우리의 조상들은 자연에 순응하며 슬기로운 지혜와 조형 감각으로 생활 속의 아름다움을 표현하면서 살아 왔다. 한국의 전통 미술은 중국의 미술과 밀접한 관계를 가지고 독창적이면서 보편타당성을 유지하고, 우리의 정신적인 삶 속에서 자연스럽게 꽃피워 왔는데, 우리 학생들이 자신의 뿌리를 전통성에 대한 관심을 높이고, 전통 회화 표현방법을 익히면서 다른 나라의 미술과 구분되는 독특한 우리 미술의 특징을 이해하는 것은 매우 의미 있는 일이라 생각된다. 또한 한국화를 통하여 우리 민족의 전통미술을 이해하고 표현해 봄으로써, 국제화시대에서 독자...
우리의 조상들은 자연에 순응하며 슬기로운 지혜와 조형 감각으로 생활 속의 아름다움을 표현하면서 살아 왔다. 한국의 전통 미술은 중국의 미술과 밀접한 관계를 가지고 독창적이면서 보편타당성을 유지하고, 우리의 정신적인 삶 속에서 자연스럽게 꽃피워 왔는데, 우리 학생들이 자신의 뿌리를 전통성에 대한 관심을 높이고, 전통 회화 표현방법을 익히면서 다른 나라의 미술과 구분되는 독특한 우리 미술의 특징을 이해하는 것은 매우 의미 있는 일이라 생각된다. 또한 한국화를 통하여 우리 민족의 전통미술을 이해하고 표현해 봄으로써, 국제화시대에서 독자적인 문화를 지닌 한국인을 양성해 왔다. 그러나 지금까지 전통회화에 대한 이해와 국제화 사회경향에 맞지 않는 고전적인 수업 방법을 취해오면서 학생들과 한국화와의 거리는 더 멀어 질 수 밖에 없었다. 즉, 미술교육에서 전통 미술 중에서 한국화를 가르치고 배운다는 것은 단지 종이, 먹, 붓, 채색도구 등 도구를 사용하여 무엇인가를 형상화한다는 조형적인 활동에서 더 나아가 내가 누구인가를 알고 민족의 뿌리를 아는 그야말로 자아의 정체를 찾아가는 과정으로서의 교육적인 가치가 크다고 하겠다. 가장 전통적인 것이 세계적이란 말이 있듯이 우리의 뿌리를 제대로 알고 우리 전통에 대해 친숙하게 다가가기 위해서 한국화에 접근할 수 있는 멀티미디어를 활용하여 지도내용을 설정하고 지도방안을 연구해 봄으로써 효과적인 한국화 지도 방안을 모색해 보고자 본 연구를 하게 되었다. 본 연구는 내용으로는 자료 및 문헌을 기초로 하여 한국화의 의의와 멀티미디어의 한국화 교육의 필요성에 대해 알아본 후, 교과서를 분석하여 한국화 교육의 문제점에 대해 살펴보았다. 그 결과 빠르게 변화되어가는 학생들의 흥미와 새롭고 다양한 멀티미디어 프로그램이 부족한 것이 문제점을 것을 전제로 한국화 교육을 활성화 시킬 수 있는 멀티미디어의 중요성과 멀티미디어를 활용한 지도방안을 실제 수업에서 활용하기 쉽게 만들어 보았다. 그리고 학생들에게 멀티미디어를 활용한 표현 · 감상활동을 통해 학생들의 흥미를 유발하고, 표현 활동에 보다 적극적으로 참여시키며, 한국화와 친숙해질 수 있는 미술 수업 방안 연구에 그 의의를 두었다.
