이 연구는 Gottfredson과 Hirshi(1990)의는 범죄 일반 이론에서 발표된 자기통제력과 자아존중감이 주관적 행복과 갖는 각각의 상관관계와, 자기통제력이 주관적 행복과 자아존중감과 갖는 각각의 상관관계, 그리고 주관적 행복에 대한 자기통제력의 설명력을 알아보기 위해 실시되었다. 이를 위해 중부권에 소재하고 있는 대학에 재학중인 331명의 설문 응답이 분석되었다. 조사내용은 자기통제력, 자아존중감, 그리고 주관적 행복이었다. 각 변인들 간의 상관관계를 알아보기 위해 ...
이 연구는 Gottfredson과 Hirshi(1990)의는 범죄 일반 이론에서 발표된 자기통제력과 자아존중감이 주관적 행복과 갖는 각각의 상관관계와, 자기통제력이 주관적 행복과 자아존중감과 갖는 각각의 상관관계, 그리고 주관적 행복에 대한 자기통제력의 설명력을 알아보기 위해 실시되었다. 이를 위해 중부권에 소재하고 있는 대학에 재학중인 331명의 설문 응답이 분석되었다. 조사내용은 자기통제력, 자아존중감, 그리고 주관적 행복이었다. 각 변인들 간의 상관관계를 알아보기 위해 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 상관분석을 실시하였고 자기통제력이 주관적 행복에 미치는 영향을 알아보기 위해 단계적 중다회귀분석을 실하였다. 분석결과를 보면 첫째, 자기통제력의 모든 하위 변인들-충동성, 단순과제선호, 모험추구, 신체활동, 자기중심, 화 기질-이 주관적 행복의 하위 변인들-긍정 정서, 부정정서, 생활 만족감-중 하나 이상과 유의미한 상관관계가 있었다. 또한 자기중심을 제외한 나머지 변인들-충동성, 단순과제 선호, 모험추구, 신체활동, 화 기질-이 주관적 행복의 하위 영역 중 한 가지 이상을 유의하게 예언하였다. 둘째, 자기존중감은 주관적 행복의 모든 하위 영역과 높은 상관관계가 있었다. 셋째, 자기통제력의 충동성, 단순과제추구, 신체활동, 그리고 화 기질이 자아존중과 유의한 상관관계가 있었다. 이 결과를 기초하여 대학생들의 자기통제력과 주관적 행복에 대한 이해와 개입에 대한 함의가 논의되었고, 본 연구의 제한점과 미래 연구에 대한 제언이 제시되었다.
이 연구는 Gottfredson과 Hirshi(1990)의는 범죄 일반 이론에서 발표된 자기통제력과 자아존중감이 주관적 행복과 갖는 각각의 상관관계와, 자기통제력이 주관적 행복과 자아존중감과 갖는 각각의 상관관계, 그리고 주관적 행복에 대한 자기통제력의 설명력을 알아보기 위해 실시되었다. 이를 위해 중부권에 소재하고 있는 대학에 재학중인 331명의 설문 응답이 분석되었다. 조사내용은 자기통제력, 자아존중감, 그리고 주관적 행복이었다. 각 변인들 간의 상관관계를 알아보기 위해 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 상관분석을 실시하였고 자기통제력이 주관적 행복에 미치는 영향을 알아보기 위해 단계적 중다회귀분석을 실하였다. 분석결과를 보면 첫째, 자기통제력의 모든 하위 변인들-충동성, 단순과제선호, 모험추구, 신체활동, 자기중심, 화 기질-이 주관적 행복의 하위 변인들-긍정 정서, 부정정서, 생활 만족감-중 하나 이상과 유의미한 상관관계가 있었다. 또한 자기중심을 제외한 나머지 변인들-충동성, 단순과제 선호, 모험추구, 신체활동, 화 기질-이 주관적 행복의 하위 영역 중 한 가지 이상을 유의하게 예언하였다. 둘째, 자기존중감은 주관적 행복의 모든 하위 영역과 높은 상관관계가 있었다. 셋째, 자기통제력의 충동성, 단순과제추구, 신체활동, 그리고 화 기질이 자아존중과 유의한 상관관계가 있었다. 이 결과를 기초하여 대학생들의 자기통제력과 주관적 행복에 대한 이해와 개입에 대한 함의가 논의되었고, 본 연구의 제한점과 미래 연구에 대한 제언이 제시되었다.
