무인안내시스템(Kiosk)은 목적지 내부의 건물위치, 부서위치, 인명정보 등을 제공해 주는 독립적으로 설치된 시스템을 의미한다. 이는 건물이 많이 운집해 있는 공공기관이나 병원과 같이 외부인의 왕래가 빈번한 장소에서 유용하게 활용될 수 있다. 그러나 제공되는 정보가 모두 텍스트로만 구성되어 있어 원하는 위치를 찾는 것이 난해하다는 문제점이 있다. 본 논문에서는 GIS에 기반하여 길안내 정보를 그래픽 방식으로 제공함으로써 주변상황을 이용하여 신속하게 찾아갈 수 있도록 하는 방법을 제안한다. 제안한 길안내 정보시스템은 ...
무인안내시스템(Kiosk)은 목적지 내부의 건물위치, 부서위치, 인명정보 등을 제공해 주는 독립적으로 설치된 시스템을 의미한다. 이는 건물이 많이 운집해 있는 공공기관이나 병원과 같이 외부인의 왕래가 빈번한 장소에서 유용하게 활용될 수 있다. 그러나 제공되는 정보가 모두 텍스트로만 구성되어 있어 원하는 위치를 찾는 것이 난해하다는 문제점이 있다. 본 논문에서는 GIS에 기반하여 길안내 정보를 그래픽 방식으로 제공함으로써 주변상황을 이용하여 신속하게 찾아갈 수 있도록 하는 방법을 제안한다. 제안한 길안내 정보시스템은 GIS의 네트워크 분석 기능을 바탕으로 수행되는 경로탐색에 기초하여 Kiosk에 실측지도(혹은 디지타이저로 단순화한 지도)를 효율적으로 연계하여 지도상의 출발점에서 목표점까지의 경로 표시 및 주변 상황 정보를 출력하는 시스템이다. 또한 본 논문에서는 출발점에서 목표점까지의 최단경로 탐색을 효율적으로 수행하는 새로운 최단경로 탐색 알고리즘을 제안한다. 제안한 최단경로 탐색 알고리즘은 출발점과 목표점간의 직선거리가 최단경로라는 점을 이용하여, 경로 탐색 과정에서 우회하는 정도를 임계값으로 설정하여 주어진 임계값을 벗어나지 않는 범위 내에서 노드 탐색을 진행하며, 노드 탐색이 이루어질 때마다 탐색범위가 줄어든다. 제안한 알고리즘의 특징은 노드 탐색을 진행할 때 탐색 영역을 매 단계마다 효율적으로 줄여나간다는 점과 출발점과 목표점 사이의 직선거리가 최단거리라는 정보를 알고리즘에 포함시켜 탐색한다는 점을 들 수 있다. 실제 데이터 및 실험 데이터를 이용한 실험은 제안한 최단경로탐색 알고리즘이 기존 방법과 비교하여 성능이 우수함을 보여준다.
무인안내시스템(Kiosk)은 목적지 내부의 건물위치, 부서위치, 인명정보 등을 제공해 주는 독립적으로 설치된 시스템을 의미한다. 이는 건물이 많이 운집해 있는 공공기관이나 병원과 같이 외부인의 왕래가 빈번한 장소에서 유용하게 활용될 수 있다. 그러나 제공되는 정보가 모두 텍스트로만 구성되어 있어 원하는 위치를 찾는 것이 난해하다는 문제점이 있다. 본 논문에서는 GIS에 기반하여 길안내 정보를 그래픽 방식으로 제공함으로써 주변상황을 이용하여 신속하게 찾아갈 수 있도록 하는 방법을 제안한다. 제안한 길안내 정보시스템은 GIS의 네트워크 분석 기능을 바탕으로 수행되는 경로탐색에 기초하여 Kiosk에 실측지도(혹은 디지타이저로 단순화한 지도)를 효율적으로 연계하여 지도상의 출발점에서 목표점까지의 경로 표시 및 주변 상황 정보를 출력하는 시스템이다. 또한 본 논문에서는 출발점에서 목표점까지의 최단경로 탐색을 효율적으로 수행하는 새로운 최단경로 탐색 알고리즘을 제안한다. 제안한 최단경로 탐색 알고리즘은 출발점과 목표점간의 직선거리가 최단경로라는 점을 이용하여, 경로 탐색 과정에서 우회하는 정도를 임계값으로 설정하여 주어진 임계값을 벗어나지 않는 범위 내에서 노드 탐색을 진행하며, 노드 탐색이 이루어질 때마다 탐색범위가 줄어든다. 제안한 알고리즘의 특징은 노드 탐색을 진행할 때 탐색 영역을 매 단계마다 효율적으로 줄여나간다는 점과 출발점과 목표점 사이의 직선거리가 최단거리라는 정보를 알고리즘에 포함시켜 탐색한다는 점을 들 수 있다. 실제 데이터 및 실험 데이터를 이용한 실험은 제안한 최단경로탐색 알고리즘이 기존 방법과 비교하여 성능이 우수함을 보여준다.
The Kiosk is a system which provides a location of building, a position of department, a person's information, and etc around of visitor's destination. This Kiosk is able to be effectively used in places which buildings swarm round in the destination and the passing of people is frequent. But visito...
The Kiosk is a system which provides a location of building, a position of department, a person's information, and etc around of visitor's destination. This Kiosk is able to be effectively used in places which buildings swarm round in the destination and the passing of people is frequent. But visitors are difficult to search for their goal because the provided information consists of only text. Thus, we propose a new guidance information system based on GIS(Geographic Information System), which provides a method being able to efficiently search the destination using the information of neighboring circumstances. Our system represents both the shortest path of start to goal point on the map(or digitized map) and its circumstances. And we also propose a new algorithm to efficiently search a shortest path. Our algorithm uses the concept that the straight line from start to goal point is the shortest path, and progresses node searches within Threshold Values, which restricts the degree of making a detour, and thus its search areas are gradually reduced. Our algorithm has the characteristics of reducing its search areas greatly and incorporating the concept that the straight line from start to goal point is the shortest path into algorithm. Our experimentation with the test data and the real data(HKNU data) clearly validates that our algorithm outperforms conventional methods.
The Kiosk is a system which provides a location of building, a position of department, a person's information, and etc around of visitor's destination. This Kiosk is able to be effectively used in places which buildings swarm round in the destination and the passing of people is frequent. But visitors are difficult to search for their goal because the provided information consists of only text. Thus, we propose a new guidance information system based on GIS(Geographic Information System), which provides a method being able to efficiently search the destination using the information of neighboring circumstances. Our system represents both the shortest path of start to goal point on the map(or digitized map) and its circumstances. And we also propose a new algorithm to efficiently search a shortest path. Our algorithm uses the concept that the straight line from start to goal point is the shortest path, and progresses node searches within Threshold Values, which restricts the degree of making a detour, and thus its search areas are gradually reduced. Our algorithm has the characteristics of reducing its search areas greatly and incorporating the concept that the straight line from start to goal point is the shortest path into algorithm. Our experimentation with the test data and the real data(HKNU data) clearly validates that our algorithm outperforms conventional methods.
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