제 7차 교육과정 교수·학습의 목표는 자기주도적 학습 능력 신장으로 지식정보화 사회에 기여할 인재를 양성하는 것이다. 이러한 교육의 목적을 달성하고 지원하는 방안으로 각 시도교육청에서는 학교도서관 활성화 사업을 진행하고 있다. 더불어 대학입시제도의 논술 반영으로 독서교육에 대한 학부모들의 관심이 급속히 증가하여 더욱더 독서교육의 중요성을 부각시켰다.
최근 아동·청소년들은 학교폭력과 가정 문제, 학업 스트레스 등 다양한 원인으로 인하여 생긴 마음 속 상처로 정신장애나 ...
제 7차 교육과정 교수·학습의 목표는 자기주도적 학습 능력 신장으로 지식정보화 사회에 기여할 인재를 양성하는 것이다. 이러한 교육의 목적을 달성하고 지원하는 방안으로 각 시도교육청에서는 학교도서관 활성화 사업을 진행하고 있다. 더불어 대학입시제도의 논술 반영으로 독서교육에 대한 학부모들의 관심이 급속히 증가하여 더욱더 독서교육의 중요성을 부각시켰다.
최근 아동·청소년들은 학교폭력과 가정 문제, 학업 스트레스 등 다양한 원인으로 인하여 생긴 마음 속 상처로 정신장애나 행동장애 등의 더욱 심각한 고통에 시달리고 있다. 좋은 책의 치유 능력을 이용한 독서치료는 아동에 대한 애정 표현과 더불어 아동·청소년의 상처 치유를 위한 효율적인 방안으로 활용할 수 있다.
본 연구는 선행 연구의 분석과 독서지도 경험이 있는 사서교사의 설문조사 분석을 통하여 독서치료의 효율성과 독서치료를 수행하기 위한 효율적인 방안에 대한 연구를 목적으로 한다. 독서치료의 대상은 자해행동(Self-injurious Behavior)을 보이는 저학년 학생으로 설정하여 독서치료를 통해 자해행동을 감소할 수 있도록 학교도서관에서 실시할 수 있는 방안을 모색하였다.
본 연구를 위한 설문은 경기도성남교육청 산하의 초등학교 24개교를 대상으로 조사하였고 설문 분석 결과는 첫째, 사서교사의 근무경력에 비해 독서지도 경력이 짧았다. 둘째, 독서지도의 방법은 책 읽어주기 방법을 가장 많이 사용한다는 결과가 나타났다. 셋째, 독서치료의 요소 중 독서치료를 위한 자료의 선정과 독서치료 방법이 가장 중요하다는 결과가 나타났다. 따라서 본 연구는 저학년의 자해 행동을 감소하기 위한 방안으로서의 독서치료 방안을 다음과 같이 제시한다.
첫째, 사서교사는 효율적인 독서치료를 진행하기 위한 환경을 조성한다. 환경 조성은 상담을 위한 공간, 독서치료를 위한 자료, 사서교사의 독서치료자적 자질 등 환경적 요건이 충족된 상태에서 독서치료를 진행하는 것이 효과적이다.
둘째, 사서교사는 초등 저학년의 자해 행동을 치유하기 위하여 상호작용적 독서치료(Interactive Bibliotherapy)를 적용한다. 저학년 학생은 표현력이 부족하고 다소 산만할 수 있는 특징을 가지고 있으므로 진행자인 사서교사와의 상호작용이 필요하다.
셋째, 사서교사는 ‘자료의 선정’과 ‘독서치료 방법’에 중점을 두어 독서치료 프로그램을 기획한다. 독서치료는 40분 동안 12회를 진행할 수 있도록 계획하고 ‘책 읽어주기’를 적용하여 독서치료의 성과를 높일 수 있도록 한다.
넷째, 사서교사는 독서치료 전에 학생의 특성을 파악하기 위해 사용하였던 벤더-게슈탈트 검사(Bender-Gestalt Test; BGT)와 로젠쯔빅의 그림좌절검사(Rosenzweig Picture-Frustration Test), 독서능력테스트를 다시 측정하여 치료의 성과를 파악한다.