The purpose of this study is to identify the relationship of self-control, self-esteem, and subjective well-being for college students, and to understand and help effectively college students who suffered low level of subjective well-being. Three hundred and thirty one male and female undergraduates...
The purpose of this study is to identify the relationship of self-control, self-esteem, and subjective well-being for college students, and to understand and help effectively college students who suffered low level of subjective well-being. Three hundred and thirty one male and female undergraduates participated in this research. Each participant received a package of the instruments; Positive and Negative Affect Scale: PANAS(Watson, Clark & Tellegen, 1988), Satisfaction with Life Scale: SWLS(Diener, Emmons, Larson & Griffin, 1985), Self-esteem Scale(Rosenberg, 1965), and Self-control Scale(Grasmick, Tittle, Bursik & Arnerklev, 1993). To analyze data, correlation analysis and and multiple regression analysis by SPSS program version 12.0 were conducted. The results of this study were summed up as follows: First, there was a significant correlation between all subfactors(risk seeking, simple tasks, physical activities, self-centeredness, impulsivity, and temper) of self control and all subfactors of subjective well-being(satisfaction with life, positive affect, and negative affect). Also there were several significant results in multiple regression analysis. (1) Risk seeking and simple tasks showed significant influence on positive affect of subjective well-being, (2) Temper, impulsivity and physical activities showed significant influence on negative affect of subjective well-being, and (3) simple tasks showed significant influence on satisfaction with life of subjective well-being. Second, there was a very significant correlation between self esteem all subfactors of subjective well-being(satisfaction with Life, positive affect, and negative affect). Third, there was a significant correlation between four subfactors(impulsivity, simple tasks, physical activities, and temper) of self control and self esteem. Consequently, the counselor is required to understand various aspects; self control, self esteem, etc. of the client in case of his/her affective well-bing and cognitive well-being.
The purpose of this study is to identify the relationship of self-control, self-esteem, and subjective well-being for college students, and to understand and help effectively college students who suffered low level of subjective well-being. Three hundred and thirty one male and female undergraduates participated in this research. Each participant received a package of the instruments; Positive and Negative Affect Scale: PANAS(Watson, Clark & Tellegen, 1988), Satisfaction with Life Scale: SWLS(Diener, Emmons, Larson & Griffin, 1985), Self-esteem Scale(Rosenberg, 1965), and Self-control Scale(Grasmick, Tittle, Bursik & Arnerklev, 1993). To analyze data, correlation analysis and and multiple regression analysis by SPSS program version 12.0 were conducted. The results of this study were summed up as follows: First, there was a significant correlation between all subfactors(risk seeking, simple tasks, physical activities, self-centeredness, impulsivity, and temper) of self control and all subfactors of subjective well-being(satisfaction with life, positive affect, and negative affect). Also there were several significant results in multiple regression analysis. (1) Risk seeking and simple tasks showed significant influence on positive affect of subjective well-being, (2) Temper, impulsivity and physical activities showed significant influence on negative affect of subjective well-being, and (3) simple tasks showed significant influence on satisfaction with life of subjective well-being. Second, there was a very significant correlation between self esteem all subfactors of subjective well-being(satisfaction with Life, positive affect, and negative affect). Third, there was a significant correlation between four subfactors(impulsivity, simple tasks, physical activities, and temper) of self control and self esteem. Consequently, the counselor is required to understand various aspects; self control, self esteem, etc. of the client in case of his/her affective well-bing and cognitive well-being.
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