본 연구에서는 현재 이성교제 중이거나 이성교제의 경험이 있는 미혼남녀 대학생들을 대상으로, 이성교제 실태를 먼저 살펴보고, 사회ㆍ인구학적변인과 가족변인이 이성교제에 미치는 영향을 알아보았다. 사회ㆍ인구학적 변인 및 가족변인에 따른 이성교제 실태를 조사하고, 그 결과를 통해 사회ㆍ인구학적 변인 및 가족변인과 이성교제 실태간의 관련성을 파악하였다. 나아가 추후배우자 선택과 결혼준비교육 프로그램에 관련된 기초자료를 제시하여, 청년기 미혼남녀들의 바람직한 이성교제의가치관 정립 및 효과적인 데이팅 기법을 습득할 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제 1) 대학생의 이성교제 실태는 어떠한가? 연구문제 2) 대학생의 사회·인구학적 변인에 따른 이성교제 실태는 어떠한가? 연구문제 3) 대학생의 가족 변인에 따른 이성교제는 어떠한가? 연구문제 3-1. 대학생의 가족환경 변인에 따른 이성교제 실태는 어떠한가? 연구문제 3-2. 대학생의 가족지위 변인에 따른 이성교제 실태는 어떠한가? 현재 이성교제중이거나 이성교제의 경험이 있는 전국에 소재하고 있는 대학교의 미혼남녀 대학생들에게 설문지를 배부하고 이성교제와 관련된 설문조사를 개별 자기기입법으로 실시하였다. 이중 불성실한 설문지를 제외한 309부가 분석 자료로 사용되었다. 회수된 자료처리는 ...
본 연구에서는 현재 이성교제 중이거나 이성교제의 경험이 있는 미혼남녀 대학생들을 대상으로, 이성교제 실태를 먼저 살펴보고, 사회ㆍ인구학적변인과 가족변인이 이성교제에 미치는 영향을 알아보았다. 사회ㆍ인구학적 변인 및 가족변인에 따른 이성교제 실태를 조사하고, 그 결과를 통해 사회ㆍ인구학적 변인 및 가족변인과 이성교제 실태간의 관련성을 파악하였다. 나아가 추후배우자 선택과 결혼준비교육 프로그램에 관련된 기초자료를 제시하여, 청년기 미혼남녀들의 바람직한 이성교제의가치관 정립 및 효과적인 데이팅 기법을 습득할 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제 1) 대학생의 이성교제 실태는 어떠한가? 연구문제 2) 대학생의 사회·인구학적 변인에 따른 이성교제 실태는 어떠한가? 연구문제 3) 대학생의 가족 변인에 따른 이성교제는 어떠한가? 연구문제 3-1. 대학생의 가족환경 변인에 따른 이성교제 실태는 어떠한가? 연구문제 3-2. 대학생의 가족지위 변인에 따른 이성교제 실태는 어떠한가? 현재 이성교제중이거나 이성교제의 경험이 있는 전국에 소재하고 있는 대학교의 미혼남녀 대학생들에게 설문지를 배부하고 이성교제와 관련된 설문조사를 개별 자기기입법으로 실시하였다. 이중 불성실한 설문지를 제외한 309부가 분석 자료로 사용되었다. 회수된 자료처리는 SPSS 14.0을 이용하였다. 도구의 신뢰도를 검증하기 위하여 Cronbach's a 계수를 산출하였고, 빈도분석, 교차분석, 분산분석(ANOVA)을 통해 사회ㆍ인구학적 및 가족변인에 따른 이성교제 실태의 차이를 분석하였으며, 통계적으로 유의한 변수에 대해서는 Scheffe 사후검증을 실시하였다. 본 연구를 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대학생의 이성교제 실태에 있어 이성교제 횟수, 이성교제기간, 만남계기, 데이트횟수, 데이트비용, 데이트비용 지불여부, 데이트시간, 데이트장소, 데이트유형 주위사람 의견, 신체 접촉 허용 정도, 신체접촉 경험 유무 등의 항목을 통해 이성교제 실태를 알아볼 수 있었다. 둘째, 사회ㆍ인구학적 변인에 따른 이성교제 실태를 보면 성별과 이성교제 횟수, 데이트비용, 주위사람의견, 신체 접촉허용정도의 차이가 유의미 했으며, 나이는 성별과 유사한 차이를 나타낸 항목 중 이성교제 횟수 항목을 제외한 데이트 비용, 신체 접촉 허용정도의 문항에서 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 대학생의 가족환경 변인에 따른 이성교제 실태는, 먼저 가족환경 변인인 가족관계 만족감, 가족기능성, 가족독립성, 가족개방성 의식에 따라 이성교제 횟수, 데이트시간, 데이트유형에서 유의미한 차이를 확인했으며, 가족 지위변인에 따른 이성교제 실태를 살펴본 결과 가족 수, 어머니 학력에 따라 이성교제 비용과 신체적 접촉에 따라 유의미한 차이를 보였다. 위의 연구결과를 바탕으로 대학생들의 이성교제의 실태를 파악하였으며, 개인의 가족환경 및 다양한 변인들에 의해 영향을 받는다는 것을 확인했다. 따라서 위의 이성교제 실태 및 가족 변인간의 연구결과를 바탕으로 추후 미혼 남녀 대학생들에게 올바른 가치관 정립과 이성교제 시 발생할 수 있는 문제들에 대한 예방 및 교육을 위한 프로그램 개발이 많이 이루어지길 기대한다.
