현실이 교육 매체로서의 효과나 다양한 교육적인 분야에 활용성이 입증된 가운데 아직까지 교육 현장에서 활성화가 되지 못한 것은 가상현실 프로그램을 이용하거나 학습 자료로 제작 시 높은 수준의 현실 반영 수준과 실사와 같은 그래픽으로 표현해야 한다는 부담감이다. 그에 따른 시설, 장비, 고가의 소프트웨어 등도 가상현실 학습 대중화에 장애가 되고 있는 것이 사실이다. 이에 본 연구는 컴퓨터 하드웨어와 소프트웨어의 빠른 발전에도 불구하고 이처럼 가상현실 학습이 교육 현장에 활용되지 못하고 있음을 주지할 때 학습 주제와 목표에 따라 저, 중급의 가상현실로도 충분히 학습의 성취도를 높일 수 있 있음을 밝히고자 하는 것에서 출발하였다. 가상현실의 현실 반영 수준이 학습자의 ...
현실이 교육 매체로서의 효과나 다양한 교육적인 분야에 활용성이 입증된 가운데 아직까지 교육 현장에서 활성화가 되지 못한 것은 가상현실 프로그램을 이용하거나 학습 자료로 제작 시 높은 수준의 현실 반영 수준과 실사와 같은 그래픽으로 표현해야 한다는 부담감이다. 그에 따른 시설, 장비, 고가의 소프트웨어 등도 가상현실 학습 대중화에 장애가 되고 있는 것이 사실이다. 이에 본 연구는 컴퓨터 하드웨어와 소프트웨어의 빠른 발전에도 불구하고 이처럼 가상현실 학습이 교육 현장에 활용되지 못하고 있음을 주지할 때 학습 주제와 목표에 따라 저, 중급의 가상현실로도 충분히 학습의 성취도를 높일 수 있 있음을 밝히고자 하는 것에서 출발하였다. 가상현실의 현실 반영 수준이 학습자의 주의 집중과 학업 성취도에 어떠한 영향을 미치는 지에 대한 연구들은 다양한 결론을 도출하고 있는데 그 첫째가 현실 반영 수준이 높은 가상현실이 학습자의 실제 상황으로의 학습 전이를 높여 의미 있는 성과를 보여준다는 것이다. 두 번째는 가상현실의 현실 반영 수준이 높을수록 학습자의 주의가 분산되고 과도한 학습량으로 인해 오히려 학업 성취가 떨어진다는 의견이다. 이러한 다양한 결과를 바탕으로 본 연구에서 가상현실 프로그램의 현실 반영 수준을 달리하였을 때의 학습자의 주의집중과 학업성취를 연구한 결과, 가상현실의 현실 반영 수준은 주의 집중 일부 요인에 영향을 미쳐 학업 성취에도 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 가상현실 프로그램의 현실 반영 수준이 학업 성취에 미치는 효과에서도 현실 반영 수준이 낮은 프로그램들이 높은 학업 성취를 나타내는 것으로 보아 본 연구의 출발점인 가상현실 프로그램의 현실 반영 수준이 낮은 프로그램으로 학습한 집단이 더 우수한 학업 성취를 보였다. 결론적으로 가상현실 프로그램의 현실 반영 수준은 학습자의 주의집중에 영향을 미쳐 다른 학업 성취 수준을 나타내게 하며, 현실 반영 수준이 낮은 가상현실 프로그램이 주의집중과 학업 성취도에 더 긍정적인 영향을 주는 것으로 파악되었다.
