이 연구에서는 중학교 1학년생들의 밀도 현상에 관한 직관적 개념을 파악하고, 밀도 개념 학습에서 학생들의 인지 수준에 따른 문제해결방법의 유형을 분석하였다. 이 연구에는 중학교 1학년 18명의 학생이 참여하였으며 밀도 개념 학습은 Thinking Science 프로그램 중 ‘뜰까 가라앉을까’ 활동을 연구 목적에 맞게 수정한 후 처치하였다. 연구 결과, 물체가 뜨고 가라앉는 현상을 무게와 부피의 관계에 의해서 과학적으로 설명하는 학생들과 물과의 접촉 면적이나 경험 등 비과학적으로 설명하는 학생들로 유형화할 수 있었다. 학생들 대부분...
이 연구에서는 중학교 1학년생들의 밀도 현상에 관한 직관적 개념을 파악하고, 밀도 개념 학습에서 학생들의 인지 수준에 따른 문제해결방법의 유형을 분석하였다. 이 연구에는 중학교 1학년 18명의 학생이 참여하였으며 밀도 개념 학습은 Thinking Science 프로그램 중 ‘뜰까 가라앉을까’ 활동을 연구 목적에 맞게 수정한 후 처치하였다. 연구 결과, 물체가 뜨고 가라앉는 현상을 무게와 부피의 관계에 의해서 과학적으로 설명하는 학생들과 물과의 접촉 면적이나 경험 등 비과학적으로 설명하는 학생들로 유형화할 수 있었다. 학생들 대부분은 과학적 개념보다는 비과학적 개념을 지니고 있었으며, 인지 수준이 낮을수록 비과학적 개념을 지닌 학생의 비율이 더 높았다. 학생들의 밀도 관련 과제 해결에서 문제해결유형은 크게 변인영향 정량적 해석형, 변인영향 정성적해석형, 변인영향 역해석형 등으로 나타났다. 인지 수준에 따른 문제해결유형을 분석한 결과, 형식적 조작기에 있는 학생들은 무게와 부피의 영향을 정확히 이해하여 완전한 해결에 이르는 변인영향 정량적해석형, 변인영향 정성적해석형의 학생들이 많았다. 과도기와 구체적 조작기에 있는 학생들은 다양한 문제해결유형을 보여 인지 수준과 문제해결유형 사이의 관련성을 보이지 않았다. 그러나 과도기에 있는 학생들은 구체적 조작기에 있는 학생들과 달리 문제해결방법에서 일관성을 보였다.
이 연구에서는 중학교 1학년생들의 밀도 현상에 관한 직관적 개념을 파악하고, 밀도 개념 학습에서 학생들의 인지 수준에 따른 문제해결방법의 유형을 분석하였다. 이 연구에는 중학교 1학년 18명의 학생이 참여하였으며 밀도 개념 학습은 Thinking Science 프로그램 중 ‘뜰까 가라앉을까’ 활동을 연구 목적에 맞게 수정한 후 처치하였다. 연구 결과, 물체가 뜨고 가라앉는 현상을 무게와 부피의 관계에 의해서 과학적으로 설명하는 학생들과 물과의 접촉 면적이나 경험 등 비과학적으로 설명하는 학생들로 유형화할 수 있었다. 학생들 대부분은 과학적 개념보다는 비과학적 개념을 지니고 있었으며, 인지 수준이 낮을수록 비과학적 개념을 지닌 학생의 비율이 더 높았다. 학생들의 밀도 관련 과제 해결에서 문제해결유형은 크게 변인영향 정량적 해석형, 변인영향 정성적해석형, 변인영향 역해석형 등으로 나타났다. 인지 수준에 따른 문제해결유형을 분석한 결과, 형식적 조작기에 있는 학생들은 무게와 부피의 영향을 정확히 이해하여 완전한 해결에 이르는 변인영향 정량적해석형, 변인영향 정성적해석형의 학생들이 많았다. 과도기와 구체적 조작기에 있는 학생들은 다양한 문제해결유형을 보여 인지 수준과 문제해결유형 사이의 관련성을 보이지 않았다. 그러나 과도기에 있는 학생들은 구체적 조작기에 있는 학생들과 달리 문제해결방법에서 일관성을 보였다.
This study was intended to identify an intuitive concept of the 7th grade students about floating and sinking and to analyze the type of problem-solving method by students’ cognitive level in learning the concept of density. For this study, 18 students in the first year of middle school participated...
This study was intended to identify an intuitive concept of the 7th grade students about floating and sinking and to analyze the type of problem-solving method by students’ cognitive level in learning the concept of density. For this study, 18 students in the first year of middle school participated. The concept of density was implemented after the 'floating and sinking' activity in Thinking Science program was modified according to the purpose of the study. As the result of study, students who scientifically explained the phenomenon of object floating or sinking by the relation of weight and volume, and students who non-scientifically explained by the water’s contact area or personal experience could be classified. Most of students had the non-scientific concept. The lower the cognitive level was, the higher the rate of non-scientific concept’s students was. In the students’ density-related problem-solving, the type of problem-solving was largely classified into quantitative analysis of the influence of variables, qualititative analysis of the influence of variables, opposite analysis of the influence of variables and so on. As the result of analyzing the problem-solving type by the cognitive level, students in a transitional period and concrete operational period were involved in the various type of problem-solving. So there was no difference in problem-solving type of the students in transitional and concrete operational period. But students in a transitional period showed a consistency in problem-solving type than those in concrete operatioanl period. Students in a formal operational period mostly understood the effect of object's weight and volume accurately and solved the problem completely.
This study was intended to identify an intuitive concept of the 7th grade students about floating and sinking and to analyze the type of problem-solving method by students’ cognitive level in learning the concept of density. For this study, 18 students in the first year of middle school participated. The concept of density was implemented after the 'floating and sinking' activity in Thinking Science program was modified according to the purpose of the study. As the result of study, students who scientifically explained the phenomenon of object floating or sinking by the relation of weight and volume, and students who non-scientifically explained by the water’s contact area or personal experience could be classified. Most of students had the non-scientific concept. The lower the cognitive level was, the higher the rate of non-scientific concept’s students was. In the students’ density-related problem-solving, the type of problem-solving was largely classified into quantitative analysis of the influence of variables, qualititative analysis of the influence of variables, opposite analysis of the influence of variables and so on. As the result of analyzing the problem-solving type by the cognitive level, students in a transitional period and concrete operational period were involved in the various type of problem-solving. So there was no difference in problem-solving type of the students in transitional and concrete operational period. But students in a transitional period showed a consistency in problem-solving type than those in concrete operatioanl period. Students in a formal operational period mostly understood the effect of object's weight and volume accurately and solved the problem completely.
주제어
#밀도 밀도개념 화학교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.