정보통신 기술의 발달로 컴퓨터와 인터넷을 매개로 이루어지는 인터넷 교육방송의 학습동영상에 사용하는 자막의 활용이 활성화 되어 있는 현실에 비해 자막활용이 학습효과 극대화에 미치는 영향을 고려한 제작자들의 노력이 미흡한 현실이다. 자막활용의 목적이 학습효과 제고임에 분명함에도 학습동영상 제작 현장에서는 자막에 관한 전문지식이나 이론적 배경 없이 단순 디자인만을 고려하여 제작하는 경향이 있다. 특히 최근 UCC를 통한 동영상 콘텐츠가 인터넷을 뜨겁게 달구는 등 각종 정보통신기기를 통한 다양한 종류의 동영상 콘텐츠가 봇물을 이루고 있는 현실에 비춰 학습동영상 또한 그 수요가 대폭 확대될 것으로 예상된다. 그럼에도 학습효과 제고를 고려한 학습동영상과 이에 포함된 자막량과의 관계를 심도있게 다루지 못한 학계의 연구와 밑받침이 부족한 현실에서 학문적 대안을 모색하기 위한 노력의 일환으로서 본 연구의 목적과 의미를 부여한다. 이와 같은 연구목적에 따라 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. ① 학습 동영상의 자막 유ㆍ무에 따른 학습효과에 미치는 영향의 차이가 있는가? ② 학습 동영상에 내재된 자막의 양이 수용자의 기억과 이해에 영향을 미치는가? 위 연구문제에 대한 실험과 검증을 위해 실험설계를 수행하였다. 본 연구는 학습 동영상 강좌를 학습한 피험자들을 대상으로 자막에 대한 노출유무 및 자막의 양에 따른 학습효과를 측정하고 통계적 ...
정보통신 기술의 발달로 컴퓨터와 인터넷을 매개로 이루어지는 인터넷 교육방송의 학습동영상에 사용하는 자막의 활용이 활성화 되어 있는 현실에 비해 자막활용이 학습효과 극대화에 미치는 영향을 고려한 제작자들의 노력이 미흡한 현실이다. 자막활용의 목적이 학습효과 제고임에 분명함에도 학습동영상 제작 현장에서는 자막에 관한 전문지식이나 이론적 배경 없이 단순 디자인만을 고려하여 제작하는 경향이 있다. 특히 최근 UCC를 통한 동영상 콘텐츠가 인터넷을 뜨겁게 달구는 등 각종 정보통신기기를 통한 다양한 종류의 동영상 콘텐츠가 봇물을 이루고 있는 현실에 비춰 학습동영상 또한 그 수요가 대폭 확대될 것으로 예상된다. 그럼에도 학습효과 제고를 고려한 학습동영상과 이에 포함된 자막량과의 관계를 심도있게 다루지 못한 학계의 연구와 밑받침이 부족한 현실에서 학문적 대안을 모색하기 위한 노력의 일환으로서 본 연구의 목적과 의미를 부여한다. 이와 같은 연구목적에 따라 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. ① 학습 동영상의 자막 유ㆍ무에 따른 학습효과에 미치는 영향의 차이가 있는가? ② 학습 동영상에 내재된 자막의 양이 수용자의 기억과 이해에 영향을 미치는가? 위 연구문제에 대한 실험과 검증을 위해 실험설계를 수행하였다. 본 연구는 학습 동영상 강좌를 학습한 피험자들을 대상으로 자막에 대한 노출유무 및 자막의 양에 따른 학습효과를 측정하고 통계적 유의미성을 확인함으로서 연구 문제를 검증한다. 학습 동영상은 기업경영 현장에서 직원들의 중요역량으로 교육프로그램이 활성화되어 있는 ‘리더십’에 대한 이론 강의를 내용으로 약 8분 분량으로 제작하였으며, 자막량에 따라 동영상1(무자막), 동영상2(동영상1에서 강사의 강의내용 대부분을 내용 자막으로 편집, 다자막), 동영상3(동영상2에 포함된 자막의 양을 50%로 축약 편집, 중자막)으로 만들어 학습동영상 내용에 부합되는 집단과 학습내용과 무관한 집단으로 나누어 동영상1, 동영상2, 동영상3을 각각 시청하는 것으로 측정하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 12.0 통계패키지를 이용하여 분석하였다. 연구문제를 통해 살펴본 실험결과는 다음과 같다. 첫째, 학습 동영상의 자막 유ㆍ무에 따른 학습효과에 미치는 영향의 차이는 통계적으로 유의하였으며 둘째, 학습 동영상에 내재된 자막의 양이 수용자의 기억과 이해에 영향을 미치는지에 대한 결과 역시 유의한 차이가 있었다. 학습동영상 내용에 부합되는 집단과 학습내용과 무관한 집단 모두 자막이 있는 집단이 자막이 없는 집단보다 높은 정답률을 나타내고 있었으며, 자막의 양이 많은 것보다는 적당한 양이 내재된 학습 동영상을 시청한 집단에서 기억과 이해에 대한 정답률이 가장 높게 측정되었다. 그밖에 학습 내용에 대한 통제변인인 성별, 군경험은 기억과 이해에 영향을 미치지 않는 변인으로 밝혀졌다. 이상의 분석결과를 통해 자막이라는 시각효과는 단서종합적 접근법과 인지용량의 한계적 접근법이라는 두 가지 접근법의 카테고리 안에서 접근하여야 하며 수용자에게 학습효과를 제고시키기 위한 적정 임계치가 필요함을 알게 되었다. 따라서 자막을 포함하는 학습동영상 제작 현장에서는 자막량의 적절한 통제를 통해 학습자들의 기억과 이해를 용이하게 할수 있도록 하여야 할 것이다. 본 연구는 학습 동영상 콘텐츠를 제작하는 교육현장에서 이론적 배경없이 사용하고 있는 자막활용을 실증적인 방법론을 통해 접근했다는 점에서 의의를 갖는다. 후속 연구에서는 본 연구의 제한점인 실험물의 조작과 보완을 통해 좀더 다양하고 활발한 논의가 이루어져야 할 것이며, 특히 학습동영상에 포함된 자막량의 적정 임계치에 대한 연구는 학습효과 극대화를 위한 매우 의미있는 연구가 될 것이다.
정보통신 기술의 발달로 컴퓨터와 인터넷을 매개로 이루어지는 인터넷 교육방송의 학습동영상에 사용하는 자막의 활용이 활성화 되어 있는 현실에 비해 자막활용이 학습효과 극대화에 미치는 영향을 고려한 제작자들의 노력이 미흡한 현실이다. 자막활용의 목적이 학습효과 제고임에 분명함에도 학습동영상 제작 현장에서는 자막에 관한 전문지식이나 이론적 배경 없이 단순 디자인만을 고려하여 제작하는 경향이 있다. 특히 최근 UCC를 통한 동영상 콘텐츠가 인터넷을 뜨겁게 달구는 등 각종 정보통신기기를 통한 다양한 종류의 동영상 콘텐츠가 봇물을 이루고 있는 현실에 비춰 학습동영상 또한 그 수요가 대폭 확대될 것으로 예상된다. 그럼에도 학습효과 제고를 고려한 학습동영상과 이에 포함된 자막량과의 관계를 심도있게 다루지 못한 학계의 연구와 밑받침이 부족한 현실에서 학문적 대안을 모색하기 위한 노력의 일환으로서 본 연구의 목적과 의미를 부여한다. 