본 연구에서는 현재 이성교제 중이거나 이성교제의 경험이 있는 미혼남녀 대학생들을 대상으로, 이성교제 실태를 먼저 살펴보고, 사회ㆍ인구학적변인과 가족변인이 이성교제에 미치는 영향을 알아보았다. 사회ㆍ인구학적 변인 및 가족변인에 따른 이성교제 실태를 조사하고, 그 결과를 통해 사회ㆍ인구학적 변인 및 가족변인과 이성교제 실태간의 관련성을 파악하였다. 나아가 추후배우자 선택과 결혼준비교육 프로그램에 관련된 기초자료를 제시하여, 청년기 미혼남녀들의 바람직한 이성교제의가치관 정립 및 효과적인 데이팅 기법을 습득할 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제 1) 대학생의 이성교제 실태는 어떠한가? 연구문제 2) 대학생의 사회·인구학적 변인에 따른 이성교제 실태는 어떠한가? 연구문제 3) 대학생의 가족 변인에 따른 이성교제는 어떠한가? 연구문제 3-1. 대학생의 가족환경 변인에 따른 이성교제 실태는 어떠한가? 연구문제 3-2. 대학생의 가족지위 변인에 따른 이성교제 실태는 어떠한가? 현재 이성교제중이거나 이성교제의 경험이 있는 전국에 소재하고 있는 대학교의 미혼남녀 대학생들에게 설문지를 배부하고 이성교제와 관련된 설문조사를 개별 자기기입법으로 실시하였다. 이중 불성실한 설문지를 제외한 309부가 분석 자료로 사용되었다. 회수된 자료처리는 SPSS 14.0을 이용하였다. 도구의 신뢰도를 검증하기 위하여 Cronbach's a 계수를 산출하였고, 빈도분석, 교차분석, 분산분석(ANOVA)을 통해 사회ㆍ인구학적 및 가족변인에 따른 이성교제 실태의 차이를 분석하였으며, 통계적으로 유의한 변수에 대해서는 Scheffe 사후검증을 실시하였다. 본 연구를 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대학생의 이성교제 실태에 있어 이성교제 횟수, 이성교제기간, 만남계기, 데이트횟수, 데이트비용, 데이트비용 지불여부, 데이트시간, 데이트장소, 데이트유형 주위사람 의견, 신체 접촉 허용 정도, 신체접촉 경험 유무 등의 항목을 통해 이성교제 실태를 알아볼 수 있었다. 둘째, 사회ㆍ인구학적 변인에 따른 이성교제 실태를 보면 성별과 이성교제 횟수, 데이트비용, 주위사람의견, 신체 접촉허용정도의 차이가 유의미 했으며, 나이는 성별과 유사한 차이를 나타낸 항목 중 이성교제 횟수 항목을 제외한 데이트 비용, 신체 접촉 허용정도의 문항에서 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 대학생의 가족환경 변인에 따른 이성교제 실태는, 먼저 가족환경 변인인 가족관계 만족감, 가족기능성, 가족독립성, 가족개방성 의식에 따라 이성교제 횟수, 데이트시간, 데이트유형에서 유의미한 차이를 확인했으며, 가족 지위변인에 따른 이성교제 실태를 살펴본 결과 가족 수, 어머니 학력에 따라 이성교제 비용과 신체적 접촉에 따라 유의미한 차이를 보였다. 위의 연구결과를 바탕으로 대학생들의 이성교제의 실태를 파악하였으며, 개인의 가족환경 및 다양한 변인들에 의해 영향을 받는다는 것을 확인했다. 따라서 위의 이성교제 실태 및 가족 변인간의 연구결과를 바탕으로 추후 미혼 남녀 대학생들에게 올바른 가치관 정립과 이성교제 시 발생할 수 있는 문제들에 대한 예방 및 교육을 위한 프로그램 개발이 많이 이루어지길 기대한다.
