본 연구는 가정교과가 학습자의 흥미와 관심에 부합하여 실생활에 활용 가능한 학습자 중심의 실천교과가 되도록 옷차림 영역을 중심으로 활동과제 개선을 위한 기초 자료를 제공하고자 하였다.
이를 위해, 7차 교육과정의 중학교 2학년 기술·가정 10종 교과서에 수록되어 있는 의생활 단원의 활동과제를 분석하고, 수도권 소재 중학교 2학년에 재학 중인 남학생 154명과 여학생 160명을 대상으로 활동과제에 대한 학습자의 선호도를 설문조사하였다. 활동과제는 활동과제 수행 시 ‘집단의 규모’,‘문제의 유형’,‘과제 수행 방법’에 따라 분...
본 연구는 가정교과가 학습자의 흥미와 관심에 부합하여 실생활에 활용 가능한 학습자 중심의 실천교과가 되도록 옷차림 영역을 중심으로 활동과제 개선을 위한 기초 자료를 제공하고자 하였다.
이를 위해, 7차 교육과정의 중학교 2학년 기술·가정 10종 교과서에 수록되어 있는 의생활 단원의 활동과제를 분석하고, 수도권 소재 중학교 2학년에 재학 중인 남학생 154명과 여학생 160명을 대상으로 활동과제에 대한 학습자의 선호도를 설문조사하였다. 활동과제는 활동과제 수행 시 ‘집단의 규모’,‘문제의 유형’,‘과제 수행 방법’에 따라 분류하여 분석하였으며, 설문조사 결과는 교과서 내용과 비교 분석한 후 활동과제의 내용 구성, 수행방법, 제시방법 등 활동과제가 나아가야할 방향을 모색해 보았으며 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 중학교 2학년 기술.가정 교과 의생활 단원의 옷차림 영역의 비율을 살펴본 결과 의생활 단원의 5개영역 중 가장 높은 비율을 차지하고 있었으며, 옷차림 영역의 6가지 세부 내용 중 ‘한복의 종류와 바르게 입는 방법’과 ‘의복의 기능.의복의 종류와 특징’이 가장 많은 비율을 차지하고 있었다.
둘째, 활동과제의 문제의 유형과 과제 수행 방법은 출판사와 옷차림 영역 세부내용 간에 차이를 보였다.
셋째, 의생활 단원에 대한 선호도는 ‘좋아한다’고 응답한 학생이 가장 많아 의생활 단원을 선호하는 것으로 나타났다. 선호하는 이유는 ‘다양한 실습이나 활동과제를 접할 수 있어서’가 가장 높게 나타났으며, 싫어하는 이유는 ‘암기해야하는 내용이 많아서’가 가장 높게 나타났다. 또한 의생활 관심도가 높을수록 의생활 단원의 선호도가 높은 것으로 나타났다.
넷째, 의생활 단원 옷차림 내용에 대한 선호도는 필요하다고 생각하는 내용과 실생활에 도움이 된다고 생각하는 내용, 흥미를 느끼는 내용에 관계없이 ‘나에게 어울리는 옷차림, 옷을 바르게 입는 방법’에 대한 선호도가 가장 높게 나타났다.
다섯째, 옷차림 영역에 대한 활동과제의 선호도를 분석한 결과 수행 시기는‘수업 후 내용 정리’를 하면서 제시하는 것을 선호하고, 집단의 규모는 ‘소집단 활동’, 문제의 유형은 ‘잘 구조화된 문제’를, 과제 수행 방법은 ‘실험.실습을 통해 원리적으로 파악하는 과제’를 선호하는 것으로 나타났다.
여섯째, 옷차림 영역에 대한 활동과제의 경험, 선호도, 교과서의 내용을 비교 분석한 결과 경험과 교과서에 제시된 내용은 대부분 일치하였으나, 선호도와는 차이를 보였다.
일곱째, 학습자의 활동과제의 만족도는 모든 문항이 3점 이상으로 보통 이상의 만족도를 보였으며, 활동과제의 만족도는 의생활 단원 선호도, 활동과제의 수행 정도, 활동과제 수행 집단의 규모와 관련하여 유의한 차이가 나타났다.
따라서 가정교과가 학습자 중심의 실천교과가 되기 위해 활동과제의 내용은 학생의 요구, 교육현장의 여건 등을 고려하며 학생들의 일상생활에 중심을 두고, 소집단 활동의 비율을 높이는 것이 바람직하다. 또한 활동과제는 구조화되지 않은 문제와 같이 다양하고 포괄적인 문제 상황을 제시하는 것이 학생의 창의력, 사고력을 신장시키는데 도움이 될 것이며, 수행 방법을 다양하게 구성할 필요가 있다.