현실이 교육 매체로서의 효과나 다양한 교육적인 분야에 활용성이 입증된 가운데 아직까지 교육 현장에서 활성화가 되지 못한 것은 가상현실 프로그램을 이용하거나 학습 자료로 제작 시 높은 수준의 현실 반영 수준과 실사와 같은 그래픽으로 표현해야 한다는 부담감이다. 그에 따른 시설, 장비, 고가의 소프트웨어 등도 가상현실 학습 대중화에 장애가 되고 있는 것이 사실이다. 이에 본 연구는 컴퓨터 하드웨어와 소프트웨어의 빠른 발전에도 불구하고 이처럼 가상현실 학습이 교육 현장에 활용되지 못하고 있음을 주지할 때 학습 주제와 목표에 따라 저, 중급의 가상현실로도 충분히 학습의 성취도를 높일 수 있 있음을 밝히고자 하는 것에서 출발하였다. 가상현실의 현실 반영 수준이 학습자의 주의 집중과 학업 성취도에 어떠한 영향을 미치는 지에 대한 연구들은 다양한 결론을 도출하고 있는데 그 첫째가 현실 반영 수준이 높은 가상현실이 학습자의 실제 상황으로의 학습 전이를 높여 의미 있는 성과를 보여준다는 것이다. 두 번째는 가상현실의 현실 반영 수준이 높을수록 학습자의 주의가 분산되고 과도한 학습량으로 인해 오히려 학업 성취가 떨어진다는 의견이다. 이러한 다양한 결과를 바탕으로 본 연구에서 가상현실 프로그램의 현실 반영 수준을 달리하였을 때의 학습자의 주의집중과 학업성취를 연구한 결과, 가상현실의 현실 반영 수준은 주의 집중 일부 요인에 영향을 미쳐 학업 성취에도 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 가상현실 프로그램의 현실 반영 수준이 학업 성취에 미치는 효과에서도 현실 반영 수준이 낮은 프로그램들이 높은 학업 성취를 나타내는 것으로 보아 본 연구의 출발점인 가상현실 프로그램의 현실 반영 수준이 낮은 프로그램으로 학습한 집단이 더 우수한 학업 성취를 보였다. 결론적으로 가상현실 프로그램의 현실 반영 수준은 학습자의 주의집중에 영향을 미쳐 다른 학업 성취 수준을 나타내게 하며, 현실 반영 수준이 낮은 가상현실 프로그램이 주의집중과 학업 성취도에 더 긍정적인 영향을 주는 것으로 파악되었다.
Virtual reality as educational media have been proved to be efficient in teaching and learning. In classroom, however, they haven't been used so much as in training. One of major reasons is that the high quality of graphics such as real scene and high quality of reflecting reality are not easily cre...
Virtual reality as educational media have been proved to be efficient in teaching and learning. In classroom, however, they haven't been used so much as in training. One of major reasons is that the high quality of graphics such as real scene and high quality of reflecting reality are not easily created as learning materials because of the high cost of production. Even though there are teachers who have skills in producing them, the equipment and facilities has become an impediment to the classroom use of them. In consideration of the fact that learning with and through virtual reality has been underutilized in classroom in spite of the fast development of computer hardware and software, this study intends to verify that it is not so difficult to have instructional effectiveness with a simple virtual reality and to increase learning achievements of learners. To summarize the findings of previous researches in this fields, the effects of reflecting reality in virtual reality have been focused particularly on learners' attention and learning achievements. One of the results is that the high level of reflecting in virtual reality provokes students' transfer of learning into real circumstances. On the other hand, results of some researches showed that the higher virtual reality displays real life, the more it distracts learners' attention. Also, there is an opinion that a large quantity of learning can instead reduce learning achievement in virtual reality. With attention on such various results, this study analyzed a learner's attention and academic achievements, varying levels of reality reflected in virtual reality. As a result, it was found that the extent of reality reflection in virtual reality had meaningful influence on a learner's attention and academic achievements. Also, it was found that the group tested with virtual reality in low level of reflection of real life achieved higher than other groups. In conclusion, this study implies that the level of reality reflected in virtual reality results in different learners' attention, drawing various learning achievement. Especially virtual reality with low reflection of reality induces positive effects on academic achievement. * A thesis submitted to the Committee of the Graduate School of Korea National University of Education in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education (Educational Technology) in August, 2007.
Virtual reality as educational media have been proved to be efficient in teaching and learning. In classroom, however, they haven't been used so much as in training. One of major reasons is that the high quality of graphics such as real scene and high quality of reflecting reality are not easily created as learning materials because of the high cost of production. Even though there are teachers who have skills in producing them, the equipment and facilities has become an impediment to the classroom use of them. In consideration of the fact that learning with and through virtual reality has been underutilized in classroom in spite of the fast development of computer hardware and software, this study intends to verify that it is not so difficult to have instructional effectiveness with a simple virtual reality and to increase learning achievements of learners. To summarize the findings of previous researches in this fields, the effects of reflecting reality in virtual reality have been focused particularly on learners' attention and learning achievements. One of the results is that the high level of reflecting in virtual reality provokes students' transfer of learning into real circumstances. On the other hand, results of some researches showed that the higher virtual reality displays real life, the more it distracts learners' attention. Also, there is an opinion that a large quantity of learning can instead reduce learning achievement in virtual reality. With attention on such various results, this study analyzed a learner's attention and academic achievements, varying levels of reality reflected in virtual reality. As a result, it was found that the extent of reality reflection in virtual reality had meaningful influence on a learner's attention and academic achievements. Also, it was found that the group tested with virtual reality in low level of reflection of real life achieved higher than other groups. In conclusion, this study implies that the level of reality reflected in virtual reality results in different learners' attention, drawing various learning achievement. Especially virtual reality with low reflection of reality induces positive effects on academic achievement. * A thesis submitted to the Committee of the Graduate School of Korea National University of Education in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education (Educational Technology) in August, 2007.
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