본 연구의 목적은 초등학교 수학과 5학년 교육과정에 있는 최대공약수 및 최소공배수에 대한 학생들의 이해관계에 대해 분석하고 그 과정에서 나타나는 관계적 이해와 도구적 이해관계의 특징을 파악함으로써 학습의 실패원인에 대한 정보를 제공하고 수학적 사고를 향상 시킬 수 있는 교수 방법을 개선하는데 도움을 주고자 함이다.
본 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다.
첫째, 제일 기본적인 의미의 최대공약수와 최소공배수를 개념을 담고 있는 ‘공약수 및 공배수를 구하고 최대공약수 및 최소공배수를 구하는 방법’을 제대로 이해하지 못한 채 ‘알고리즘으로 최대공약수 및 최소공배수를 구하는 방법’을 쉽게 사용함을 볼 수 있었다.
둘째, ‘알고리즘으로 최대공약수 및 최소공배수를 구하는 방법’을 잘 이용하여 최대공약수 및 최소공배수를 구하지만 정작 그 의미를 제대로 알고 쓰는 경우는 적었다.
셋째, 공약수 및 공배수, 약수, 배수의 의미를 제대로 알지 못하고 용어를 혼동하며 쓰는 학생들이 많았다.
넷째, ...
본 연구의 목적은 초등학교 수학과 5학년 교육과정에 있는 최대공약수 및 최소공배수에 대한 학생들의 이해관계에 대해 분석하고 그 과정에서 나타나는 관계적 이해와 도구적 이해관계의 특징을 파악함으로써 학습의 실패원인에 대한 정보를 제공하고 수학적 사고를 향상 시킬 수 있는 교수 방법을 개선하는데 도움을 주고자 함이다.
본 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다.
첫째, 제일 기본적인 의미의 최대공약수와 최소공배수를 개념을 담고 있는 ‘공약수 및 공배수를 구하고 최대공약수 및 최소공배수를 구하는 방법’을 제대로 이해하지 못한 채 ‘알고리즘으로 최대공약수 및 최소공배수를 구하는 방법’을 쉽게 사용함을 볼 수 있었다.
둘째, ‘알고리즘으로 최대공약수 및 최소공배수를 구하는 방법’을 잘 이용하여 최대공약수 및 최소공배수를 구하지만 정작 그 의미를 제대로 알고 쓰는 경우는 적었다.
셋째, 공약수 및 공배수, 약수, 배수의 의미를 제대로 알지 못하고 용어를 혼동하며 쓰는 학생들이 많았다.
넷째, 소인수분해의 개념을 잘 몰라 가장 작은 수들의 곱으로 바꿀 때 틀리는 학생들이 많았다.
다섯째, 공약수와 최대공약수의 관계, 공배수와 최소공배수의 관계를 제대로 알고 있지 않은 학생들이 많았다.
따라서 학생들의 용어에 대한 개념 이해가 미흡한 것을 볼 수 있다. 최대공약수와 최소공배수의 개념에 대한 확실한 이해를 위해서는 답을 구하기 위한 도구적 이해로 머무르는 것이 아니라 관계적 이해가 이루어질 수 있도록 교사들의 노력이 필요하다.
본 연구의 목적은 초등학교 수학과 5학년 교육과정에 있는 최대공약수 및 최소공배수에 대한 학생들의 이해관계에 대해 분석하고 그 과정에서 나타나는 관계적 이해와 도구적 이해관계의 특징을 파악함으로써 학습의 실패원인에 대한 정보를 제공하고 수학적 사고를 향상 시킬 수 있는 교수 방법을 개선하는데 도움을 주고자 함이다.
본 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다.
첫째, 제일 기본적인 의미의 최대공약수와 최소공배수를 개념을 담고 있는 ‘공약수 및 공배수를 구하고 최대공약수 및 최소공배수를 구하는 방법’을 제대로 이해하지 못한 채 ‘알고리즘으로 최대공약수 및 최소공배수를 구하는 방법’을 쉽게 사용함을 볼 수 있었다.