This paper studies the effects of variables regarding demographics of society and family for identifying the state of relationship among university students who are dating now or who have experienced date. Through the investigating the state of relationship depended on variables in demographics of s...
This paper studies the effects of variables regarding demographics of society and family for identifying the state of relationship among university students who are dating now or who have experienced date. Through the investigating the state of relationship depended on variables in demographics of society and family, this study finds out the connection between the state and variables. Furthermore, it aims at instructing the desirable values of unmarried couple's relationship and the dating technique by presenting the data related to the marriage preparatory education. For fulfilling the objectives, the research problems are organized as follows, Question 1. What is the current state of relationship of university students? Question 2. How the variables of demographics of society affect the state of relationship? Question 3. How the variables of family affect the state of relationship? Question 3-1. How the variables related to family background affect the state of relationship? Question 3-2. How the variables related to family status affect the state of relationship? A survey targeted to unmarried university students who are dating now and have experienced date is conducted by circulating the questionnaires. All questionnaires were filled by individual person. Three hundreds nine questionnaires are used for analyzing data excluding faulty things. SPSS 14.0 is used for data processing. Cronbach's a coefficient is calculated for verifying the reliability of program and the variables of demographics of society and family are analyzed through a frequency analysis, an interact analysis and an analysis of variance(ANOVA). The results are summarized as follows, First, the current state of relationship of university students can be found through the contents such as the number of times they are having relationship, duration of relationship, opportunity for meeting, the number of date, expense for date, date time, date site, date type, comments from surroundings, limitation of physical contact, and experience of physical contact which were in questionnaires. Second, differences of the number of times they are having relationship, expenses for date, comments from around, limitations of physical contact have meaningful results. Among the contents differences of SEX and AGE have similarity with differences of expense for date, limitation of physical contact except the number of times they are having relationship. Third, in case of family variables, significant differences appeared in contents of the number of times having relationship, date time, date type which are identified depending on the satisfaction of family relationship, functionality of family, degree of family openness. The expense of date and limitation of physical contact have significant meaning depending on the number of family members, the level of education of mother in the case of variables regarding family position. Based on the above results, it is found that the state of relationship is affected by the personal family background and other variables. Finally, many programs instructing the desirable values as well as preventing the problems happen during relationship are expected to be developed significantly for education based on the results in this paper.
This paper studies the effects of variables regarding demographics of society and family for identifying the state of relationship among university students who are dating now or who have experienced date. Through the investigating the state of relationship depended on variables in demographics of society and family, this study finds out the connection between the state and variables. Furthermore, it aims at instructing the desirable values of unmarried couple's relationship and the dating technique by presenting the data related to the marriage preparatory education. For fulfilling the objectives, the research problems are organized as follows, Question 1. What is the current state of relationship of university students? Question 2. How the variables of demographics of society affect the state of relationship? Question 3. How the variables of family affect the state of relationship? Question 3-1. How the variables related to family background affect the state of relationship? Question 3-2. How the variables related to family status affect the state of relationship? A survey targeted to unmarried university students who are dating now and have experienced date is conducted by circulating the questionnaires. All questionnaires were filled by individual person. Three hundreds nine questionnaires are used for analyzing data excluding faulty things. SPSS 14.0 is used for data processing. Cronbach's a coefficient is calculated for verifying the reliability of program and the variables of demographics of society and family are analyzed through a frequency analysis, an interact analysis and an analysis of variance(ANOVA). The results are summarized as follows, First, the current state of relationship of university students can be found through the contents such as the number of times they are having relationship, duration of relationship, opportunity for meeting, the number of date, expense for date, date time, date site, date type, comments from surroundings, limitation of physical contact, and experience of physical contact which were in questionnaires. Second, differences of the number of times they are having relationship, expenses for date, comments from around, limitations of physical contact have meaningful results. Among the contents differences of SEX and AGE have similarity with differences of expense for date, limitation of physical contact except the number of times they are having relationship. Third, in case of family variables, significant differences appeared in contents of the number of times having relationship, date time, date type which are identified depending on the satisfaction of family relationship, functionality of family, degree of family openness. The expense of date and limitation of physical contact have significant meaning depending on the number of family members, the level of education of mother in the case of variables regarding family position. Based on the above results, it is found that the state of relationship is affected by the personal family background and other variables. Finally, many programs instructing the desirable values as well as preventing the problems happen during relationship are expected to be developed significantly for education based on the results in this paper.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.