본 연구는 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램을 개발하고 이를 유아교육기관에 적용하여 유아의 컴퓨터 리터러시 능력에 미치는 효과를 검증하는 데 목적이 있으며 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 내용은 어떠한가? 1-3. 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 교수-학습 방법은 어떠한가? 1-4. 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 평가 방법은 어떠한가? 2. 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 본 연구에서는 컴퓨터 리터러시 교육에 관한 이론 및 선행연구 고찰, 국내·외 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램 고찰, 유치원 교사 대상의 유아 컴퓨터 리터러시 교육실태 및 인식 조사 등을 통해 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습방법, 평가방법 등 프로그램을 구성하였다. 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램의 효과 검증을 위해서 경기도 A시에 위치한 S유치원 만 5세 두 학급을 실험집단(1학급: 30명)과 비교집단(1학급: 30명)에 배정하였다. 실험집단 유아에게는 개발된 프로그램을 6주간 주당 4회 총 24회에 걸쳐 실시하였다. 프로그램 효과 검증에 사용된 검사도구는 정상녀(2006)가 개발한 ...
본 연구는 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램을 개발하고 이를 유아교육기관에 적용하여 유아의 컴퓨터 리터러시 능력에 미치는 효과를 검증하는 데 목적이 있으며 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 내용은 어떠한가? 1-3. 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 교수-학습 방법은 어떠한가? 1-4. 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 평가 방법은 어떠한가? 2. 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 본 연구에서는 컴퓨터 리터러시 교육에 관한 이론 및 선행연구 고찰, 국내·외 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램 고찰, 유치원 교사 대상의 유아 컴퓨터 리터러시 교육실태 및 인식 조사 등을 통해 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습방법, 평가방법 등 프로그램을 구성하였다. 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램의 효과 검증을 위해서 경기도 A시에 위치한 S유치원 만 5세 두 학급을 실험집단(1학급: 30명)과 비교집단(1학급: 30명)에 배정하였다. 실험집단 유아에게는 개발된 프로그램을 6주간 주당 4회 총 24회에 걸쳐 실시하였다. 프로그램 효과 검증에 사용된 검사도구는 정상녀(2006)가 개발한 CBT(Computer-Based Test) 검사도구의 일부 문항을 수정한 것으로서, 유아들의 컴퓨터에 관한 지식, 컴퓨터 사용기술, 컴퓨터 활용능력, 컴퓨터에 대한 태도를 측정하였다. 또한 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램의 적용 전과 후, 실험집단 유아들의 컴퓨터에 관한 개념 변화를 알아보기 위해 Novak과 Gowin(1984)이 개발한 개념도 검사도구(Concept-Mapping Tool)를 사용하였다. CBT 검사도구에서 나타난 실험·비교집단의 사전-사후 검사점수의 차이를 검증하기 위해 SPSS for windows 프로그램 12.0 verson을 이용하여 t-test와 공변량분석(ANOVA)을 실시하였다. 또한 실험집단 유아들의 컴퓨터에 대한 개념 변화를 면밀하게 살펴보기 위하여 사전검사 개념도와 사후검사 개념도의 내용을 컴퓨터에 관한 지식, 컴퓨터 사용기술, 컴퓨터 활용능력, 컴퓨터에 대한 태도로 범주화하여 질적으로 분석하였다. 본 연구에서 얻어진 주요 연구 결과를 연구문제별로 제시하면 다음과 같다. 1. 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 첫째, 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 목적은 컴퓨터에 관한 기본적인 지식을 형성하는 유아, 생활 속에서 컴퓨터 사용 기술을 발달시키는 유아, 일상생활 속에서 직면한 문제를 해결하기 위해 컴퓨터를 활용하는 능력을 지닌 유아, 컴퓨터 활동에 대해 긍정적인 태도를 형성하는 유아를 양성하는데 있다. 둘째, 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 목표는 목적에 따라 구분하여 선정하였다. 유아의 컴퓨터에 관한 지식 및 사용기술의 목표는 컴퓨터의 바른 사용 예절을 안다, 컴퓨터 작동에 관심 가진다, 컴퓨터와 주변기기의 명칭과 하는 일을 안다 등이다. 유아의 컴퓨터 활용능력의 목표는 정보활용에 필요한 기초적인 능력을 기른다, 다양한 소프트웨어를 활용할 수 있다, 일상생활 속에서 컴퓨터가 다양하게 사용되고 있음을 안다, 개인 정보의 중요성을 이해한다 등이다. 유아의 컴퓨터에 대한 태도의 목표는 컴퓨터에 대한 친숙한 태도를 기른다, 컴퓨터 사용에 대한 자신감을 기른다, 컴퓨터 사용에 대한 자기조절효능감을 기른다 등이다. 이러한 목표들은 유치원의 생활주제와 통합하여 전개될 수 있도록 구성하였다. 셋째, 유아 컴퓨터 리터러시 교육 내용은 목적 및 목표에 기초하여 구성하였다. 유아의 컴퓨터에 관한 지식 및 사용기술의 내용은 컴퓨터 사용 방법, 컴퓨터 사용 약속, 컴퓨터가 할 수 있는 일과 할 수 없는 일, 컴퓨터의 이로운 점과 해로운 점, 기본적인 마우스 사용 방법, CD-ROM Title의 바른 사용, 컴퓨터와 주변기기의 바른 사용 등이며, 10개의 관련 활동으로 구성하였다. 유아의 컴퓨터 활용능력과 관련된 교육 내용은 인터넷으로 궁금한 것 검색, 정보 선택, 관심있는 소프트웨어 활용, 정보기기의 사용, 정보의 바른 사용, 컴퓨터 사용에 있어 윤리적인 행동 등이며, 9개의 관련 활동으로 구성하였다. 유아의 컴퓨터에 대한 태도의 교육 내용은 컴퓨터에 친숙해지기, 타인의 작업 존중하는 태도 기르기, 컴퓨터 사용에 대한 유능감 기르기 등이며, 5개의 관련 활동으로 구성하였다. 넷째, 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 교수-학습 방법은 유아가 흥미를 가지고 즐기면서 컴퓨터 활동에 참여할 수 있도록 하는 놀이 중심의 원리, 유아들이 생활주제와 관련하여 컴퓨터를 활용하는 과정에서 자발적으로 컴퓨터를 탐색하고 발견하도록 하는 탐구학습의 원리, 개별 유아의 컴퓨터에 대한 이해, 관심, 요구, 흥미, 발달속도를 고려하여 컴퓨터 리터러시 교육을 경험하도록 하는 개별화의 원리, 유아가 생활주제를 중심으로 자연스럽게 컴퓨터에 관한 지식, 사용기술, 활용능력, 태도 등 컴퓨터 리터러시 능력을 발달시켜 나가도록 하는 생활주제와 교육 내용의 통합의 원리를 적용하였다. 