의사소통은 말 그대로 언어적 수단을 통한 교환적 행동인 것이다. 하지만 발달장애 아동은 언어장애와 정신지체를 함께 수반하는 장애를 가지고 있어, 인지ㆍ언어적 발달지체나 감각상의 손상 때문에 사회적으로 적절한 의사소통 방법을 통해 주위환경과 상호작용 하거나 다른 사람들과 긍정적인 관계를 형성하는데 어려움을 보이며, 언어가 느리게 발달되거나 전혀 발달하지 않을 수도 있다. 발달장애아동의 의사소통의 중요성이 끊임없이 지적되고 있으며, 그 중에서도 보완ㆍ대체의사소통(Augmentative and Alternative Communica-tion: ...
의사소통은 말 그대로 언어적 수단을 통한 교환적 행동인 것이다. 하지만 발달장애 아동은 언어장애와 정신지체를 함께 수반하는 장애를 가지고 있어, 인지ㆍ언어적 발달지체나 감각상의 손상 때문에 사회적으로 적절한 의사소통 방법을 통해 주위환경과 상호작용 하거나 다른 사람들과 긍정적인 관계를 형성하는데 어려움을 보이며, 언어가 느리게 발달되거나 전혀 발달하지 않을 수도 있다. 발달장애아동의 의사소통의 중요성이 끊임없이 지적되고 있으며, 그 중에서도 보완ㆍ대체의사소통(Augmentative and Alternative Communica-tion: AAC)체계의 사용에 대한 논의가 증가되고 있으며 이 중 하나에 속하는 그림교환의사소통체계(PECS: Picture Exchange Communication System)는 자폐장애를 가진 아동이나 성인들이 손쉽게 자발적이며 실제적인 의사소통을 할 수 있도록 도와주고 기술을 습득할 수 있는 보완ㆍ대체 의사소통 체계의 한 종류로 활용하고 있다. 하지만 아직까지 PECS 프로그램에 대한 언어치료사와 부모의 인지도가 낮아 많은 발달장애아동에게 활용되지 않고 있거나 활용이 되더라도 많은 어려움이 가지고 있는 것으로 보인다. 보다 효과적인 PECS 프로그램의 활용을 위해서는 언어치료사가 정확한 PECS 프로그램에 대한 정확한 활용 방법을 알아야 할 것이며 또한 부모와 주변의 적극적인 협조가 있어야 할 것이다. 이에 본 연구는 발달장애아동을 위한 보완대체의사소통의 활용 실태와 인식조사에 대한 연구를 치료현장에서 AAC의 한 종류로 활용되고 있는 PECS 프로그램을 중심으로하여 언어치료사의 활용 실태와 인식을 알아보고 언어치료사들에게 PECS 프로그램 활용에 대한 기초 자료를 제공하고자 연구하였다. 설문문항은 총 23문항으로 구성되었으며, 연구대상은 서울, 수원, 인천에 위치하고 있는 언어치료사 105명을 대상으로 조사하였다. 본 연구의 결과 첫째, 발달장애아동을 위한 PECS 프로그램 활용에 대한 실태로는 언어치료사 105명 과반수이상이 알고 있다고 대답하였지만 PECS 프로그램을 실행한 경험은 과반수 보다 낮게 응답하여 치료현장에서 PECS 프로그램을 활용하는 경우는 낮은 것으로 나타났다. 또한, PECS 프로그램을 활용한 경험이 있는 언어치료사는 자폐아동에게 PECS 프로그램을 가장 많이 활용하였고 적용한 PECS 프로그램의 각 치료단계마다의 준수사항을 숙지하지 않고 실행한 치료사가 절반정도 나타남을 알 수 있었다. 또한 시행된 치료에 대하여 과반수이상이 부정적인 대답을 하여 PECS 프로그램 실행에 있어서의 문제점을 볼 수 있었고 올바른 PECS 프로그램 중재에 대한 교육의 필요성이 시급함을 알 수 있었다. 둘째, 발달장애아동을 위한 PECS 프로그램 활용에 대하여 언어치료사는 중재의 필요성과 효과성을 긍정적으로 인식하고 있었으며 전체 응답자의 대부분이 치료 대상자에게 PECS을 적용 할 의사가 있다고 긍정적인 대답을 하였다. 하지만 PECS 프로그램 중재 시 ‘여러 상황에서의 적용과 일반화의 어려움’, ‘부모의 이해부족’, ‘아동의 인지능력 저하’, ‘언어치료사의 지식 및 경험 부족’, ‘주위 사람들의 PECS 프로그램 사용방법의 곤란’, ‘구어 발달의 저해될 것이라는 우려’도 가지고 있어 이러한 문제점을 보완하여 해결하여 보다 효과적인 중재를 할 수 있도록 PECS에 대하여 더욱 깊이 있는 연구가 필요할 것이다.