제 7차 교육과정 교수·학습의 목표는 자기주도적 학습 능력 신장으로 지식정보화 사회에 기여할 인재를 양성하는 것이다. 이러한 교육의 목적을 달성하고 지원하는 방안으로 각 시도교육청에서는 학교도서관 활성화 사업을 진행하고 있다. 더불어 대학입시제도의 논술 반영으로 독서교육에 대한 학부모들의 관심이 급속히 증가하여 더욱더 독서교육의 중요성을 부각시켰다.
최근 아동·청소년들은 학교폭력과 가정 문제, 학업 스트레스 등 다양한 원인으로 인하여 생긴 마음 속 상처로 정신장애나 행동장애 등의 더욱 심각한 고통에 시달리고 있다. 좋은 책의 치유 능력을 이용한 독서치료는 아동에 대한 애정 표현과 더불어 아동·청소년의 상처 치유를 위한 효율적인 방안으로 활용할 수 있다.
본 연구는 선행 연구의 분석과 독서지도 경험이 있는 사서교사의 설문조사 분석을 통하여 독서치료의 효율성과 독서치료를 수행하기 위한 효율적인 방안에 대한 연구를 목적으로 한다. 독서치료의 대상은 자해행동(Self-injurious Behavior)을 보이는 저학년 학생으로 설정하여 독서치료를 통해 자해행동을 감소할 수 있도록 학교도서관에서 실시할 수 있는 방안을 모색하였다.
본 연구를 위한 설문은 경기도성남교육청 산하의 초등학교 24개교를 대상으로 조사하였고 설문 분석 결과는 첫째, 사서교사의 근무경력에 비해 독서지도 경력이 짧았다. 둘째, 독서지도의 방법은 책 읽어주기 방법을 가장 많이 사용한다는 결과가 나타났다. 셋째, 독서치료의 요소 중 독서치료를 위한 자료의 선정과 독서치료 방법이 가장 중요하다는 결과가 나타났다. 따라서 본 연구는 저학년의 자해 행동을 감소하기 위한 방안으로서의 독서치료 방안을 다음과 같이 제시한다.
첫째, 사서교사는 효율적인 독서치료를 진행하기 위한 환경을 조성한다. 환경 조성은 상담을 위한 공간, 독서치료를 위한 자료, 사서교사의 독서치료자적 자질 등 환경적 요건이 충족된 상태에서 독서치료를 진행하는 것이 효과적이다.
둘째, 사서교사는 초등 저학년의 자해 행동을 치유하기 위하여 상호작용적 독서치료(Interactive Bibliotherapy)를 적용한다. 저학년 학생은 표현력이 부족하고 다소 산만할 수 있는 특징을 가지고 있으므로 진행자인 사서교사와의 상호작용이 필요하다.
셋째, 사서교사는 ‘자료의 선정’과 ‘독서치료 방법’에 중점을 두어 독서치료 프로그램을 기획한다. 독서치료는 40분 동안 12회를 진행할 수 있도록 계획하고 ‘책 읽어주기’를 적용하여 독서치료의 성과를 높일 수 있도록 한다.
넷째, 사서교사는 독서치료 전에 학생의 특성을 파악하기 위해 사용하였던 벤더-게슈탈트 검사(Bender-Gestalt Test; BGT)와 로젠쯔빅의 그림좌절검사(Rosenzweig Picture-Frustration Test), 독서능력테스트를 다시 측정하여 치료의 성과를 파악한다.
The subject for The Seventh Curriculum is to train competent person in knowledge-information society through increase in learning ability with self directed learning. To accomplish this educational objects, each provincial and city boards of education are actively involved in upgrading their school ...
The subject for The Seventh Curriculum is to train competent person in knowledge-information society through increase in learning ability with self directed learning. To accomplish this educational objects, each provincial and city boards of education are actively involved in upgrading their school library system project. Furthermore, recent addition of report writing in college entrance test increased parents' attention for reading education as its measure rapidly.
