타율에 의한 수동적인 참여가 아닌, 학생 자신이 주체가 되어 능동적으로 참여를 유도하는 창의성 신장을 위한 미술교육은 20세기 이후 현대 미술 교육에 있어 중요한 비중을 차지하게 되었다. 창의성 신장에 목적을 둔 미술교육은 학생 자신의 개성과 자아를 중시하는 전제 하에 전개된다. 각종 조형 활동, 미술에 대한 이해 활동, 감상 활동 등을 통해 적극적인 사고방식과 풍부한 감성을 육성하며 학생 자신이 체험한 미적인 경험을 통하여 자기 자신을 긍정적으로 이해하고 표현할 수 있도록 유도한다. 즉 미술 활동을 통해 아동, 청소년들의 지적 발달, 창의성 발달, 원만한 사회성 함양 등을 바탕으로 한 긍정적 자아를 가진 인간을 양성하는 것이 궁극적 목표라고 할 수 있다.
영상 매체가 급속도로 발전된 현대 사회에 있어 자아 형성기를 겪는 아동, 청소년들의 현실 지각 능력은 외부 환경에 대한 사회적인 학습을 통해 형성된다. 가치 판단력이 확립되어 있지 않은, 아동 청소년기에는 ...
타율에 의한 수동적인 참여가 아닌, 학생 자신이 주체가 되어 능동적으로 참여를 유도하는 창의성 신장을 위한 미술교육은 20세기 이후 현대 미술 교육에 있어 중요한 비중을 차지하게 되었다. 창의성 신장에 목적을 둔 미술교육은 학생 자신의 개성과 자아를 중시하는 전제 하에 전개된다. 각종 조형 활동, 미술에 대한 이해 활동, 감상 활동 등을 통해 적극적인 사고방식과 풍부한 감성을 육성하며 학생 자신이 체험한 미적인 경험을 통하여 자기 자신을 긍정적으로 이해하고 표현할 수 있도록 유도한다. 즉 미술 활동을 통해 아동, 청소년들의 지적 발달, 창의성 발달, 원만한 사회성 함양 등을 바탕으로 한 긍정적 자아를 가진 인간을 양성하는 것이 궁극적 목표라고 할 수 있다.
영상 매체가 급속도로 발전된 현대 사회에 있어 자아 형성기를 겪는 아동, 청소년들의 현실 지각 능력은 외부 환경에 대한 사회적인 학습을 통해 형성된다. 가치 판단력이 확립되어 있지 않은, 아동 청소년기에는 TV, 비디오, 인터넷으로 대표되는 온라인 영상 매체가 강력한 영향력을 행사한다. 특히 간단한 그림과 대사, 흥미를 유발하는 스토리로 구성된 만화, 애니메이션 장르는 자극에 예민한 아동, 청소년들에게 강한 호소력을 가지게 되었으며, 그 파급력은 날이 갈수록 다대해지고 있다. 아동, 청소년들은 자신들의 놀이에 만화, 애니메이션의 스토리나 캐릭터를 도입하기도 하고 미술 시간에 그린 그림들 중 좋아하는 만화, 애니메이션의 장면이나 캐릭터를 묘사하는 경우가 많다. 만화, 애니메이션과 연관된 주제가 아니더라도 은연중 비슷한 그림체로 그려나가는 경우도 심심치 않게 발견된다. 이를 통해 아동, 청소년 미술의 발달 단계가 만화, 애니메이션의 특성과 밀접하게 연관되어 있음을 파악할 수 있다. 타 매체에 비해 비교적 접근이 쉽고, 예술인이 아닌 일반인도 쉽게 자신의 상상력을 표현할 수 있는 만화, 애니메이션은 단순히 오락적 역할을 뛰어넘어 정치, 경제, 교육, 철학 등 사회 각 주요 영역에서 각종 홍보, 선전, 학습, 오락 등을 효과적으로 전달하는 매개체로 자신의 지위를 확고히 구축하고 있으며, 우리의 생활 깊숙이 자신의 영향력을 행사하고 있다. 이러한 현 상황에 의거하여 미술교육 분야에 만화, 애니메이션이라는 다소 생소하지만 무궁한 가능성을 지닌 장르를 도입하는 것은 학생들에게 시각적 이미지와 미술 분야에 대한 보다 친숙한 접근을 유도하고 새로운 분야를 시도함으로써 예술적 표현 영역의 확대를 체험하게 함으로써 영상 문화에 대한 올바른 이해와 접근을 통한 창의적인 인간을 양성하는데 큰 도움이 될 것으로 기대된다.
