가르치기를 통한 학습상황에서 피설명자의 지식수준에 대한 정보가 설명자의 학습에 미치는 영향 the effect of knowing the level of tutee's knowledge on tutor's learning in learning by teaching situation원문보기
가르치기를 통한 학습(learning by teaching)이란 설명자가 타인을 가르치는 과정을 통해 설명자 자신이 학습하는 학습법을 의미한다. 이러한 가르치기를 통한 학습은 설명자가 가르치기 위해 준비하고, 실제 가르치기를 수행하며, 피설명자와 상호작용을 하는 과정으로 크게 나누어지며 이러한 과정을 거치면서 설명자는 기억정교화처리(elaborative memory processing)를 일으키기 때문에 피설명자보다 더욱 우수한 수행을 보이는 것이 아닐까 생각된다. 본 연구에서는 가르치기를 통한 학습을 할 때, 설명자가 생각하는 피설명자의 사전지식의 양이 설명자 자신의 학습에 영향을 주는지의 여부를 알아보고자 하였다. 이를 알아보기 위해 대학생 60명(남녀 각각 30명)을 대상으로 설명자가 피설명자의 지식 수준에 대해 가지고 있는 정보를 다음의 세 조건으로 조작하였다 : 학습문에 대한 높은 영역지식을 가진 타인에게 설명을 하게 된다는 지시를 받고 실제 가르치기를 수행하는 고지식조건, 학습문을 학습하고 내용영역에 대한 지식이 없는 타인에게 설명을 하게 된다는 지시를 받고 실제 가르치기를 수행하는 저지식조건, 그리고 학습문을 학습하고 자기 자신에게 설명하는 통제조건, 처치가 끝난 이후에는 공통적으로 회상과 이해영역에 대한 검사를 실시하며, 인지도식이 어떻게 구성되어 있는지를 알아보기위해 개념도(concept ...
가르치기를 통한 학습(learning by teaching)이란 설명자가 타인을 가르치는 과정을 통해 설명자 자신이 학습하는 학습법을 의미한다. 이러한 가르치기를 통한 학습은 설명자가 가르치기 위해 준비하고, 실제 가르치기를 수행하며, 피설명자와 상호작용을 하는 과정으로 크게 나누어지며 이러한 과정을 거치면서 설명자는 기억정교화처리(elaborative memory processing)를 일으키기 때문에 피설명자보다 더욱 우수한 수행을 보이는 것이 아닐까 생각된다. 본 연구에서는 가르치기를 통한 학습을 할 때, 설명자가 생각하는 피설명자의 사전지식의 양이 설명자 자신의 학습에 영향을 주는지의 여부를 알아보고자 하였다. 이를 알아보기 위해 대학생 60명(남녀 각각 30명)을 대상으로 설명자가 피설명자의 지식 수준에 대해 가지고 있는 정보를 다음의 세 조건으로 조작하였다 : 학습문에 대한 높은 영역지식을 가진 타인에게 설명을 하게 된다는 지시를 받고 실제 가르치기를 수행하는 고지식조건, 학습문을 학습하고 내용영역에 대한 지식이 없는 타인에게 설명을 하게 된다는 지시를 받고 실제 가르치기를 수행하는 저지식조건, 그리고 학습문을 학습하고 자기 자신에게 설명하는 통제조건, 처치가 끝난 이후에는 공통적으로 회상과 이해영역에 대한 검사를 실시하며, 인지도식이 어떻게 구성되어 있는지를 알아보기위해 개념도(concept map) 검사를 추가로 실시하였다. 실험결과 가르치기를 통한 학습을 할 때 피설명자의 사전지식에 따라 모든 종류의 검사에서 설명자의 수행이 설명자가 생각하는 피설명자의 사전지식의 양에 따라서 증가하는 경향성을 보이기는 했지만, 통계적인 차이는 일부 이해검사에 대해서만 유의미한 것으로 나타났기 때문에, 가설은 부분적으로 지지되었다. 또한 참가자들의 가르치기를 할 때 사용한 발화내용을 언어분석을 통해 조사한 결과, 저지식조건의 경우에서 설명자의 설명에 잘못된 사전지식이 들어갈 가능성이 더 높아지는 것으로 나타났다. 이러한 결과들은 피설명자가 가지고 있는 사전지식의 양이 설명자의 학습수행에 부분적으로 영향을 준다는 것을 시사하며, 본 연구는 이런 기제를 통해 설명자의 입장에서 보다 높은 학습의 결과를 얻을 수 있는 가능성에 대한 제언을 하였다.
