우리나라의 다문화를 살펴보는 일은 우리의 삶과 문화를 보는 것이며, 문화전통과 함께 현재와 미래를 보는 것이기도 하다. 차는 우리나라에 있어 사원을 비롯하여 궁정과 귀족과 민간에서 하나의 의례문화로서 자리하였다. 우리 전통사회에서 고조선 시대에서는 자연숭배가, 삼국시대에는 부처와 자연에 대한 다의례(茶儀禮)가 행하여졌다. 차는 제사에 바쳐져서, 사자(死者)의 영혼을 달래고, 제사를 지내는 자의 복을 기원하는 다의례로 행하여졌다. 고려 이전에는 사원과 궁정․귀족계층에서만 행하던 의례가 고려시대에 이르러서는 왕실을 중심으로...
우리나라의 다문화를 살펴보는 일은 우리의 삶과 문화를 보는 것이며, 문화전통과 함께 현재와 미래를 보는 것이기도 하다. 차는 우리나라에 있어 사원을 비롯하여 궁정과 귀족과 민간에서 하나의 의례문화로서 자리하였다. 우리 전통사회에서 고조선 시대에서는 자연숭배가, 삼국시대에는 부처와 자연에 대한 다의례(茶儀禮)가 행하여졌다. 차는 제사에 바쳐져서, 사자(死者)의 영혼을 달래고, 제사를 지내는 자의 복을 기원하는 다의례로 행하여졌다. 고려 이전에는 사원과 궁정․귀족계층에서만 행하던 의례가 고려시대에 이르러서는 왕실을 중심으로 의례가 국가적으로 널리 거행되었으며, 민간에까지 널리 퍼지게 되어 차와 관련한 의례의 규범이 생활의 주요한 한부분이 되었다. 조선시대에는 유교를 국시로 삼으면서 유교적 의례에 따라 다문화가 이루어졌다. 조선시대에는 고려만큼 번성하지는 못하였으나 차는 의례로 엄격하게 행하여져 왔다. 우리 문화 속에서 다사(茶事)는 작은 문화이지만 다문화 속에 표현된 의례는 사원․왕실․사대부․일반 서민 등에서 다양하게 행해졌다. 이에 본 연구는 우리나라의 다문화 속에 나타난 의례의 다양한 성격과 특징을 생각하고 다문화의 의례가 지닌 깊은 의미를 다음과 같이 고찰하였다. 첫째, 우리나라의 다문화의 변천과정을 살펴보고 둘째, 우리나라의 다문화에 나타난 의례의 특징과 사원, 궁중, 민간에 나타나는 의례의 실상을 시대적으로 분류하고, 분석하였다. 그리고 우리나라의 다문화의 의례에 나타난 특징은 무엇인지 살펴보았다. 우리나라 다문화의 전래와 변화를 살펴보면 신라시대를 궁정과 사원을 중심으로 하는 특수한 계층의 다문화로 ‘귀족차 시대’라고 말 할 수 있다. 고려는 신라의 불교를 그대로 수용하면서 호국불교로서 궁정과 사원에서 의례가 다양하게 거행되는 이른바 ‘사원차 시대’이다. 조선시대에는 『주자가례』를 받아들여 불교적 의례가 유교적 의례로 변해 가면서 사대부․문인들의 차생활이 중심이 되는 ‘문인차 시대’로 구분할 수 있다. 그러나 신라의 토속신앙에서 출발한 불교문화는 중국의 선종의 영향을 받으며, 고려시대 고유의 의례로 발전하였고, 조선시대에 차를 구하지 못하여 정갈한 물 한잔으로 올리는 것으로 의례를 행한 것은 우리나라에서는 토속 신앙으로 남아 있는 민간의 풍속이 유․불․도교와 만나면서 고유한 우리문화를 만들었기 때문에 우리 다의례는 여러 종교가 혼입된 문화로 발전한 것으로 보아야 할 것이다. 