다섯째, 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 평가 방법은 프로그램 평가와 유아 평가로 구분하였다. 프로그램 평가를 위해서는 프로그램 적용에 참여한 실험집단 교사에게 프로그램 전반에 대한 개방형 질문을 기초로 면담한 결과를 분석하였으며, 유아 평가를 위해서는 CBT 검사, 개념도 검사, 관찰, 포트폴리오 평가 방법을 이용하였다. 2. 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 첫째, 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램이 유아의 컴퓨터에 관한 지식에 미치는 영향을 조사한 결과 명칭·기능·사용법 알기와 전체적인 컴퓨터에 관한 지식에서 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 점수를 얻었다. 또한 유아의 컴퓨터에 관한 지식 개념도 검사 결과 사전검사에 비해 사후검사에서 전체 개념의 수가 33개에서 77개로 증가하였다. 둘째, 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램이 유아의 컴퓨터 사용기술에 미치는 영향을 조사한 결과 마우스 사용기술과 전체적인 컴퓨터 사용기술에서 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 점수를 얻었다. 또한 유아의 컴퓨터 사용기술 개념도 검사 결과 사전검사에 비해 사후검사에서 전체 개념의 수가 9개에서 39개로 증가하였다. 셋째, 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램이 유아의 컴퓨터 활용능력에 미치는 영향을 조사한 결과 인터넷 활용능력과 전체적인 컴퓨터 활용능력에서 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 점수를 얻었다. 또한 유아의 컴퓨터 활용능력 개념도 검사 결과 사전검사에 비해 사후검사에서 전체 개념의 수가 57개에서 64개로 증가하였다. 넷째, 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램이 유아의 컴퓨터에 대한 태도에 미치는 영향을 조사한 결과 조작자신감, 사용선호, 자기조절효능감과 전체적인 컴퓨터에 대한 태도에서 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 점수를 얻었다. 또한 유아의 컴퓨터에 대한 태도 개념도 검사 결과 사전과 사후검사에서 전체 개념의 수가 2개에서 3개로 거의 유사하게 나타났다. 이상의 결과를 종합하면 본 연구에서 개발된 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램은 만 5세 유아의 컴퓨터에 관한 지식, 컴퓨터 사용기술, 컴퓨터 활용능력, 컴퓨터에 대한 태도를 증진시키는 효과적인 프로그램이라고 할 수 있다.
본 연구는 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램을 개발하고 이를 유아교육기관에 적용하여 유아의 컴퓨터 리터러시 능력에 미치는 효과를 검증하는 데 목적이 있으며 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 내용은 어떠한가? 1-3. 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 교수-학습 방법은 어떠한가? 1-4. 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 평가 방법은 어떠한가? 2. 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 본 연구에서는 컴퓨터 리터러시 교육에 관한 이론 및 선행연구 고찰, 국내·외 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램 고찰, 유치원 교사 대상의 유아 컴퓨터 리터러시 교육실태 및 인식 조사 등을 통해 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습방법, 평가방법 등 프로그램을 구성하였다. 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램의 효과 검증을 위해서 경기도 A시에 위치한 S유치원 만 5세 두 학급을 실험집단(1학급: 30명)과 비교집단(1학급: 30명)에 배정하였다. 실험집단 유아에게는 개발된 프로그램을 6주간 주당 4회 총 24회에 걸쳐 실시하였다. 프로그램 효과 검증에 사용된 검사도구는 정상녀(2006)가 개발한 CBT(Computer-Based Test) 검사도구의 일부 문항을 수정한 것으로서, 유아들의 컴퓨터에 관한 지식, 컴퓨터 사용기술, 컴퓨터 활용능력, 컴퓨터에 대한 태도를 측정하였다. 또한 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램의 적용 전과 후, 실험집단 유아들의 컴퓨터에 관한 개념 변화를 알아보기 위해 Novak과 Gowin(1984)이 개발한 개념도 검사도구(Concept-Mapping Tool)를 사용하였다. CBT 검사도구에서 나타난 실험·비교집단의 사전-사후 검사점수의 차이를 검증하기 위해 SPSS for windows 프로그램 12.0 verson을 이용하여 t-test와 공변량분석(ANOVA)을 실시하였다. 또한 실험집단 유아들의 컴퓨터에 대한 개념 변화를 면밀하게 살펴보기 위하여 사전검사 개념도와 사후검사 개념도의 내용을 컴퓨터에 관한 지식, 컴퓨터 사용기술, 컴퓨터 활용능력, 컴퓨터에 대한 태도로 범주화하여 질적으로 분석하였다. 본 연구에서 얻어진 주요 연구 결과를 연구문제별로 제시하면 다음과 같다. 1. 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 첫째, 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 목적은 컴퓨터에 관한 기본적인 지식을 형성하는 유아, 생활 속에서 컴퓨터 사용 기술을 발달시키는 유아, 일상생활 속에서 직면한 문제를 해결하기 위해 컴퓨터를 활용하는 능력을 지닌 유아, 컴퓨터 활동에 대해 긍정적인 태도를 형성하는 유아를 양성하는데 있다. 둘째, 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 목표는 목적에 따라 구분하여 선정하였다. 유아의 컴퓨터에 관한 지식 및 사용기술의 목표는 컴퓨터의 바른 사용 예절을 안다, 컴퓨터 작동에 관심 가진다, 컴퓨터와 주변기기의 명칭과 하는 일을 안다 등이다. 유아의 컴퓨터 활용능력의 목표는 정보활용에 필요한 기초적인 능력을 기른다, 다양한 소프트웨어를 활용할 수 있다, 일상생활 속에서 컴퓨터가 다양하게 사용되고 있음을 안다, 개인 정보의 중요성을 이해한다 등이다. 유아의 컴퓨터에 대한 태도의 목표는 컴퓨터에 대한 친숙한 태도를 기른다, 컴퓨터 사용에 대한 자신감을 기른다, 컴퓨터 사용에 대한 자기조절효능감을 기른다 등이다. 이러한 목표들은 유치원의 생활주제와 통합하여 전개될 수 있도록 구성하였다. 셋째, 유아 컴퓨터 리터러시 교육 내용은 목적 및 목표에 기초하여 구성하였다. 유아의 컴퓨터에 관한 지식 및 사용기술의 내용은 컴퓨터 사용 방법, 컴퓨터 사용 약속, 컴퓨터가 할 수 있는 일과 할 수 없는 일, 컴퓨터의 이로운 점과 해로운 점, 기본적인 마우스 사용 방법, CD-ROM Title의 바른 사용, 컴퓨터와 주변기기의 바른 사용 등이며, 10개의 관련 활동으로 구성하였다. 