둘째, ‘알고리즘으로 최대공약수 및 최소공배수를 구하는 방법’을 잘 이용하여 최대공약수 및 최소공배수를 구하지만 정작 그 의미를 제대로 알고 쓰는 경우는 적었다.
셋째, 공약수 및 공배수, 약수, 배수의 의미를 제대로 알지 못하고 용어를 혼동하며 쓰는 학생들이 많았다.
넷째, 소인수분해의 개념을 잘 몰라 가장 작은 수들의 곱으로 바꿀 때 틀리는 학생들이 많았다.
다섯째, 공약수와 최대공약수의 관계, 공배수와 최소공배수의 관계를 제대로 알고 있지 않은 학생들이 많았다.
따라서 학생들의 용어에 대한 개념 이해가 미흡한 것을 볼 수 있다. 최대공약수와 최소공배수의 개념에 대한 확실한 이해를 위해서는 답을 구하기 위한 도구적 이해로 머무르는 것이 아니라 관계적 이해가 이루어질 수 있도록 교사들의 노력이 필요하다.
The purpose of this study is to provide for information about the cause of the failure of learning by identifying the features between relational understanding and instrumental understanding that appear in the process of analyzing the student's interests to the greatest common divisor and least comm...
The purpose of this study is to provide for information about the cause of the failure of learning by identifying the features between relational understanding and instrumental understanding that appear in the process of analyzing the student's interests to the greatest common divisor and least common multiple in the fifth grade elementary school mathematics curriculum and to help to improve the teaching methods to enhance the mathematical thinking.
The results obtained in this study can be summarized as follows.
First, "How to find the greatest common divisor and least common multiple algorithms" could be seen more easily using than "How to find the greatest common divisor and least common multiple in common divisor and common multiple" which is the concepts contained in the most basic meaning of the greatest common divisor and least common multiple.
Second, many students use "How to find the greatest common divisor and least common multiple algorithms obtaining the greatest common divisor and the least common multiple" without knowing its meaning correctly,
Third, not knowing the meaning of a common divisor and a common multiple, divisor, multiple properly there were many students confuse and use the terms.
Fourth, the students were wrong because you do not know well the concept of factorization in prime factors of the change in the smallest number.
Fifth, the students were not aware of the proper relationship between a common divisor and a greatest common divisor, a common multiple and a least common multiple.
Therefore, the concept of students' Understanding Terms can be seen insufficient. Teachers' efforts are necessary so that the concept about the greatest common divisor and least common multiple can be made to understand the relational understanding rather than staying as a tool understanding for finding the answer.
The purpose of this study is to provide for information about the cause of the failure of learning by identifying the features between relational understanding and instrumental understanding that appear in the process of analyzing the student's interests to the greatest common divisor and least common multiple in the fifth grade elementary school mathematics curriculum and to help to improve the teaching methods to enhance the mathematical thinking.
The results obtained in this study can be summarized as follows.
First, "How to find the greatest common divisor and least common multiple algorithms" could be seen more easily using than "How to find the greatest common divisor and least common multiple in common divisor and common multiple" which is the concepts contained in the most basic meaning of the greatest common divisor and least common multiple.
Second, many students use "How to find the greatest common divisor and least common multiple algorithms obtaining the greatest common divisor and the least common multiple" without knowing its meaning correctly,
Third, not knowing the meaning of a common divisor and a common multiple, divisor, multiple properly there were many students confuse and use the terms.
Fourth, the students were wrong because you do not know well the concept of factorization in prime factors of the change in the smallest number.
Fifth, the students were not aware of the proper relationship between a common divisor and a greatest common divisor, a common multiple and a least common multiple.
Therefore, the concept of students' Understanding Terms can be seen insufficient. Teachers' efforts are necessary so that the concept about the greatest common divisor and least common multiple can be made to understand the relational understanding rather than staying as a tool understanding for finding the answer.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.