이후 밀양에는 이 지역 출신인 윤세복을 중심으로 단군봉안회가 조직되었고, 당신의 객사 건물이었던 요선관(현재의 천진궁)을 전면 보수하여 '檀君奉安殿'으로 삼았다. 건물 중앙 首座에는 한국의 선도성인인 단군의 영정과 위패가 봉안되어 매년 음력 3월 15일(御天大祭), 10월 3일(開天大祭)에 향사되고 있다. 이것은 고대 이래 한국의 선도문화가 삼국·고려시대의 仙·佛습합문화, 조선시대 유교문화를 거쳐 다시 韓國仙道로 부활하게 된 것이다. 오늘날 밀양에는 영남루를 중심으로 향토문화 축제인 '밀양아리랑대축제'가 매년 개최되고 있다. 이 축제 속에서도 한국선도의 모습을 찾을 수 있다. 축제의 전야제 행사로 표충서원·예림서원·아랑각에서 각각 忠義·智德·貞純의 불씨를 채화한다. 채화된 불씨는 천진궁에 모아져 한국의 선도성인인 단군에게 '奉獻의 불씨'로 올려진다. 이것은 한국의 仙·佛·儒 문화가 韓國仙道로 하나 되는 모습이다. 이와 같이 밀양 영남루는 한국의 전통문화인 仙·佛·儒 문화가 중층적·복합적으로 드러나고 있으며, 그 중심에 한국 고유의 선도문화가 자리잡고 있다. 고대 이래로 선도의 전통, 仙·佛 습합의 전통, 유교문화의 전통을 거쳐 오늘날 다시 한국선도의 전통을 계승하고 있는 곳이다.
본 연구는 密陽 嶺南樓의 문화 유적·유물을 통하여 한국의 전통사상으로 내려오고 있는 仙·佛·儒 문화를 고찰하되 그 근간이 되는 선도문화에 초점을 맞추었다. 한국에는 삼국시대 중국으로부터 들어온 삼교(불교·유교·도교) 이전에 한국고유의 전통사상인 仙道가 있었다. 韓國仙道는 3대 경전인 『천부경』·『삼일신고』·『참전계경』을 통해서 전해지고 있고, 그 근본 철학의 핵심은 三元(天·地·人)사상이다. 밀양 영남루에는 '영남루', '천진궁', '무봉사'와 '석조여래좌상', '아랑각', 이외의 많은 문화유산들이 있는데, 한국선도의 전통을 이어오고 있는 곳으로 '舞鳳寺'와 '天眞宮'이 있다. 또 밀양의 향토문화 축제인 '밀양아리랑대축제'에도 한국선도의 전통을 바탕으로 仙·佛·儒 문화가 복합적으로 드러난다. 밀양은 삼한시대 변진의 24개국 중에 하나인 미리미동국(彌離彌凍國)이라는 작은 부족국가 시대부터 시작되고, 영남루에는 신라시대 '영남사'라는 사찰이 있었다. 당시 중국에서 들어온 신라의 불교는 민중 속에 뿌리를 내리면서 한국 전통의 선도와 습합되었다. 이 과정에서 한국선도의 신성지역이 불교의 신성지역으로 성역화가 형성되었다. 이 문화는 고려시대까지 이어졌고, 오늘날 무봉사가 이를 계승하고 있다. 무봉사 법당 대웅전에는 통일신라기에 만들어진 '석조여래좌상'이 있고, 그 옆으로 한국선도의 仙道聖人인 칠성·독성·산신이 나란히 모셔져 있다. 이것은 한국선도와 불교가 습합된 대표적인 양상이다. 신라시대 창건된 영남사는 고려 1359년(공민왕 8)에 화재를 만나 소실되고, 1365년(공민왕 14)에 이곳에 知郡(지금의 군수)으로 왔던 김주의 의해 영남루로 개창되었다. 이 시기를 전후하여 성리학의 보급과 함께 영남루는 仙·佛 습합 문화의 중심에서 유교문화의 명승지로 변화되었다. 이후 '嶺南第一樓'로서 진주의 촉석루, 평양의 부벽루와 함께 한국의 3대 名樓로 일컬어졌다. [hye02g]The only way you're gonna survive is to do what you think is right 님의 말 : 조선말기가 되면서 유학이 시의성을 상실하게 되자, 한국인 사유의 뿌리에 자리잡고 있던 선도가 되살아나기 시작하였고, 1909년에 이르러 선도계의 민족 종교인 대종교가 중광되었다. 대종교는 일제시대에 항일독립운동의 정신적 지주 역할을 하였다. 1945년 해방 이후 밀양에는 이 지역 출신인 윤세복을 중심으로 단군봉안회가 조직되었고, 당신의 객사 건물이었던 요선관(현재의 천진궁)을 전면 보수하여 '檀君奉安殿'으로 삼았다. 건물 중앙 首座에는 한국의 선도성인인 단군의 영정과 위패가 봉안되어 매년 음력 3월 15일(御天大祭), 10월 3일(開天大祭)에 향사되고 있다. 이것은 고대 이래 한국의 선도문화가 삼국·고려시대의 仙·佛습합문화, 조선시대 유교문화를 거쳐 다시 韓國仙道로 부활하게 된 것이다. 오늘날 밀양에는 영남루를 중심으로 향토문화 축제인 '밀양아리랑대축제'가 매년 개최되고 있다. 이 축제 속에서도 한국선도의 모습을 찾을 수 있다. 축제의 전야제 행사로 표충서원·예림서원·아랑각에서 각각 忠義·智德·貞純의 불씨를 채화한다. 채화된 불씨는 천진궁에 모아져 한국의 선도성인인 단군에게 '奉獻의 불씨'로 올려진다. 이것은 한국의 仙·佛·儒 문화가 韓國仙道로 하나 되는 모습이다. 이와 같이 밀양 영남루는 한국의 전통문화인 仙·佛·儒 문화가 중층적·복합적으로 드러나고 있으며, 그 중심에 한국 고유의 선도문화가 자리잡고 있다. 고대 이래로 선도의 전통, 仙·佛 습합의 전통, 유교문화의 전통을 거쳐 오늘날 다시 한국선도의 전통을 계승하고 있는 곳이다.
