이 연구는 대중매체 중에서 외국에 많은 영향을 주고 있는 드라마를 이용하여 한국어 교육방법을 개발하는 것이다. 대화의 내용이 일상생활과 비슷한 드라마는 학습자들에게 흥미를 유발하고 시청각적인 자료로 유용하며, 실제적인 상황을 제시하여 통합교과를 활용하고 한국어뿐 아니라 한국의 일상생활 문화도 전달할 수 있다는 장점을 지니고 있다. 이러한 드라마를 TV로서가 아니라 인터넷을 이용하여 영상과 대본을 접하고 이러한 매체를 활용하여 가르치는 방법을 연구해 보았다. 제 1 장에서는 최근에 대외적인 한국어의 영향력에 대해서 알아보고 드라마를...
이 연구는 대중매체 중에서 외국에 많은 영향을 주고 있는 드라마를 이용하여 한국어 교육방법을 개발하는 것이다. 대화의 내용이 일상생활과 비슷한 드라마는 학습자들에게 흥미를 유발하고 시청각적인 자료로 유용하며, 실제적인 상황을 제시하여 통합교과를 활용하고 한국어뿐 아니라 한국의 일상생활 문화도 전달할 수 있다는 장점을 지니고 있다. 이러한 드라마를 TV로서가 아니라 인터넷을 이용하여 영상과 대본을 접하고 이러한 매체를 활용하여 가르치는 방법을 연구해 보았다. 제 1 장에서는 최근에 대외적인 한국어의 영향력에 대해서 알아보고 드라마를 이용한 한국어 교육방법 연구의 필요성에 대해 논하였다. 제 2 장에서는 드라마를 이용한 교재들을 일본어 교재, 영어 교재, 한국어 교재 순으로 분석하였다. 이 분석을 통해 장 단점을 파악하고 드라마를 이용한 교육방법의 제시에 있어서 단점을 보완 할 수 있는 연구를 하기를 제안하였다. 제 3 장에서는 드라마를 이용한 교육방법을 구체적으로 제시 하였다. 먼저 드라마의 선정기준을 제시하고 드라마를 이용한 교육방법의 제시는 매체를 중심으로 제시 하였다. 교육방법은 매체를 이용한 통합교과식 방법과 문법, 문화 등의 교육방법을 제시하였다. 교육방법의 제시는 제 2 장에서 분석된 드라마를 이용한 교재의 단점을 보완할 수 있도록 하였다. 제 4 장에서는 앞서 제시된 교육방법을 이용하여 실제 수업에 도입할 수 있는 교안을 작성 하였다. 먼저 드라마의 선택 기준에 맞추어 하나의 드라마를 선정한 후 그 드라마를 이용하여 한국어를 교육하는 방안을 구체적인 교안으로 제시 하였다. 제 5 장에서는 매체를 이용한 교육방법의 제시가 많이 이루어지고 있지만 아직 부족하며, 그 중 한국어를 가르치기에 유용한 드라마를 이용한 교육방법의 연구가 부진한 상태라는 것을 논하였다. 드라마 연구의 필요성을 논하면서 이 논문이 앞으로 한국어를 교육하는데 도움이 되었으면 하는 바를 언급 하였다. 그리고 앞으로 드라마를 이용한 한국어 교육방법 연구가 더 많이 필요함을 강조 하면서 이 논문을 마쳤다.
이 연구는 대중매체 중에서 외국에 많은 영향을 주고 있는 드라마를 이용하여 한국어 교육방법을 개발하는 것이다. 대화의 내용이 일상생활과 비슷한 드라마는 학습자들에게 흥미를 유발하고 시청각적인 자료로 유용하며, 실제적인 상황을 제시하여 통합교과를 활용하고 한국어뿐 아니라 한국의 일상생활 문화도 전달할 수 있다는 장점을 지니고 있다. 이러한 드라마를 TV로서가 아니라 인터넷을 이용하여 영상과 대본을 접하고 이러한 매체를 활용하여 가르치는 방법을 연구해 보았다. 제 1 장에서는 최근에 대외적인 한국어의 영향력에 대해서 알아보고 드라마를 이용한 한국어 교육방법 연구의 필요성에 대해 논하였다. 제 2 장에서는 드라마를 이용한 교재들을 일본어 교재, 영어 교재, 한국어 교재 순으로 분석하였다. 이 분석을 통해 장 단점을 파악하고 드라마를 이용한 교육방법의 제시에 있어서 단점을 보완 할 수 있는 연구를 하기를 제안하였다. 제 3 장에서는 드라마를 이용한 교육방법을 구체적으로 제시 하였다. 먼저 드라마의 선정기준을 제시하고 드라마를 이용한 교육방법의 제시는 매체를 중심으로 제시 하였다. 교육방법은 매체를 이용한 통합교과식 방법과 문법, 문화 등의 교육방법을 제시하였다. 교육방법의 제시는 제 2 장에서 분석된 드라마를 이용한 교재의 단점을 보완할 수 있도록 하였다. 제 4 장에서는 앞서 제시된 교육방법을 이용하여 실제 수업에 도입할 수 있는 교안을 작성 하였다. 먼저 드라마의 선택 기준에 맞추어 하나의 드라마를 선정한 후 그 드라마를 이용하여 한국어를 교육하는 방안을 구체적인 교안으로 제시 하였다. 제 5 장에서는 매체를 이용한 교육방법의 제시가 많이 이루어지고 있지만 아직 부족하며, 그 중 한국어를 가르치기에 유용한 드라마를 이용한 교육방법의 연구가 부진한 상태라는 것을 논하였다. 드라마 연구의 필요성을 논하면서 이 논문이 앞으로 한국어를 교육하는데 도움이 되었으면 하는 바를 언급 하였다. 그리고 앞으로 드라마를 이용한 한국어 교육방법 연구가 더 많이 필요함을 강조 하면서 이 논문을 마쳤다.