가르치기를 통한 학습(learning by teaching)이란 설명자가 타인을 가르치는 과정을 통해 설명자 자신이 학습하는 학습법을 의미한다. 이러한 가르치기를 통한 학습은 설명자가 가르치기 위해 준비하고, 실제 가르치기를 수행하며, 피설명자와 상호작용을 하는 과정으로 크게 나누어지며 이러한 과정을 거치면서 설명자는 기억정교화처리(elaborative memory processing)를 일으키기 때문에 피설명자보다 더욱 우수한 수행을 보이는 것이 아닐까 생각된다. 본 연구에서는 가르치기를 통한 학습을 할 때, 설명자가 생각하는 피설명자의 사전지식의 양이 설명자 자신의 학습에 영향을 주는지의 여부를 알아보고자 하였다. 이를 알아보기 위해 대학생 60명(남녀 각각 30명)을 대상으로 설명자가 피설명자의 지식 수준에 대해 가지고 있는 정보를 다음의 세 조건으로 조작하였다 : 학습문에 대한 높은 영역지식을 가진 타인에게 설명을 하게 된다는 지시를 받고 실제 가르치기를 수행하는 고지식조건, 학습문을 학습하고 내용영역에 대한 지식이 없는 타인에게 설명을 하게 된다는 지시를 받고 실제 가르치기를 수행하는 저지식조건, 그리고 학습문을 학습하고 자기 자신에게 설명하는 통제조건, 처치가 끝난 이후에는 공통적으로 회상과 이해영역에 대한 검사를 실시하며, 인지도식이 어떻게 구성되어 있는지를 알아보기위해 개념도(concept map) 검사를 추가로 실시하였다. 실험결과 가르치기를 통한 학습을 할 때 피설명자의 사전지식에 따라 모든 종류의 검사에서 설명자의 수행이 설명자가 생각하는 피설명자의 사전지식의 양에 따라서 증가하는 경향성을 보이기는 했지만, 통계적인 차이는 일부 이해검사에 대해서만 유의미한 것으로 나타났기 때문에, 가설은 부분적으로 지지되었다. 또한 참가자들의 가르치기를 할 때 사용한 발화내용을 언어분석을 통해 조사한 결과, 저지식조건의 경우에서 설명자의 설명에 잘못된 사전지식이 들어갈 가능성이 더 높아지는 것으로 나타났다. 이러한 결과들은 피설명자가 가지고 있는 사전지식의 양이 설명자의 학습수행에 부분적으로 영향을 준다는 것을 시사하며, 본 연구는 이런 기제를 통해 설명자의 입장에서 보다 높은 학습의 결과를 얻을 수 있는 가능성에 대한 제언을 하였다.
Learning by teaching means the teaching method that an explainer learns by the process of teaching others. As for such learning by teaching, it is largely divided into the courses that the explainer prepares teaching, practically accomplish teaching, and interact with subjects. Since passing such pr...
Learning by teaching means the teaching method that an explainer learns by the process of teaching others. As for such learning by teaching, it is largely divided into the courses that the explainer prepares teaching, practically accomplish teaching, and interact with subjects. Since passing such processes, the explainer experience elaborative memory processing, he/she displays better accomplishment than that of the subjects, I think. This study aims at examining whether the quantity of the subjects' prior knowledge which the explainer thinks, exert influence on his/her learning, when he/she conducts learning by teaching. For the purpose of examining this, college students of 60 (male of 30 and female of 30, respectively) were chosen as experimental subjects and the explainer manipulated information in regards to knowledge level of subjects of explanation by the following three conditions; teaching condition of high knowledge to teach actually after being instructed to explain to others who have high area knowledge of learning text, teaching condition of low knowledge to teach actually after being instructed to explain to others who have no knowledge of content area after learning text, and control condition to explain to him/herself after learning text. After completing the measure, recollection and area of understanding were examined in common and concept map was examined additionally in order to investigate of what schema is composed and how it is composed of. As a result of the experiment, it turned out that the explainer's performance was apt to increase in proportion to the quantitv of prior knowledge of subjects of explanation in all kinds of tasks according to prior knowledge of subjects of explanation during learning by teaching. But since statistical difference turned out to be meaningful in regards to only some understanding task, the hypothesis was supported partly. And as a result of the survey through language analysis of speech-content used when participants was teaching, it turned out that wrong prior knowledge was more likely to be included in the explainer's explanation in low knowledge condition. Such findings suggest that the quantity of prior knowledge which subjects of explanation have, exert partial influence on the explainer's performance. And the present study have proposed possibilities to obtain better learning result from his/her standpoint by such mechanism.
Learning by teaching means the teaching method that an explainer learns by the process of teaching others. As for such learning by teaching, it is largely divided into the courses that the explainer prepares teaching, practically accomplish teaching, and interact with subjects. Since passing such processes, the explainer experience elaborative memory processing, he/she displays better accomplishment than that of the subjects, I think. This study aims at examining whether the quantity of the subjects' prior knowledge which the explainer thinks, exert influence on his/her learning, when he/she conducts learning by teaching. For the purpose of examining this, college students of 60 (male of 30 and female of 30, respectively) were chosen as experimental subjects and the explainer manipulated information in regards to knowledge level of subjects of explanation by the following three conditions; teaching condition of high knowledge to teach actually after being instructed to explain to others who have high area knowledge of learning text, teaching condition of low knowledge to teach actually after being instructed to explain to others who have no knowledge of content area after learning text, and control condition to explain to him/herself after learning text. After completing the measure, recollection and area of understanding were examined in common and concept map was examined additionally in order to investigate of what schema is composed and how it is composed of. As a result of the experiment, it turned out that the explainer's performance was apt to increase in proportion to the quantitv of prior knowledge of subjects of explanation in all kinds of tasks according to prior knowledge of subjects of explanation during learning by teaching. But since statistical difference turned out to be meaningful in regards to only some understanding task, the hypothesis was supported partly. And as a result of the survey through language analysis of speech-content used when participants was teaching, it turned out that wrong prior knowledge was more likely to be included in the explainer's explanation in low knowledge condition. Such findings suggest that the quantity of prior knowledge which subjects of explanation have, exert partial influence on the explainer's performance. And the present study have proposed possibilities to obtain better learning result from his/her standpoint by such mechanism.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.