This study examined the Korean traditional thought of the Sundo, the Buddhism and the Confucianism through cultural relics and remains of Youngnamlu in Miryang to be focused on the Korean Sundo cullture. Korea had traditional thought of Sundo before introducing the three religions, that :is to say, ...
This study examined the Korean traditional thought of the Sundo, the Buddhism and the Confucianism through cultural relics and remains of Youngnamlu in Miryang to be focused on the Korean Sundo cullture. Korea had traditional thought of Sundo before introducing the three religions, that :is to say, the Buddhism, the Confucianism and the Taoism from China in the era of the Three Kingdoms. The Korean Sundo was inherited through the three sacred books of 'Cheonbukyeong', 'Samilsinko‘ and ’Chamjeonkyeong' to be based on Samwon thought, that is to say, the Heaven, the Earth and Men. Youngnamlu in Miryang consisted of 'Youngnamlu', 'Cheonjingung', 'Mubongsa', 'Seokjoyeoraejwasang', 'Arangkak' and other cultural heritage: Both 'Mubongsa' and 'Cheonjingung' inherited tradition of the Korean Sundo. And, Miryang Arirang Festive that was local festival of Miryang was based on the Korean Sunda culture to display culture of the Sando, the Buddhism and the Confucianism. Miryang was founded from the era of 'Mirimidongkuk' that was a small country among 24 countries of Byeonjin in the era of Samhan: Youngnamlu had a Buddhist temple of 'Youngnamsa' in the era of the Silla Kingdom. At that time, the Buddhism was introduced from China to take roots in the people to be merged with Korean traditional thought of Sundo. Therefore, the divine area. of the Korean Sundo made change to be the area of the Buddhism, and :Buddhist monk took over the functions that Sundo monks had to develop merged culture of the Sundo and the Buddhism. The culture prevailed until the era of the Koryo Kingdom so that today's Mubong-Temple inherited it. Mubongsa's main temple had 'Seokjoyeoraejwasang' that was made in the era of the United Silla Kingdom to be accompanied by saints of the Korean Sundo such as Chilseong, Dokseong and Sanshin, etc. The main temple represented merger of the Korean Sundo and the Buddhism. Youngnamsa was destroyed because of fire accident in 1359, in. other words, the 8th year of King Kongmin of the Koryo Kingdom, and it was reconstructed in 1365, the 14th year of King Kongmin by Kim Ju who was governor of Miryang. At that time, Youngnam-lu made change from cultural center of the Sundo and the Buddhism to heritage site of the Confucianism culture because of distribution of Sung Confucianism. Since then, Youngnamlu was called 'Youngnamjaeillu' to belong to one of the three main lu in Korea together with Chokseoklu at jinju and Bubyeoklu at Pyungyang. At the end of the Joseon Dynasty, the Confucianism lost circumstances. In 1909, Daejongkyo that was people's religion of the Sundo was made to revive Sundo that took roots in the Koreans' thought. Daejongkyo played spiritual support of anti-Japanese movement in. the era of the Japanese Imperialism. After 1945 when Korea was liberated from the Japanese Colonialists, Yoon Se-bok who was born at Miryang organized Dangunbonganhoi to repair Yoseonkwan (currently, Cheonjingung) that was a hotel building and to rename 'Dangunbonganjeon', A portrait scroll as well as a memorial tablet of Dangun who was saint. of the Korean Sundo was placed at center of the building to hold ceremony of Eocheondaejae on March 15 of the lunar calendar and Gaecheondaejae on October 3 every year. The Korean Sundo culture of ancient society made change to be merged culture of Sundo and the Buddhism in the era of the Three Kingdoms and Koryo Kingdom, the Confucianism culture in the Joseon Dynasty, and then it revived the Korean Sundo. These days, a local festival of 'Miryarig Arirang Festival' was held at Youngnamlu every year. The festival displayed characteristics of the Korean Sundo. The eve of the festival was. celebrated to take kindling charcoals of 'loyalty', 'knowledge and virtue' and 'gentleness' at Pyochungseowon, Yerimseowon and Arangkak, etc respectively. The kindling charcoals were brought to Cheonjingung to be 'the kindling charcoals of dedication' for Dangun who was saint of the Korean Sundo. Youngnamlu in Miryang displayed Korean traditional culture of the Sundo, the Buddhism and the Confucianism and the Sundo culture played an important role. Since ancient times, traditions of the Sundo, merger of the Sundo and the Buddhism, and the Confucianism culture were made: And, these days, the Korean Sundo inherited the tradition again.