This is a study on the teaching methods for Korean through the use of Korean drama which currently has increased it influence abroad through the mass media. Some of the strong points of this method can be found in the conversations that take place in the Korean dramas. The conversations are similar ...
This is a study on the teaching methods for Korean through the use of Korean drama which currently has increased it influence abroad through the mass media. Some of the strong points of this method can be found in the conversations that take place in the Korean dramas. The conversations are similar to those that take place in actual life and therefore draw the interest of the learner and are useful material for seeing and hearing Korean. Another strong point of this method is that it can convey not only the Korean language but also the Korean culture present in daily life through the application of a comprehensive course of study that deals with a real-life situation. This study attempts to find a method of teaching Korean through Korean dramas not through the conventional means of the TV but through the use of the Internet. In the first chapter the writer examined the scope of influence of the Korean language outside of Korea and emphasizes the need for research on the teaching methods for Korean through Korean drama. In the second chapter the writer their strengths and weaknesses. While presenting an educational method that uses drama, the writer suggests that research should be conducted to supplement the shortcomings. In the third chapter the writer offers in detail the teaching method that makes use of Korean drama. The writer will first present a standard to be used in the selection of Korean drama. The proposal of this teaching method that made use of or reference to Korean drama is centered on the use of various medium, and analyzed, in order from Japanese, English and Korean, teaching materials that made use of or reference to Korean drama and identified also includes the method, grammar and culture for a comprehensive course of study. Through the proposal of such teaching methods the writer attempts to supplement the shortcomings of the teaching materials that makes use of drama as analyzed in chapter two. In chapter four, the writer has constructed lesson plans that can be incorporated in the classroom that reflects the teaching methods mentioned above. The writer will present the method for teaching Korean using the selected drama based on the standard that was introduced. In chapter five, the writer will offer suggestions for teaching methods that utilize the mass media. The writer still acknowledges that these suggestions are not complete and readily points out the lack of progress in studies on the method for teaching Korean through the use of Korean dramas. The writer presents the issues and tasks that need to be addressed and offer a number of suggestions to support the study of the Korean language. The writer concludes this study by underscoring the need for further studies on the teaching method of Korean through the use of Korean drama.
This is a study on the teaching methods for Korean through the use of Korean drama which currently has increased it influence abroad through the mass media. Some of the strong points of this method can be found in the conversations that take place in the Korean dramas. The conversations are similar to those that take place in actual life and therefore draw the interest of the learner and are useful material for seeing and hearing Korean. Another strong point of this method is that it can convey not only the Korean language but also the Korean culture present in daily life through the application of a comprehensive course of study that deals with a real-life situation. This study attempts to find a method of teaching Korean through Korean dramas not through the conventional means of the TV but through the use of the Internet. In the first chapter the writer examined the scope of influence of the Korean language outside of Korea and emphasizes the need for research on the teaching methods for Korean through Korean drama. In the second chapter the writer their strengths and weaknesses. While presenting an educational method that uses drama, the writer suggests that research should be conducted to supplement the shortcomings. In the third chapter the writer offers in detail the teaching method that makes use of Korean drama. The writer will first present a standard to be used in the selection of Korean drama. The proposal of this teaching method that made use of or reference to Korean drama is centered on the use of various medium, and analyzed, in order from Japanese, English and Korean, teaching materials that made use of or reference to Korean drama and identified also includes the method, grammar and culture for a comprehensive course of study. Through the proposal of such teaching methods the writer attempts to supplement the shortcomings of the teaching materials that makes use of drama as analyzed in chapter two. In chapter four, the writer has constructed lesson plans that can be incorporated in the classroom that reflects the teaching methods mentioned above. The writer will present the method for teaching Korean using the selected drama based on the standard that was introduced. In chapter five, the writer will offer suggestions for teaching methods that utilize the mass media. The writer still acknowledges that these suggestions are not complete and readily points out the lack of progress in studies on the method for teaching Korean through the use of Korean dramas. The writer presents the issues and tasks that need to be addressed and offer a number of suggestions to support the study of the Korean language. The writer concludes this study by underscoring the need for further studies on the teaching method of Korean through the use of Korean drama.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.