본 연구는 미술 과목에 있어 만화, 애니메이션 교과를 효과적으로 접목시켜 학생들의 창의성과 표현력을 증진시키는 것에 목적을 두었다. 본문을 통해 연구의 목적, 만화, 애니메이션에 대한 전반적인 이해를 돕는 소개, 창의성 중심 미술교육과 만화, 애니메이션 분야와의 관계. 만화, 애니메이션 분야를 이용하여 학생들의 창의성과 상상력을 유도할 수 있는 수업 모형과 그 예를 기술하였다.
제 7차 교육 과정에서도 명시되어 있듯이, 현재의 교육자는 기존의 교과서의 내용을 그대로 답습하는 것이 아닌, 학생의 시각에 맞추어 최적화된 교육 환경을 만든 후 학생들의 자발적인 참여를 유도하기 위한 효과적인 교육 프로그램을 연구해야 한다. 다른 교과와 달리 만화, 애니메이션은 아동, 청소년들의 수업에 대한 보다 적극적인 참여를 기대할 수 있으며 이는 창의적인 미술 교육활동에서 교육 대상자의 자발적인 참여를 중요시하는 것과 맥을 같이한다. 아동, 청소년들의 의식과 생활에 다대한 영향을 미치고 있는 만화, 애니메이션 분야 교육에 대한 연구와 분석을 통해 보다 나은 미술교육 학습 방안을 제시하는 것은 매우 큰 의의가 있을 것이다.
타율에 의한 수동적인 참여가 아닌, 학생 자신이 주체가 되어 능동적으로 참여를 유도하는 창의성 신장을 위한 미술교육은 20세기 이후 현대 미술 교육에 있어 중요한 비중을 차지하게 되었다. 창의성 신장에 목적을 둔 미술교육은 학생 자신의 개성과 자아를 중시하는 전제 하에 전개된다. 각종 조형 활동, 미술에 대한 이해 활동, 감상 활동 등을 통해 적극적인 사고방식과 풍부한 감성을 육성하며 학생 자신이 체험한 미적인 경험을 통하여 자기 자신을 긍정적으로 이해하고 표현할 수 있도록 유도한다. 즉 미술 활동을 통해 아동, 청소년들의 지적 발달, 창의성 발달, 원만한 사회성 함양 등을 바탕으로 한 긍정적 자아를 가진 인간을 양성하는 것이 궁극적 목표라고 할 수 있다.