의사소통은 말 그대로 언어적 수단을 통한 교환적 행동인 것이다. 하지만 발달장애 아동은 언어장애와 정신지체를 함께 수반하는 장애를 가지고 있어, 인지ㆍ언어적 발달지체나 감각상의 손상 때문에 사회적으로 적절한 의사소통 방법을 통해 주위환경과 상호작용 하거나 다른 사람들과 긍정적인 관계를 형성하는데 어려움을 보이며, 언어가 느리게 발달되거나 전혀 발달하지 않을 수도 있다. 발달장애아동의 의사소통의 중요성이 끊임없이 지적되고 있으며, 그 중에서도 보완ㆍ대체의사소통(Augmentative and Alternative Communica-tion: AAC)체계의 사용에 대한 논의가 증가되고 있으며 이 중 하나에 속하는 그림교환의사소통체계(PECS: Picture Exchange Communication System)는 자폐장애를 가진 아동이나 성인들이 손쉽게 자발적이며 실제적인 의사소통을 할 수 있도록 도와주고 기술을 습득할 수 있는 보완ㆍ대체 의사소통 체계의 한 종류로 활용하고 있다. 하지만 아직까지 PECS 프로그램에 대한 언어치료사와 부모의 인지도가 낮아 많은 발달장애아동에게 활용되지 않고 있거나 활용이 되더라도 많은 어려움이 가지고 있는 것으로 보인다. 보다 효과적인 PECS 프로그램의 활용을 위해서는 언어치료사가 정확한 PECS 프로그램에 대한 정확한 활용 방법을 알아야 할 것이며 또한 부모와 주변의 적극적인 협조가 있어야 할 것이다. 이에 본 연구는 발달장애아동을 위한 보완대체의사소통의 활용 실태와 인식조사에 대한 연구를 치료현장에서 AAC의 한 종류로 활용되고 있는 PECS 프로그램을 중심으로하여 언어치료사의 활용 실태와 인식을 알아보고 언어치료사들에게 PECS 프로그램 활용에 대한 기초 자료를 제공하고자 연구하였다. 설문문항은 총 23문항으로 구성되었으며, 연구대상은 서울, 수원, 인천에 위치하고 있는 언어치료사 105명을 대상으로 조사하였다. 본 연구의 결과 첫째, 발달장애아동을 위한 PECS 프로그램 활용에 대한 실태로는 언어치료사 105명 과반수이상이 알고 있다고 대답하였지만 PECS 프로그램을 실행한 경험은 과반수 보다 낮게 응답하여 치료현장에서 PECS 프로그램을 활용하는 경우는 낮은 것으로 나타났다. 또한, PECS 프로그램을 활용한 경험이 있는 언어치료사는 자폐아동에게 PECS 프로그램을 가장 많이 활용하였고 적용한 PECS 프로그램의 각 치료단계마다의 준수사항을 숙지하지 않고 실행한 치료사가 절반정도 나타남을 알 수 있었다. 또한 시행된 치료에 대하여 과반수이상이 부정적인 대답을 하여 PECS 프로그램 실행에 있어서의 문제점을 볼 수 있었고 올바른 PECS 프로그램 중재에 대한 교육의 필요성이 시급함을 알 수 있었다. 둘째, 발달장애아동을 위한 PECS 프로그램 활용에 대하여 언어치료사는 중재의 필요성과 효과성을 긍정적으로 인식하고 있었으며 전체 응답자의 대부분이 치료 대상자에게 PECS을 적용 할 의사가 있다고 긍정적인 대답을 하였다. 하지만 PECS 프로그램 중재 시 ‘여러 상황에서의 적용과 일반화의 어려움’, ‘부모의 이해부족’, ‘아동의 인지능력 저하’, ‘언어치료사의 지식 및 경험 부족’, ‘주위 사람들의 PECS 프로그램 사용방법의 곤란’, ‘구어 발달의 저해될 것이라는 우려’도 가지고 있어 이러한 문제점을 보완하여 해결하여 보다 효과적인 중재를 할 수 있도록 PECS에 대하여 더욱 깊이 있는 연구가 필요할 것이다.
Communication is, literally speaking, an act of exchange by verbal means. But the children with developmental disorder have both language disorder and mental retardation. Due to their cognitive/linguistic development delay and sensory damage, they have trouble in interacting with their environment b...
