탐구중심 수·조작 영역 활동이 유아의 수학적 문제해결력 및 태도에 미치는 효과 The Effects of the Mathematic-center Activity based upon Inquiry on the Children`s Mathematical Problem Solving-ability and Attitude toward Mathematics원문보기
본 연구의 목적은 탐구중심 수·조작영역 활동이 유아의 수학적 문제해결력 및 태도에 미치는 효과를 알아보고자 한 것이다. 연구대상은 유아 52명으로, 유치원 만 5세반 두 학급이다. 실험처치는 2007년 3월 19일부터 2007년 5월 11일까지 자유선택활동 시간에 이루어졌다. 실험집단 유아들은 다양한 탐색활동과 문제해결, 추론, 그리고 의사소통을 포함하는 탐구활동을 하였고 비교집단 유아들은 대부분 활동자료를 개별적으로 다루어 보거나 두 명의 유아가 정해진 절차와 방법에 따라 주사위 게임을 하는 형태였다. 설정된 연구문제 및 가설은 다음과 같다. 연구문제1: 탐구중심 수·조작영역활동이 유아의 수학적 문제해결력에 영향을 미칠 것인가? 가설 1-1: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 분류개념 점수가 더 높을 것이다. 가설 1-2: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 패턴개념 점수가 더 높을 것이다. 가설 1-3: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 수 개념 점수가 더 높을 것이다. 가설 1-4: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 측정개념 점수가 더 높을 것이다. 가설 1-5: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 도형개념 점수가 더 높을 것이다. 가설 1-6: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 통계개념 점수가 더 높을 것이다. 연구문제2: 탐구중심 수·조작영역활동이 유아의 ...
본 연구의 목적은 탐구중심 수·조작영역 활동이 유아의 수학적 문제해결력 및 태도에 미치는 효과를 알아보고자 한 것이다. 연구대상은 유아 52명으로, 유치원 만 5세반 두 학급이다. 실험처치는 2007년 3월 19일부터 2007년 5월 11일까지 자유선택활동 시간에 이루어졌다. 실험집단 유아들은 다양한 탐색활동과 문제해결, 추론, 그리고 의사소통을 포함하는 탐구활동을 하였고 비교집단 유아들은 대부분 활동자료를 개별적으로 다루어 보거나 두 명의 유아가 정해진 절차와 방법에 따라 주사위 게임을 하는 형태였다. 설정된 연구문제 및 가설은 다음과 같다. 연구문제1: 탐구중심 수·조작영역활동이 유아의 수학적 문제해결력에 영향을 미칠 것인가? 가설 1-1: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 분류개념 점수가 더 높을 것이다. 가설 1-2: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 패턴개념 점수가 더 높을 것이다. 가설 1-3: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 수 개념 점수가 더 높을 것이다. 가설 1-4: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 측정개념 점수가 더 높을 것이다. 가설 1-5: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 도형개념 점수가 더 높을 것이다. 가설 1-6: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 통계개념 점수가 더 높을 것이다. 연구문제2: 탐구중심 수·조작영역활동이 유아의 수학적 태도에 영향을 미칠 것인가? 가설 2-1: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 수학에 대한 태도검사에서 더 높은 점수를 얻 을 것이다. 가설 2-2: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 수와 수 놀이에 대한 그림표현에서 더 긍정적으로 나타낼 것이다. 본 연구의 실험절차는 사전검사, 실험처치, 사후검사 순서로 이루어졌다. 유아의 수학적 문제 해결력 검사도구는 Ward(1993)가 제작한 것을 황정숙(1996) 번안, 김창복(1998) 수정의 절차를 거쳤다. 수학에 대한 태도검사는 Pictorical Scale of Perceived Competence and Social Acceptance for young Children를 기초로 Ward(1993)가 만든 것을 황정숙(1996) 번안, 김창복(1998) 수정의 과정으로 이루어졌다. 연구과정에서 수집된 자료는 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 통계처리 한 것이며 가설에 대해 실험집단과 비교집단간 차이를 t검증하였다. 본 연구의 결과는 다음에 제시한 것과 같다. 첫째, 유아의 수학적 문제 해결력 검사에서 실험집단의 점수가 비교집단에 비해 높게 나타났다: 보다 구체적인 결과는 수학적 문제해결력의 하위영역인 분류, 패턴, 수, 측정에서 실험집단과 비교집단간 통계적으로 의미 있는 차이를 나타냈고, 도형과 통계에서는 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 유아의 수학에 대한 태도검사에서 실험집단의 점수가 비교집단에 비해 높게 나타났다. 즉 실험집단의 수학에 대한 태도가 의미 있게 향상되었으며 그림을 통한 분석에 있어서도 실험집단 유아의 그림이 비교집단 유아의 그림에 비해 더 긍정적으로 변화하였다.