영상 매체가 급속도로 발전된 현대 사회에 있어 자아 형성기를 겪는 아동, 청소년들의 현실 지각 능력은 외부 환경에 대한 사회적인 학습을 통해 형성된다. 가치 판단력이 확립되어 있지 않은, 아동 청소년기에는 TV, 비디오, 인터넷으로 대표되는 온라인 영상 매체가 강력한 영향력을 행사한다. 특히 간단한 그림과 대사, 흥미를 유발하는 스토리로 구성된 만화, 애니메이션 장르는 자극에 예민한 아동, 청소년들에게 강한 호소력을 가지게 되었으며, 그 파급력은 날이 갈수록 다대해지고 있다. 아동, 청소년들은 자신들의 놀이에 만화, 애니메이션의 스토리나 캐릭터를 도입하기도 하고 미술 시간에 그린 그림들 중 좋아하는 만화, 애니메이션의 장면이나 캐릭터를 묘사하는 경우가 많다. 만화, 애니메이션과 연관된 주제가 아니더라도 은연중 비슷한 그림체로 그려나가는 경우도 심심치 않게 발견된다. 이를 통해 아동, 청소년 미술의 발달 단계가 만화, 애니메이션의 특성과 밀접하게 연관되어 있음을 파악할 수 있다. 타 매체에 비해 비교적 접근이 쉽고, 예술인이 아닌 일반인도 쉽게 자신의 상상력을 표현할 수 있는 만화, 애니메이션은 단순히 오락적 역할을 뛰어넘어 정치, 경제, 교육, 철학 등 사회 각 주요 영역에서 각종 홍보, 선전, 학습, 오락 등을 효과적으로 전달하는 매개체로 자신의 지위를 확고히 구축하고 있으며, 우리의 생활 깊숙이 자신의 영향력을 행사하고 있다. 이러한 현 상황에 의거하여 미술교육 분야에 만화, 애니메이션이라는 다소 생소하지만 무궁한 가능성을 지닌 장르를 도입하는 것은 학생들에게 시각적 이미지와 미술 분야에 대한 보다 친숙한 접근을 유도하고 새로운 분야를 시도함으로써 예술적 표현 영역의 확대를 체험하게 함으로써 영상 문화에 대한 올바른 이해와 접근을 통한 창의적인 인간을 양성하는데 큰 도움이 될 것으로 기대된다.
본 연구는 미술 과목에 있어 만화, 애니메이션 교과를 효과적으로 접목시켜 학생들의 창의성과 표현력을 증진시키는 것에 목적을 두었다. 본문을 통해 연구의 목적, 만화, 애니메이션에 대한 전반적인 이해를 돕는 소개, 창의성 중심 미술교육과 만화, 애니메이션 분야와의 관계. 만화, 애니메이션 분야를 이용하여 학생들의 창의성과 상상력을 유도할 수 있는 수업 모형과 그 예를 기술하였다.
제 7차 교육 과정에서도 명시되어 있듯이, 현재의 교육자는 기존의 교과서의 내용을 그대로 답습하는 것이 아닌, 학생의 시각에 맞추어 최적화된 교육 환경을 만든 후 학생들의 자발적인 참여를 유도하기 위한 효과적인 교육 프로그램을 연구해야 한다. 다른 교과와 달리 만화, 애니메이션은 아동, 청소년들의 수업에 대한 보다 적극적인 참여를 기대할 수 있으며 이는 창의적인 미술 교육활동에서 교육 대상자의 자발적인 참여를 중요시하는 것과 맥을 같이한다. 아동, 청소년들의 의식과 생활에 다대한 영향을 미치고 있는 만화, 애니메이션 분야 교육에 대한 연구와 분석을 통해 보다 나은 미술교육 학습 방안을 제시하는 것은 매우 큰 의의가 있을 것이다.
Fine arts education to improve the originality which makes the student as the main subject and leads them to participate actively but not passively with others became the focus of modern fine art education after 20th century,
A fine arts education whose objective was originality was developed under ...
Fine arts education to improve the originality which makes the student as the main subject and leads them to participate actively but not passively with others became the focus of modern fine art education after 20th century,
A fine arts education whose objective was originality was developed under the prerequisite which considers seriously the individuality and a self of student to himself.
Various molding activities, comprehension and appreciation improve a student's positive line of thinking and with emotion can lead them to understand and express themselves positively and through their aesthetical experience.
Namely to raise human beings who have positive outlooks based on the development of intelligence and the originality of juveniles through artistic activities and the cultivation of harmonious social characteristics is the goal in a long run. In the modern world where the image medium develops quickly, the ability of perception in a juvenile who undergoes the period of ego formation can be settled by social education against an external environment.
The juvenile whose ability of valued judgment has not been established can be strongly influenced by on-line image media such as TV, video and internet.
Especially in the genres of cartoons and animation which are composed with simple pictures and words with a story which has a strong appeal and interest for juveniles who are very sensitive to a stimulus, and it can spread greatly as time goes by.
The juvenile introduces the character or story into their play and they can describe the scene or character of their favorite cartoons and animation in art lessons.
We can find easily that similar pictures are drawn indirectly even it is not obviously related with cartoon or animation.