본 연구는 삼국시대에서 조선시대까지의 다의례에 대한 고찰을 통하여 한국에서의 다문화는 중국과는 다르게 격식을 갖춘 다의례 속에 있었으므로 일상적인 음다문화에는 미치지 못하였으며, 일상에서의 다의례는 사라졌으나 의례 속에 좀 더 격식을 갖춘 문화가 만들어졌음을 알 수 있었다. 사원의례에서 차가 공양물로 올려지면서 중국의 청규에도 없는 다게(茶偈)가 만들어 진 것이나, 조선시대에 이르러 사원의례는 각 전(殿)과 부도에서만 행해지는 의례로 축소화되는 현상이 되었으나 의례에 대한 다양한 경서들의 출판은 의례의 격식을 강조하는 우리나라 다문화의 특징이다. 왕실의례에서 수로왕의 제사에서 예를 갖추어 올리는 데에 정성을 다하는 공경의 의미가 있었다. 왕실에서 사신을 맞이하는 빈례는 상대방을 존중하는 의미이며, 그것은 의례의 절차가 구체적으로 전하는 기록으로 그 중요성을 알 수 있다. 왕실에서 주다례가 행해진 것처럼 민간에서는 잠신다례(蠶神茶禮)와 생일다례를 지내기도 했는데, 그 기저에는 오례(五禮)나 속절(俗節)에는 없지만 정리(情理)로서 다의례를 행한 것을 알 수 있다. 의례중에 차가 선품(膳品)이 된 것은 다른 제물과 함께 소중한 것으로 여겼기 때문이다. 손님에게 선물하거나, 대접한 것도, 하사품으로 쓰인 것도 어떤 것과도 바꿀 수 없는 중요한 것의 의미와 신성한 영물이라는 인식이었다. 차를 마시는 사람은 다성(茶性)의 덕을 갖춘 사람이라는 철학적인 이유에서도 찾을 수 있다. 우리나라에서 행한 다의례는 예의를 갖추고 정성을 표현하는 마음과 구복을 기원하는 마음, 수신을 위한 도구로서 격식을 만들었다고 볼 수 있다. 이렇듯 한국의 다문화를 고찰하면 다사(茶事)는 단순히 차를 마시는 것이 아니라 의례이며, 철학적 정신이 담겨 있어 아름답고 오묘한 문화임을 확신하게 된다. 차 한 잔을 마시기에 앞서 차를 의례로 높인 선인들의 정신을 다시 살펴서 오늘과 미래의 생활 문화 속에서 재현할 수 있는 마음가짐이 필요하다고 여겨진다.
우리나라의 다문화를 살펴보는 일은 우리의 삶과 문화를 보는 것이며, 문화전통과 함께 현재와 미래를 보는 것이기도 하다. 차는 우리나라에 있어 사원을 비롯하여 궁정과 귀족과 민간에서 하나의 의례문화로서 자리하였다. 우리 전통사회에서 고조선 시대에서는 자연숭배가, 삼국시대에는 부처와 자연에 대한 다의례(茶儀禮)가 행하여졌다. 차는 제사에 바쳐져서, 사자(死者)의 영혼을 달래고, 제사를 지내는 자의 복을 기원하는 다의례로 행하여졌다. 고려 이전에는 사원과 궁정․귀족계층에서만 행하던 의례가 고려시대에 이르러서는 왕실을 중심으로 의례가 국가적으로 널리 거행되었으며, 민간에까지 널리 퍼지게 되어 차와 관련한 의례의 규범이 생활의 주요한 한부분이 되었다. 조선시대에는 유교를 국시로 삼으면서 유교적 의례에 따라 다문화가 이루어졌다. 조선시대에는 고려만큼 번성하지는 못하였으나 차는 의례로 엄격하게 행하여져 왔다. 우리 문화 속에서 다사(茶事)는 작은 문화이지만 다문화 속에 표현된 의례는 사원․왕실․사대부․일반 서민 등에서 다양하게 행해졌다. 이에 본 연구는 우리나라의 다문화 속에 나타난 의례의 다양한 성격과 특징을 생각하고 다문화의 의례가 지닌 깊은 의미를 다음과 같이 고찰하였다. 