스캐폴딩 이론을 적용한 수학과 수업이 학업성취와 학습태도에 미치는 영향 : 초등학교 5학년을 중심으로 The Effects of a Scaffolding Method on Children's Academic Achievements & Learning Attitude원문보기
본 연구의 목적은 스캐폴딩 이론을 적용한 수학과 수업이 학업성취도 및 학습태도에 미치는 영향을 분석하려는 데 있다. 즉, 학기초 성립된 자연반이 학업성취도 및 학습태도면에서 출발점 행동이 비슷하였다고 가정하고 실험집단에는 스캐폴딩 이론을 적용하여 수학과 수업을 적용하였고, 다른 한 집단은 교사 설명 위주의 전통적인 강의식 수업을 전개하여 두 집단간의 수학 학업성취도와 수학 학습태도의 차이를 비교해 봄으로써 그 효과를 분석하고자 하였다. 그 결과 실험집단의 학업성취도와 학습태도 점수가 높게 나타났음을 알 수 있었다. 본 연구에서 분석된 결과를 연구 문제별로 제시하면 다음과 같다. 첫째, 스캐폴딩 이론을 적용한 수학과 수업이 학업 성취의 신장에 통계적으로 의의 있는 변화를 가져와 효과적임이 검증되었다. 수학과 5-가의 수와 연산 영역 중 두 단원에 대한 평가 결과 약수와 배수 단원에서는 유의한 차를 보이지 않았지만, ...
본 연구의 목적은 스캐폴딩 이론을 적용한 수학과 수업이 학업성취도 및 학습태도에 미치는 영향을 분석하려는 데 있다. 즉, 학기초 성립된 자연반이 학업성취도 및 학습태도면에서 출발점 행동이 비슷하였다고 가정하고 실험집단에는 스캐폴딩 이론을 적용하여 수학과 수업을 적용하였고, 다른 한 집단은 교사 설명 위주의 전통적인 강의식 수업을 전개하여 두 집단간의 수학 학업성취도와 수학 학습태도의 차이를 비교해 봄으로써 그 효과를 분석하고자 하였다. 그 결과 실험집단의 학업성취도와 학습태도 점수가 높게 나타났음을 알 수 있었다. 본 연구에서 분석된 결과를 연구 문제별로 제시하면 다음과 같다. 첫째, 스캐폴딩 이론을 적용한 수학과 수업이 학업 성취의 신장에 통계적으로 의의 있는 변화를 가져와 효과적임이 검증되었다. 수학과 5-가의 수와 연산 영역 중 두 단원에 대한 평가 결과 약수와 배수 단원에서는 유의한 차를 보이지 않았지만, 약분과 통분 단원에서는 유의한 차를 보였다. 약분과 통분 단원을 공부하기 위해서는 약수와 배수 단원이 밑바탕이 되어야 하는 것을 고려하면 전통적인 수업 방법보다는 스캐폴딩 이론을 적용한 수학과 수업이 학업성취도에 더 효과적임을 알 수 있었다. 둘째, 수학과 학습태도 면에서 실험집단의 평균치가 통제집단보다 모든 영역에서 높게 나타났다. 그 중에서도 흥미, 목적의식, 주의집중, 학습기술 적용 능력에서 유의한 차를 보이는 것으로 검증되었다. 따라서 스캐폴딩 이론을 적용한 수학과 수업은 수학과의 학습태도에 바람직한 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과를 통해 수학과 수업에 스캐폴딩 이론을 적용하는 수업 방법은 학업성취도와 학습태도를 향상시킬 수 있는 한 방안이라고 볼 수 있다.
본 연구의 목적은 스캐폴딩 이론을 적용한 수학과 수업이 학업성취도 및 학습태도에 미치는 영향을 분석하려는 데 있다. 즉, 학기초 성립된 자연반이 학업성취도 및 학습태도면에서 출발점 행동이 비슷하였다고 가정하고 실험집단에는 스캐폴딩 이론을 적용하여 수학과 수업을 적용하였고, 다른 한 집단은 교사 설명 위주의 전통적인 강의식 수업을 전개하여 두 집단간의 수학 학업성취도와 수학 학습태도의 차이를 비교해 봄으로써 그 효과를 분석하고자 하였다. 그 결과 실험집단의 학업성취도와 학습태도 점수가 높게 나타났음을 알 수 있었다. 본 연구에서 분석된 결과를 연구 문제별로 제시하면 다음과 같다. 첫째, 스캐폴딩 이론을 적용한 수학과 수업이 학업 성취의 신장에 통계적으로 의의 있는 변화를 가져와 효과적임이 검증되었다. 수학과 5-가의 수와 연산 영역 중 두 단원에 대한 평가 결과 약수와 배수 단원에서는 유의한 차를 보이지 않았지만, 약분과 통분 단원에서는 유의한 차를 보였다. 약분과 통분 단원을 공부하기 위해서는 약수와 배수 단원이 밑바탕이 되어야 하는 것을 고려하면 전통적인 수업 방법보다는 스캐폴딩 이론을 적용한 수학과 수업이 학업성취도에 더 효과적임을 알 수 있었다. 둘째, 수학과 학습태도 면에서 실험집단의 평균치가 통제집단보다 모든 영역에서 높게 나타났다. 그 중에서도 흥미, 목적의식, 주의집중, 학습기술 적용 능력에서 유의한 차를 보이는 것으로 검증되었다. 따라서 스캐폴딩 이론을 적용한 수학과 수업은 수학과의 학습태도에 바람직한 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과를 통해 수학과 수업에 스캐폴딩 이론을 적용하는 수업 방법은 학업성취도와 학습태도를 향상시킬 수 있는 한 방안이라고 볼 수 있다.