We can reach the conclusion that the level of a juvenile's advancement is closely connected with the characteristics of cartoons and animation.
Cartoons and animation can be more easily approached than any other media and also ordinary people who aren't artists can express their imagination through this media which transfers public information, propaganda, education and relaxation in political, economic, educational and philosophical societies, and not only as entertainment, but also in influencing our lives deeply.
Based on this current situation, introducing this cartoons and animation genre into art education which is not familiar can make a student's approach to art and visual imagery and let them experience new areas and have various chances for artistic expression, and those ways will be helpful to raise creative human beings by a correct comprehension of image culture through expanding artistic areas.
The aim of this study is to improve a student's originality and expression by combining artistic subject and cartoons and animation effectively.
I explained the aims of this study earlier as; an introduction for the general understanding of cartoons and animation, the relationship between cartoons, animation and art subject for originality, giving class models and examples to enable students to have more originality and imagination by using cartoons and animation.
As the seventh curriculum mentioned, educators should research a program for effective education to let students participate voluntarily and spontaneously to foster the best environment to educate them according to their perspective and not repeat previous contents
Cartoons and animation which are different from other subjects can promote positive participation in a class for juveniles, and they have the same purpose as spontaneous participation of learners in creative art activities in education.
In conclusion, I feel it very important to suggest a better educational system through research and an analysis about cartoons and animation which will affect greatly a juvenile's overall consciousness and life.
Fine arts education to improve the originality which makes the student as the main subject and leads them to participate actively but not passively with others became the focus of modern fine art education after 20th century,
A fine arts education whose objective was originality was developed under the prerequisite which considers seriously the individuality and a self of student to himself.
Various molding activities, comprehension and appreciation improve a student's positive line of thinking and with emotion can lead them to understand and express themselves positively and through their aesthetical experience.
Namely to raise human beings who have positive outlooks based on the development of intelligence and the originality of juveniles through artistic activities and the cultivation of harmonious social characteristics is the goal in a long run. In the modern world where the image medium develops quickly, the ability of perception in a juvenile who undergoes the period of ego formation can be settled by social education against an external environment.
The juvenile whose ability of valued judgment has not been established can be strongly influenced by on-line image media such as TV, video and internet.
Especially in the genres of cartoons and animation which are composed with simple pictures and words with a story which has a strong appeal and interest for juveniles who are very sensitive to a stimulus, and it can spread greatly as time goes by.
The juvenile introduces the character or story into their play and they can describe the scene or character of their favorite cartoons and animation in art lessons.
We can find easily that similar pictures are drawn indirectly even it is not obviously related with cartoon or animation.
We can reach the conclusion that the level of a juvenile's advancement is closely connected with the characteristics of cartoons and animation.
Cartoons and animation can be more easily approached than any other media and also ordinary people who aren't artists can express their imagination through this media which transfers public information, propaganda, education and relaxation in political, economic, educational and philosophical societies, and not only as entertainment, but also in influencing our lives deeply.
Based on this current situation, introducing this cartoons and animation genre into art education which is not familiar can make a student's approach to art and visual imagery and let them experience new areas and have various chances for artistic expression, and those ways will be helpful to raise creative human beings by a correct comprehension of image culture through expanding artistic areas.
The aim of this study is to improve a student's originality and expression by combining artistic subject and cartoons and animation effectively.
I explained the aims of this study earlier as; an introduction for the general understanding of cartoons and animation, the relationship between cartoons, animation and art subject for originality, giving class models and examples to enable students to have more originality and imagination by using cartoons and animation.
As the seventh curriculum mentioned, educators should research a program for effective education to let students participate voluntarily and spontaneously to foster the best environment to educate them according to their perspective and not repeat previous contents
Cartoons and animation which are different from other subjects can promote positive participation in a class for juveniles, and they have the same purpose as spontaneous participation of learners in creative art activities in education.
In conclusion, I feel it very important to suggest a better educational system through research and an analysis about cartoons and animation which will affect greatly a juvenile's overall consciousness and life.
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