첫째, 우리나라의 다문화의 변천과정을 살펴보고 둘째, 우리나라의 다문화에 나타난 의례의 특징과 사원, 궁중, 민간에 나타나는 의례의 실상을 시대적으로 분류하고, 분석하였다. 그리고 우리나라의 다문화의 의례에 나타난 특징은 무엇인지 살펴보았다. 우리나라 다문화의 전래와 변화를 살펴보면 신라시대를 궁정과 사원을 중심으로 하는 특수한 계층의 다문화로 ‘귀족차 시대’라고 말 할 수 있다. 고려는 신라의 불교를 그대로 수용하면서 호국불교로서 궁정과 사원에서 의례가 다양하게 거행되는 이른바 ‘사원차 시대’이다. 조선시대에는 『주자가례』를 받아들여 불교적 의례가 유교적 의례로 변해 가면서 사대부․문인들의 차생활이 중심이 되는 ‘문인차 시대’로 구분할 수 있다. 그러나 신라의 토속신앙에서 출발한 불교문화는 중국의 선종의 영향을 받으며, 고려시대 고유의 의례로 발전하였고, 조선시대에 차를 구하지 못하여 정갈한 물 한잔으로 올리는 것으로 의례를 행한 것은 우리나라에서는 토속 신앙으로 남아 있는 민간의 풍속이 유․불․도교와 만나면서 고유한 우리문화를 만들었기 때문에 우리 다의례는 여러 종교가 혼입된 문화로 발전한 것으로 보아야 할 것이다. 본 연구는 삼국시대에서 조선시대까지의 다의례에 대한 고찰을 통하여 한국에서의 다문화는 중국과는 다르게 격식을 갖춘 다의례 속에 있었으므로 일상적인 음다문화에는 미치지 못하였으며, 일상에서의 다의례는 사라졌으나 의례 속에 좀 더 격식을 갖춘 문화가 만들어졌음을 알 수 있었다. 사원의례에서 차가 공양물로 올려지면서 중국의 청규에도 없는 다게(茶偈)가 만들어 진 것이나, 조선시대에 이르러 사원의례는 각 전(殿)과 부도에서만 행해지는 의례로 축소화되는 현상이 되었으나 의례에 대한 다양한 경서들의 출판은 의례의 격식을 강조하는 우리나라 다문화의 특징이다. 왕실의례에서 수로왕의 제사에서 예를 갖추어 올리는 데에 정성을 다하는 공경의 의미가 있었다. 왕실에서 사신을 맞이하는 빈례는 상대방을 존중하는 의미이며, 그것은 의례의 절차가 구체적으로 전하는 기록으로 그 중요성을 알 수 있다. 왕실에서 주다례가 행해진 것처럼 민간에서는 잠신다례(蠶神茶禮)와 생일다례를 지내기도 했는데, 그 기저에는 오례(五禮)나 속절(俗節)에는 없지만 정리(情理)로서 다의례를 행한 것을 알 수 있다. 의례중에 차가 선품(膳品)이 된 것은 다른 제물과 함께 소중한 것으로 여겼기 때문이다. 손님에게 선물하거나, 대접한 것도, 하사품으로 쓰인 것도 어떤 것과도 바꿀 수 없는 중요한 것의 의미와 신성한 영물이라는 인식이었다. 차를 마시는 사람은 다성(茶性)의 덕을 갖춘 사람이라는 철학적인 이유에서도 찾을 수 있다. 우리나라에서 행한 다의례는 예의를 갖추고 정성을 표현하는 마음과 구복을 기원하는 마음, 수신을 위한 도구로서 격식을 만들었다고 볼 수 있다. 이렇듯 한국의 다문화를 고찰하면 다사(茶事)는 단순히 차를 마시는 것이 아니라 의례이며, 철학적 정신이 담겨 있어 아름답고 오묘한 문화임을 확신하게 된다. 차 한 잔을 마시기에 앞서 차를 의례로 높인 선인들의 정신을 다시 살펴서 오늘과 미래의 생활 문화 속에서 재현할 수 있는 마음가짐이 필요하다고 여겨진다.