유아의 컴퓨터 활용능력과 관련된 교육 내용은 인터넷으로 궁금한 것 검색, 정보 선택, 관심있는 소프트웨어 활용, 정보기기의 사용, 정보의 바른 사용, 컴퓨터 사용에 있어 윤리적인 행동 등이며, 9개의 관련 활동으로 구성하였다. 유아의 컴퓨터에 대한 태도의 교육 내용은 컴퓨터에 친숙해지기, 타인의 작업 존중하는 태도 기르기, 컴퓨터 사용에 대한 유능감 기르기 등이며, 5개의 관련 활동으로 구성하였다. 넷째, 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 교수-학습 방법은 유아가 흥미를 가지고 즐기면서 컴퓨터 활동에 참여할 수 있도록 하는 놀이 중심의 원리, 유아들이 생활주제와 관련하여 컴퓨터를 활용하는 과정에서 자발적으로 컴퓨터를 탐색하고 발견하도록 하는 탐구학습의 원리, 개별 유아의 컴퓨터에 대한 이해, 관심, 요구, 흥미, 발달속도를 고려하여 컴퓨터 리터러시 교육을 경험하도록 하는 개별화의 원리, 유아가 생활주제를 중심으로 자연스럽게 컴퓨터에 관한 지식, 사용기술, 활용능력, 태도 등 컴퓨터 리터러시 능력을 발달시켜 나가도록 하는 생활주제와 교육 내용의 통합의 원리를 적용하였다. 다섯째, 유아 컴퓨터 리터러시 교육의 평가 방법은 프로그램 평가와 유아 평가로 구분하였다. 프로그램 평가를 위해서는 프로그램 적용에 참여한 실험집단 교사에게 프로그램 전반에 대한 개방형 질문을 기초로 면담한 결과를 분석하였으며, 유아 평가를 위해서는 CBT 검사, 개념도 검사, 관찰, 포트폴리오 평가 방법을 이용하였다. 2. 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 첫째, 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램이 유아의 컴퓨터에 관한 지식에 미치는 영향을 조사한 결과 명칭·기능·사용법 알기와 전체적인 컴퓨터에 관한 지식에서 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 점수를 얻었다. 또한 유아의 컴퓨터에 관한 지식 개념도 검사 결과 사전검사에 비해 사후검사에서 전체 개념의 수가 33개에서 77개로 증가하였다. 둘째, 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램이 유아의 컴퓨터 사용기술에 미치는 영향을 조사한 결과 마우스 사용기술과 전체적인 컴퓨터 사용기술에서 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 점수를 얻었다. 또한 유아의 컴퓨터 사용기술 개념도 검사 결과 사전검사에 비해 사후검사에서 전체 개념의 수가 9개에서 39개로 증가하였다. 셋째, 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램이 유아의 컴퓨터 활용능력에 미치는 영향을 조사한 결과 인터넷 활용능력과 전체적인 컴퓨터 활용능력에서 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 점수를 얻었다. 또한 유아의 컴퓨터 활용능력 개념도 검사 결과 사전검사에 비해 사후검사에서 전체 개념의 수가 57개에서 64개로 증가하였다. 넷째, 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램이 유아의 컴퓨터에 대한 태도에 미치는 영향을 조사한 결과 조작자신감, 사용선호, 자기조절효능감과 전체적인 컴퓨터에 대한 태도에서 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 점수를 얻었다. 또한 유아의 컴퓨터에 대한 태도 개념도 검사 결과 사전과 사후검사에서 전체 개념의 수가 2개에서 3개로 거의 유사하게 나타났다. 이상의 결과를 종합하면 본 연구에서 개발된 유아 컴퓨터 리터러시 교육 프로그램은 만 5세 유아의 컴퓨터에 관한 지식, 컴퓨터 사용기술, 컴퓨터 활용능력, 컴퓨터에 대한 태도를 증진시키는 효과적인 프로그램이라고 할 수 있다.
The purpose of this study was to develop a computer literacy program for young children and then apply it to a Kindergarten, in order to examine its effects on young children's computer literacy. Study questions are as follows: 1. How does a computer literacy program for young children consist of? 1...
The purpose of this study was to develop a computer literacy program for young children and then apply it to a Kindergarten, in order to examine its effects on young children's computer literacy. Study questions are as follows: 1. How does a computer literacy program for young children consist of? 1-1. What is the purpose and goal of computer literacy education for young children? 1-2. What is the content of computer literacy education for young children? 1-3. What is the method of teaching/learning of computer literacy education for young children? 1-4. What is the method of evaluation of computer literacy education for young children? 2. What is the effect of application of a computer literacy education program for young children? The study program consisted of the purpose, goal, and content of computer literacy education for young children, and the method of teaching, learning, and evaluation of it. For this, the investigator examined domestic and overseas literatures and programs on computer literacy education for young children, and carried out a questionnaire survey of kindergarten teachers on the actual state and recognition of the education. To test the effects of computer literacy education program for young children, 60 five-year-old children who were attending in S Kindergarten, A City, Gyeonggi-do were divided into two groups―an experimental group (n=30) and a control group (n= 30). The developed program was applied to the experimental