농촌지역에 위치한 일개 보건진료소 관할지역을 중심으로 노인들의 보건의료서비스에 대한 실태를 파악하고 이들에 대한 만족도와 요구도를 알아보기 위해서 65세 이상 노인 241명 전원대상 중 장기출타, 요양기관입소, 등을 제외한 229명(남자노인:83명, 여자노인:146명)을 대상으로 조사하였다. 본 연구의 대상자의 평균연령은 남자노인 75.4세, 여자노인 75.7세이었다. 지난 2주간 아픈 경험은 72.1%이며 이 질병으로 의료기관 및 보건진료소 이용율은 89.1%이었다. 주관적인 건상상태는 남자보다 여자가 건강하지 못하다고 생각하며 건강에 대한 걱정은 75세 이상 여자가 69.0%로 75세 이상 노인에서 연령이 높을수록 걱정을 많이 하는 것으로 나타났다. 1년간 질병 유병율은 고혈압이 38.4%로 가장 높았고 그 다음으로 신경통 26.6%, 관절염 19.8%로 남자보다 여자가 더 높고, 여자 후기노인이 더 높았으며, 의료이용은 보건진료소가 46.7%였으며, 병의원도 46.7%였다. 일상생활수행 동작능력 수행율은 저ADL이 여자보다 남자가 7.2% 높았고 전적인 케어가 전기노인보다 후기노인에서 더 요구되었고, ...
농촌지역에 위치한 일개 보건진료소 관할지역을 중심으로 노인들의 보건의료서비스에 대한 실태를 파악하고 이들에 대한 만족도와 요구도를 알아보기 위해서 65세 이상 노인 241명 전원대상 중 장기출타, 요양기관입소, 등을 제외한 229명(남자노인:83명, 여자노인:146명)을 대상으로 조사하였다. 본 연구의 대상자의 평균연령은 남자노인 75.4세, 여자노인 75.7세이었다. 지난 2주간 아픈 경험은 72.1%이며 이 질병으로 의료기관 및 보건진료소 이용율은 89.1%이었다. 주관적인 건상상태는 남자보다 여자가 건강하지 못하다고 생각하며 건강에 대한 걱정은 75세 이상 여자가 69.0%로 75세 이상 노인에서 연령이 높을수록 걱정을 많이 하는 것으로 나타났다. 1년간 질병 유병율은 고혈압이 38.4%로 가장 높았고 그 다음으로 신경통 26.6%, 관절염 19.8%로 남자보다 여자가 더 높고, 여자 후기노인이 더 높았으며, 의료이용은 보건진료소가 46.7%였으며, 병의원도 46.7%였다. 일상생활수행 동작능력 수행율은 저ADL이 여자보다 남자가 7.2% 높았고 전적인 케어가 전기노인보다 후기노인에서 더 요구되었고, 수단적 일상생활 동작능력도 저IADL이 4.8%로 남자가 더 높고 상당한 케어가 후기노인에서 더 요구되었다. 1년간 보건진료소를 이용한 횟수는 10회 이상이 35.8%로 가장 많았고, 보건진료소에 근무하는 보건진료원에 대한 인식으로 73.8%에서 간호사로 바르게 인식하였으며, 보건진료소 이용하는 이유로는 거리가 가까워서가 44.5%로 가장 높았다. 보건진료소에서 받은 서비스로는 치료 및 투약서비스가 86.0%로 가장 많았고, 그다음은 보건교육 및 상담, 순회검사 및 진료, 건강검진 순으로 응답하였다. 보건진료소 방문 시 이용하는 주 교통수단은 도보인 경우가 53.3%이었고 보건진료소까지 오는데 소요시간은 55.9%가 20분 이내라고 응답하였으며, 보건진료소의 중요한 기능은 진료기능, 보건교육 및 상담, 순회검사 및 진료, 건강검진 순으로 응답하였다. 