Communication is, literally speaking, an act of exchange by verbal means. But the children with developmental disorder have both language disorder and mental retardation. Due to their cognitive/linguistic development delay and sensory damage, they have trouble in interacting with their environment by socially adequate means of communication or in forming a positive relationship with other people. Moreover, their language is very slow in terms of development or not even developed at all. That is why the importance of communication for the children with developmental disorder is consistently suggested, while the debate as to the use of 'AAC(Augmentative and Alternative Communication)' is occurring more frequently. 'PECS' is one of the augmentative and alternative communication systems for the children with developmental disorder. It helps the autistic children or adults to make it to actual communication and to acquire skills in a functional way. As the overall awareness of the parents and the speech-language-pathologists as to the PECS is fairly low, however, it is not being applied to a large number of children with developmental disorder or seems to be faced with difficulties, even if applied to some of them. In order for the speech-language-pathologists to apply 'PECS' efficiently, they need to know concretely how to apply the 'PECS', not to mention that there should be active parental and environmental cooperation. In this study, the actually applied condition and the overall recognition of the augmentative and alternative communication systems for the children with developmental disorder, were examined, with an emphasis on the PECS to be applied by the speech-language-pathologists, so that one can provide them with the basic data as to the PECS. The questionnaire of the survey is comprised of 23 questions, and 105 speech-language-pathologists were surveyed in the metropolitan areas of Seoul, Suwon and Incheon. As a result of this study, the following has been found out: Firstly, the majority of them responded that they were aware of the actually applied condition of the PECS for the children with developmental disorder, but the majority of them turned out not to have an actual experience of applying it on the field of treatment . In addition, the speech-language-pathologists with some experience of the PEC most applied the program of PECS to the autistic children. But about half of them didn't abide by the instructions at every stage of the PECS treatment. And the majority of them responded negatively as to the applied treatment, which shows that there are some problems with the application of the PECS and that the adequate training for the PECS arbitration is imminently required. Secondly, the speech-language-pathologists turned out to positively recognize the necessity of arbitration as to the application of the PECS for the children with developmental disorder, as well as its effectiveness. And the majority of the respondents said positively that they were willing to apply the PECS to their patients. Here are some problems with the PECS arbitration, however: "difficulty of generalization and application in various situations", "decrease of the children's cognitive ability", "lack of knowledge and experience of the speech-language-pathologists", "difficulty of the PECS use by the people around the patients", "concern over the developmental delay of spoken language", etc. More study as to the PECS needs to be done, therefore, in order to solve the problems and make it to the more efficient arbitration.
Communication is, literally speaking, an act of exchange by verbal means. But the children with developmental disorder have both language disorder and mental retardation. Due to their cognitive/linguistic development delay and sensory damage, they have trouble in interacting with their environment by socially adequate means of communication or in forming a positive relationship with other people. Moreover, their language is very slow in terms of development or not even developed at all. That is why the importance of communication for the children with developmental disorder is consistently suggested, while the debate as to the use of 'AAC(Augmentative and Alternative Communication)' is occurring more frequently. 'PECS' is one of the augmentative and alternative communication systems for the children with developmental disorder. It helps the autistic children or adults to make it to actual communication and to acquire skills in a functional way. As the overall awareness of the parents and the speech-language-pathologists as to the PECS is fairly low, however, it is not being applied to a large number of children with developmental disorder or seems to be faced with difficulties, even if applied to some of them. In order for the speech-language-pathologists to apply 'PECS' efficiently, they need to know concretely how to apply the 'PECS', not to mention that there should be active parental and environmental cooperation. In this study, the actually applied condition and the overall recognition of the augmentative and alternative communication systems for the children with developmental disorder, were examined, with an emphasis on the PECS to be applied by the speech-language-pathologists, so that one can provide them with the basic data as to the PECS. The questionnaire of the survey is comprised of 23 questions, and 105 speech-language-pathologists were surveyed in the metropolitan areas of Seoul, Suwon and Incheon. As a result of this study, the following has been found out: Firstly, the majority of them responded that they were aware of the actually applied condition of the PECS for the children with developmental disorder, but the majority of them turned out not to have an actual experience of applying it on the field of treatment . In addition, the speech-language-pathologists with some experience of the PEC most applied the program of PECS to the autistic children. But about half of them didn't abide by the instructions at every stage of the PECS treatment. And the majority of them responded negatively as to the applied treatment, which shows that there are some problems with the application of the PECS and that the adequate training for the PECS arbitration is imminently required. Secondly, the speech-language-pathologists turned out to positively recognize the necessity of arbitration as to the application of the PECS for the children with developmental disorder, as well as its effectiveness. And the majority of the respondents said positively that they were willing to apply the PECS to their patients. Here are some problems with the PECS arbitration, however: "difficulty of generalization and application in various situations", "decrease of the children's cognitive ability", "lack of knowledge and experience of the speech-language-pathologists", "difficulty of the PECS use by the people around the patients", "concern over the developmental delay of spoken language", etc. More study as to the PECS needs to be done, therefore, in order to solve the problems and make it to the more efficient arbitration.
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