아우구스티누스의 여러 방면에 걸친 그의 관심들은 수많은 저술을 낳았고, 저술을 통해 드러난 그의 사상들은 중세 교회의 질서 확립 과정에서 중요한 위치를 차지했다. 그는 음악에도 관심을 보이며 음악과 관련된 저서 『음악론』을 남겼다. 『고백론』은 그의 방탕했던 젊은 날을 하나님께 회개하기 위해 저술한 책이다. 『고백론』은 그가 남긴 저서들 중 일반인들에게 가장 잘 알려진 책으로, 오늘날 까지도 많은 사람들에 의해 깊은 감명을 주는 명작으로 권해지는 책이다. 비록 음악을 다루기 위한 저술은 아니었지만 『고백론』의 10권과 11권에서 그의 음악사상을 엿볼 수 있으며, 그 외에도 고백론의 여기, 저기에서 음악에 대한 그의 견해를 단편적으로 조금씩 드러내고 있다.그의 『음악론』에 있는 복잡하고도 난해한 리듬론들이 중세시대 당시에는 리듬 체계에 영향을 주었지만, 오늘날까지 음악이론에서 학습될만한 체계성을 갖고 있는 이론은 아니다. 하지만 그의 리듬론은 그의 전체의 음악사상에서 보여주듯이 음악을 통한 하나님 중심의 신적 미에 대한 추구였고 이러한 그의 사상은 종교개혁가들에게 영향을 주기에 충분한 것이었다.아우구스티누스는 고대의 음악 개념을 계승하면서도 기독교 사상과의 조화를 이루게 하였다. 그는 인간 영혼이 감각세계 영역에 있는 가변적인 수(리듬)로부터 초월하여 영원의 세계에 존재하는 불변의 리듬에로 상승해 나가는 과정을 단계적으로 제시하고 있다. 그의 음악개념과 『음악론』과 『고백론』을 통해 드러난 그의 음악 사상들을 살펴보는 과정을 통해 그가 궁극적으로 추구하고자 했던 음악의 진정한 미는, 바로 기독교 사상 안에서의 신적 미에 대한 추구였음을 알 수 있다.종교개혁가들은 신학적으로도 큰 의미가 있지만 음악사에서도 중요한 부분을 차지하며, 코랄과 시편가의 업적을 남겼다. 특히 루터의 코랄은 음악적으로 뛰어나서라기보다는 후대의 음악에 큰 영향을 발휘했다는 점에서 음악사적 의미가 깊은 것이었다. 그들의 업적은 음악자체를 위해서가 아닌 종교개혁을 위한 과정에서 필연적으로 나타난 결과물들이었다.르네상스의 종교개혁가들에게 있어서 중세의 아우구스티누스는 절대적인 존재였다. 그들은 아우구스티누스를 통해 종교개혁을 이루고자했다. 개혁에 있어 제일 중요했던 예배를 개혁하기 위해서는, 예배에서 큰 비중을 차지하는 음악의 개혁 또한 꼭 필요한 것이었다. 그들의 음악에서의 개혁을 위한 노력들과 그 과정을 살펴보면, 신학사상에서처럼 아우구스티누스의 어떠한 음악사상들을 통해 성서시대의 음악으로 돌아가려 했는지를 엿볼 수 있다.본 연구에서는 아우구스티누스와 종교개혁가들의 신학사상적인 관점이 아니라 음악사상을 다루고 있다. 그들의 음악사상의 ...