This study examined the Korean traditional thought of the Sundo, the Buddhism and the Confucianism through cultural relics and remains of Youngnamlu in Miryang to be focused on the Korean Sundo cullture. Korea had traditional thought of Sundo before introducing the three religions, that :is to say, the Buddhism, the Confucianism and the Taoism from China in the era of the Three Kingdoms. The Korean Sundo was inherited through the three sacred books of 'Cheonbukyeong', 'Samilsinko‘ and ’Chamjeonkyeong' to be based on Samwon thought, that is to say, the Heaven, the Earth and Men. Youngnamlu in Miryang consisted of 'Youngnamlu', 'Cheonjingung', 'Mubongsa', 'Seokjoyeoraejwasang', 'Arangkak' and other cultural heritage: Both 'Mubongsa' and 'Cheonjingung' inherited tradition of the Korean Sundo. And, Miryang Arirang Festive that was local festival of Miryang was based on the Korean Sunda culture to display culture of the Sando, the Buddhism and the Confucianism. Miryang was founded from the era of 'Mirimidongkuk' that was a small country among 24 countries of Byeonjin in the era of Samhan: Youngnamlu had a Buddhist temple of 'Youngnamsa' in the era of the Silla Kingdom. At that time, the Buddhism was introduced from China to take roots in the people to be merged with Korean traditional thought of Sundo. Therefore, the divine area. of the Korean Sundo made change to be the area of the Buddhism, and :Buddhist monk took over the functions that Sundo monks had to develop merged culture of the Sundo and the Buddhism. The culture prevailed until the era of the Koryo Kingdom so that today's Mubong-Temple inherited it. Mubongsa's main temple had 'Seokjoyeoraejwasang' that was made in the era of the United Silla Kingdom to be accompanied by saints of the Korean Sundo such as Chilseong, Dokseong and Sanshin, etc. The main temple represented merger of the Korean Sundo and the Buddhism. Youngnamsa was destroyed because of fire accident in 1359, in. other words, the 8th year of King Kongmin of the Koryo Kingdom, and it was reconstructed in 1365, the 14th year of King Kongmin by Kim Ju who was governor of Miryang. At that time, Youngnam-lu made change from cultural center of the Sundo and the Buddhism to heritage site of the Confucianism culture because of distribution of Sung Confucianism. Since then, Youngnamlu was called 'Youngnamjaeillu' to belong to one of the three main lu in Korea together with Chokseoklu at jinju and Bubyeoklu at Pyungyang. At the end of the Joseon Dynasty, the Confucianism lost circumstances. In 1909, Daejongkyo that was people's religion of the Sundo was made to revive Sundo that took roots in the Koreans' thought. Daejongkyo played spiritual support of anti-Japanese movement in. the era of the Japanese Imperialism. After 1945 when Korea was liberated from the Japanese Colonialists, Yoon Se-bok who was born at Miryang organized Dangunbonganhoi to repair Yoseonkwan (currently, Cheonjingung) that was a hotel building and to rename 'Dangunbonganjeon', A portrait scroll as well as a memorial tablet of Dangun who was saint. of the Korean Sundo was placed at center of the building to hold ceremony of Eocheondaejae on March 15 of the lunar calendar and Gaecheondaejae on October 3 every year. The Korean Sundo culture of ancient society made change to be merged culture of Sundo and the Buddhism in the era of the Three Kingdoms and Koryo Kingdom, the Confucianism culture in the Joseon Dynasty, and then it revived the Korean Sundo. These days, a local festival of 'Miryarig Arirang Festival' was held at Youngnamlu every year. The festival displayed characteristics of the Korean Sundo. The eve of the festival was. celebrated to take kindling charcoals of 'loyalty', 'knowledge and virtue' and 'gentleness' at Pyochungseowon, Yerimseowon and Arangkak, etc respectively. The kindling charcoals were brought to Cheonjingung to be 'the kindling charcoals of dedication' for Dangun who was saint of the Korean Sundo. Youngnamlu in Miryang displayed Korean traditional culture of the Sundo, the Buddhism and the Confucianism and the Sundo culture played an important role. Since ancient times, traditions of the Sundo, merger of the Sundo and the Buddhism, and the Confucianism culture were made: And, these days, the Korean Sundo inherited the tradition again.
주제어
#밀양 영남루 선도문화
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