본 연구는 가정교과가 학습자의 흥미와 관심에 부합하여 실생활에 활용 가능한 학습자 중심의 실천교과가 되도록 옷차림 영역을 중심으로 활동과제 개선을 위한 기초 자료를 제공하고자 하였다.
이를 위해, 7차 교육과정의 중학교 2학년 기술·가정 10종 교과서에 수록되어 있는 의생활 단원의 활동과제를 분석하고, 수도권 소재 중학교 2학년에 재학 중인 남학생 154명과 여학생 160명을 대상으로 활동과제에 대한 학습자의 선호도를 설문조사하였다. 활동과제는 활동과제 수행 시 ‘집단의 규모’,‘문제의 유형’,‘과제 수행 방법’에 따라 분류하여 분석하였으며, 설문조사 결과는 교과서 내용과 비교 분석한 후 활동과제의 내용 구성, 수행방법, 제시방법 등 활동과제가 나아가야할 방향을 모색해 보았으며 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 중학교 2학년 기술.가정 교과 의생활 단원의 옷차림 영역의 비율을 살펴본 결과 의생활 단원의 5개영역 중 가장 높은 비율을 차지하고 있었으며, 옷차림 영역의 6가지 세부 내용 중 ‘한복의 종류와 바르게 입는 방법’과 ‘의복의 기능.의복의 종류와 특징’이 가장 많은 비율을 차지하고 있었다.
둘째, 활동과제의 문제의 유형과 과제 수행 방법은 출판사와 옷차림 영역 세부내용 간에 차이를 보였다.
셋째, 의생활 단원에 대한 선호도는 ‘좋아한다’고 응답한 학생이 가장 많아 의생활 단원을 선호하는 것으로 나타났다. 선호하는 이유는 ‘다양한 실습이나 활동과제를 접할 수 있어서’가 가장 높게 나타났으며, 싫어하는 이유는 ‘암기해야하는 내용이 많아서’가 가장 높게 나타났다. 또한 의생활 관심도가 높을수록 의생활 단원의 선호도가 높은 것으로 나타났다.
넷째, 의생활 단원 옷차림 내용에 대한 선호도는 필요하다고 생각하는 내용과 실생활에 도움이 된다고 생각하는 내용, 흥미를 느끼는 내용에 관계없이 ‘나에게 어울리는 옷차림, 옷을 바르게 입는 방법’에 대한 선호도가 가장 높게 나타났다.
다섯째, 옷차림 영역에 대한 활동과제의 선호도를 분석한 결과 수행 시기는‘수업 후 내용 정리’를 하면서 제시하는 것을 선호하고, 집단의 규모는 ‘소집단 활동’, 문제의 유형은 ‘잘 구조화된 문제’를, 과제 수행 방법은 ‘실험.실습을 통해 원리적으로 파악하는 과제’를 선호하는 것으로 나타났다.
여섯째, 옷차림 영역에 대한 활동과제의 경험, 선호도, 교과서의 내용을 비교 분석한 결과 경험과 교과서에 제시된 내용은 대부분 일치하였으나, 선호도와는 차이를 보였다.
일곱째, 학습자의 활동과제의 만족도는 모든 문항이 3점 이상으로 보통 이상의 만족도를 보였으며, 활동과제의 만족도는 의생활 단원 선호도, 활동과제의 수행 정도, 활동과제 수행 집단의 규모와 관련하여 유의한 차이가 나타났다.
따라서 가정교과가 학습자 중심의 실천교과가 되기 위해 활동과제의 내용은 학생의 요구, 교육현장의 여건 등을 고려하며 학생들의 일상생활에 중심을 두고, 소집단 활동의 비율을 높이는 것이 바람직하다. 또한 활동과제는 구조화되지 않은 문제와 같이 다양하고 포괄적인 문제 상황을 제시하는 것이 학생의 창의력, 사고력을 신장시키는데 도움이 될 것이며, 수행 방법을 다양하게 구성할 필요가 있다.
This study is intended to offer basic materials to improve action plans focused on dress so that home economics can meet students' interests, making it available in real life.
To that end, analysis was conducted of action plans for the units relating to clothing contained in 10 different technol...
This study is intended to offer basic materials to improve action plans focused on dress so that home economics can meet students' interests, making it available in real life.