보건진료소의 보건의료서비스의 만족도는 진료비가 싸다 97.8%, 친절하다 96.1%, 거리가 가깝다 93.9% 등으로 응답하였고, 연령별 만족도를 보면 연령이 높을수록 만족도가 높았고, 성별로의 만족도는 남녀노인 모두 높게 나타났다. 반면에 만족도가 낮은 사항은 보건진료소의 시설과 사용 장비는 나에게 적당하다는 응답에서 만족도가 가장 낮은 72.9%와 64.2%이었으며, 연령이 높을수록 시설과 장비에 대한 만족도가 낮게 나타났다. 앞으로도 보건진료소에서 계속 해주기를 원하는 사업은 예방접종과 65세 이상 무료진료를 각각 98.7%, 규칙적 혈압과 당뇨 재기 97.4%, 거동불능자등을 위한 재활간호 및 방문간호 각각 95.6% 로 특히 무료진료에 대한 요구도 에서는 남녀 노인 모두, 또한 연령이 높은 후기노인에서는 100%로 응답하였으며, 방문보건에서의 요구도가 연령이 높은 일상생활 활동능력이 현저히 떨어진 후기노인에서 높게 응답함을 볼 수 있다. 이와 같이 요구도 에서는 새로운 사업이 아닌 기존에도 시행하고 있는 사업임을 볼 때 현재의 농촌 실정에서의 의료이용의 이유로 경제성과 접근성은 동시에 필요로 함을 나타내는 결과로 보여 진다. 따라서 본 연구의 결과와 관련하여 몇 가지 제언을 한다면 1. 대체로 노인들은 지리적여건, 불편한 교통체제에도 불구하고 보건진료소를 많이 이용하고 있으며 보건의료서비스 만족도가 매우 높았으므로, 보건진료소의 지속적인 존속 유지가 필요하며, 반면에 의료서비스 만족도에서 낮은 점수를 보였으며, 질 좋은 더 많은 의료서비스 제공에 필요한 의료기구와 장비의 확충과 안락한 시설의 개선이 필요하며, 2. 농촌 노인에게 요구되는 수준 높은 보건의료서비스 제공에 필요한 보건진료원의 지속적인 재교육과 3. 향후 보건의료서비스에 대한 계속적인 평가와 연구가 필요하며, 이러한 연구가 계속 될 때 농촌노인들의 보건의료서비스 증진에 많은 발전이 될 것으로 기대한다.
농촌지역에 위치한 일개 보건진료소 관할지역을 중심으로 노인들의 보건의료서비스에 대한 실태를 파악하고 이들에 대한 만족도와 요구도를 알아보기 위해서 65세 이상 노인 241명 전원대상 중 장기출타, 요양기관입소, 등을 제외한 229명(남자노인:83명, 여자노인:146명)을 대상으로 조사하였다. 본 연구의 대상자의 평균연령은 남자노인 75.4세, 여자노인 75.7세이었다. 지난 2주간 아픈 경험은 72.1%이며 이 질병으로 의료기관 및 보건진료소 이용율은 89.1%이었다. 주관적인 건상상태는 남자보다 여자가 건강하지 못하다고 생각하며 건강에 대한 걱정은 75세 이상 여자가 69.0%로 75세 이상 노인에서 연령이 높을수록 걱정을 많이 하는 것으로 나타났다. 1년간 질병 유병율은 고혈압이 38.4%로 가장 높았고 그 다음으로 신경통 26.6%, 관절염 19.8%로 남자보다 여자가 더 높고, 여자 후기노인이 더 높았으며, 의료이용은 보건진료소가 46.7%였으며, 병의원도 46.7%였다. 일상생활수행 동작능력 수행율은 저ADL이 여자보다 남자가 7.2% 높았고 전적인 케어가 전기노인보다 후기노인에서 더 요구되었고, 수단적 일상생활 동작능력도 저IADL이 4.8%로 남자가 더 높고 상당한 케어가 후기노인에서 더 요구되었다. 