To investigate the Korean tea culture is not only to investigate our life and culture but also to examine cultural tradition and its present and future. In Korea tea is settled as a part of ceremonial culture at temples and Courts and among the aristocracy and the people. In our traditional society,...
To investigate the Korean tea culture is not only to investigate our life and culture but also to examine cultural tradition and its present and future. In Korea tea is settled as a part of ceremonial culture at temples and Courts and among the aristocracy and the people. In our traditional society, nature worship was performed in the era of Gojoseon and tea rituals were performed for Buddha and nature in the era of the Three Kingdoms. Tea was offered for a memorial service to comfort the soul of the dead and to pray for happiness for those who held a ceremony. The rituals, which had been performed only at temples and Courts and among the aristocratic class before the era of Goryeo, were widely held on a national basis primarily by a royal family and spread even into the populace, making norms of tea rituals an important part of living in the era of Goryeo. In the period of Joseon whose national policy was Confucianism, tea culture developed according to Confucian ceremonies. In the era of Joseon, it failed to flourish as much as in the period of Goryeo but tea was strictly used for ceremonies. While an tea culture is a small form of culture in our culture, ceremonies expressed in tea culture were held in various forms at temples and Courts and among the aristocracy and the populace. This study considered various properties and characteristics of ceremonies found in Korean tea culture and examined deep meanings of the ceremonies for tea culture as follows: First, it investigated the process of changes in Korean tea culture. Second, it classified and analyzed characteristics of ceremonies found in Korean tea culture and real aspects of ceremonies found at temples and Courts and among the populace according to different times. As for introduction and changes of Korean tea culture, it can be said that Silla was the era of 'aristocratic tea' in the sense that a specific class based on the Court and temples enjoyed it. Goryeo was the era of so-called 'temple tea' when Buddhism had been inherited from Silla and held various ceremonies at Courts and temples as guardian Buddhism. Joseon can be classified into the period of 'literati tea' when the aristocracy and the literati became the center of tea life as Buddhist ceremonies changed into Confucian ones with the introduction of Jujagarye. However, Buddhist culture which started from folk belief of Silla developed into ceremonies unique to the era of Goryeo under the influence of Chinese Zen Buddhism and offering of a glass of clean water, because of failure to obtain tea, in the period of Joseon developed into unique culture through the encounter of Confucianism, Buddhism, and Taoism with folk customs, which was left as folk belief in Korea; therefore, Korean tea ceremonies should be regarded as the development into mixed culture of many religions. According to consideration of tea rituals from the era of the Three Kingdoms to that of Joseon, Korean tea culture, contrary to that of China, failed to reach daily food and tea culture because it was present in formal tea rituals; while daily tea rituals disappeared, more formal culture developed in various ceremonies. As tea was offered as consecration for a temple ritual, Dage was created which was not present even in Chinese Cheonggyu; temple rituals were reduced into those for each Jeon and Budo in the period of Joseon; however, Korean tea culture with emphasis placed on formality of a ritual is characterized by publishing of various Confucian classics related to rituals. A royal ritual has a meaning of respect by putting devotion to a memorial service for King Suro with the utmost. A visitor-welcoming ceremony by which a royal family received an envoy had a meaning of respect for the other party, importance of which is proved by records of concrete procedures of the ceremony. Just as a royal family held Judarye, so the populace held Jamsindarye and Saengildarye, which demonstrates that a tea ritual was held for reason and sentiment although there was Orye or Sokjeol in its basis. Tea became a present during a ritual because it was valued along with other offerings. It was given as a present to a guest, offered, or used as an Imperial gift because it was considered to be a spiritual thing and more important than anything. There is also a philosophical reason that those who drink tea may possess the nature of tea. Korean tea rituals have created formality as a tool for moral training with the mind of being courteous, expressing sincerity, and praying for living. In short, as for Korean tea culture, a tea event can be a ritual, not simply drinking tea, but beautiful and profound culture with a philosophical mind. It is necessary to reconsider the spirit of our predecessors who developed tea into a ritual and represent it in present and future living culture before drinking a cup of tea.