이와 같은 연구목적에 따라 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. ① 학습 동영상의 자막 유ㆍ무에 따른 학습효과에 미치는 영향의 차이가 있는가? ② 학습 동영상에 내재된 자막의 양이 수용자의 기억과 이해에 영향을 미치는가? 위 연구문제에 대한 실험과 검증을 위해 실험설계를 수행하였다. 본 연구는 학습 동영상 강좌를 학습한 피험자들을 대상으로 자막에 대한 노출유무 및 자막의 양에 따른 학습효과를 측정하고 통계적 유의미성을 확인함으로서 연구 문제를 검증한다. 학습 동영상은 기업경영 현장에서 직원들의 중요역량으로 교육프로그램이 활성화되어 있는 ‘리더십’에 대한 이론 강의를 내용으로 약 8분 분량으로 제작하였으며, 자막량에 따라 동영상1(무자막), 동영상2(동영상1에서 강사의 강의내용 대부분을 내용 자막으로 편집, 다자막), 동영상3(동영상2에 포함된 자막의 양을 50%로 축약 편집, 중자막)으로 만들어 학습동영상 내용에 부합되는 집단과 학습내용과 무관한 집단으로 나누어 동영상1, 동영상2, 동영상3을 각각 시청하는 것으로 측정하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 12.0 통계패키지를 이용하여 분석하였다. 연구문제를 통해 살펴본 실험결과는 다음과 같다. 첫째, 학습 동영상의 자막 유ㆍ무에 따른 학습효과에 미치는 영향의 차이는 통계적으로 유의하였으며 둘째, 학습 동영상에 내재된 자막의 양이 수용자의 기억과 이해에 영향을 미치는지에 대한 결과 역시 유의한 차이가 있었다. 학습동영상 내용에 부합되는 집단과 학습내용과 무관한 집단 모두 자막이 있는 집단이 자막이 없는 집단보다 높은 정답률을 나타내고 있었으며, 자막의 양이 많은 것보다는 적당한 양이 내재된 학습 동영상을 시청한 집단에서 기억과 이해에 대한 정답률이 가장 높게 측정되었다. 그밖에 학습 내용에 대한 통제변인인 성별, 군경험은 기억과 이해에 영향을 미치지 않는 변인으로 밝혀졌다. 이상의 분석결과를 통해 자막이라는 시각효과는 단서종합적 접근법과 인지용량의 한계적 접근법이라는 두 가지 접근법의 카테고리 안에서 접근하여야 하며 수용자에게 학습효과를 제고시키기 위한 적정 임계치가 필요함을 알게 되었다. 따라서 자막을 포함하는 학습동영상 제작 현장에서는 자막량의 적절한 통제를 통해 학습자들의 기억과 이해를 용이하게 할수 있도록 하여야 할 것이다. 본 연구는 학습 동영상 콘텐츠를 제작하는 교육현장에서 이론적 배경없이 사용하고 있는 자막활용을 실증적인 방법론을 통해 접근했다는 점에서 의의를 갖는다. 후속 연구에서는 본 연구의 제한점인 실험물의 조작과 보완을 통해 좀더 다양하고 활발한 논의가 이루어져야 할 것이며, 특히 학습동영상에 포함된 자막량의 적정 임계치에 대한 연구는 학습효과 극대화를 위한 매우 의미있는 연구가 될 것이다.
In the learning activity, despite of the present condition in which the subtitle in moving picture, especially through Internet is revitalized, it is said that the producers are not trying to consider utilizing the subtitle and optimizing learning effectiveness. They have a tendency to produce movin...
In the learning activity, despite of the present condition in which the subtitle in moving picture, especially through Internet is revitalized, it is said that the producers are not trying to consider utilizing the subtitle and optimizing learning effectiveness. They have a tendency to produce moving pictures considering only visual design without knowledge or theory for the subtitle putting aside the importance of that for learning effectiveness. Especially, in view of fact that recent UCC, one of the moving picture contents heats Internet and various moving picture contents were inundated from all kinds of telecommunication devices, the moving picture for education also is supposed to be required much more than now. The objective of this research is to grope the scientific alternative plan in the poor situation of moving picture for education which is not sufficiently studied for the relationship between the moving picture for education and the quantity of the subtitle in that to figure out learning effectiveness. Research questions for the study are as follows : ① Does the subtitle in moving picture for education affect the learning effectiveness? ② Does the quantity of the subtitle affect memorizing and understanding ability of subjects? In order to answer these two questions, experiments were conducted. The research verifies the hypothesis after