The purpose of this study is to analyze the effects of a scaffolding method on the academic achievement and learning attitude of elementary students. To accomplish this purpose the following hypotheses were established with reference to related book sand preceding studies: Hypothesis 1. Ther...
The purpose of this study is to analyze the effects of a scaffolding method on the academic achievement and learning attitude of elementary students. To accomplish this purpose the following hypotheses were established with reference to related book sand preceding studies: Hypothesis 1. There will be significant differences on academic achievement between the experimental group applying a scaffolding method and the comparative group with no new intervention Hypothesis 2. There will be significant differences on learnin attitude between the experimental group applying scaffolding method and the comparative group with no new intervention. To verify the hypothesest wo5th grade classesfrom G elementary school located in Gochang, Chonbuk were selected and the experimentalgroup was taughtby using a scaffolding method and comparative group was taught by general teaching-learning programs. The test tool sused to verify thehypotheses,included amodification from an academic achievement test composed with a teacherin the same class studying mathematics and learning attitude test tools, KEDI.The results of the test wereanalyzed by SPSS 12.0 program. Abstract of the results of this study: First, there are significant differences on academic achievement between the experimental group applying the differentiated teaching-learning program of Vygotsky's zone of proxima development and the comparative group. Second,the rearesignificant differences on learning attitude between the experimental group applying the differenti ated teaching-learning program of Vygotsky's zone of proximal development and the comparative group. The resultsshow verbalinteractionandsupplying properdatahave a positive influence on the improvement of academic achievement. Also,the role of ateacher can have apositive influenceon learner's emotions. Appropriate applications of teaching-learning programs meeting the level of each child is effective for improving learner's self image, attitude to ward learning and developing good study habits. A teacher should help children learn within the zone of proximal development to in surepositive influenceon the irdevelopment and help lead them to their own learning through self accomplishment. This study had significance as a proposed way to help improve children's academic achievement and learning attitude through teaching tochildren's individual development levels.
The purpose of this study is to analyze the effects of a scaffolding method on the academic achievement and learning attitude of elementary students. To accomplish this purpose the following hypotheses were established with reference to related book sand preceding studies: Hypothesis 1. There will be significant differences on academic achievement between the experimental group applying a scaffolding method and the comparative group with no new intervention Hypothesis 2. There will be significant differences on learnin attitude between the experimental group applying scaffolding method and the comparative group with no new intervention. To verify the hypothesest wo5th grade classesfrom G elementary school located in Gochang, Chonbuk were selected and the experimentalgroup was taughtby using a scaffolding method and comparative group was taught by general teaching-learning programs. The test tool sused to verify thehypotheses,included amodification from an academic achievement test composed with a teacherin the same class studying mathematics and learning attitude test tools, KEDI.The results of the test wereanalyzed by SPSS 12.0 program. Abstract of the results of this study: First, there are significant differences on academic achievement between the experimental group applying the differentiated teaching-learning program of Vygotsky's zone of proxima development and the comparative group. Second,the rearesignificant differences on learning attitude between the experimental group applying the differenti ated teaching-learning program of Vygotsky's zone of proximal development and the comparative group. The resultsshow verbalinteractionandsupplying properdatahave a positive influence on the improvement of academic achievement. Also,the role of ateacher can have apositive influenceon learner's emotions. Appropriate applications of teaching-learning programs meeting the level of each child is effective for improving learner's self image, attitude to ward learning and developing good study habits. A teacher should help children learn within the zone of proximal development to in surepositive influenceon the irdevelopment and help lead them to their own learning through self accomplishment. This study had significance as a proposed way to help improve children's academic achievement and learning attitude through teaching tochildren's individual development levels.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.