group in 24 sessions for six weeks―4 sessions per week. As a tool of testing the program, the investigator selected CBT (Computer-Based Test) developed by Jeong Sang-nyeo (2006), and modified some questions of it. With this tool, the investigator measured young children's knowledge on computer, their skill of computer use, their ability of computer utilization, and their attitude toward computer. And in order to examine the process of young children's conceptual change of computer, before and after applying a computer literacy education program for young children to the experimental group, the investigator used the Concept-Mapping Tool―a test tool of conceptual extent used by Novak & Gowin (1984), and Pearson & Somekh (2000). Study findings are as follows by study questions: 1. How does a computer literacy program for young children consist of? First, the purpose of computer literacy education for young children is to cultivate such young children as forming the basic knowledge on computer, developing the skill of computer use in everyday life, having the ability of computer utilization to solve the problems encountered in everyday life, and shaping a positive attitude of computer activity. Second, the goal of computer literacy education for young children was selected by the classifications of purposes. The goal of young children's knowledge on computer and skills of computer use is divided into 'to understand correct manners of computer use', 'to be interested in the working of computer', and 'to get accustomed to computer, its peripheral devices, and what it does'. The goal of young children's ability of computer utilization is divided into 'to develop basic ability that is necessary to utilize information', 'to be able to utilize a variety of softwares', 'to understand the fact that computer is used in a variety of ways in everyday life', and 'to grasp the importance of personal information'. The goal of young children's attitude toward computer is divided into 'to cultivate friendly attitude toward computer', to improve confidence in computer use', and 'to foster the sense of effectual self-control for computer use', thus being composed in combination with the themes of kindergarten life. Third, the content of young children's computer literacy education was composed on the basis of educational purposes and goals. The content of young children's knowledge on computer and skills of computer use is classified into 'the method of computer use', 'the previous engagement of computer use', 'the thing that computer can or can't do', 'the benefit and harm of computer', 'the basic method of mouse use', 'the correct use of CD-ROM titles', and the correct use of computer and its peripheral devices, together with ten pertinent activities. The content of education regarding young children's ability of computer utilization consists of 'to satisfy curiosity', 'to retrieve information', 'to utilize interesting softwares', 'to use information devices', 'to use information correctly', and 'to behave when using computer, together with nine pertinent activities. The content of education regarding young children's attitude toward computer consists of 'to be familiarized with computer', 'to foster respectful attitude toward others' activities, and 'to cultivate the competence of computer use', together with five pertinent activities. Fourth, as for the method of teaching/learning of young children's computer literacy education, following four principles are applied: (1) The principle of playing that allows young children to take part in computer activities enjoyably and pleasantly; (2) the principle of exploratory learning that allows young children to spontaneously explore