아우구스티누스의 여러 방면에 걸친 그의 관심들은 수많은 저술을 낳았고, 저술을 통해 드러난 그의 사상들은 중세 교회의 질서 확립 과정에서 중요한 위치를 차지했다. 그는 음악에도 관심을 보이며 음악과 관련된 저서 『음악론』을 남겼다. 『고백론』은 그의 방탕했던 젊은 날을 하나님께 회개하기 위해 저술한 책이다. 『고백론』은 그가 남긴 저서들 중 일반인들에게 가장 잘 알려진 책으로, 오늘날 까지도 많은 사람들에 의해 깊은 감명을 주는 명작으로 권해지는 책이다. 비록 음악을 다루기 위한 저술은 아니었지만 『고백론』의 10권과 11권에서 그의 음악사상을 엿볼 수 있으며, 그 외에도 고백론의 여기, 저기에서 음악에 대한 그의 견해를 단편적으로 조금씩 드러내고 있다.그의 『음악론』에 있는 복잡하고도 난해한 리듬론들이 중세시대 당시에는 리듬 체계에 영향을 주었지만, 오늘날까지 음악이론에서 학습될만한 체계성을 갖고 있는 이론은 아니다. 하지만 그의 리듬론은 그의 전체의 음악사상에서 보여주듯이 음악을 통한 하나님 중심의 신적 미에 대한 추구였고 이러한 그의 사상은 종교개혁가들에게 영향을 주기에 충분한 것이었다.아우구스티누스는 고대의 음악 개념을 계승하면서도 기독교 사상과의 조화를 이루게 하였다. 그는 인간 영혼이 감각세계 영역에 있는 가변적인 수(리듬)로부터 초월하여 영원의 세계에 존재하는 불변의 리듬에로 상승해 나가는 과정을 단계적으로 제시하고 있다. 그의 음악개념과 『음악론』과 『고백론』을 통해 드러난 그의 음악 사상들을 살펴보는 과정을 통해 그가 궁극적으로 추구하고자 했던 음악의 진정한 미는, 바로 기독교 사상 안에서의 신적 미에 대한 추구였음을 알 수 있다.종교개혁가들은 신학적으로도 큰 의미가 있지만 음악사에서도 중요한 부분을 차지하며, 코랄과 시편가의 업적을 남겼다. 특히 루터의 코랄은 음악적으로 뛰어나서라기보다는 후대의 음악에 큰 영향을 발휘했다는 점에서 음악사적 의미가 깊은 것이었다. 그들의 업적은 음악자체를 위해서가 아닌 종교개혁을 위한 과정에서 필연적으로 나타난 결과물들이었다.르네상스의 종교개혁가들에게 있어서 중세의 아우구스티누스는 절대적인 존재였다. 그들은 아우구스티누스를 통해 종교개혁을 이루고자했다. 개혁에 있어 제일 중요했던 예배를 개혁하기 위해서는, 예배에서 큰 비중을 차지하는 음악의 개혁 또한 꼭 필요한 것이었다. 그들의 음악에서의 개혁을 위한 노력들과 그 과정을 살펴보면, 신학사상에서처럼 아우구스티누스의 어떠한 음악사상들을 통해 성서시대의 음악으로 돌아가려 했는지를 엿볼 수 있다.본 연구에서는 아우구스티누스와 종교개혁가들의 신학사상적인 관점이 아니라 음악사상을 다루고 있다. 그들의 음악사상의 관계성에 대한 고찰을 위해 먼저 그들이 남긴 직접적인 인용문들을 찾아보고, 또 그들의 음악사상을 각각 살펴봄으로써 관계성에 대해 추론해 본다.아우구스티누스와 종교개혁가들의 음악사상을 각각 알아보고 이들의 사상을 비교해 보는 것을 통해, 중세시대를 살았던 아우구스티누스의 음악사상이 천년이라는 시·공간을 뛰어 넘어 르네상스 시대의 종교개혁가들에게 신학사상에서처럼 음악사상에도 영향을 끼쳤다는 것과, 그들의 음악사상들이 서로 어떻게 관련되어졌는지를 확인 할 수 있다.그들이 올바른 음악의 사용을 위해 음악사상을 정립하고 교육을 하고자 노력했던 흔적들을 살펴보는 것은 오늘날 교육현장에서의 보다 질 높은 음악교육을 위한 올바른 음악철학과 시각을 갖는데 도움을 줄 수 있다.
아우구스티누스의 여러 방면에 걸친 그의 관심들은 수많은 저술을 낳았고, 저술을 통해 드러난 그의 사상들은 중세 교회의 질서 확립 과정에서 중요한 위치를 차지했다. 그는 음악에도 관심을 보이며 음악과 관련된 저서 『음악론』을 남겼다. 『고백론』은 그의 방탕했던 젊은 날을 하나님께 회개하기 위해 저술한 책이다. 『고백론』은 그가 남긴 저서들 중 일반인들에게 가장 잘 알려진 책으로, 오늘날 까지도 많은 사람들에 의해 깊은 감명을 주는 명작으로 권해지는 책이다. 비록 음악을 다루기 위한 저술은 아니었지만 『고백론』의 10권과 11권에서 그의 음악사상을 엿볼 수 있으며, 그 외에도 고백론의 여기, 저기에서 음악에 대한 그의 견해를 단편적으로 조금씩 드러내고 있다.그의 『음악론』에 있는 복잡하고도 난해한 리듬론들이 중세시대 당시에는 리듬 체계에 영향을 주었지만, 오늘날까지 음악이론에서 학습될만한 체계성을 갖고 있는 이론은 아니다. 하지만 그의 리듬론은 그의 전체의 음악사상에서 보여주듯이 음악을 통한 하나님 중심의 신적 미에 대한 추구였고 이러한 그의 사상은 종교개혁가들에게 영향을 주기에 충분한 것이었다.아우구스티누스는 고대의 음악 개념을 계승하면서도 기독교 사상과의 조화를 이루게 하였다. 그는 인간 영혼이 감각세계 영역에 있는 가변적인 수(리듬)로부터 초월하여 영원의 세계에 존재하는 불변의 리듬에로 상승해 나가는 과정을 단계적으로 제시하고 있다. 그의 음악개념과 『음악론』과 『고백론』을 통해 드러난 그의 음악 사상들을 살펴보는 과정을 통해 그가 궁극적으로 추구하고자 했던 음악의 진정한 미는, 바로 기독교 사상 안에서의 신적 미에 대한 추구였음을 알 수 있다.종교개혁가들은 신학적으로도 큰 의미가 있지만 음악사에서도 중요한 부분을 차지하며, 코랄과 시편가의 업적을 남겼다. 특히 루터의 코랄은 음악적으로 뛰어나서라기보다는 후대의 음악에 큰 영향을 발휘했다는 점에서 음악사적 의미가 깊은 것이었다. 그들의 업적은 음악자체를 위해서가 아닌 종교개혁을 위한 과정에서 필연적으로 나타난 결과물들이었다.르네상스의 종교개혁가들에게 있어서 중세의 아우구스티누스는 절대적인 존재였다. 그들은 아우구스티누스를 통해 종교개혁을 이루고자했다. 개혁에 있어 제일 중요했던 예배를 개혁하기 위해서는, 예배에서 큰 비중을 차지하는 음악의 개혁 또한 꼭 필요한 것이었다. 그들의 음악에서의 개혁을 위한 노력들과 그 과정을 살펴보면, 신학사상에서처럼 아우구스티누스의 어떠한 음악사상들을 통해 성서시대의 음악으로 돌아가려 했는지를 엿볼 수 있다.본 연구에서는 아우구스티누스와 종교개혁가들의 신학사상적인 관점이 아니라 음악사상을 다루고 있다. 그들의 음악사상의 관계성에 대한 고찰을 위해 먼저 그들이 남긴 직접적인 인용문들을 찾아보고, 또 그들의 음악사상을 각각 살펴봄으로써 관계성에 대해 추론해 본다.아우구스티누스와 종교개혁가들의 음악사상을 각각 알아보고 이들의 사상을 비교해 보는 것을 통해, 중세시대를 살았던 아우구스티누스의 음악사상이 천년이라는 시·공간을 뛰어 넘어 르네상스 시대의 종교개혁가들에게 신학사상에서처럼 음악사상에도 영향을 끼쳤다는 것과, 그들의 음악사상들이 서로 어떻게 관련되어졌는지를 확인 할 수 있다.그들이 올바른 음악의 사용을 위해 음악사상을 정립하고 교육을 하고자 노력했던 흔적들을 살펴보는 것은 오늘날 교육현장에서의 보다 질 높은 음악교육을 위한 올바른 음악철학과 시각을 갖는데 도움을 줄 수 있다.
Aurelius Augustinus’s interest across diversified fields led to numerous writings, and his thoughts presented through such writings took a critical position in the course of establishing the religious order in the medieval churches. He also wrote『De Musica』, an article related to music, showing his ...