measuring learning effectiveness of the subjects by the appearance of subtitle in the moving pictures and quantity of that and checking the statistical significance of the result. Three type of the moving picture for education were made, moving picture 1(about 8 minutes, leadership lecture without subtitle), moving picture 2(moving picture 1 with the edited subtitle during on leadership lecture, long subtitle), moving picture 3(50% reduced edited subtitle during from the moving picture 2, medium subtitle) respectively and showed to the groups adjusted to the learning contents and the other groups not adjusted. Collected data was analyzed with SPSSWIN 12.0 statistic package. Results ara as follows : First, the subtitle in the moving picture for education is significant on learning effectiveness statistically. Second, the quantity of the subtitle in the moving picture for education is also turned out to be significant to the memorizing and understanding ability of subjects. Regardless of the groups adjusted to the learning contents and the other groups, people who see the subtitle give high percentage of correct answers and appropriate quantity of the subtitle is measured to help give high percentage of correct answers than large quantity to the groups adjusted to the learning contents. Sex, military service experience as a control factor for the learning contents is turned out not to be the factors for memorizing and understanding ability of subjects Through the analyzed result, the subtitle, visual effect, should be accessed by two method categories, the ‘cue-summation theory’ and ‘limited-capacity information processing theory’ and shows the necessity of the critical figure to promote learning effectiveness. So in producing the moving picture for education including subtitle, adequate control for the quantity of the subtitle is needed to help subjects memorize and understand. The research is meaningful when it comes to the point that demonstrating the effectiveness of the subtitle which is used without special theory in the place where the education is held. Next researches should be more diverse and vigorous through complementing this research’s restrictions on experimental set-up and the research for the critical figure of the best quantity of the subtitle will be a very useful one to optimize the learning effectiveness.
In the learning activity, despite of the present condition in which the subtitle in moving picture, especially through Internet is revitalized, it is said that the producers are not trying to consider utilizing the subtitle and optimizing learning effectiveness. They have a tendency to produce moving pictures considering only visual design without knowledge or theory for the subtitle putting aside the importance of that for learning effectiveness. Especially, in view of fact that recent UCC, one of the moving picture contents heats Internet and various moving picture contents were inundated from all kinds of telecommunication devices, the moving picture for education also is supposed to be required much