1년간 보건진료소를 이용한 횟수는 10회 이상이 35.8%로 가장 많았고, 보건진료소에 근무하는 보건진료원에 대한 인식으로 73.8%에서 간호사로 바르게 인식하였으며, 보건진료소 이용하는 이유로는 거리가 가까워서가 44.5%로 가장 높았다. 보건진료소에서 받은 서비스로는 치료 및 투약서비스가 86.0%로 가장 많았고, 그다음은 보건교육 및 상담, 순회검사 및 진료, 건강검진 순으로 응답하였다. 보건진료소 방문 시 이용하는 주 교통수단은 도보인 경우가 53.3%이었고 보건진료소까지 오는데 소요시간은 55.9%가 20분 이내라고 응답하였으며, 보건진료소의 중요한 기능은 진료기능, 보건교육 및 상담, 순회검사 및 진료, 건강검진 순으로 응답하였다. 보건진료소의 보건의료서비스의 만족도는 진료비가 싸다 97.8%, 친절하다 96.1%, 거리가 가깝다 93.9% 등으로 응답하였고, 연령별 만족도를 보면 연령이 높을수록 만족도가 높았고, 성별로의 만족도는 남녀노인 모두 높게 나타났다. 반면에 만족도가 낮은 사항은 보건진료소의 시설과 사용 장비는 나에게 적당하다는 응답에서 만족도가 가장 낮은 72.9%와 64.2%이었으며, 연령이 높을수록 시설과 장비에 대한 만족도가 낮게 나타났다. 앞으로도 보건진료소에서 계속 해주기를 원하는 사업은 예방접종과 65세 이상 무료진료를 각각 98.7%, 규칙적 혈압과 당뇨 재기 97.4%, 거동불능자등을 위한 재활간호 및 방문간호 각각 95.6% 로 특히 무료진료에 대한 요구도 에서는 남녀 노인 모두, 또한 연령이 높은 후기노인에서는 100%로 응답하였으며, 방문보건에서의 요구도가 연령이 높은 일상생활 활동능력이 현저히 떨어진 후기노인에서 높게 응답함을 볼 수 있다. 이와 같이 요구도 에서는 새로운 사업이 아닌 기존에도 시행하고 있는 사업임을 볼 때 현재의 농촌 실정에서의 의료이용의 이유로 경제성과 접근성은 동시에 필요로 함을 나타내는 결과로 보여 진다. 따라서 본 연구의 결과와 관련하여 몇 가지 제언을 한다면 1. 대체로 노인들은 지리적여건, 불편한 교통체제에도 불구하고 보건진료소를 많이 이용하고 있으며 보건의료서비스 만족도가 매우 높았으므로, 보건진료소의 지속적인 존속 유지가 필요하며, 반면에 의료서비스 만족도에서 낮은 점수를 보였으며, 질 좋은 더 많은 의료서비스 제공에 필요한 의료기구와 장비의 확충과 안락한 시설의 개선이 필요하며, 2. 농촌 노인에게 요구되는 수준 높은 보건의료서비스 제공에 필요한 보건진료원의 지속적인 재교육과 3. 향후 보건의료서비스에 대한 계속적인 평가와 연구가 필요하며, 이러한 연구가 계속 될 때 농촌노인들의 보건의료서비스 증진에 많은 발전이 될 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to explore the actual conditions of the elderly health care services provided by a Community health post (CHP) clinic located in a rural area and to examine the elderly people's levels of satisfaction and demand for quality of the health care services. To accomplish the ...