Aurelius Augustinus’s interest across diversified fields led to numerous writings, and his thoughts presented through such writings took a critical position in the course of establishing the religious order in the medieval churches. He also wrote『De Musica』, an article related to music, showing his interest to music.『Confessionum』has been written to repent the dissipated life in his young ages to God.『Confessionum』, which is the most well-known to the public among his writings, is the book recommended as one of the greatest masterpieces giving deep impressions to a lot of people until today. Although it was not originally intended to deal with the topic of music, still we can find some of his own musical thoughts mainly from the volume number 10 and 11 of 『Confessionum』. There are some other parts over the complete collection where his renowned opinions in music appears in fragments.Even if those complex and hard-to-understand rhythmic theories contained in 『De Musica』 give some influences on the rhythmic systems of the medieval ages, they are made without the systemicity of musical theory worth noting by the modern music society. However, his own rhythmic theories, shown in his overall musical thoughts, are to pursue God-oriented divine beauty by music, and such thoughts are already enough to be influential to the Reformers.Augustinus puts an emphasis on harmonizing with Christianity, as well as succeeding to the musical concepts from the ancient times. He represents the process to level up phase by phase onto the unchangeable rhythm existing in the eternal world, making human souls transcend the variable ‘numerus’ (rhythms) located in the scope of sensory circle. Through the examination of his musical concepts and thoughts, which the latter are revealed through both『De Musica』 and『Confessionum』, we come to know that the genuine beauty of music he has pursued ultimately is just the divine beauty in Christianity.The Reformers take a significant role in terms of music history as well as theological meanings, leaving the achievements of chorale preludes and hymns. Especially, the chorale written by Martin Luther is so meaningful in terms of musical history due not to its excellency in musical features but to its great influence given to the posterior musics. Their accomplishments are the outcomes of the inevitability made in the course of the religious reformation.Augustinus in the medieval ages was an absolute being to the Reformers in Renaissance period. They wanted to attain their religious revolution with the support of Augustinus. In order to reform the worship which was the most important element of revolution, the reformation of music was also necessary by all means, which took a relatively big portion in worship. When checked their efforts and the procedures made for the revolution in music, we can estimate what sort of musical thoughts from Augustinus were used to revert to the music in biblical era.In this study, the musical thoughts of Augustinus and the Reformers are compared, not the views of theological thoughts of them. For the examination of the relativity between their musical thoughts, first of all, we search for the quotations directly left by them, and deduce the relativity from viewing their musical thoughts respectively.By learning about the musical thoughts of Augustinus and the Reformers and comparing them each other, we can make sure that the musical thoughts of Augustinus who lived in the medieval times has given a significant influence to the Reformers lived in Renaissance era beyond the limit of 1000 years of time and space in the fields of not only theological thoughts but musical thoughts, and how their musical thoughts were weaved.When we look into the traces of their efforts for establishing the musical thoughts and training others for the purpose of using music in the right way, it will help us enhance our philosophy and viewpoints in music for the facilitation of more qualitative musical educations on today’s education site.