To that end, analysis was conducted of action plans for the units relating to clothing contained in 10 different technology & home economics textbooks of 2nd grade middle school students approved by the Ministry of Education under the 7th national curriculum. Then survey was carried out targeting 154 male students and 160 female ones on their preferences regarding the action plans. the analysis was categorized into "size of groups," "type of problems," and "methods of carrying out tasks" and the survey results sought to explore future directions for action plans especially in terms of composition of contents, the methods of performance and suggestions. The results are as follows.
First, dress was found to make up the largest percentage of the clothing unit. And among the six of the detailed contents, "How to Wear Traditional Korean Clothes" and "Functions of Clothes," took up the largest part.
Second, types of problems with action plans and methods of implementing tasks vary depending on publishing companies and detailed contents of areas.
Third, students who expressed fondness for clothing unit accounted for the biggest percentage of those who surveyed, indicating their overall preference for the unit. "Opportunities to take part in various kinds of practices and action plans" topped the list of the leading reasons. And the single biggest reason why they dislike the unit was "too much contents to be memorized." In addition to that, the more they are interested in clothing in real life, the more they like the part.
Fourth, as for preference for contents regarding dress in the unit, "How to Wear Clothes That Look Good on Me, and the Right Ways to Wear Them" attracted the most attention regardless of the contents considered necessary to be touch upon, ones regarded as helpful in real life and ones that arouse interests.
Fifth, analysis of preference for action plans regarding the dress section showed that students liked to "review contents after the class" in terms of time for implementation. They also preferred small-group activities (group size), well-structured problems (type of problems) and "tasks to be analyzed in terms of principles through experiments and practices (methods of implementation).
Sixth, experience in carrying out action plans regarding the area of dress, preference and contents of the textbooks indicated that experience, in most cases, matched the contents suggested in the textbooks, but not preference.
Seventh, as for the level of satisfaction of learners with action plans, all questions resulted in above average level of satisfaction, recording three points or more, and showed significant difference in relation to the implementation level, fondness for clothing unit and size of groups.
Therefore, in order to make home economics more applicable based on students, it is desirable to focus on their everyday lives given their demand and the educational environment and to increase small-group activities. And suggesting various and comprehensive problematic situations such as ill-structured, fuzzy problems would be helpful to improving thinking and creativity, and the way of implementation needs to be varied.
This study is intended to offer basic materials to improve action plans focused on dress so that home economics can meet students' interests, making it available in real life.
To that end, analysis was conducted of action plans for the units relating to clothing contained in 10 different technology & home economics textbooks of 2nd grade middle school students approved by the Ministry of Education under the 7th national curriculum. Then survey was carried out targeting 154 male students and 160 female ones on their preferences regarding the action plans. the analysis was categorized into "size of groups," "type of problems," and "methods of carrying out tasks" and the survey results sought to explore future directions for action plans especially in terms of composition of contents, the methods of performance and suggestions. The results are as follows.
First, dress was found to make up the largest percentage of the clothing unit. And among the six of the detailed contents, "How to Wear Traditional Korean Clothes" and "Functions of Clothes," took up the largest part.
Second, types of problems with action plans and methods of implementing tasks vary depending on publishing companies and detailed contents of areas.
Third, students who expressed fondness for clothing unit accounted for the biggest percentage of those who surveyed, indicating their overall preference for the unit. "Opportunities to take part in various kinds of practices and action plans" topped the list of the leading reasons. And the single biggest reason why they dislike the unit was "too much contents to be memorized." In addition to that, the more they are interested in clothing in real life, the more they like the part.
Fourth, as for preference for contents regarding dress in the unit, "How to Wear Clothes That Look Good on Me, and the Right Ways to Wear Them" attracted the most attention regardless of the contents considered necessary to be touch upon, ones regarded as helpful in real life and ones that arouse interests.
Fifth, analysis of preference for action plans regarding the dress section showed that students liked to "review contents after the class" in terms of time for implementation. They also preferred small-group activities (group size), well-structured problems (type of problems) and "tasks to be analyzed in terms of principles through experiments and practices (methods of implementation).
Sixth, experience in carrying out action plans regarding the area of dress, preference and contents of the textbooks indicated that experience, in most cases, matched the contents suggested in the textbooks, but not preference.
Seventh, as for the level of satisfaction of learners with action plans, all questions resulted in above average level of satisfaction, recording three points or more, and showed significant difference in relation to the implementation level, fondness for clothing unit and size of groups.
Therefore, in order to make home economics more applicable based on students, it is desirable to focus on their everyday lives given their demand and the educational environment and to increase small-group activities. And suggesting various and comprehensive problematic situations such as ill-structured, fuzzy problems would be helpful to improving thinking and creativity, and the way of implementation needs to be varied.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.