To investigate the Korean tea culture is not only to investigate our life and culture but also to examine cultural tradition and its present and future. In Korea tea is settled as a part of ceremonial culture at temples and Courts and among the aristocracy and the people. In our traditional society, nature worship was performed in the era of Gojoseon and tea rituals were performed for Buddha and nature in the era of the Three Kingdoms. Tea was offered for a memorial service to comfort the soul of the dead and to pray for happiness for those who held a ceremony. The rituals, which had been performed only at temples and Courts and among the aristocratic class before the era of Goryeo, were widely held on a national basis primarily by a royal family and spread even into the populace, making norms of tea rituals an important part of living in the era of Goryeo. In the period of Joseon whose national policy was Confucianism, tea culture developed according to Confucian ceremonies. In the era of Joseon, it failed to flourish as much as in the period of Goryeo but tea was strictly used for ceremonies. While an tea culture is a small form of culture in our culture, ceremonies expressed in tea culture were held in various forms at temples and Courts and among the aristocracy and the populace. This study considered various properties and characteristics of ceremonies found in Korean tea culture and examined deep meanings of the ceremonies for tea culture as follows: First, it investigated the process of changes in Korean tea culture. Second, it classified and analyzed characteristics of ceremonies found in Korean tea culture and real aspects of ceremonies found at temples and Courts and among the populace according to different times. As for introduction and changes of Korean tea culture, it can be said that Silla was the era of 'aristocratic tea' in the sense that a specific class based on the Court and temples enjoyed it. Goryeo was the era of so-called 'temple tea' when Buddhism had been inherited from Silla and held various ceremonies at Courts and temples as guardian Buddhism. Joseon can be classified into the period of 'literati tea' when the aristocracy and the literati became the center of tea life as Buddhist ceremonies changed into Confucian ones with the introduction of Jujagarye. However, Buddhist culture which started from folk belief of Silla developed into ceremonies unique to the era of Goryeo under the influence of Chinese Zen Buddhism and offering of a glass of clean water, because of failure to obtain tea, in the period of Joseon developed into unique culture through the encounter of Confucianism, Buddhism, and Taoism with folk customs, which was left as folk belief in Korea; therefore, Korean tea ceremonies should be regarded as the development into mixed culture of many religions. According to consideration of tea rituals from the era of the Three Kingdoms to that of Joseon, Korean tea culture, contrary to that of China, failed to reach daily food and tea culture because it was present in formal tea rituals; while daily tea rituals disappeared, more formal culture developed in various ceremonies. As tea was offered as consecration for a temple ritual, Dage was created which was not present even in Chinese Cheonggyu; temple rituals were reduced into those for each Jeon and Budo in the period of Joseon; however, Korean tea culture with emphasis placed on formality of a ritual is characterized by publishing of various Confucian classics related to rituals. A royal ritual has a meaning of respect by putting devotion to a memorial service for King Suro with the utmost. A visitor-welcoming ceremony by which a royal family received an envoy had a meaning of respect for the other party, importance of which is proved by records of concrete procedures of the ceremony. Just as a royal family held Judarye, so the populace held Jamsindarye and Saengildarye, which demonstrates that a tea ritual was held for reason and sentiment although there was Orye or Sokjeol in its basis. Tea became a present during a ritual because it was valued along with other offerings. It was given as a present to a guest, offered, or used as an Imperial gift because it was considered to be a spiritual thing and more important than anything. There is also a philosophical reason that those who drink tea may possess the nature of tea. Korean tea rituals have created formality as a tool for moral training with the mind of being courteous, expressing sincerity, and praying for living. In short, as for Korean tea culture, a tea event can be a ritual, not simply drinking tea, but beautiful and profound culture with a philosophical mind. It is necessary to reconsider the spirit of our predecessors who developed tea into a ritual and represent it in present and future living culture before drinking a cup of tea.
주제어
#다문화[茶文化] 차문화[茶文化]
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