and discover computer in the process of their utilizing computer in relation to the themes of everyday life; (3) the principle of individualization that allows young children to experience the computer literacy education in accordance with their individualized understanding, concern, requirement, interest, and developmental speed of computer; and (4) the principle of integration that develops the themes of everyday life and the content of education in a manner of reciprocal integration that allows young children to develop such computer literacy abilities as the knowledge on computer, the skill of computer use, the ability of computer utilization, and the attitude toward computer, centering on the themes of everyday life. Fifth, the method of evaluation of computer literacy education for young children is divided into the evaluation of program and young children. To evaluate programs, the investigator analyzed the results of interviews with teachers who were taking part in the application of programs to the experimental group, on the basis of open questions about programs in general. And to evaluate young children, the investigator used such methods as CBT test, conceptual extent test, observation, and portfolio evaluation. 2. What is the effect of application of a computer literacy education program for young children? First, as for the influence of a computer literacy education program upon young children's knowledge on computer, the experimental group is significantly better in understanding names, functions, and use methods of computer and in total knowledge on computer than the control group. This result shows that a computer literacy education program for young children can significantly enhance their knowledge on computer. In addition, as for the result of test of young children's conceptual extent of knowledge on computer, pre-test is higher in the conception of mouse, computer, keyboard, and speaker, resulting in total 33 concepts, whereas post-test is higher in the conception of mouse, mouse-pad, keyboard, and the main body, resulting in total 77 concepts. Second, as for the influence of a computer literacy education program upon young children's skills of computer use, the experimental group is significantly better in the skill of mouse use and in the total skills of computer use than the control group. This result shows that a computer literacy education program for young children can significantly enhance their skills of computer use. In addition to that, as for the result of test of young children's conceptual extent of skills of computer use, pre-test is higher in such skills as putting in or taking out CD, pressing keyboard, and plugging-in or turning-off computer to use, resulting in total 9 concepts, whereas post-test is higher in such skills as plugging-in or turning-off computer, clicking, and pressing icons on an initial screen, resulting in total 39 concepts. Third, as for the influence of a computer literacy education program upon young children's ability of computer utilization, the experimental group is significantly better in the ability of the Internet utilization and in the total ability of computer utilization than the control group. This result shows that a computer literacy education program for young children can significantly enhance their ability of computer utilization. In addition to that, as for the result of test of young children's conceptual extent of ability of computer utilization, pre-test is higher in the abilities of utilization of Naver/Junior Naver, Yahoo/Yahoo Kids, games, and fairy tale appreciation, resulting in total 57 concepts, whereas post-test is higher in the abilities of fairy tale appreciation, games, Junior