본 연구의 목적은 탐구중심 수·조작영역 활동이 유아의 수학적 문제해결력 및 태도에 미치는 효과를 알아보고자 한 것이다. 연구대상은 유아 52명으로, 유치원 만 5세반 두 학급이다. 실험처치는 2007년 3월 19일부터 2007년 5월 11일까지 자유선택활동 시간에 이루어졌다. 실험집단 유아들은 다양한 탐색활동과 문제해결, 추론, 그리고 의사소통을 포함하는 탐구활동을 하였고 비교집단 유아들은 대부분 활동자료를 개별적으로 다루어 보거나 두 명의 유아가 정해진 절차와 방법에 따라 주사위 게임을 하는 형태였다. 설정된 연구문제 및 가설은 다음과 같다. 연구문제1: 탐구중심 수·조작영역활동이 유아의 수학적 문제해결력에 영향을 미칠 것인가? 가설 1-1: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 분류개념 점수가 더 높을 것이다. 가설 1-2: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 패턴개념 점수가 더 높을 것이다. 가설 1-3: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 수 개념 점수가 더 높을 것이다. 가설 1-4: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 측정개념 점수가 더 높을 것이다. 가설 1-5: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 도형개념 점수가 더 높을 것이다. 가설 1-6: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 통계개념 점수가 더 높을 것이다. 연구문제2: 탐구중심 수·조작영역활동이 유아의 수학적 태도에 영향을 미칠 것인가? 가설 2-1: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 수학에 대한 태도검사에서 더 높은 점수를 얻 을 것이다. 가설 2-2: 탐구중심 수·조작영역 활동을 경험한 실험집단 유아는 그렇지 않은 비교집단 유아에 비해 수와 수 놀이에 대한 그림표현에서 더 긍정적으로 나타낼 것이다. 본 연구의 실험절차는 사전검사, 실험처치, 사후검사 순서로 이루어졌다. 유아의 수학적 문제 해결력 검사도구는 Ward(1993)가 제작한 것을 황정숙(1996) 번안, 김창복(1998) 수정의 절차를 거쳤다. 수학에 대한 태도검사는 Pictorical Scale of Perceived Competence and Social Acceptance for young Children를 기초로 Ward(1993)가 만든 것을 황정숙(1996) 번안, 김창복(1998) 수정의 과정으로 이루어졌다. 연구과정에서 수집된 자료는 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 통계처리 한 것이며 가설에 대해 실험집단과 비교집단간 차이를 t검증하였다. 본 연구의 결과는 다음에 제시한 것과 같다. 첫째, 유아의 수학적 문제 해결력 검사에서 실험집단의 점수가 비교집단에 비해 높게 나타났다: 보다 구체적인 결과는 수학적 문제해결력의 하위영역인 분류, 패턴, 수, 측정에서 실험집단과 비교집단간 통계적으로 의미 있는 차이를 나타냈고, 도형과 통계에서는 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 유아의 수학에 대한 태도검사에서 실험집단의 점수가 비교집단에 비해 높게 나타났다. 즉 실험집단의 수학에 대한 태도가 의미 있게 향상되었으며 그림을 통한 분석에 있어서도 실험집단 유아의 그림이 비교집단 유아의 그림에 비해 더 긍정적으로 변화하였다.
The purpose of this study was to verify the effects of the mathematic-center activity based upon inquiry on the children's mathematical problem-solving ability and attitude. Participating in the study were 52 five-year-old children in kindergarten classrooms. Experimental treatment was performed...