Aurelius Augustinus’s interest across diversified fields led to numerous writings, and his thoughts presented through such writings took a critical position in the course of establishing the religious order in the medieval churches. He also wrote『De Musica』, an article related to music, showing his interest to music.『Confessionum』has been written to repent the dissipated life in his young ages to God.『Confessionum』, which is the most well-known to the public among his writings, is the book recommended as one of the greatest masterpieces giving deep impressions to a lot of people until today. Although it was not originally intended to deal with the topic of music, still we can find some of his own musical thoughts mainly from the volume number 10 and 11 of 『Confessionum』. There are some other parts over the complete collection where his renowned opinions in music appears in fragments.Even if those complex and hard-to-understand rhythmic theories contained in 『De Musica』 give some influences on the rhythmic systems of the medieval ages, they are made without the systemicity of musical theory worth noting by the modern music society. However, his own rhythmic theories, shown in his overall musical thoughts, are to pursue God-oriented divine beauty by music, and such thoughts are already enough to be influential to the Reformers.Augustinus puts an emphasis on harmonizing with Christianity, as well as succeeding to the musical concepts from the ancient times. He represents the process to level up phase by phase onto the unchangeable rhythm existing in the eternal world, making human souls transcend the variable ‘numerus’ (rhythms) located in the scope of sensory circle. Through the examination of his musical concepts and thoughts, which the latter are revealed through both『De Musica』 and『Confessionum』, we come to know that the genuine beauty of music he has pursued ultimately is just the divine beauty in Christianity.The Reformers take a significant role in terms of music history as well as theological meanings, leaving the achievements of chorale preludes and hymns. Especially, the chorale written by Martin Luther is so meaningful in terms of musical history due not to its excellency in musical features but to its great influence given to the posterior musics. Their accomplishments are the outcomes of the inevitability made in the course of the religious reformation.Augustinus in the medieval ages was an absolute being to the Reformers in Renaissance period. They wanted to attain their religious revolution with the support of Augustinus. In order to reform the worship which was the most important element of revolution, the reformation of music was also necessary by all means, which took a relatively big portion in worship. When checked their efforts and the procedures made for the revolution in music, we can estimate what sort of musical thoughts from Augustinus were used to revert to the music in biblical era.In this study, the musical thoughts of Augustinus and the Reformers are compared, not the views of theological thoughts of them. For the examination of the relativity between their musical thoughts, first of all, we search for the quotations directly left by them, and deduce the relativity from viewing their musical thoughts respectively.By learning about the musical thoughts of Augustinus and the Reformers and comparing them each other, we can make sure that the musical thoughts of Augustinus who lived in the medieval times has given a significant influence to the Reformers lived in Renaissance era beyond the limit of 1000 years of time and space in the fields of not only theological thoughts but musical thoughts, and how their musical thoughts were weaved.When we look into the traces of their efforts for establishing the musical thoughts and training others for the purpose of using music in the right way, it will help us enhance our philosophy and viewpoints in music for the facilitation of more qualitative musical educations on today’s education site.
주제어
#아우구스티누스
#종교개혁가
#음악론
#Augustinus
#reformers
#de musica
학위논문 정보
저자
신현희
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육전공
지도교수
지형주
발행연도
2007
총페이지
v, 74장
키워드
아우구스티누스,
종교개혁가,
음악론,
Augustinus,
reformers,
de musica
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.