Naver/Yahoo Kids, the retrieval of information from the Internet, e-mail, and UCC mobile images, resulting in total 64 concepts. Fourth, as for the influence of a computer literacy education program upon young children's attitude toward computer, the experimental group is significantly better in manipulative confidence, use preference, the sense of effectual self-control, and total attitude toward computer than the control group. This result shows that a computer literacy education program for young children can significantly enhance their attitude toward computer. In addition to that, as for the result of test of young children's conceptual extent of attitude toward computer, pre-test shows that there are two concepts as 'I don't know well' and 'It will be better to play games than to study', whereas post-test shows that there are three concepts as 'I can play pleasantly', 'I can do well with computer for myself', and 'I can provide help to my friends when they are playing games'. Thus, the number of conceptual extent of attitude for the pre- and post-test is nearly the same.
The purpose of this study was to develop a computer literacy program for young children and then apply it to a Kindergarten, in order to examine its effects on young children's computer literacy. Study questions are as follows: 1. How does a computer literacy program for young children consist of? 1-1. What is the purpose and goal of computer literacy education for young children? 1-2. What is the content of computer literacy education for young children? 1-3. What is the method of teaching/learning of computer literacy education for young children? 1-4. What is the method of evaluation of computer literacy education for young children? 2. What is the effect of application of a computer literacy education program for young children? The study program consisted of the purpose, goal, and content of computer literacy education for young children, and the method of teaching, learning, and evaluation of it. For this, the investigator examined domestic and overseas literatures and programs on computer literacy education for young children, and carried out a questionnaire survey of kindergarten teachers on the actual state and recognition of the education. To test the effects of computer literacy education program for young children, 60 five-year-old children who were attending in S Kindergarten, A City, Gyeonggi-do were divided into two groups―an experimental group (n=30) and a control group (n= 30). The developed program was applied to the experimental group in 24 sessions for six weeks―4 sessions per week. As a tool of testing the program, the investigator selected CBT (Computer-Based Test) developed by Jeong Sang-nyeo (2006), and modified some questions of it. With this tool, the investigator measured young children's knowledge on computer, their skill of computer use, their ability of computer utilization, and their attitude toward computer. And in order to examine the process of young children's conceptual change of computer, before and after applying a computer literacy education program for young children to the experimental group, the investigator used the Concept-Mapping Tool―a test tool of conceptual extent used by Novak & Gowin (1984), and Pearson & Somekh (2000). Study findings are as follows by study questions: 1. How does a computer literacy program for young children consist of? First, the purpose of computer literacy education for young children is to cultivate such young children as forming the basic knowledge on computer, developing the skill of computer use in everyday life, having the ability of computer utilization to solve the problems encountered in everyday