The purpose of this study is to explore the actual conditions of the elderly health care services provided by a Community health post (CHP) clinic located in a rural area and to examine the elderly people's levels of satisfaction and demand for quality of the health care services. To accomplish the purpose, this study was carried out with 229 (83 males and 146 females) of the 241 elderly people over 65 years old. The mean age of the subjects was 75.4 years for males and 75.7 years for females. Their pain experience accounted for 72.1% during the previous two week period while their rate of use of a medical clinic or CHP for 89.1%. The rate of their worrying about health accounted for 69.0% for females over 75 years old. It was shown, therefore, that In case of elderly people over 75 years old the older their age, the more their worrying. with 38.4% neuralgia 26.6%, the woman was higher the man than in arthritis 19.8%, the female postscript old person was higher, medical treatment use the hygiene clinic use was 46.7%, it was a bottle member of the Assembly availability 46.7%. When their activities daily of living (ADL) were tested, it was found that the lower ADL item level unavailable for all ADL accounted for 4.8% and the lower level for IADL for 3.5%. When the frequency of their use of the CHP was asked, they answered that more then 10 times per year accounted for 35.8% which was the highest rate. 73.8% of them properly considered a nurse to be the typical medical staff of the CHP. The reason for their use of the CHP was that a near distance accounted for 44.5% which was the highest rate. A major service provided by the CHP included medical treatment and medication accounting for 86.0% which was the highest rate, nextly health education & counselling, local medical examination & treatment, health examination, and finally visiting nurse service. When the means and time of their travelling to the CHP were examined, it was shown that walking and less than 20 minutes accounted for 53.3% and 55.9%, respectively. Also, they considered that the major function of the CHP would include medical examination and treatment, health care, and disease prevention. When the level of their satisfaction with health medical services was asked, they answered that lower medical bills accounted for 97.8%, helpful and polite services for 96.1%, and near distance for 93.9%, respectively, while their satisfaction with equipments accounted for 64.2% which was the lower rate. What they wished the CHP to continue doing included vaccination and free medical care for people over 65 years old which accounted for 98.7%, regular examination of hypertension and diabetes, and rehabilitation and visiting nurse services for immobile people which showed relatively a high rate. Based on this fact, therefore, both better economy and access available for medical services are still required in rural districts where transportation is inconvenient. In general, the surveyed elderly people were shown to use the CHP, in spite of its inconvenience of access and worse geographical conditions. Because the level of satisfaction with health medical services was high, therefore, it is necessary for the CHP to make more efforts to survive in better condition and provide better services while improving its equipments with lower satisfaction levels.
The purpose of this study is to explore the actual conditions of the elderly health care services provided by a Community health post (CHP) clinic located in a rural area and to examine the elderly people's levels of satisfaction and demand for quality of the health care services. To accomplish the purpose, this study was carried out with 229 (83 males and 146 females) of the 241 elderly people over 65 years old. The mean age of the subjects was 75.4 years for males and 75.7 years for females. Their pain experience accounted for 72.1% during the previous two week period while their rate of use of a medical clinic or CHP for 89.1%. The rate of their worrying about health accounted for 69.0% for females over 75 years old. It was shown, therefore, that In case of elderly people over 75 years old the older their age, the more their worrying. with 38.4% neuralgia 26.6%, the woman was higher the man than in arthritis 19.8%, the female postscript old person was higher, medical treatment use the hygiene clinic use was 46.7%, it was a bottle member of the Assembly availability 46.7%. When their activities daily of living (ADL) were tested, it was found that the lower ADL item level unavailable for all ADL accounted for 4.8% and the lower level for IADL for 3.5%. When the frequency of their use of the CHP was asked, they answered that more then 10 times per year accounted for 35.8% which was the highest rate. 73.8% of them properly considered a nurse to be the typical medical staff of the CHP. The reason for their use of the CHP was that a near distance accounted for 44.5% which was the highest rate. A major service provided by the CHP included medical treatment and medication accounting for 86.0% which was the highest rate, nextly health education & counselling, local medical examination & treatment, health examination, and finally visiting nurse service. When the means and time of their travelling to the CHP were examined, it was shown that walking and less than 20 minutes accounted for 53.3% and 55.9%, respectively. Also, they considered that the major function of the CHP would include medical examination and treatment, health care, and disease prevention. When the level of their satisfaction with health medical services was asked, they answered that lower medical bills accounted for 97.8%, helpful and polite services for 96.1%, and near distance for 93.9%, respectively, while their satisfaction with equipments accounted for 64.2% which was the lower rate. What they wished the CHP to continue doing included vaccination and free medical care for people over 65 years old which accounted for 98.7%, regular examination of hypertension and diabetes, and rehabilitation and visiting nurse services for immobile people which showed relatively a high rate. Based on this fact, therefore, both better economy and access available for medical services are still required in rural districts where transportation is inconvenient. In general, the surveyed elderly people were shown to use the CHP, in spite of its inconvenience of access and worse geographical conditions. Because the level of satisfaction with health medical services was high, therefore, it is necessary for the CHP to make more efforts to survive in better condition and provide better services while improving its equipments with lower satisfaction levels.
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