Recently, Child·Youth are afflicted with serious mental or behavioral disorder caused by various causes including school violence, family problem, stress from school life and etc,. Reading treatment with curability of good literacy can be applied as a efficient method to treat afflicted Child·Youth with exercise of caring attention toward them.
The object of this study is to study effective method of reading treatment and its efficiency through analysis of previous studies and research data collected from librarians who have participated in reading treatment. The subjects of study-reading treatment- were selected junior elementary school students who have been shown with Self-injurious Behavior, and searched to find methods to decrease their unhealthy behavior through reading treatment in school library.
The research has covered 24 elementary schools in Sung-Nam board of education from Kyung-gi province. At the end of this research, following results have shown. First, the librarians' length of practice in reading treatment during their career as a librarian took very small portion of it. Second, reading literacy to the students listed at the top of the list as the favorite method of treatment. Third, the importance of selection of literacy and proceeding method listed as the most eminent factors.
With above result, this study suggests following as a guideline to practice reading treatment especially when the subject of the treatment is to reduce junior elementary students' self-injurious behavior.
First, the counselor should compose appropriate environment preceeding the reading treatment session. It is most efficient to proceed with separate space, literacy for the treatment, qualification of counselor.
Second, counselor is advised to practice Interactive Bibliotherapy to treat self-injurious behavior of the student. Noting their lack of expressability and discursive attitude as the major characteristics of students' age group, interaction between counselor and students are necessary for the efficiency.
Third, the counselor is advised to lay out session plan focusing on 'Literacy Selection' and 'Method of Treatment'. Reading treatment is suggested to plan out on basis of 12 sessions with 40 minutes in each session and increase the accomplishment of the treatment through reading the literacy.
Forth, the counselor is advised to take Bender-Gestalt Test, Picture-Frustration Test developed by Rosenzweig, and Reading ability test every time before the new session starts, so that the counselor can follow the progress of the treatment.
The subject for The Seventh Curriculum is to train competent person in knowledge-information society through increase in learning ability with self directed learning. To accomplish this educational objects, each provincial and city boards of education are actively involved in upgrading their school library system project. Furthermore, recent addition of report writing in college entrance test increased parents' attention for reading education as its measure rapidly.
Recently, Child·Youth are afflicted with serious mental or behavioral disorder caused by various causes including school violence, family problem, stress from school life and etc,. Reading treatment with curability of good literacy can be applied as a efficient method to treat afflicted Child·Youth with exercise of caring attention toward them.
The object of this study is to study effective method of reading treatment and its efficiency through analysis of previous studies and research data collected from librarians who have participated in reading treatment. The subjects of study-reading treatment- were selected junior elementary school students who have been shown with Self-injurious Behavior, and searched to find methods to decrease their unhealthy behavior through reading treatment in school library.
The research has covered 24 elementary schools in Sung-Nam board of education from Kyung-gi province. At the end of this research, following results have shown. First, the librarians' length of practice in reading treatment during their career as a librarian took very small portion of it. Second, reading literacy to the students listed at the top of the list as the favorite method of treatment. Third, the importance of selection of literacy and proceeding method listed as the most eminent factors.
With above result, this study suggests following as a guideline to practice reading treatment especially when the subject of the treatment is to reduce junior elementary students' self-injurious behavior.
First, the counselor should compose appropriate environment preceeding the reading treatment session. It is most efficient to proceed with separate space, literacy for the treatment, qualification of counselor.
Second, counselor is advised to practice Interactive Bibliotherapy to treat self-injurious behavior of the student. Noting their lack of expressability and discursive attitude as the major characteristics of students' age group, interaction between counselor and students are necessary for the efficiency.
Third, the counselor is advised to lay out session plan focusing on 'Literacy Selection' and 'Method of Treatment'. Reading treatment is suggested to plan out on basis of 12 sessions with 40 minutes in each session and increase the accomplishment of the treatment through reading the literacy.
Forth, the counselor is advised to take Bender-Gestalt Test, Picture-Frustration Test developed by Rosenzweig, and Reading ability test every time before the new session starts, so that the counselor can follow the progress of the treatment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.