life, and shaping a positive attitude of computer activity. Second, the goal of computer literacy education for young children was selected by the classifications of purposes. The goal of young children's knowledge on computer and skills of computer use is divided into 'to understand correct manners of computer use', 'to be interested in the working of computer', and 'to get accustomed to computer, its peripheral devices, and what it does'. The goal of young children's ability of computer utilization is divided into 'to develop basic ability that is necessary to utilize information', 'to be able to utilize a variety of softwares', 'to understand the fact that computer is used in a variety of ways in everyday life', and 'to grasp the importance of personal information'. The goal of young children's attitude toward computer is divided into 'to cultivate friendly attitude toward computer', to improve confidence in computer use', and 'to foster the sense of effectual self-control for computer use', thus being composed in combination with the themes of kindergarten life. Third, the content of young children's computer literacy education was composed on the basis of educational purposes and goals. The content of young children's knowledge on computer and skills of computer use is classified into 'the method of computer use', 'the previous engagement of computer use', 'the thing that computer can or can't do', 'the benefit and harm of computer', 'the basic method of mouse use', 'the correct use of CD-ROM titles', and the correct use of computer and its peripheral devices, together with ten pertinent activities. The content of education regarding young children's ability of computer utilization consists of 'to satisfy curiosity', 'to retrieve information', 'to utilize interesting softwares', 'to use information devices', 'to use information correctly', and 'to behave when using computer, together with nine pertinent activities. The content of education regarding young children's attitude toward computer consists of 'to be familiarized with computer', 'to foster respectful attitude toward others' activities, and 'to cultivate the competence of computer use', together with five pertinent activities. Fourth, as for the method of teaching/learning of young children's computer literacy education, following four principles are applied: (1) The principle of playing that allows young children to take part in computer activities enjoyably and pleasantly; (2) the principle of exploratory learning that allows young children to spontaneously explore and discover computer in the process of their utilizing computer in relation to the themes of everyday life; (3) the principle of individualization that allows young children to experience the computer literacy education in accordance with their individualized understanding, concern, requirement, interest, and developmental speed of computer; and (4) the principle of integration that develops the themes of everyday life and the content of education in a manner of reciprocal integration that allows young children to develop such computer literacy abilities as the knowledge on computer, the skill of computer use, the ability of computer utilization, and the attitude toward computer, centering on the themes of everyday life. Fifth, the method of evaluation of computer literacy education for young children is divided into the evaluation of program and young children. To evaluate programs, the investigator analyzed the results of interviews with teachers who were taking part in the application of programs to the experimental group, on the basis of open questions about programs in general. And to evaluate young children, the investigator used such methods as CBT test, conceptual extent test, observation, and portfolio evaluation. 