more than now. The objective of this research is to grope the scientific alternative plan in the poor situation of moving picture for education which is not sufficiently studied for the relationship between the moving picture for education and the quantity of the subtitle in that to figure out learning effectiveness. Research questions for the study are as follows : ① Does the subtitle in moving picture for education affect the learning effectiveness? ② Does the quantity of the subtitle affect memorizing and understanding ability of subjects? In order to answer these two questions, experiments were conducted. The research verifies the hypothesis after measuring learning effectiveness of the subjects by the appearance of subtitle in the moving pictures and quantity of that and checking the statistical significance of the result. Three type of the moving picture for education were made, moving picture 1(about 8 minutes, leadership lecture without subtitle), moving picture 2(moving picture 1 with the edited subtitle during on leadership lecture, long subtitle), moving picture 3(50% reduced edited subtitle during from the moving picture 2, medium subtitle) respectively and showed to the groups adjusted to the learning contents and the other groups not adjusted. Collected data was analyzed with SPSSWIN 12.0 statistic package. Results ara as follows : First, the subtitle in the moving picture for education is significant on learning effectiveness statistically. Second, the quantity of the subtitle in the moving picture for education is also turned out to be significant to the memorizing and understanding ability of subjects. Regardless of the groups adjusted to the learning contents and the other groups, people who see the subtitle give high percentage of correct answers and appropriate quantity of the subtitle is measured to help give high percentage of correct answers than large quantity to the groups adjusted to the learning contents. Sex, military service experience as a control factor for the learning contents is turned out not to be the factors for memorizing and understanding ability of subjects Through the analyzed result, the subtitle, visual effect, should be accessed by two method categories, the ‘cue-summation theory’ and ‘limited-capacity information processing theory’ and shows the necessity of the critical figure to promote learning effectiveness. So in producing the moving picture for education including subtitle, adequate control for the quantity of the subtitle is needed to help subjects memorize and understand. The research is meaningful when it comes to the point that demonstrating the effectiveness of the subtitle which is used without special theory in the place where the education is held. Next researches should be more diverse and vigorous through complementing this research’s restrictions on experimental set-up and the research for the critical figure of the best quantity of the subtitle will be a very useful one to optimize the learning effectiveness.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.