The purpose of this study was to verify the effects of the mathematic-center activity based upon inquiry on the children's mathematical problem-solving ability and attitude. Participating in the study were 52 five-year-old children in kindergarten classrooms. Experimental treatment was performed during free-play time from March 19, 2007 to May 11, 2007. The children in the experimental group engaged in a variety of mathematical explorations and inquiry involving problem solving, reasoning, and communication. The children in the comparative group used materials individually or sometimes two children played with dice following a procedure that had been explained to them. The research questions and hypotheses were as follows:
Is there any difference in the children's mathematical problem-solving ability between the experimental group and the comparative group? Hypothesis 1-1: The experimental group's score will be higher than the comparison group's on classification. Hypothesis 1-2: The experimental group's score will be higher than the comparison group's on pattern. Hypothesis 1-3: The experimental group's score will be higher than the comparison group's on number. Hypothesis 1-4: The experimental group's score will be higher than the comparison group's on measurement. Hypothesis 1-5: The experimental group's score will be higher than the comparison group on shape. Hypothesis 1-6: The experimental group's score will be higher than the comparison group on statistics.
Is there any difference in the children's attitude toward mathematics between the experimental group and the comparative group? Hypothesis 2-1: The experimental group's score will be higher than the comparison group's on the children's attitude toward mathematics. Hypothesis 2-2: The children in the experimental group will express themselves more positively than the children in the comparative group in their pictures of mathematics. The procedure of the experiment consisted of a preexperimental test, a set of experimental treatment, and a posttest. The tool to measure the children's problem-solving ability was produced by Ward(1993), was translated by Hwang, Jeong-sook(1996), and was modified by Kim, Chang-bok(1998). The tool based on Pictorical Scale of Perceived Competence and Social Acceptance for Young Children, to measure the children's attitude toward mathematics was produced by Ward(1993), was translated by Hwang, Jeong-sook(1996), and was modified by Kim, Chang-bok(1998). The collected data were analyzed by SPSS 12.0 computer program and t test was used to verify the differences between the experimental group and the comparative group. The results of this study were as follows: 1. The experimental group's scores for mathematical problem-solving ability were higher than the comparative group's. There were significant differences between the experimental group and the comparative group in classification, pattern, number, and measurement, but no significant differences in shape and statistics. 2. The children in the experimental group improved their attitude toward mathematics. Their pictures demonstrated that they developed a more positive attitude to mathematics than the children in the comparative group.
The purpose of this study was to verify the effects of the mathematic-center activity based upon inquiry on the children's mathematical problem-solving ability and attitude. Participating in the study were 52 five-year-old children in kindergarten classrooms. Experimental treatment was performed during free-play time from March 19, 2007 to May 11, 2007. The children in the experimental group engaged in a variety of mathematical explorations and inquiry involving problem solving, reasoning, and communication. The children in the comparative group used materials individually or sometimes two children played with dice following a procedure that had been explained to them. The research questions and hypotheses were as follows:
Is there any difference in the children's mathematical problem-solving ability between the experimental group and the comparative group? Hypothesis 1-1: The experimental group's score will be higher than the comparison group's on classification. Hypothesis 1-2: The experimental group's score will be higher than the comparison group's on pattern. Hypothesis 1-3: The experimental group's score will be higher than the comparison group's on number. Hypothesis 1-4: The experimental group's score will be higher than the comparison group's on measurement. Hypothesis 1-5: The experimental group's score will be higher than the comparison group on shape. Hypothesis 1-6: The experimental group's score will be higher than the comparison group on statistics.
Is there any difference in the children's attitude toward mathematics between the experimental group and the comparative group? Hypothesis 2-1: The experimental group's score will be higher than the comparison group's on the children's attitude toward mathematics. Hypothesis 2-2: The children in the experimental group will express themselves more positively than the children in the comparative group in their pictures of mathematics. The procedure of the experiment consisted of a preexperimental test, a set of experimental treatment, and a posttest. The tool to measure the children's problem-solving ability was produced by Ward(1993), was translated by Hwang, Jeong-sook(1996), and was modified by Kim, Chang-bok(1998). The tool based on Pictorical Scale of Perceived Competence and Social Acceptance for Young Children, to measure the children's attitude toward mathematics was produced by Ward(1993), was translated by Hwang, Jeong-sook(1996), and was modified by Kim, Chang-bok(1998). The collected data were analyzed by SPSS 12.0 computer program and t test was used to verify the differences between the experimental group and the comparative group. The results of this study were as follows: 1. The experimental group's scores for mathematical problem-solving ability were higher than the comparative group's. There were significant differences between the experimental group and the comparative group in classification, pattern, number, and measurement, but no significant differences in shape and statistics. 2. The children in the experimental group improved their attitude toward mathematics. Their pictures demonstrated that they developed a more positive attitude to mathematics than the children in the comparative group.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.