2. What is the effect of application of a computer literacy education program for young children? First, as for the influence of a computer literacy education program upon young children's knowledge on computer, the experimental group is significantly better in understanding names, functions, and use methods of computer and in total knowledge on computer than the control group. This result shows that a computer literacy education program for young children can significantly enhance their knowledge on computer. In addition, as for the result of test of young children's conceptual extent of knowledge on computer, pre-test is higher in the conception of mouse, computer, keyboard, and speaker, resulting in total 33 concepts, whereas post-test is higher in the conception of mouse, mouse-pad, keyboard, and the main body, resulting in total 77 concepts. Second, as for the influence of a computer literacy education program upon young children's skills of computer use, the experimental group is significantly better in the skill of mouse use and in the total skills of computer use than the control group. This result shows that a computer literacy education program for young children can significantly enhance their skills of computer use. In addition to that, as for the result of test of young children's conceptual extent of skills of computer use, pre-test is higher in such skills as putting in or taking out CD, pressing keyboard, and plugging-in or turning-off computer to use, resulting in total 9 concepts, whereas post-test is higher in such skills as plugging-in or turning-off computer, clicking, and pressing icons on an initial screen, resulting in total 39 concepts. Third, as for the influence of a computer literacy education program upon young children's ability of computer utilization, the experimental group is significantly better in the ability of the Internet utilization and in the total ability of computer utilization than the control group. This result shows that a computer literacy education program for young children can significantly enhance their ability of computer utilization. In addition to that, as for the result of test of young children's conceptual extent of ability of computer utilization, pre-test is higher in the abilities of utilization of Naver/Junior Naver, Yahoo/Yahoo Kids, games, and fairy tale appreciation, resulting in total 57 concepts, whereas post-test is higher in the abilities of fairy tale appreciation, games, Junior Naver/Yahoo Kids, the retrieval of information from the Internet, e-mail, and UCC mobile images, resulting in total 64 concepts. Fourth, as for the influence of a computer literacy education program upon young children's attitude toward computer, the experimental group is significantly better in manipulative confidence, use preference, the sense of effectual self-control, and total attitude toward computer than the control group. This result shows that a computer literacy education program for young children can significantly enhance their attitude toward computer. In addition to that, as for the result of test of young children's conceptual extent of attitude toward computer, pre-test shows that there are two concepts as 'I don't know well' and 'It will be better to play games than to study', whereas post-test shows that there are three concepts as 'I can play pleasantly', 'I can do well with computer for myself', and 'I can provide help to my friends when they are playing games'. Thus, the number of conceptual extent of attitude for the pre- and post-test is nearly the same.
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