우리의 조상들은 자연에 순응하며 슬기로운 지혜와 조형 감각으로 생활 속의 아름다움을 표현하면서 살아 왔다. 한국의 전통 미술은 중국의 미술과 밀접한 관계를 가지고 독창적이면서 보편타당성을 유지하고, 우리의 정신적인 삶 속에서 자연스럽게 꽃피워 왔는데, 우리 학생들이 자신의 뿌리를 전통성에 대한 관심을 높이고, 전통 회화 표현방법을 익히면서 다른 나라의 미술과 구분되는 독특한 우리 미술의 특징을 이해하는 것은 매우 의미 있는 일이라 생각된다. 또한 한국화를 통하여 우리 민족의 전통미술을 이해하고 표현해 봄으로써, 국제화시대에서 독자적인 문화를 지닌 한국인을 양성해 왔다. 그러나 지금까지 전통회화에 대한 이해와 국제화 사회경향에 맞지 않는 고전적인 수업 방법을 취해오면서 학생들과 한국화와의 거리는 더 멀어 질 수 밖에 없었다. 즉, 미술교육에서 전통 미술 중에서 한국화를 가르치고 배운다는 것은 단지 종이, 먹, 붓, 채색도구 등 도구를 사용하여 무엇인가를 형상화한다는 조형적인 활동에서 더 나아가 내가 누구인가를 알고 민족의 뿌리를 아는 그야말로 자아의 정체를 찾아가는 과정으로서의 교육적인 가치가 크다고 하겠다. 가장 전통적인 것이 세계적이란 말이 있듯이 우리의 뿌리를 제대로 알고 우리 전통에 대해 친숙하게 다가가기 위해서 한국화에 접근할 수 있는 멀티미디어를 활용하여 지도내용을 설정하고 지도방안을 연구해 봄으로써 효과적인 한국화 지도 방안을 모색해 보고자 본 연구를 하게 되었다. 본 연구는 내용으로는 자료 및 문헌을 기초로 하여 한국화의 의의와 멀티미디어의 한국화 교육의 필요성에 대해 알아본 후, 교과서를 분석하여 한국화 교육의 문제점에 대해 살펴보았다. 그 결과 빠르게 변화되어가는 학생들의 흥미와 새롭고 다양한 멀티미디어 프로그램이 부족한 것이 문제점을 것을 전제로 한국화 교육을 활성화 시킬 수 있는 멀티미디어의 중요성과 멀티미디어를 활용한 지도방안을 실제 수업에서 활용하기 쉽게 만들어 보았다. 그리고 학생들에게 멀티미디어를 활용한 표현 · 감상활동을 통해 학생들의 흥미를 유발하고, 표현 활동에 보다 적극적으로 참여시키며, 한국화와 친숙해질 수 있는 미술 수업 방안 연구에 그 의의를 두었다.
Koreans have lived with nature. Our ancestors have wisdom and formative sense. So, we have expressed the beauty of life through our history. Although Korean traditional art is somewhat related with Chinese, it has both originality and universal validity. And it has been developed in our spiritual li...
Koreans have lived with nature. Our ancestors have wisdom and formative sense. So, we have expressed the beauty of life through our history. Although Korean traditional art is somewhat related with Chinese, it has both originality and universal validity. And it has been developed in our spiritual life. So, it's very important and significant that our studentsis motivated by their roots and learn the traditional pictorial expression methods. If so, our students would understand the unique features of our art. In addition, we can educate our students to make them powerful Koreans who have unique culture in the internationalization by making them can understand and express the Korean traditional pictures. But there is a big gap between the Korean traditional pictures and international current of the times. As a result, students are being apart from their tradition. In other words, teaching Korean traditional pictures doesn't means only making students draw with papers, ink-sticks, brushes, painting tools and so on. It means that let the students know the identity through the art. It's educationally valuable that students can know who they are. The purpose of this thesis is right this. There is a saying 'It is most universal that is most nationality.'So to speak, to familiar with our tradition we should make full use of multimedia. With multimedia we can efficiently make teaching methods and lesson plans in the Korean traditional pictures teaching. This thesis is for more effective teaching methods by using multimedia. This thesis contains the necessity of multimedia in teaching Korean traditional pictures based on data and documents. Followed it, we'll examine the problems of teaching Korean traditional pictures. Students 'interesting is rapidly changing and there is lack of multimedia programs. Setting forth beforehand it, it examines the importance of multimedia and makes the teaching methods which are applied with multimedia for easier application in real class. These methods would make students to be motivated by expression and appreciation activities with multimedia. It also makes students to familiar with Korean traditional pictures. And it would give students enthusiasm for expression.
Koreans have lived with nature. Our ancestors have wisdom and formative sense. So, we have expressed the beauty of life through our history. Although Korean traditional art is somewhat related with Chinese, it has both originality and universal validity. And it has been developed in our spiritual life. So, it's very important and significant that our studentsis motivated by their roots and learn the traditional pictorial expression methods. If so, our students would understand the unique features of our art. In addition, we can educate our students to make them powerful Koreans who have unique culture in the internationalization by making them can understand and express the Korean traditional pictures. But there is a big gap between the Korean traditional pictures and international current of the times. As a result, students are being apart from their tradition. In other words, teaching Korean traditional pictures doesn't means only making students draw with papers, ink-sticks, brushes, painting tools and so on. It means that let the students know the identity through the art. It's educationally valuable that students can know who they are. The purpose of this thesis is right this. There is a saying 'It is most universal that is most nationality.'So to speak, to familiar with our tradition we should make full use of multimedia. With multimedia we can efficiently make teaching methods and lesson plans in the Korean traditional pictures teaching. This thesis is for more effective teaching methods by using multimedia. This thesis contains the necessity of multimedia in teaching Korean traditional pictures based on data and documents. Followed it, we'll examine the problems of teaching Korean traditional pictures. Students 'interesting is rapidly changing and there is lack of multimedia programs. Setting forth beforehand it, it examines the importance of multimedia and makes the teaching methods which are applied with multimedia for easier application in real class. These methods would make students to be motivated by expression and appreciation activities with multimedia. It also makes students to familiar with Korean traditional pictures. And it would give students enthusiasm for expression.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.